Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...
  • 6 år senere...

Ja noen tråder fenger mer enn andre og beskriver båtlivets mange opp og nedturer. Og denne tråden viste et godt pågangsmot og andre lesere kom med motiverende innlegg i større eller mindre grad. Og så har vi disse taskekrabbefiskerne som hadde pågangsmot men som falt fra en etter en. Noe av skylden har nok vi som var negative....kanskje med rette.

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 42 minutter siden:

 

Martine29 skrev 1 time siden:

Og så har vi disse taskekrabbefiskerne som hadde pågangsmot men som falt fra en etter en. Noe av skylden har nok vi som var negative....kanskje med rette.

 

 

Du sliter vist med å takle den negative kritikken du fikk for kommenteringen din.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Såvidt forumet kan si så var han med på en vennebåt sist sommer og det ser ut som han har hatt en del båtliv siden.... 2012. Og det er jo kjekt :-)

Bodd i båt i 3 år nå,så ikke noe å si på båtliv nei :-p

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Martine29 skrev 23 minutter siden:

Det var veldig fint å høre da og lykke til. Du kan jo legge ut noen oppdateringer når det passer. Var utrolig fengende å følge deg og ha en riktig god sommer??

 

Hiver meg på den. 

 

Virker som du @Geir Hel lever ett friskt og litt annerledes liv enn sofaslitere i snitt gjør. Og ingenting, syns jeg da, er mer givende enn å lære om og få innsikt i folk som gjør ting på andre måter enn en selv :-)  

 

Så om du får tid og motivasjon til å dele litt med oss gjennomsnittlige (litt kjedelige) på forumet her så er det faktisk ganske mange som vil sette pris på det :-)

 

Ha en god sommer!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
cosmic skrev 1 time siden:

Du sliter vist med å takle den negative kritikken du fikk for kommenteringen din.

 

Om Martine med dette får Geir Hel på glid med skrivinga igjen så er alt tilgitt, ikke sant ;-)

Link to post
Share on other sites

Geir Hel skrev for 5 timer siden:

Bodd i båt i 3 år nå,så ikke noe å si på båtliv nei :-p

Sikkert en glimrende måte å være tilstede på slik at man ikke ender opp med U3 hvis været blir vrangt og båtene er slitne etter ett langt liv.
Klarte du å få opp U2 med enkle selvhjelpende Petter Smart løsninger eller måtte det tyngre skyts til?

Husker selv jeg eide en tresnekke som gikk ned på båtplassen for en god stund siden.
Den hang heldigvis i tauene foran og bak så den holdt seg flytene med rekka 10-20 cm under overflaten.
Fikk fatt i to oljefat som ble stroppet fast på siden av overbygget ved hjelp av jekkestropper.
Kuttet tauene og fikk padlet herligheten til land der jeg hadde en kamerat som kjørte lastebil med kran som fikk løftet rekka over vann slik at jeg fikk lenset ut vannet.
Formann i båtforeningen var rasende og la ingen ting i mellom hvor dyrt dette kom til å bli for meg.
Mulig han ble skuffet når båten var borte allerede den første søndagen etter forliset.
Vi var i gang så tidlig at det bare var måkene som var våkne da det siste vi ønsket var tilskuere med teite velmenende råd og han rasende formann på nakken 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pipe skrev for 1 time siden:


Formann i båtforeningen var rasende og la ingen ting i mellom hvor dyrt dette kom til å bli for meg.
 

 

Alltid "kjekt" med folk som står med henda dypt i lommene og kjefter når en selv står med oppgaver som må gjøres øyeblikkelig og dritt oppunder haka. De skal være glad for at folk flest har sinne- og impulskontroll sånn noenlunde på plass. Men også deilig når en hører noen sprekke i sånne situasjoner og setter skapet på plass ;-)

 

Begriper ikke at sånne "flyter opp" i posisjoner hvor de kan utøve makt over andre. 

-------

Stod på slipp med båten og hadde lagt sånn ca en time + arbeid i å polere propellen blankes mulig med flapdisk så den ikke skal gro. Rett før jeg var begynt med med baksiden av siste bladet og skulle ta siste finpussen for å få den virkelig blank kom lederen av slippen og nektet meg å fullføre jobben. Mente det kom støv på nypolerte båter i nærheten, biler osv. "Lov å tenke selv" sa han og gikk. Hadde vel 15 minutter igjen av jobben og hadde ikke smergelpapir eller noe til å gjøre jobben ferdig for hånd. Propellen var fortsatt for grov i overflaten til at det ville duge, måtte bare stoffe den. 

