Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Fire til seks bigbags fra Felleskjøpet, festet sammen to og to med tau under kjølen slik at de blir liggende nede langs skutesida. Deretter en stor kompressor på kaikanten, og en lang slange ned til dykker som fyller disse jevnt med luft. 200 liters plastfat kan også brukes, om du bare har nok av dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

Ved heving av slike skøyter er problemet som regel den siste meteren/halvmeteren som skal til før en kan begynne å lense.

Med de armene du tegner må festepunktet for taljene være så langt ned som på dekksnivå for å få plass til taljene mellom bjelkene og innfestingen.

Det betyr innfesting i motor/kjøl med tilhørende balanseproblemer. Stropper rundt kan du glemme med den overhøyden.

 

Hvis du skal heve med så lite overhøyde må du vurdere å tette mellom rekka og skutesiden med en presenningremse som stiftes fast slik at du kan begynne å lense med en gang rekka er i vannflaten. Presenningen må da gå litt ned på skutesiden og opp til kanten på rekka og stiftes nokså tett. Siste tettingen får du av vannet som trykker presenningen mot treverket.

 

Viktig å lense fortere enn man løfter når åpningene inn i båten begynner å nå vannskorpa samt å lense den helt tom før den evt løftes over vannet.

 

Jeg ville brukt mobilkran med lange stropper rundt båten. Tykk plast og stiftemaskin til å tette åpninger før lensing.

 

Ikke bare for å skremme, men ta en titt på denne ;-)

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article4858945.ece

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Tok dette bilde før eg stakk å handlet

img_20111007_154051.jpg

 

15 min etterpå

 

Jeg synes du har noen merkelige prioriteringer.... Drar for å handle når båten holder på å synke?

Jeg tror jeg ville drøyd handelen litt og heller holdt båten lens men det var kanskje for sent uansett? Var det ikke mulig å få den i en havn hvor den ikke ble knust mot kaia?

Link to post
Share on other sites

Selv om eg tømte den for minst tusen liter vann, så va det ingenting som sa at båten ville synke. ville sjekke den etter handleturen om det va kommet vann inn. vist du ser på første bilde så ser du vannlinja te bunnstoffet, dekket er like høy som 15 foteren å bilde er tatt mens ein bølge slår opp. Skuta er så lav akter at alle bølgene slår opp på dekk

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Jeg har liten/ingen tro på måten du tenker å heve vraket på... Desverre...

 

Det skal mer til enn du tror!!

 

Her må det kraftigere saker til.

Du kan selvsagt få leid kraftige heveballonger, men går det hull på de vil det koste deg dyrt.

Jeg tror det billigste og samtidig sikreste her vil være å få leid ei mobilkran, evt kraftig lastebil med kran.

Du kjenner sikkert noen som dykker...

 

Hvor stor er skuta forresten?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Jeg har liten/ingen tro på måten du tenker å heve vraket på... Desverre...

Jeg tror det billigste og samtidig sikreste her vil være å få leid ei mobilkran, evt kraftig lastebil med kran.

Du kjenner sikkert noen som dykker...

 

Hvor stor er skuta forresten?

 

 

 

Redd du har rett ja,må nok ty te lastebil, vet om ein dykker,men om han har tid er ein annen sak.

Skuta er 35 fot og ca 12 tonn

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Det som bobler er bare bølge sprut, Skal merke stedet bedre med hvite dunker, kaien er privat,men det ligger noenganger slepebåter der. Så båten må vekk så snart det går ann. diesel å olje søl er det heldigvis ikke enda, er ikke anntydning til det

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Metoden jeg brukte når "kobben" fikk navnet sitt, er:

Jekkestropper type stor i riklige mengder, større fartøy på motsatt side og jekk i vei..

Men må sies at min 23' hang i fortøyningene. Båten på motsatt side var en større seilbåt.

Brannvesenet har store pumper, jeg lånte 2 senkepumper av den lokale rørleggeren..

Link to post
Share on other sites

jeg lånte 2 senkepumper

I det foreliggende tilfelle ville jeg vel heller anbefale lensepumper :yesnod::giggle:

 

Donald Duck metoden fungerer i praksis, det er det flere enn Mythbusters som har verifisert. Men det krever jo at man stoler på at dekket tåler løftet fra de luftfylte ballene. Det vil muligens også være en mer effektiv modifikasjon av metoden å bruke luftsekker innvendig i båten som man fyller fra en kompressor på land.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg har hevet ett og annet fra bunnen opp igjennom tidene. Vi hadde en kutter på 40 fot som sank ved kai for mange år siden. Den hevet vi ved å legge en gammel vannsengmadrass under dekk, fremme i baugen, med påfyllingen lavest mulig. Hekken hevet vi med en god bunke oljefat surret på hver side av kjølen. Fyllte gradvis opp med en vanlig bygg-kompressor som stod på land, og hadde slange med blåsespiss til å fylle fat og madrass.

 

Dette fikk båten opp i vannflaten, og akkurat nok til å få dekket over vannspeilet. Så kjørte vi igang flere kraftige lensepumper som stod å gikk i timesvis før hun sakte men sikkert fløt av seg selv igjen.

 

Alternativet er jo som andre har nevnt tidligere i tråden. Få fatt i en kraftig kranbil so kan få den opp i vannflaten.

Da blir det jo litt mindre styr, og bare for dykkerne å tre stropper under kjølen.

Sjekk med det lokale brannvesenet om de kan låne deg en heftig pumpe.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Du skal ha en rimelig stor lastebilkran for å løfte 12 tonn fra vannet. Og det er sikkert 10 meter unna fra senter lastebil. Jeg kjører mobilkran, og min 60-tonner løfter 12 tonn på ca 15 meter. Må nok i hvertfall ha en lastebil med en 100tonnmeter for å matche det. Regn med 1500,- i timen.....Eller du kan sende meg en IM, så kan jeg fikse kran :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vil tro det holder med en middels lastebilkran, da alt annet enn metall vil flyte opp selv(i følge en Archimedes Ettellerannet).

 

Løftebehovet vil da bli vekten av alt metall ombord pluss vekten av det som må over vann pluss litt til. Blir kanskje 4-6 t og kanskje 7 m = ca 30 - 40 tonnmeter.

Link to post
Share on other sites

Eg trur det vil verte tyngre enn ein reknar med. Då eg skulle heise opp båten min i sommar, var det fleire lokale firma som takka nei til arbeidet for dei ikkje turde.

Retura tok til slutt opp båten. Veit ikkje kva kapasitet krana deira har, men ho heiter Palfinger PK7200.

Det gjekk så vidt å heise opp båten med denne krana. Alarmen som varsla om for tung last gjekk heile tida. Båten veg ca 5 tonn. Det største problemet er nok lengda på løftet. Kapasiteten sekk dramatisk per meter arm.

 

DSC_4655.JPG

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...