Jump to content

Askeladden P66 Weekend - erfaringer


SinWin

Recommended Posts

Ikke såvidt jeg har fått med meg, i alle fall? Om det er tilfelle, hadde det jo vært greit å vite det på forhånd. Hm!

 

En ting jeg ser på modellen jeg har kjørt litt, og på bilder, er at motoren tilsynelatende ikke kan tiltes opp nok til at den kommer helt over vann. Er det slik på alle weekend-båtene? Er ikke det i tilfelle litt underlig?

Link to post
Share on other sites

Jeg er andre eier med 2mnd mellomrom og jeg fikk ikke noe fender greier med. Men nå var min uten det meste av ekstra utstyr også for å kunne realisere båt drømmen.

 

Motoren min kan tiltes heeeelt opp. Ca 15cm klaring ifra vann v/ max tilt.

 

Fikk tatt bilder i dag av lensepumpen, ser at ledningene ligger nedi dørken helt akter. det er nesten umulig å komme til disse også. :/

Link to post
Share on other sites

Godt å høre! Modellene jeg har vært borti har ikke klart å tilte motoren tilstrekkelig opp. Ser dog i manualen til motoren at det finnes justeringsmuligheter.

 

Så du har elektrisk lensepumpe, boati? Legg gjerne ut noen bilder =)

 

Hvilket brennstoff bruker dere forresten på primusen? Jeg vurderer colemanfuel, "renset bensin", men er ikke sikker på hva som funker best (og soter minst).

Link to post
Share on other sites

Fendere/fortøyningspakke: Før jeg kjøpte min Pilothouse i fjor høst hadde jeg innhentet tilbud fra 3 forskjellige forhandlere. Samtlige hadde fortøyningspakke inkl. fendere med i prisen.

 

Synes nesten man må kunne forvente å få med dette når man kjøper en helt ny båt.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Kan ikke uttale meg om Weekend med 150 hk, men min Pilothouse med 140 hk kan gå ned i 2-3 knop på tomgang. 150 hk leveres muligens med en annen propell så vil tro at den går litt fortere på lavestet turtall.

 

Vurderer å kjøpe en downrigger til min, tror båten egner seg utmerket til dette.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut det HelgeO, og det leder jo videre til neste spørsmål:

Hvordan er det med festemulighetene for downriggere? Med det tenker jeg på hvordan mulighetene er for å få montert forsterkelsesplate på innsiden av skroget i rekka? ( er det tilgang via luker e.l.? )

Eventuellt hvilke andre stabile og sterke alternativer til montering er det?

 

~~maskinisten

Link to post
Share on other sites

Har montert downrigger på min. Det er ikke så greit og komme til på baksiden, men jeg limte syrefastplater med ferdig gjengete hull på en forsterknigsplate som jeg heiste opp. Så når den var i rett posisjon så var det bare å skru inn boltene fra utsiden. Montert 2 stk skotty 1116. Mener det ligger bilder på trollingforumet men er ikke helt sikker.

 

Har en P66 med 115hk, og båten er ypperlig for trolling.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger fra dere også Cannonfodder og boati.

Regner med at jeg må bruke med min lille 475 freestyle i år også, men ser for meg at den blir utskiftet til neste vår, sålangt ser det ut som valget står mellom P66 Weekend og Merry Fisher 755 Marlin.

 

~~maskinisten

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har fått 20-timersvarsel fra motoren. Har bestilt servicetime, så alt det der er greit - men verkstedet hadde ikke tid før ut i midten av mai. Er det noe problem å bruke motoren noen timer frem til dette?

 

Jeg tenker ikke å kjøre 20 timer til, men en liten tur en helg hadde jo vært fint.

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvem av dere hadde montert radar nå igjen? Finner ikke igjen de bildene, er i tvil nå om min burde også stå på "targaen" og ikke fremforbi som jeg vurderte.

 

Ja fikk 100 t varsel nå jeg, Forhandler sa ikke noe problem å ta service til slutt av sesongen. Men anbefalte seff. at jeg tok en olje sjekk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er det noen som har erfaring med trimming av båten? Jeg har kjørt min båt ca 15 timer, og den heller til babord selv uten passasjerer ombord. Det betyr at trimplanet må settes "et par knepp" hele tiden. Er det noen måte å justere dette på uten å bruke trimmen? Jeg prøvde å justere trimtaben på motoren uten at det hjalp noe. Jeg har en Suzuki 150HK motor og elektrisk trimplan (Volvo Penta QL).

