Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Hei.

Jeg er blant de som følger med på prosjektet her. Må jo inn å se hvordan det går med hevingen. Ønsker hver gang du har bilder fra en vellykket heving. Håper du klarer å få den opp igjen. Lykke til med jobben :clap:

 

 

Takker. Er ikke lenge te Forsøket på heving nå. Glemt å ta bilde av første klasen med dunker eg har surra rundt ein stålbjelke.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Kan hende jeg nå får litt kjeft for min negativitet, men det får stå sin prøve.

 

Tenk nøye igjennom med hva du nå gjør. Jeg har sett en del bergingsforsøk av båter, deriblant noen skøyter. Har nok sett flere mislykkede forsøk enn vellykkede.

 

Det man ofte ikke tar med i betraktning, er massebevegelse i skroget som påvirker oppdriften radikalt. Jeg har sett skøyter bli smelt i mot brygge forut eller akter, da oppdriften har vært kraftigere i den ene enden enn den andre, slik at båten har gått for fort opp på feil måte.

 

På dette vis kan uhell skje fortere.

 

Jeg mener at ved bruk av så mange kanner som det er snakk om her, har man mindre kontroll på oppdrift, enn ved å kontrollere færre objekter, som f.eks bager.

 

Det er mange meninger i tråden her om hvordan du bør gå frem, noen er bra, noen litt dårligere. Det aller viktigste for deg er å innhente råd fra de som selv har hevet båter (skriver flertall med vilje) for å høste erfaring fra dem.

 

Det andre er at slik hendelsesforløpet og tid medgått til dette var, så er der lekasje i skrog av vesentlig art. Du kan gjerne låne all verdens pumper, men når skøyta ligger i vannskorpe og vann skal pumpes ut, så skal det pumpes ut eksisterende vann i skøyta samtidig som eventuell vanninntrenging i skroget. Vi kan i verste fall her snakke om mengder!!

 

Men uansett, lykke til med bergingen, håper dette går veien for deg, men igjen, tenk nøye igjennom før du påbegynner hevingen. Jeg er redd du må til med heisekran uansett, men jeg har tatt feil før også.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hevet noe som helst :giggle: men tenker at det er mye som kan gå galt. Først så må disse kannene festes i noe som tåler kraften. I tillegg til vekten av båten kan den sitte godt fast hvis det er bløt bunn der. Balansering av løftet er viktig og det finner du ut først når den løfter seg, mange har opplevd å miste båten på ny når "noe har skjedd" under hevingen. Hva med å feste flytelegemene i forskjellige høyder slik at noen når overflaten umiddelbart etter at den begynner å løfte? Så må disse strammes inn etterhvert. Få noen til å filme hevingen så kanskje vi får en fin avslutning på denne tråden :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Du er ikke alene som ubåtreder. Det skjer desverre stadig vekk:

Plast-ubåt i Mandal

 

Min far hevet en gang en snekke (jeg var barn og stort sett tilskuer). Ingredisensene var da, om jeg husker rett; en traktor, to stokker, tau, bøtter og badetøy. Dybden var ca 2,5-3m. Husker folk som så på sa at det der går aldri...

 

Jeg (med flere) var ovverasket over hvor lett det var å heve til vannskorpen. Så tok det litt tid å øse (mens man holdt og strammet til med traktoren). Stokkene ble satt sammen som en V (snudd opp ned), vendt ut over båten og fungerete som en kran, med traktoren som trekkraft. Snekken hadde nok først og fremst regnet ned og man hadde ikke problem med hull i skroget.

 

Skøyta di representerer større vekt, lekkasje og større utfordringer, men man kan ofte få til ting med ganske enkle midler - om man har gode ideer og gjennomtenkte planer:)

 

Ser en del her sier at dette må du få andre til å løse og roper etter forsikringsselskap. Men de trykker ikke penger (ikke offisielt hvertfall). Bruker man dem tar man fra felleskassen og premiene går opp.

 

Jeg har stor sans for innstillingen din mht å få til dette "low-kost":)Jeg er opprinnelig fra gård. Det var som bonde tradisjon å løse "alt" selv. Man hadde ikke råd til å kjøpe eller leie inn ditt og datt. Utgangspunktet var alltid å klare seg med det man hadde for hånden. Mange kreative løsninger, og så hjalp man hverandre når det ble veldig krevende. Men man trenger som sagt gode ideer og gjennomtenkte planer..

