Jump to content

Askeladden P66 Weekend - erfaringer


SinWin

Recommended Posts

 

Båten vår har baugpropell: har dessverre ikke noen bilder her og nå. Den fungerer i alle fall svært godt, så lenge den holder seg under vannflaten. Ved for mye vind (mer en 10-12 m/s) blir bølgene ofte såpass store at den kan suge luft, og effekten uteblir.

 

Er svært interesert av baugpropell inst. og ankervinsj. Har du kjetting? den veier jo endel.

 

Har du fått til vasken også? min bare spruter litt, så kommer det bare luft.

 

Jeg synes forresten manualen til Askeladden er svært manglende. Står jo ingenting nyttig? Kanskje jeg mangler noe.

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har motsatt erfaring: at baugen må trimmes ned for å oppnå god fart og økonomisk gange. I vår Weekend står det lectrotabs. Jeg pleier å legge inn rundt 3800-4000 rpm, trimme motoren sånn noenlunde riktig, og så presse baugen litt nedover ved hjelp av trimflapsene. Uten trimflaps oppnår jeg aldri mer enn 17-19 knop ved 4000 rpm, men trimmer jeg baugen litt nedover, får jeg raskt 20-23 knop og svært behagelig gange. Kartplotteren min kommuniserer fremdeles ikke med motoren (irriterende!), men jeg opplever i alle fall at rekkevidden til båten er god, selv om jeg ikke vet nøyaktig hvor mye bensin det går til enhver tid.

 

Opplever ikke at båten heller til babord i uttalt grad: en eventuell liten ubalanse rettes med en finjustering av trimplanet på babord side. Båten vår har dog ankervinsj på styrbord, det vil jo øke vekten på den siden noe - på den annen side har vi to batterier i rommet på babord side, så det jevner seg kanskje ut.

 

 

Drivstoffkapasiteten kunne sikkert vært høyere, men da tror jeg at jeg ville ha flyttet tanken lengre fremover: jeg synes båten ligger lavt nok i vannet akterut som det er. Dreneringshullene i motorbrønnen ligger i vannflaten; jeg skulle gjerne sett at de lå litt høyere. Jeg har gått for løsningen med 40 liter bensin i reservekanner, plassert lengst frem i det største rommet akterut. Ved hjelp av en stor trakt går det lett å helle på ekstra bensin, i alle fall om bølgene ikke er alt for store.

 

Båten vår har baugpropell: har dessverre ikke noen bilder her og nå. Den fungerer i alle fall svært godt, så lenge den holder seg under vannflaten. Ved for mye vind (mer en 10-12 m/s) blir bølgene ofte såpass store at den kan suge luft, og effekten uteblir.

 

Har lyst på vindusvisker på babord side: forhandler skulle ha 7000 for å montere dette, men jeg lurer på hvor stort problem det ville være å montere en selv?

 

Ikke framtung med baugpropell høres rart ut :) Har du df150 da?

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke har fått svart før - har vært ute i båten noen dager!

 

Vindusvisker monterer du selv, tar kabling ifra den andre.

 

Vinkel drill anbefales.

 

Rart at din ikke heller mot babord. Ikke når du ligger i ro heller? + dibber litt dypere i baugen?

 

Har du df150?

Har du peiling på hvem som leverer vindusviskere av denne typen?

 

Den ligger ikke skjevt i vannet når den er tom eller i ro. Den ligger veldig rett og fint både i lengde- og breddeplanet. Når jeg kjører må jeg altså trimme baugen ganske mye nedover for å komme opp i økonomisk hastighet. Uten flaps når jeg maks 19 knop @ 4000 rpm, mens med flaps (ganske langt nede) får jeg lett 20-23 knop, og båten responderer mye bedre på styringen. Det skal sies at jeg (stort sett) har 40 liter bensin i ekstratanker i hovedrommet akterut, så det hjelper jo på vekten bak, for all del. Nå fungerer ikke motordata på garmin-plotteren min (ennå, grrr...), men jeg har på følelsen av at trimmingen gjør noe bra for drivstofføkonomien. 23 versus 19 knop med samme rpm må da bety mindre drivstoff per nautisk mil.

 

Nå var vi ute noen dager med 6-700 kilo utstyr og tre personer et par dager, og det merkes godt på båten: den går fremdeles fint opp i plan, men krever et par hundre omdreininger mer enn normalt. Skjevheten (som følge av skjevt lastet båt, grunnet plassmangel) gikk fint å trimme bort med flapsene over 15-16 knop.

 

Har DF150, ja.

 

Er svært interesert av baugpropell inst. og ankervinsj. Har du kjetting? den veier jo endel.

 

Har du fått til vasken også? min bare spruter litt, så kommer det bare luft.

