Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Fire til seks bigbags fra Felleskjøpet, festet sammen to og to med tau under kjølen slik at de blir liggende nede langs skutesida. Deretter en stor kompressor på kaikanten, og en lang slange ned til dykker som fyller disse jevnt med luft. 200 liters plastfat kan også brukes, om du bare har nok av dem...

Link to post

Hei

Ved heving av slike skøyter er problemet som regel den siste meteren/halvmeteren som skal til før en kan begynne å lense.

Med de armene du tegner må festepunktet for taljene være så langt ned som på dekksnivå for å få plass til taljene mellom bjelkene og innfestingen.

Det betyr innfesting i motor/kjøl med tilhørende balanseproblemer. Stropper rundt kan du glemme med den overhøyden.

 

Hvis du skal heve med så lite overhøyde må du vurdere å tette mellom rekka og skutesiden med en presenningremse som stiftes fast slik at du kan begynne å lense med en gang rekka er i vannflaten. Presenningen må da gå litt ned på skutesiden og opp til kanten på rekka og stiftes nokså tett. Siste tettingen får du av vannet som trykker presenningen mot treverket.

 

Viktig å lense fortere enn man løfter når åpningene inn i båten begynner å nå vannskorpa samt å lense den helt tom før den evt løftes over vannet.

 

Jeg ville brukt mobilkran med lange stropper rundt båten. Tykk plast og stiftemaskin til å tette åpninger før lensing.

 

Ikke bare for å skremme, men ta en titt på denne ;-)

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article4858945.ece

 

Lykke til

 

Mons

Link to post

Tok dette bilde før eg stakk å handlet

img_20111007_154051.jpg

 

15 min etterpå

 

Jeg synes du har noen merkelige prioriteringer.... Drar for å handle når båten holder på å synke?

Jeg tror jeg ville drøyd handelen litt og heller holdt båten lens men det var kanskje for sent uansett? Var det ikke mulig å få den i en havn hvor den ikke ble knust mot kaia?

Link to post

Selv om eg tømte den for minst tusen liter vann, så va det ingenting som sa at båten ville synke. ville sjekke den etter handleturen om det va kommet vann inn. vist du ser på første bilde så ser du vannlinja te bunnstoffet, dekket er like høy som 15 foteren å bilde er tatt mens ein bølge slår opp. Skuta er så lav akter at alle bølgene slår opp på dekk

Link to post

Jeg har liten/ingen tro på måten du tenker å heve vraket på... Desverre...

 

Det skal mer til enn du tror!!

 

Her må det kraftigere saker til.

Du kan selvsagt få leid kraftige heveballonger, men går det hull på de vil det koste deg dyrt.

Jeg tror det billigste og samtidig sikreste her vil være å få leid ei mobilkran, evt kraftig lastebil med kran.

Du kjenner sikkert noen som dykker...

 

Hvor stor er skuta forresten?

 

Trond

Link to post

Jeg har liten/ingen tro på måten du tenker å heve vraket på... Desverre...

Jeg tror det billigste og samtidig sikreste her vil være å få leid ei mobilkran, evt kraftig lastebil med kran.

Du kjenner sikkert noen som dykker...

 

Hvor stor er skuta forresten?

 

 

 

Redd du har rett ja,må nok ty te lastebil, vet om ein dykker,men om han har tid er ein annen sak.

Skuta er 35 fot og ca 12 tonn

Link to post

"Bare" 35 fot ja.... Da burde det jo gå med lastebil.

Hadde det vært i nærheten skulle jeg hoppet uti for deg, men litt langt å kjøre til bergen.

Du kan jo prøve å spørre litt her om det er noen som vil uti vannet for deg??

Link to post

Redd du har rett ja,må nok ty te lastebil, vet om ein dykker,

 

Redd du må ha kraftigere saker og luftputer.

 

Hva er det som bobler i vannkanten?

baat.jpg

 

Har du markert stedet så ingen kjører på ubåten?.

