Jump to content

Tømming av septikktank, pumpe eller undertrykk/fritt fall?


Viksund 830

Recommended Posts

Jeg har i dag en kvern/pumpe ut fra septikktanken.

Nå har det seg slik at den har satt seg godt fast......må åpnes for å fikses.....

 

Jeg har en kamerat som tømmer tanken ved å åpne en kuleventil når båten er i fart, og lar suget som da skapes tømme tanken.

Når tanken er tom stenges ventilen igjen. Enkelt og greit....

 

Jeg har vurdert det samme, men er litt usikker.

 

Fordelen med en slik undertrykkstømming er å fjerne ei pumpe/kvern, med andre ord en ting mindre som kan gå galt.

Men så er spørsmålet hvordan gjøre dette.

 

Jeg har følgende forslag som jeg legger ut til kommentarer i dette eminente fora...

 

Hvis jeg bruker et sjøvannsinntak og fjerner silen slik at det blir et stort hull og setter dette i mot kjøreretning vil jeg anta at jeg vil få et undertrykk i denne delen når jeg kjører fremover. Når jeg da åpner kuleventilen var da håpet at det skulle suge tanken tom. Stenges når tanken er tom....

 

 

Her er typen inntak jeg tenker å bruke.....

320701.jpg

 

Er det noen som har kommentarer til dette???

Eller har en annen patent på denne eller lignende løsninger?

Redigert av Viksund 830 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min Viksund 340 er det en helt vanlig skrog gjennomføring som er brukt. Utenpå er den en kappe av rustfritt stål.

 

Litt vanskelig å forklare, men den er formet som en hatteprofil, som er skrå. Det vil si at åpningen som er forover er mindre enn den som er bakover.

 

Straks båten har fått fart, skaper dette et undertrykk som suger tanken tom.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Hjertlig takk for svar og linker.....

 

Jeg har søkt på forumet men ikke med ejektor som søkeord....

 

Oppfølgningsspørsmål:

Det var kun et bilde av en praktisk løsning. Er dette noe som kan kjøpes eller er det enklere å få laget noe som jeg kan skru over utløpet ala bildet fra linken? Bør vel helst være syrefast.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...