 

Jeg synes forresten manualen til Askeladden er svært manglende. Står jo ingenting nyttig? Kanskje jeg mangler noe.

 

Beklageligvis kom jeg ikke til rommet med baugpropellen denne gangen - det var rett og slett for mye utstyr pakket inn overalt. Ankervinsjen fikk jeg heller ikke noe bilde av. I alle fall: denne er montert i rommet akterut på styrbord side. Det er en Engbo midi-vinsj, med tau. Den fungerer sånn tålelig bra. Det hender litt for ofte at den henger seg opp, muligens fordi tauet er helt nytt/stivt og dermed blir liggende i en kveil like under selve rullen, i stedet for å legge seg fint på bunnen i rommet. Det samme skjer når jeg skal slippe ut ankeret, noen ganger: vinsjen går i fri, men tauet går ikke ut. Når man skal legge til på ukjente steder eller det blåser en del er det svært frustrerende å ikke kunne stole på at ankeret faktisk droppes, og måtte løpe akterut og prøve å hale ut et tau og et anker som ikke nødvendigvis samarbeider.

 

Ankeret er på 7,5 kilo. I tillegg har jeg kjøpt inn et biltema-anker på 7,5 kg med 100 meter tau som jeg har i rommet forut, men der er det veldig manuell ankertrekking (les: armer og ben).

 

 

Hvilken vask tenker du på? Jeg har vask både på "badet" og "kjøkkenet". Begge to fungerer fint, selv om trykket er ganske høyt. Spesielt vasken på badet skulle jeg gjerne fått redusert trykket på, men vann kommer det, i alle fall, begge steder.

 

Manualen er svært generell, og sier f.eks. ikke noe om hvilke sikringer som går til hva - noe jeg finner høyst besynderlig. Det fulgte dog med manualer til alle de respektive "dupedittene", så som kjøleskapet, ankervinsjen, webastoen og lignende.

 

 

Hang opp båtshaken min over døren akter i går. Det var en genial plassering som lett kan anbefales. Da er den alltid tilgjengelig enten man er på akterdekket eller skal løpe forut for å fiske tak i noe.

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke har fått svart før - har vært ute i båten noen dager!

 

 

Har du peiling på hvem som leverer vindusviskere av denne typen?

 

Den ligger ikke skjevt i vannet når den er tom eller i ro. Den ligger veldig rett og fint både i lengde- og breddeplanet. Når jeg kjører må jeg altså trimme baugen ganske mye nedover for å komme opp i økonomisk hastighet. Uten flaps når jeg maks 19 knop @ 4000 rpm, mens med flaps (ganske langt nede) får jeg lett 20-23 knop, og båten responderer mye bedre på styringen. Det skal sies at jeg (stort sett) har 40 liter bensin i ekstratanker i hovedrommet akterut, så det hjelper jo på vekten bak, for all del. Nå fungerer ikke motordata på garmin-plotteren min (ennå, grrr...), men jeg har på følelsen av at trimmingen gjør noe bra for drivstofføkonomien. 23 versus 19 knop med samme rpm må da bety mindre drivstoff per nautisk mil.

 

Nå var vi ute noen dager med 6-700 kilo utstyr og tre personer et par dager, og det merkes godt på båten: den går fremdeles fint opp i plan, men krever et par hundre omdreininger mer enn normalt. Skjevheten (som følge av skjevt lastet båt, grunnet plassmangel) gikk fint å trimme bort med flapsene over 15-16 knop.

 

Har DF150, ja.

 

 

 

Beklageligvis kom jeg ikke til rommet med baugpropellen denne gangen - det var rett og slett for mye utstyr pakket inn overalt. Ankervinsjen fikk jeg heller ikke noe bilde av. I alle fall: denne er montert i rommet akterut på styrbord side. Det er en Engbo midi-vinsj, med tau. Den fungerer sånn tålelig bra. Det hender litt for ofte at den henger seg opp, muligens fordi tauet er helt nytt/stivt og dermed blir liggende i en kveil like under selve rullen, i stedet for å legge seg fint på bunnen i rommet. Det samme skjer når jeg skal slippe ut ankeret, noen ganger: vinsjen går i fri, men tauet går ikke ut. Når man skal legge til på ukjente steder eller det blåser en del er det svært frustrerende å ikke kunne stole på at ankeret faktisk droppes, og måtte løpe akterut og prøve å hale ut et tau og et anker som ikke nødvendigvis samarbeider.

 

Ankeret er på 7,5 kilo. I tillegg har jeg kjøpt inn et biltema-anker på 7,5 kg med 100 meter tau som jeg har i rommet forut, men der er det veldig manuell ankertrekking (les: armer og ben).

 

 

Hvilken vask tenker du på? Jeg har vask både på "badet" og "kjøkkenet". Begge to fungerer fint, selv om trykket er ganske høyt. Spesielt vasken på badet skulle jeg gjerne fått redusert trykket på, men vann kommer det, i alle fall, begge steder.

