Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt

Geir Hel

Recommended Posts

Skal snart på prøvetur nedover til stavanger med båten jeg er på nå.

Har ansvaret for testingen av ei kran med 6000tonn/meter... og det på enkel wire.

Altså 400tonn på 15meter arm :thumbsup:

Bare kroken alene veier 13tonn :eek:

Båten er AMC Connector.

På bildene er ikke kroken kommet på enda siden bildene ble tatt tidlig i testingen.

Kranene er levert av National Oilwell Varco og er på henholdsvis 400tonn og 100tonn. Kranene kan gå ned på over 3000meters dyp, så det skulle ikke blitt problemer med dybda på ubåten din :thumbsup:

AMC_CONNECTOR2.jpg

AMC_CONNECTOR.jpg

Her er en artikkel fra forrige båt jeg var på.

http://maritimt.com/nyheter/2011/kranen-testes-pa-normand-oceanic.html

Tror det er denne han prøver å linke til...

http://mpckr.blogspot.com/2011/04/huisman-successfully-transports-and.html

Dette er den største krana levert av Hoistmann. Imponerende kapasitet!!

Men leser litt på spec'en her, og ser at det er ingen av vinsjene som har 1-fall og i nærheten av dybde-kapasitet som krana jeg jobber med.

NOV sin 400tonn kran har aktiv kompensering, noe som vil si at den kan installere utstyr på havbunnen (ned til 3000meter dybde) mens vinsjen kompenserer for bevegelsen til båten (opp til pluss/minus 8-10meter bevegelse. Lasten vil da kun bevege seg rundt 5-10cm :thumbsup:

Vi (NOV) har levert en god del utstyr som i dag er i bruk av subsea 7 :cheers:

Edited by Jetling

Spørsmålet er er vel om disse redskapene klarer å hjelpe Geir... Vet at Uglen var å sjøsatte en fritidsbåt i arendal en gang... løftet den fra en hage, over veien og ned på vannet... Kult...

Tror at både kran, leggeutstyr og ROV'ene, kan opperere ned til 3000 meter. Nå er det ikke innen det tekniske jeg skal arbeide, derfor mulig jeg har feil

Dybden på det første projectet Borealis skal på nede i Angola. Er vistnok ned til drøye 2000 meter. hovedsaklig rørlegging.

Lagt til:fra spekket: Operating Water Depth (m) 6000m - single fall

Edited by Mariell

Spørsmålet er er vel om disse redskapene klarer å hjelpe Geir...

Om det er mulig å komme inn i havna hans, så hadde nok det gått greit. Men er vel usikker på om Geir er villig til å betale det det ville kostet. :giggle:

Føler hvertfall dere har gjort mye for å vise at det finnes ulike redskaper som kan brukes.. Så nå er det jo opp til Geir å velge og vrake.. (dårlig ordvalg).. Koster mulig litt... men hjelpen finnes :thumbsup: