Jump to content

Askeladden P66 Weekend - erfaringer


SinWin

Recommended Posts

Har de? Hm. Det er vel ikke utenkelig, om det er som du sier, at skrogene kommer fra samme fabrikk.

 

Har hørt fra verkstedet hvor båten bor for tiden, og de skal ha fikset alt vi har påpekt, og båten blir klar til henting i begynnelsen av mars. Ankervinsjen, som vi har hatt så mye problemer med, har de byttet: i stedet for å montere den nedi hulrommet, som vist på bilder tidligere, er den nå plassert oppå, og tauet er alt som befinner seg i rommet.

 

Døren som laget lyd og skramlet skal være strammet opp, og så skal de endelig ha fikset det slik at kartplotteren kommuniserer med motoren.

 

Nå gleder jeg meg veldig til 1. mars!

Link to post
Share on other sites

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=562676, her står det noe, og så leste jeg en plass at Model Art tidligere bare konstruerte støpeformer, men at etter Askeladden overtok også produserer båter, noe i den duren... Men jeg er ikke helt sikker, var påfallende lik denne Finnmaster 7.0..... Pen båt: ))

 

Det nærmer seg hele tiden nå, bare å glede seg: )

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ja, det virker slik. Da virker din løsning med egenmontering smartere ;) Og du later jo til å få det veldig bra til, også!

Svarar på detta gamla inlägg.

 

Jag har en ryds 23dc och hade tidigare samma problem med mitt ankarspel. Jag hade galvad kätting som hela tiden trasslade sig. Bytte till lina och det blev ännu värre. Bytte till sist till rostfri 6mm kätting (och fick då byta kättinghjul också). Efter det fungerar det perfekt!

 

I mitt fall var problemet att ankarboxen inte är nog djup och den galvade kättingen, och linan, byggde en hög som nådde ända upp till vinschen - då uppstod trasslet.

 

En rostfri kätting är mycket halare och "rinner" ut och fyller hela boxens yta och bygger därmed inte på höjden lika mycket.

 

Detta är ett dyrt sätt att lösa problemet på, och tungt, men det fungerar och i mitt fall var det enda alternativet.

 

Kanske gäller detta P66 också.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

I min P66 weekend har vi slitt med sensorene i gass/gear hendelen. Der sitter det jo en sensor som gjør at du ikke kan starte den når den står i gear. Dvs at den har nekta og starte til stadighet, men etter litt "rikling" frem og tilbake så kommer den. Dette har ført til et par nervepirrende timer i drift på havet.

 

Er det noen andre som har erfaringer med det samme?

Link to post
Share on other sites

Tror du skal lage en egen tråd om problemet. Dette går på styringa som motoren er levert med, og ikke båten. Så lag en overskrift som referer til motortype og selve problemet. Tror du treffer flere da.

 

Selv synes jeg at hendlene som leveres med Suzuki er litt "udistinkte" sett i forhold til Yamaha.

Link to post
Share on other sites

Nettopp. Har hørt fra tidligere eier at Askeladden ikke var særlig villig til å ta det på reklamasjon. Har du fått orden på det? Skal ta en runde med forhandler nå, er jo ikke noe særlig å ha det slik. Plutselig så blir det for sensitivt og man får ikke start i det hele tatt.

Har ikke hatt dette problemet (har også to styreposisjoner). Men kan skjønne at følelsen i disse hendlene kan gi folk problemer med å finne friposisjonen.

Nå skal du være relativt nummen i armene for ikke å kjenne når motoren står i fri, så det nok et sensorproblem og ikke et mekanisk problem. Den mekaniske motstanden/hinderet man må over for å sette den i gir er relativt stor.

Link to post
Share on other sites

Å finne friposisjonen er i utgangspunktet ikke noe problem, men når det ikke skal mer en en millimeter eller mindre bevegelse av hendelen til før motoren oppfatter det slik at hendelen _ikke_ er i fri, er det problematisk.

 

I følge verkstedet som behandlet båten vår kunne det være på grunn av wiren som går mellom hendel og motor. Begge disse var i utgangspunktet like lange, som visst førte til kluss da den ene wiren (til styreposisjon ute) ble liggende i sirkler for å bli kort nok. Det ble i alle fall aldri utført noen reparasjoner på vår båt, siden verkstedet aldri fant noen feil under deres testing av båten.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei. Ser ut som denne tråden har vært død en stund nå.. Jeg er ny her i dag. Har nettopp kjøpt meg en 2014 mod. P66 Weekend med en DF150, og jobber litt med fraktalternativer fra det glade Sørland til Sunnmøre. Har prøvd å finne høyden på båten, fra kjøl til tak, men det finnes ikke oppgitt noe verdens plass (som jeg kan finne i alle fall) på dette store internettet.. Noen som vet dette sånn rimelig nøyaktig? Ellers har jeg lest mye om båten, og det virker som de fleste er godt fornøyde. Er det noen som har dårlige erfaringer / opplevd noen overraskelser med noe spesiellt? Det være seg egenskaper, kvalitet eller annet

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Dette er en gammel tråd, men synes P66 W virker som en spennende båt, selv om overbygget er litt ut av proposjoner rent estetisk.

Jeg lurer på hvordan sjøegenskapene oppleves på denne?  går den fint når solgangsbrisen kommer eller blir skroget for butt og flatt.. 34 knop med 150 hk er jo ganske imponerende for en såpass stor båt. ganske lettdrevet med andre ord. ser også at båten er stiv ved stilleligge som jo er en komfortabell faktor, men for stiv båt kan jo slå negativt ut i rom sjø. Noen som har fått testa den i litt sjø og kvittoppa solgangsbris..   Har faktisk god derfaring med Askeladden og synes det er veldig solide og fine bruksbåter uten for mye dildall.. så har jeg egentlig begyndt å se etter båter med påhenger i steden for innenbords diesel med drev.. Liker enkelt vedlikehold som jeg har på påhenger. kontra styresylindre drev, belger tette kjølere osv osv.. Det ekstra forbruket velter ikke det store lasset på sikt heller.. men synes 140 liter er litt for liten tang for en 150 hk! Rekner med at baugpropell er til stor nytte på denne typen båt. Synes jo C75 Cabin er en fin båt og har sikkert hvassere sjøegenskaper, men synes dollbordene virker for smale, og P66 virker mere fornuftig rent bruksmessig, selv om badeplattform/tilkomst er noe utdatert i mine øyne. Den må ihvertfall ha de forlengede plattingene bak på hver side!

En annen ting er at den går kansje akkurat inn i naustet mitt.. dermed en del penger spart..

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg får levert en Askeladden P66 Weekend på nyåret. Den har jeg tenkt å montere trolling utstyr i. Det blir i første omgang en Cannon elektrisk downrigger. Båten leveres med rekkerør på begge sider (som jeg selvfølgelig kan be Askeladden la være å montere). I tillegg er toppen på selve rekka ganske smal. Er det noen der ute som har montert slikt utstyr på en P66 (helst Weekend) eller noen andre som kan komme med råd om hvor og hvordan jeg bør montere trolling utstyr på en praktisk måte. Bilder er helt supert. 

Gleder meg veldig til båten kommer :-) Mye godlyd om typen her på forumet i hvert fall!!

Takk for hjelpen!!

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Folkens!

Fersk på forumet her, selv om jeg har brukt det masse.
Vurdere å kjøpe en Weekend (2012) og har lest mange positive erfaringer her inne.

