Jump to content

Askeladden P66 Weekend - erfaringer


SinWin

Recommended Posts

Siden emnet Ny Askeladden p66 pilothouse etter hvert inneholder ganske mange innlegg også om P66 Weekend, tenkte det kunne være greit å diskutere sistnevnte båttype i en egen tråd. En moderator kan muligens overføre innlegg som faktisk omhandler Weekend-modellen fra Pilothouse-tråden?

 

Askeladdens egne sider om båttypen finnes her: http://askeladden.no/#/OUTBOARD/P66%20WEEKEND/

Der ligger også linker til diverse omtaler av båten.

 

Båtens spesifikasjoner er i følge Askeladden disse:

Designkategori: C

Lengde:   6,60 m

Bredde 2,50 m

Vekt uten motor:    Ca. 1500 kg

Personer:     Maks. 7

Tillatt last med motor:    Maks. 1000 kg

Drivstofftank:    140 liter

Vanntank: 40 liter

Septiktank: 40 liter

 

Dyptgående er 0,45 cm.

 

2012-utgaven av båten, skiller seg fra forrige modell ved at den har ferdig tunnel for baugpropell, og det vil komme vask på toalettrommet. Såvidt jeg kan se er det også nytt at man kan få landstrømpakke som ekstrautstyr (det finnes i alle fall ikke på de litt eldre tilleggsutstyr-oversiktene).

 

 

Har selv prøvekjørt båten og sett på den et par ganger. Det virker som en solid båt med god plassutnyttelse. Soveplassen foran fungerer fint til en kar på rundt 195 cm, og bør ha grei plass til to. Inne i kabinen er det et stuerom i dørken, ett under bordet, og ett i den aktre sitteplassen. Det er også to stuerom under soveplassen forut.

 

Førerplassen er på styrbord side, og fra den har man en fantastisk oversikt og utsikt. Stolen for føreren er behagelig, og godt plassert litt høyere enn passasjerplassene. I taket over førerposisjonen er det klargjort for stereoanlegg, ved at kabler (i følge konstruktør) er lagt opp, og en "boks" i taket kan brukes for å felle inn et anlegg. Regner med kablene da går til forskjellige steder i kabinen hvor høyttalere kan felles inn. VHF kan også eventuelt felles inn her.

 

Akterdekket er stort, selv om kabinen opptar en større del av båten enn på Pilothouse-modellen. Det er tre stuerom akter. På babord side står batteriet, samt varmeapparatet (eller i alle fall tanken til dette), om det bestilles. I rommet i midten kan bensintanken sees helt akter, men rommet er for øvrig ubrukt. På styrbord side finnes utløp fra septiktank, og vakuumpumpe til dette.

 

Under dolbordet på babord side, er det et rundt lokk som kan fjernes, hvor fiskestenger kan oppbevares. Like i nærheten er lokket for vannpåfylling til ferskvannstanken.

 

 

 

Er det noen her inne som har erfaring med kokeapparatet ombord? Jeg er litt skeptisk til åpen flamme (spesielt med tanke på gardiner, men også soting), og ville gjerne ha bestilt en wallas eller lignende. Leverandøren mente dog at dette ikke lot seg installere.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Askeladden presenterer P80 Weekend:http://www.klikk.no/motor/baat/article709266.ece

 

 

Under et par bilder fra kjøring med P66 Weekend i områdene rundt Bjorøy vest av Bergen i oktober i år. Bildene er kun skjermbilder fra filmer, så de ser ikke helt perfekte ut.

 

p66_1.jpg

 

p66_2.jpg

 

img_6697_1.jpg

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg eier ikke båten selv - ennå - men har vært ute med en demobåt to ganger. Det gir ikke et veldig solid grunnlag for å mene noe om båten er superbra eller dårlig i forhold til andre, men jeg har nå i alle fall fått et så godt inntrykk på de to turene at jeg har bestilt en. Båten er praktisk innredet, utsikten fra kabinen er formidabel (ingen irriterende store sprosser eller søyler som står i veien, og vinduene skrår ikke bakover som på mange andre båter), og soveplassene virker helt OK for noen netter. Selv om kabinen er stor, er det også god plass på akterdekket til penværsdagene.

 

Glasstaket i kabinen gjør også sitt til at rommet føles større enn det er.

 

Båten glir fint i sjøen, og virker god og stabil, selv om den påvirkes godt av litt vind (men hvilken båt uten kjøl gjør vel dét). Førerplassen er oversiktlig og god. Førerstolen kan reguleres i lengderetning, og er god å sitte i.

 

Les også denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/64007-ny-askeladden-p66-pilothouse/ - den handler først og fremst om P66 Pilothouse, men skroget er likt på begge båtmodellene.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Båten jeg var ute med hadde 150 hk. Den sparket godt fra seg, og fikk båten kjapt 'ut' av vannet og opp i fart. Jeg har ikke personlig erfaring med de andre motoralternativene, men såvidt jeg ser anbefaler folk å kjøpe så stor motor du har råd til: 150 hk vil for eksempel kunne arbeide ved et lavere turtall enn 115 hk for å opprettholde samme hastighet. Dette gir lavere drivstofforbruk. I tillegg er det visst en ganske stor forskjell i sylindervolum på f.eks. 140 og 150 hk-modellene til Suzuki (henholdsvis ca 2 liter og nesten 2,9 liter); det skal gi langt bedre akselerasjon, men også stor forskjell i toppfart. Vi var oppe i 35-36 knop da vi var ute i høst (Askeladden oppgir 34 knop som makshastighet), med tre personer og en del filmutstyr ombord. Nå skal det sies at dette var i Vatlestraumen, så strøm og vind har nok helt sikkert hatt sitt å si også.