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hva med å få lånt seg et par gummibåter og feste til skroget. Min gummibåt er godkjent for last over 500 kg. Regner med at den har bæreevne mye høyere. Kompressor på land. Da kan du fylle luft sakte og sikkert og ha god kontroll på løftet. Du har kanskje noen gode kammerater som kunne låne seg sine slepejoller.

 

Dette var bare noe som slo meg, har ikke prøvd dette selv.

 

 

Lykke til. Følger spent med.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Bønda som ordner alt selv får gjerne forkortet noen fingre, tær og verre hendelser...

 

Sentralt tema er å sikre likevekten jo høyere båten kommer over vannskorpen.

Om alle som besøkte linken betalte en krone... men det koster jo mer å overføre slike beløp. Enn si 10 kr?

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Håper også dette går bra, får man båten høyt nok gjør pumpene resten av jobben. Dette må vel også være en lærepenge angående forsikring og det ansvaret man har ved å stå som eier av slike gamle båter i tvilsom stand.

Som presisert i tidligere innleg er det viktig og få båten opp og bort før kommunen blander seg inn. Det lir fort en null ekstra på regninga kontra ordne kranbil selv. 5K til kranbil er en superdeal kontra en regning på 50K++ i fra kommunen/havnevesenet.

Link to post
Share on other sites

Kan hende jeg nå får litt kjeft for min negativitet, men det får stå sin prøve.

 

Tenk nøye igjennom med hva du nå gjør. Jeg har sett en del bergingsforsøk av båter, deriblant noen skøyter. Har nok sett flere mislykkede forsøk enn vellykkede.

 

 

 

 

Du får ikke kjeft av meg :wink: Tenkte på senest i går om ka som kan skje med stor tung masse som komme opp i overflaten for fort.

 

Nå blir hevingen i flere steg da eg ikke kan bruke kranbil der båten er.

Så steg 1 fjæra sjø fest dunkene å på flo sjø så er båten nøytral (letta ifra bunn)

steg 2 slepe den ein annen plass (helst ved ein kai) der den tar borti bunn i flo sjø.

Steg 3 feste nytt tak ved fjæra sjø og båten følge med opp med te flo sjø (håpe eg)dra den lenger opp te den tar i bunn.

Gjentar stega te det går ann å bruke pumper.

Kansje den sikreste måten, men og den langsomste måten.

Om båten er kondemd eller ei så må eg få ut ting å tang pluss tømme den for olje og diesel. Først da må det vel være trygt å synke den??

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hvis du drøyer litt så kan du vel stå på isen og heve den... :giggle:

 

Det jeg lurer på er hvordan du tror du skal få den til å flyte om du klarer å få den til overflaten? Det må da være en kjempelekkasje et sted siden skuta sank på noen få minutter. I tillegg kan skroget ha fått seg en smell da skuta traff bunnen. Må vel være minst 2 meter fra bunnen av kjølen og ned til havets bunn.. Det blir et dunk av et slikt "fall" også.

 

Får håpe for din skyld at alle skeptikernes ord blir gjort til skamme. :smiley: Lykke til!

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du drøyer litt så kan du vel stå på isen og heve den... :giggle:

 

Det jeg lurer på er hvordan du tror du skal få den til å flyte om du klarer å få den til overflaten? Det må da være en kjempelekkasje et sted

 

Håpe på bunnfrost,hehehe.

Neste gang eg skal fridykke så håpe eg at eg komme langt nok ned te å se hvor stort hull det er.

Eller dykke igjen når(vist) båten flyte opp med flo sjø

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er helt på viddene, men det burde vel gått å heve den opp fra bunnen, mellom kaien og et større fartøy med stropper og taljer. Nok til å få manøvrert den mellom 2 båter og taue den til sterkere kai..

 

Klarte å få opp snekka mi (23') ved hjelp av flytebrygge, 42' seilbåt og jekkestropper. Når den hadde ripa i overflaten, var det å få ombord store pumper.. Tok lang tid å få pumpene til å ta, men det gikk det og.. Stramma jekkestoppene etter hvert og vips så fløt den sjøl.. Hadde nok blitt tømt tidligere om jeg hadde tetta gjennomføringer i skroget.. (manuell lensepumpe og rundt eksosrøret..)

Link to post
Share on other sites

Nei Kobben du er ikke helt på viddene :thumbsup: Og i tillegg en båt som holder fartøyet vekk fra kaien og Geirs båt. Hadde funket meget bra og til og med under kontrollerte forhold dersom vinden holder seg i ro mens operasjonen pågår.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...