Denne har ikke trimflaps, noe som nok vil være en stor fordel for en båt med så stort overbygg og dermed følsom for vind.
Noen som vet hva det koster å få dette installert? Har sendt forespørsel til et Askeladden verksted.
En annen ting. Er det noen som har erfaring med presenning over akterdekk på denne båten?
En siste ting som jeg ikke finner at noen har kommentert. Testet en lokal Weekend og der syns jeg rattet var litt vel stort og man kom nesten borti gassen?
Kan vel ikke koste en fot og arm å bytte ratt?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har kjøpt Zipwake 2 x 450 mm for montering på min 2014 Askeladden P66 Weekend med Suzuki DF 150. Skulle ønske kontrollen kunne ta motortrim også, men har ikke funnet noe fungerende system som tar alt. Har idag Lenco Tabs, og det fungerer greit nok, men må sitte å justere veldig aktivt og synes de er treige, (Ja, trimplan i en eller annen form er helt nødvendig på denne båten!) har gått lei av dette.. Skal montere nå når jeg kommer hjem fra ferie, og regner med å sjøsette igjen i midten av august. Er spent på hvordan dette vil fungere i praksis, men har stort sett kun lest poitive omtaler, og diskuterte inngående med Pronav og også med Askeladden / Henrik Askvik på Sjøen for alle i vår, (Askeladden kjører nå Zipwake som std. på C65 og hadde i tillegg montert på P77 demobåt med gode erfaringer) så har nå alt i alt blitt overbevist om at dette må prøves ut på min P66. Dette kitet koster vel ca. 17 lapper + montering, men jeg monterer selv. Lager en tråd med bilder etc. så snart dette er montert.

Monterte også i vinter Fell Marine sin Wimea elektroniske dødmannsknapp, og må si meg glitrende fornøyd med denne, har fungert strøkent og bekymringsfritt de ca. 80 timene jeg har kjørt båten hittil i år. Det føles trygt å vite at båten stopper om en skulle være uheldig å ramle overbord når en er ute å fisker aleine og langt fra land.. Den originale løsningen med snor på både utvendig og innvendig styrepos. ble ikke brukt pga. for liten aksjonsradius og glemte å hekte av når noe skjedde / manøvrering etc.

Ellers er jeg glitrende fornøyd "P66'er" på 3dje sesongen, kjørt ca. 200 timer.

Har baugpropell og anbefaler dette på det sterkeste, båten er lettpåvirket av sidevind, pga. relativt lav vekt og mye areal i sidene = mye "seileffekt", bruker også baugpropell en del når jeg fisker / røkter teiner for å holde baugen opp mot vinden, men bruker også drivanker i baugen når jeg ligger litt lengre på samme plass.

Eneste "irritasjonsmomentet" er vel kanskje at jeg kunne tenkt meg DF 200 motoren, hadde fått marsjfart (23-24 knop) på lavere turtal = lavere forbruk og mer komfort. nye P77 er godkjent for 200hk, og jeg skjønner ikke hvorfor P66 ikke kan godkjennes for denne motoren, den har samme støreelse, volum og vekt som 150 og 175 hk, og båten hadde tålt 50 hk til problemfritt!

Har også full kalesje, men bruker den mest som Biminitopp, allikevel greit å kunne putte i sider og aktervegg om en f.eks. skal på weekendtur og vil øke boarealet på skuta.

Redigert av Vaageskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei.

Eg har en 2011 P66 weekend med 150 hk som eg har hatt i 2 år.

Har ettermontert trimflaps med manuel justering. Måtte hele tiden ligge og justere noe som var irriterende.

Ettermonterte ACS Attitude Control System fra Mente Marine som justerer trimflaps automatisk som fungerer helt topp.

Skulle eg montert nytt i dag hadde eg gått for Zipwake 2x450mm.

Det stemmer at rattet er litt nærme gassen men ser ikke på det som noe problem.

Etter eg kjøpte båten har eg ettermontert:

Ekstra batteri.

Trimflaps.

Lowrance HDS-7 Gen3 til ute styringen.

Lowrance LSS-2 HD Hekksvinger.

Motor info.

Integrert side benk.

Puter ute.

Bord ute.

Eg har hatt båten liggende ute om vinteren for fiske men i år har eg kjørt den hjem på henger.

Har lurt på og montere ekstra vindusvisker og søkelys.

Noen som har erfaring med godt søkelys i led.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Takk for svar Vaageskar. Har nå fått min egen P66 Weekend. Veldig fornøyd med den og ikke minst baugtruster :)
Nå står kjølige dager for døren i Stavangerområdet. Noen som vet hvordan man drenerer dekkspyleren, for å unngå frostskade?
Har Askeladden laget en sjekkliste for oss om har båten på sjøen hele vinteren?
Har frostvakt inne i kabinen, så den er godt dekket.
Tips, forslag?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...