 

Selv om det er dyrere, har vi i alle fall valgt 150 hk på båten vi har bestilt.

 

Du kan se en liten film av P66 Weekend her:

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott undervannsfilming :thumbsup:

Kan du si litt om valg av ekstrautstyr, får man stangholdere feks?

Jeg så på en P66 i fjor men droppet det etter å ha vært ombord - "sengeplassen" forut må være en av tidenes overdrivelser hvis man er over 160. Og jeg vil kunne sove forholdsvis bekvemt en natt eller tre.

Men P66 har et helt rått akterdekk med tanke på fiske, hvordan er dette på weekendmodellen? Vesentlig mindre?

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Båten jeg var ute med hadde 150 hk. Den sparket godt fra seg, og fikk båten kjapt 'ut' av vannet og opp i fart. Jeg har ikke personlig erfaring med de andre motoralternativene, men såvidt jeg ser anbefaler folk å kjøpe så stor motor du har råd til: 150 hk vil for eksempel kunne arbeide ved et lavere turtall enn 115 hk for å opprettholde samme hastighet. Dette gir lavere drivstofforbruk. I tillegg er det visst en ganske stor forskjell i sylindervolum på f.eks. 140 og 150 hk-modellene til Suzuki (henholdsvis ca 2 liter og nesten 2,9 liter); det skal gi langt bedre akselerasjon, men også stor forskjell i toppfart. Vi var oppe i 35-36 knop da vi var ute i høst (Askeladden oppgir 34 knop som makshastighet), med tre personer og en del filmutstyr ombord. Nå skal det sies at dette var i Vatlestraumen, så strøm og vind har nok helt sikkert hatt sitt å si også.

 

Selv om det er dyrere, har vi i alle fall valgt 150 hk på båten vi har bestilt.

 

Du kan se en liten film av P66 Weekend her:

 

 

150 hk hørtes fornuftig ut, da spare du slitasje og har litt å gå på hvis evt. mot strøm/vind eller tung last ombord, er det lang leveringstid på den du har bestilt?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

@Havfisker:

Sengeplassen forut i P66 Weekend virker grei for en kar på godt over 195, skjønt jeg har ikke testet den noe videre.

 

Stangholdere følger, såvidt jeg vet, med. Akterdekket på Weekend er stort, og jeg kan ikke se at noen skulle ha problemer med å fiske fra det. Det har i alle fall vi tenkt å gjøre, og selv om det ikke akkurat er industrielt omfang over fisket vi driver med, vil jeg tro det er plass god nok til å fange en torsk eller fem.

 

Av tilleggsutstyr tror jeg det er lurt å bestille så mye man ser seg råd til - det meste på listen vil gjøre båtlivet enten eklere eller mer komfortabelt. Selv ville jeg vurdert i alle fall følgende:

- Trimplan (viktig, i det båten har stort vindfang. Hjelper veldig på komfort og sikkert også drivstofforbruk med korrekt trimmet båt)

- Utvendig førerposisjon (praktisk om man skal føre båten alene og legge til etc.)

- Gardinpakke (greit om man skal sove i båten)

- Ankervinsj (igjen - lettere å legge til alene)

- Sidebenker akter

- Kabinvarmer (2 eller 4 kW)

- Vindusviskere (det kommer visker som standard på førersiden, men kan være greit å ha på passasjersiden også)

- Lys akterdekk (et must i mine øyne)

- Baugpropell (alt som kan lette arbeidet om man skal føre båten alene er positivt)

 

@Torbi:

Ja, det var det vi også tenkte. Vi bestilte båten i fjor høst med levering rundt påske i år, og har ikke fått noen indikasjoner på at dét skulle være problematisk.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

At det ikke skal være mulig å sette inn ett Wallas kokeaperat høres direkte merkelig ut. Det minste med en plate tar ikke mer plass enn de fleste rødspritaperatene. Hvordan er kokeaperatene plassert på disse båtene?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg synes det var litt rart. Kokeapparatet er bare plassert i en "brønn" like bak førerstolen. Om de små, elektrisk styrte apparatene ikke tar mer plass er det jo, såvidt jeg kan skjønne, bare å strekke strømkabler frem til det. På den annen side: krever ikke Wallas (og lignende) en separat brennstofftank? Det kan jo være problematisk å finne en fornuftig plass til denne, kanskje.

Link to post
Share on other sites

Wallasen kreve en liten parafintank og mulighet til å trekke eksosrøret ut av båten. Den er ganske snill i forbruk og en liten 4-liters tank holder ganske lenge. Har ikke vært ombord i denne båten selv, men det må da være mulig å finne plass i ett skap eller under dørken en plass?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hm.. Jeg fikk altså beskjed om at det ikke var plass til wallas eller lignende. Rart! Jeg er litt skeptisk til åpen flamme, først og fremst fordi det soter (selv om man kan bruke rimelig rentbrennende drivstoff, for all del).

 

Hvor store fendere, da? Jeg ser på maritim sine, og lurer på om jeg må gå for de minste, eller det er plass til fire stykk 15x85 cm fendere i rommene?

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Kanskje maritim sine 12x42 er verdt å se på. De er i alle fall rimelig tykke, og ikke så ekstremt lange.

 

Jeg har disse: http://biltema.no/no/Bat/Boyer-og-fendere/Fendere/Fender-30013/

 

Og skal til innkjøp av disse: http://biltema.no/no/Bat/Boyer-og-fendere/Boye/BoyeFender-30022/

 

Vurderer også å supplere med disse: http://biltema.no/no/Bat/Boyer-og-fendere/Fendere/Fender-30003/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...