 

Manualen er svært generell, og sier f.eks. ikke noe om hvilke sikringer som går til hva - noe jeg finner høyst besynderlig. Det fulgte dog med manualer til alle de respektive "dupedittene", så som kjøleskapet, ankervinsjen, webastoen og lignende.

 

 

Hang opp båtshaken min over døren akter i går. Det var en genial plassering som lett kan anbefales. Da er den alltid tilgjengelig enten man er på akterdekket eller skal løpe forut for å fiske tak i noe.

 

Ja, i fart må jeg også trimme baugen ned m full bunkers.

 

Har også lyst på engo pysevisp og ankervinsj :)

 

Vinsjen din hørtes rar ut, ville fått en til å sett hva som faktisk skjer når det ikke skjer noe for å si det sånn.

 

Mtp manualen, så stiller vi likt da ingenting elektrisk er merket hos meg heller.

 

Vindusviskeren er en Vetus 12v 50mm, Usikker på om det er DIN Type men du bør gå for DIN type uansett. Siden de skal være bedre.

 

vetus-shop.com

Link to post
Share on other sites

Godt det er flere av oss ;)

 

Baugpropellen er faktisk fra Sleipner (såvidt jeg vet), og ankervinsjen fra Engbo. Grunnen til at det er slik vet jeg egentlig ikke.

 

Ankervinsjen har vært testet og prøvd av leverandøren opp til flere ganger. I begynnelsen nektet den å virke i det hele tatt, men årsaken til det lå i en feilkobling som førte til at batteriene ikke ble ladet de første månedene jeg hadde båten, i tillegg til at det første forbruksbatteriet vi fikk levert var defekt (en celle var ødelagt). Da webasto og annet utstyr til slutt nektet å skru seg på grunnet for lav batterispenning fikk vi orden i problemene etter at båten var inne på service ved 25 timers gangtid.

 

I dag da jeg skulle trekke opp ankeret kom det neste helt opp, før det stoppet ca en meter fra overflaten. Der hang det, og vinsjen ville ikke bevege det hverken opp eller ned. Det endte med at jeg festet det med snappsjakkelen jeg har montert som sikring. Vel fremme i båthavnen brukte jeg ganske lang tid på å nøkke og dra i tauet, før det til slutt kom løs, og jeg kunne trekke inn ankeret på vanlig måte. Virket som om det hadde kilt seg på en eller annen måte, uten at jeg har peiling på hvordan det kan ha skjedd, da jeg ikke klarte å se eller kjenne noe galt på selve ankerrullen.

 

 

Hm. Synd og skam, egentlig. En oversikt over det elektriske anlegget i båten burde så absolutt fulgt med. Jeg har ingen anelse på hvor jeg burde montere strømforsyning til en radar, for eksempel, om jeg skulle montere det nå.

 

Takk for tips om vindusvisker. Skal absolutt vurdere å montere det selv, sammen med VHF, i høst eller til neste sesong.

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei SinWin.

Ser du skriver at du må bruke trimflaps for å komme over 20 knop. Jeg har samme båt/motor, men oppnår ca 22-24 knop ved 4000 RPM uten å bruke trimflaps, men må trimme litt om jeg er alene for å få båten til å ligge rett.

Jeg har Lowrance HDS7 plotter, får inn oljetemperatur, lading, forbruk++ på plotteren, og da viser den at rett under 4000 RPM er det mest økonomiske for meg (bruker ca 1.1 liter pr mil). Lekker løsning du har fått på toalettet med den vasken :thumbsup:

Håper det ordner seg med motordata.

Ellers måtte jeg koble viskerne på to brytere, de gikk litt ujevnt, og da ville de ikke stoppe før de var samkjørt.... (kunne ta 5 minutt :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det var interessant! Hvordan trimmer du motoren da? Jeg pleier å legge inn 4000 rpm, og så trimme motoren oppover til propellen begynner å miste grepet. Da trimmer jeg et stykke nedover igjen, til jeg hører at propellen ikke slipper mer. Med to personer i båten og den trimmetoden har jeg ikke fått mer enn 19 knop.

 

Kjekt å vite at du også oppfatter 4000 rpm som det mest økonomiske, og får det bekreftet vha. plotteren =)

Skal høre med forhandleren om motordata. Det var snakk om at de måtte trekke en ny kabel og noe greier.

