Jump to content

Askeladden P66 Weekend - erfaringer


SinWin

Recommended Posts

Aluminiumsskrog. Du verden. Lurer på hvor mye det er å hente, vektmessig, på det?

 

@nopain99: takk for tips! Nå skal forhandleren ta båten inn til vinterlagring, og skal få fikse alt vi har på listen over ting som ikke virker som det skal. Skal huske å foreslå for dem at det går an å senke bunnen i rommet hvor vinsjen nå står. En svivel later også til å være en god idé.

Link to post
Share on other sites

Hei: )

 

Kan noen av dere med P66 Weekend og Suzuki 150 hk si hva fart dere har på tomgang? Går den for fort mtp. dorging?

 

Anyone? Toppfart er også interessant, ser at askeladden oppgir 34 knop, men annonser varierer mellom 34-36, føler dere som har båten at dette stemmer greit?

Redigert av Cissaman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vært oppe i 35 knop (målt med GPS), men det kan godt ha vært en knop eller to med strøm i området. 33-34 knop er nok en realistisk topphastighet. Normal marsjfart ved ca 4200 RPM er 20-23 knop.

 

På tomgang er jeg litt usikker. De gangene jeg går på tomgang er stort sett ganger jeg konsentrerer meg om annet enn hastigheten, men jeg vil tippe ca 2 knop. Ved 1000-1300 RPM får man ca 5 knop.

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ser det ut som at det blir ny båt til jul, har forhandlet meg fram til en grei deal med innbytte av min Askeladden 475 freestyle mot en 2013 P66 Weekend med følgende utstyr:

 

Utestyring

QL Trimplan

Sjøvannspyling akterdekk

Kalesje akterdekk

Putesett akterbenk

Led arbeidslys akterdekk

Ekstra batteri forbruk/start med laderele

Garmin 720S m/svinger kartpakke

Micuni My 30 varmer

Sidebenker

Puter sidebenker

Garmin GHP10 Autopilot m/pumpe

NMEA connector

NMEA

Ferdig bunnsmurt

 

Blir muligens baugthruster også..

 

Kanskje ikke helt ideell årstid å ordne med ny båt osv.. men blir ihvertfall klar i god tid til ørretsesongen starter, ser fram til en tørr og varm båtsesong :)

 

~~maskinisten

Link to post
Share on other sites

Takk det samme, båten står allerede hos forhandleren så jeg får levert eller hentet båten så snart alt utstyr er ferdig montert, mestedelen av utstyret er allerede montert så det er ikke snakk om mere enn et par tre dager.

Allikevel kan det godt tenkes at jeg venter til andre siden av nyåret før jeg selv henter eller ber om å få levert båten.

 

~~maskinisten

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Håper også at mars blir fin!

 

Lurer litt på hva som blir nytt i 2013-modellen. Såvidt jeg ser ligger det P66W-båter ute på finn.no merket "2013" med plastskrog, som før — skal man selge med både aluminium- og glassfiberskrog? Og gjøres det noen endringer i innredningen?

Link to post
Share on other sites

Er nok den ja: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39441571

 

Største forskjellen jeg ser er at passasjersetet i fartsretningen er trukket lengre tilbake og gitt plass til en vanlig stol, mens sittebenken på siden er mindre enn P66-P og bare gir plass til 1 person.

 

Plagsomt lik, kan vel ikke være lovlig dette, med mindre de har fått kjøpe rettigheter av Askeladden...

Redigert av Cissaman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut fra ryktene kommer vel 2013 P66PH og Pilot 7.0 til å bli ganske like ja. P66 får vel rorhustak som er trukket lengre bakover tilsvarende som Pilot 7.0.

P66 hadde jo vanlig stol på passasjerplassen i 2012.

Finnmasteren er en flott båt, og jeg har seriøst vurdert den. Men noen løsninger tyder på slumring i timen. Som plassering av hendel på utvendig manøverpos, samt at førersetet er såpass "låst".

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, det samme kan man si om hendelen på Askeladden — den står jo like ved der man går inn og ut av hytten hele tiden. På vår Weekend må i vi tillegg være ekstremt nøye med å få hendelen 100 % i fri for å få startet motoren; selv om hendelen står i "hakket" må vi nesten alltid rikke litt på den før motorstart.

 

Sånn sett står kanskje Finnmasterens hendel mer beskyttet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...