 

Båten virker også ganske fortung. Er det noen som har prøvd ballast bak for å heve baugen noe?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med trimming av båten? Jeg har kjørt min båt ca 15 timer, og den heller til babord selv uten passasjerer ombord. Det betyr at trimplanet må settes "et par knepp" hele tiden. Er det noen måte å justere dette på uten å bruke trimmen? Jeg prøvde å justere trimtaben på motoren uten at det hjalp noe. Jeg har en Suzuki 150HK motor og elektrisk trimplan (Volvo Penta QL).

 

Båten virker også ganske fortung. Er det noen som har prøvd ballast bak for å heve baugen noe?

 

Min oppfører seg identisk din men da med 115df.

 

Kanskje vi burde flyttet motoren mer offset?

 

Jeg har ikke montert trimplan enda, men den bør jo gå jevnt uten også ellers tar det litt knop.

 

Fyllte også vanntanken da ble det enda verre.

 

Kanskje om vi går sammen og krever ny større drivstoff tank av askeladden? lett plass til 50ltr mer i hekken.

Link to post
Share on other sites

Ja, større drivstofftank burde absolutt vært på plass. Med et forbruk på 25-30++ l/t holder ikke 140 liter mer enn til vel 4,5 timer, og det kan bli noe lite når det er langt i mellom plassene der det er mulig å fylle bensin. Dessuten går forbruket mye opp når båten er lastet og trimmen er mye i bruk. Når jeg har 2-3 passasjerer ekstra må trimmen kjøres ut mer enn 50 % på babord side for å rette opp båten. Har ennå ikke prøvd å fylle vanntanken, så jeg vet ikke hvordan det slår ut på min båt. Skal prøve å legge noe ballast i rommet ved siden av motoren på styrbord side, så får jeg se om det har noen innvirkning på trimmen. Det med å flytte motoren offset vet jeg ikke noe om. Det høres i utgangspunktet ikke så lurt ut, men kanskje noen andre har erfaring med det?

Link to post
Share on other sites

Helt vanlig å flytte motoren mot en side for å motvirke propwalk effekten ifra en motorkilde. Dette gjorde vi også på modellbåtene.

 

Ellers må vi gå i tenkeboksen og se hva vi kan flytte på av ting. Det er f.eks veldig god plass til vanntank styrbord bak Kjøleskapet.

 

Har din baugpropell? Er inntersert i bilder om du har baugpropell, ankervinsj i baugen +++ osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har motsatt erfaring: at baugen må trimmes ned for å oppnå god fart og økonomisk gange. I vår Weekend står det lectrotabs. Jeg pleier å legge inn rundt 3800-4000 rpm, trimme motoren sånn noenlunde riktig, og så presse baugen litt nedover ved hjelp av trimflapsene. Uten trimflaps oppnår jeg aldri mer enn 17-19 knop ved 4000 rpm, men trimmer jeg baugen litt nedover, får jeg raskt 20-23 knop og svært behagelig gange. Kartplotteren min kommuniserer fremdeles ikke med motoren (irriterende!), men jeg opplever i alle fall at rekkevidden til båten er god, selv om jeg ikke vet nøyaktig hvor mye bensin det går til enhver tid.

 

Opplever ikke at båten heller til babord i uttalt grad: en eventuell liten ubalanse rettes med en finjustering av trimplanet på babord side. Båten vår har dog ankervinsj på styrbord, det vil jo øke vekten på den siden noe - på den annen side har vi to batterier i rommet på babord side, så det jevner seg kanskje ut.

 

 

Drivstoffkapasiteten kunne sikkert vært høyere, men da tror jeg at jeg ville ha flyttet tanken lengre fremover: jeg synes båten ligger lavt nok i vannet akterut som det er. Dreneringshullene i motorbrønnen ligger i vannflaten; jeg skulle gjerne sett at de lå litt høyere. Jeg har gått for løsningen med 40 liter bensin i reservekanner, plassert lengst frem i det største rommet akterut. Ved hjelp av en stor trakt går det lett å helle på ekstra bensin, i alle fall om bølgene ikke er alt for store.

 

Båten vår har baugpropell: har dessverre ikke noen bilder her og nå. Den fungerer i alle fall svært godt, så lenge den holder seg under vannflaten. Ved for mye vind (mer en 10-12 m/s) blir bølgene ofte såpass store at den kan suge luft, og effekten uteblir.

 

Har lyst på vindusvisker på babord side: forhandler skulle ha 7000 for å montere dette, men jeg lurer på hvor stort problem det ville være å montere en selv?

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...