 

Hvilken visker kjøpte du? Måtte du trekke kabler, eller ligger det klart?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her kommer, omsider, et par bilder av ankerinstallasjonen som er i vår P66 Weekend. Installasjonen er, prinsipielt, genial siden den er lite plasskrevende og godt integrert i skroget, men av en eller annen grunn feiler vinsjen nokså ofte. Enten bare stopper den opp når man haler inn, eller så begynner det bra med god hastighet, før den av en eller annen grunn dabber av til sakte skritthastighet. Dette skjer enten ankeret henger fritt nedover eller henger fast i bunnen. Kanskje er vinsjen underdimensjonert? Andre ganger har den feilet totalt og gitt slipp på tauet, uten at vi har kunnet hale det inn med vinsjen. Atter andre ganger har det hele sittet så til de grader kilt fast at vi har måttet jobbe lenge og vel for å få ankeret ut. Slik det er nå må vi hele tiden gjete på ankeret og vinsjen for å se til at alt fugnerer som det skal når man skal legge til et sted - og vi vet aldri om vi får opp ankeret ved hjelp av vinsjen, eller om vi må hale det inn manuelt. Sistnevnte er forsåvidt greit nok, men når vi først har en vinsj og en installasjon som kostet såpass mye, er det jo greit at det fungerer...

 

Vi tenkte det kanskje kunne komme av at tauet var veldig stivt da det var nytt, men det har i grunnen ikke vært særlig stivt, og selv etter mange gangers bruk har vi fortsatt ofte problemer med vinsjen. Forhandleren har lovet å se på det hele, og har også gjort det i flere omganger, uten at det har blitt noen forbedring.

 

ss5_3185.jpg

ss5_3186.jpg

 

ss5_3188.jpg

 

ss5_3189.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tauet har, såvidt meg bekjent, bly i hele lengden, men jeg vet det ikke sikkert. Det er i alle fall tauet som engbo leverer som standard, tipper jeg. Tenkte å prøve å sette på en svivel når jeg er ute neste gang, og se om det hjelper. Fikk bare tak i en 6 mm svivel - sjaklene er 8 mm, men jeg regner med at 6 mm stål er sterkt nok.

Link to post
Share on other sites

6mm bør vel holde, ihvertfall en stund :)

 

12mm Tau også?

 

Men ser jo også utifra bildene at den vinsj motoren kommer til å tæres bort rimelig raskt, rart de ikke kansler den inne i rustfritt el. Spesielt Mtp prisen.

 

Ville demontert og sett over opplegget, kanskje duppet motor og koblinger/ ledninger i plasti-dip.

Link to post
Share on other sites

Ja, 12 mm tau. For prisen vi har betalt for ankervinsjen er jeg sjokkert over funksjonaliteten, eller mangelen på sådan. Ankervinsjen har bare fungert delvis fra dag 1 - faktisk virket den ikke kun to timer etter at vi hadde overtatt båten, og vi måtte dra opp ankeret manuelt. Det har vært en del andre ting med skuten også, så vi begynner å bli litt lei. Jeg kunne gjerne gjort arbeid på båten, men når den er levert splitter ny med originalmontert utstyr, venter jeg at dette faktisk virker.

 

Men så skal det sies at når alt fungerer, er det en strålende båt i sin klasse.

 

 

Det er slik vi har vår webasto montert. Varmeapparat er i alle fall gull verdt =)

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det problemet med ankervinsjen er jeg godt kjent med. Hadde akkurat samme problem med en helt ny vinsj. Da var det en av børstene som ikke satt helt på plass... vinsjen kom og gikk i turtall, og slo seg helt av inni mellom. virket veldig svak...

Ta av dekselet i bunn av motoren og sjekk...

Redigert av Jetling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Generelt er problemet med mange vinsjer for liten fallhøyde under kabelaret. Tauet pakker seg på undersiden og begynner og slure på kabelaret, samt at når man slipper ut rekker ikke løkkene i tauet og rette seg slik at det kiles fast.

Vinsjmotoren virket dårlig forbehandlet for å stå i salt atmosfære.

Link to post
Share on other sites

Jeg trøblet litt med min Ilas. Leser man installasjonsveiledningen ser man at mange kriterier skal oppfylled for at det skal fungere. I min båt er ikke alt 100% men det begynner å hjelpe. Jeg satte på en stor svivel og slapp ankeret helt ut og kjørte det inn igjen et par ganger. Etter dette har jeg hatt mye mindre grisehaler. Men siden vinkel på taiet er litt liten i forhold til ankerfeste hender det at ankeret sitter igjen litt når jeg skal slippe det ut og det hender jeg må kjøre det litt ut før den slipper seg ned av seg selv.

 

En i båthavna med samme båt har fått skjært ut større dybde under kabelaret og dette hjalp for han.

 

Jeg har også kvesset kabularet på min da den glapp under inndraging, dette hjalp veldig.

 

Sjekk også volten på batteri og inn til vinsjen mens du kjører inn. Hvis droppen i volt er stor er strømledningene for små i dimensjon. Hvis volten synker mye på batteriet er batteriet for lite eller gåent.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...