Link to post

Ja, du må merke vraket skikkelig så du ikke kommer i erstatningsansvar hvis noen kjører på det.

Er det en offentlig kai vraket ligget ved så bør du få fingen ut før havnevesenet tar affære selv, da kan det bli en dyr regning.

Link to post

Det som bobler er bare bølge sprut, Skal merke stedet bedre med hvite dunker, kaien er privat,men det ligger noenganger slepebåter der. Så båten må vekk så snart det går ann. diesel å olje søl er det heldigvis ikke enda, er ikke anntydning til det

Link to post

Metoden jeg brukte når "kobben" fikk navnet sitt, er:

Jekkestropper type stor i riklige mengder, større fartøy på motsatt side og jekk i vei..

Men må sies at min 23' hang i fortøyningene. Båten på motsatt side var en større seilbåt.

Brannvesenet har store pumper, jeg lånte 2 senkepumper av den lokale rørleggeren..

Link to post

jeg lånte 2 senkepumper

I det foreliggende tilfelle ville jeg vel heller anbefale lensepumper :yesnod::giggle:

 

Donald Duck metoden fungerer i praksis, det er det flere enn Mythbusters som har verifisert. Men det krever jo at man stoler på at dekket tåler løftet fra de luftfylte ballene. Det vil muligens også være en mer effektiv modifikasjon av metoden å bruke luftsekker innvendig i båten som man fyller fra en kompressor på land.

Edited by Sjøtunga
Link to post

Jeg har hevet ett og annet fra bunnen opp igjennom tidene. Vi hadde en kutter på 40 fot som sank ved kai for mange år siden. Den hevet vi ved å legge en gammel vannsengmadrass under dekk, fremme i baugen, med påfyllingen lavest mulig. Hekken hevet vi med en god bunke oljefat surret på hver side av kjølen. Fyllte gradvis opp med en vanlig bygg-kompressor som stod på land, og hadde slange med blåsespiss til å fylle fat og madrass.

 

Dette fikk båten opp i vannflaten, og akkurat nok til å få dekket over vannspeilet. Så kjørte vi igang flere kraftige lensepumper som stod å gikk i timesvis før hun sakte men sikkert fløt av seg selv igjen.

 

Alternativet er jo som andre har nevnt tidligere i tråden. Få fatt i en kraftig kranbil so kan få den opp i vannflaten.

Da blir det jo litt mindre styr, og bare for dykkerne å tre stropper under kjølen.

Sjekk med det lokale brannvesenet om de kan låne deg en heftig pumpe.

Link to post

Du skal ha en rimelig stor lastebilkran for å løfte 12 tonn fra vannet. Og det er sikkert 10 meter unna fra senter lastebil. Jeg kjører mobilkran, og min 60-tonner løfter 12 tonn på ca 15 meter. Må nok i hvertfall ha en lastebil med en 100tonnmeter for å matche det. Regn med 1500,- i timen.....Eller du kan sende meg en IM, så kan jeg fikse kran :thumbsup:

Link to post

Vil tro det holder med en middels lastebilkran, da alt annet enn metall vil flyte opp selv(i følge en Archimedes Ettellerannet).

 

Løftebehovet vil da bli vekten av alt metall ombord pluss vekten av det som må over vann pluss litt til. Blir kanskje 4-6 t og kanskje 7 m = ca 30 - 40 tonnmeter.

Link to post

Eg trur det vil verte tyngre enn ein reknar med. Då eg skulle heise opp båten min i sommar, var det fleire lokale firma som takka nei til arbeidet for dei ikkje turde.

Retura tok til slutt opp båten. Veit ikkje kva kapasitet krana deira har, men ho heiter Palfinger PK7200.

Det gjekk så vidt å heise opp båten med denne krana. Alarmen som varsla om for tung last gjekk heile tida. Båten veg ca 5 tonn. Det største problemet er nok lengda på løftet. Kapasiteten sekk dramatisk per meter arm.

 

DSC_4655.JPG

Edited by Steinsvik
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...