 

Siden lederen av slippen også skulle sørge for å løfte båten ut igjen hadde jeg ikke noe valg uten at han garantert kom til å lage ett helvete for meg. Kjekt å betale sånne folk......

 

Når propellen var stoffet kom han bortom og rista på skallen - "Tenk å stoffe propellen når du hadde pussa den så blank og fin". 

 

Da var det rett før jeg spolerte alle muligheter til å få løfta båten på sjøen igjen, for å ikke snakke om å beholde muligheten for vandelsattest.  ;-) 

----

Grubla litt på hva som plaga fyren og endte med at jeg skulle være "helt idiot", glise og smile helt til båten var på sjøen. Etter avveininger fant jeg ut at jeg hadde mer å tjene på å bite meg i leppa og holde kjeft, bli ferdig og få ut båten enn kortvarig glede ved å kjefte ut fyren og så måtte forholde meg til han etterpå når båten skulle ut. Men dæven, det gjør vondt langt inne i tarmen å ikke kunne "bite tilbake" noen ganger. Kanskje det styrker en mentalt eller noe å holde igjen til de grader ;-)

Link to post
Share on other sites

Pent skrevet Pinkvin. Vi gjør alle så godt vi kan med de ressurser vi har. Det er alltid noen «besserweisere» som står med lomma i buksa og sneipen i kjeften og vet best...i ettertid. Ønsker deg en riktig god sommer. Og som sagt så må og bør det være plass for alle inne på dette forumet og så må vi alle også bite i oss noen kameler dann og vann..

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 17 timer siden:

Alltid "kjekt" med folk som står med henda dypt i lommene og kjefter når en selv står med oppgaver som må gjøres

Det er helt sikkert.
Dro hjem til min gamle far for å polere bilen hans en søndag i ett normalt nabolag med eneboliger som har ca 1 mål tomt.
Hadde ikke før fått skrudd på polermaskinen før naboen dukket opp og lurte på om jeg snart var ferdig å bråke.
Joda det tar sjeldent mer enn 5 min å polere en bil så snart ferdig hadde jeg lyst til å svare.
Men høflig som jeg var la jeg bort polermaskinen og satt i gang for hånd.
Etter 30 min så stablet han familien inn i bilen og forsvant for resten av dagen.
 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

Værste jeg har hørt...støv fra flappdisc legger seg på bilene ...???

Tror du har en liten "fiende" der Pinkvin.. 

 

Ja, fikk jo et par "forvarsel" kan du si :-). Hadde montert av akterstag. Montert ned solceller og bøyle for de. Lagt ned storseilbommen og dradd frem bomopphalet, altså gjort en del for å kunne bil løftet.

 

Hang i krana når han ga beskjed om at jeg ikke fikk bruke noen elektriske maskiner til å pusse båten med, med mindre jeg hadde tilkoblet støvsuger. Vel eier jeg båt, men har hverken støvsuger til formålet eller verktøy tilpasset det. Mao måtte da 39 fot båt gjøres 100% for hånd, som jeg ikke var forberedt for. Sandpapir osv var kjøpt inn, til maskiner. 

 

Hadde avtalt løft pr e-post på forhånd og hadde ikke fått beskjed om noe som helst utover pris og dato for løft og utsett. 

----

Og mens min båt stod ute med forbud mot bruk av maskiner var verkstedsdørene rullet opp hele dagen på båtverkstedet 10 meter fra min båt (målt på gulesider kart), hvor de "herjet på" med alt av verktøy både rett innenfor porten og på utsiden på noen paller de dro ut som arbeidsbord på utsiden. Ikke noe støvproblem på eget arbeid, selv uten tilkoblet støvsuger. 

----

Men greit, fikk nå jobben gjort, ikke på den måten jeg ønsket, ikke så godt som jeg ønsket og med et par gode bøtter irritasjon som god bonus når en betaler for en tjeneste. 

----

Temmelig åpenbart at jeg egentlig ikke var ønsket som kunde, uten at jeg selv klarer å sette fingeren på hvorfor. Men jeg bør vel ta det på alvor i stedet for å utsette meg selv for sånn behandling. Om det kun var "frekk i kjeften" så er det enkelt å ignorere, men når det rent praktisk ødelegger for det en skal ha gjort så er jo en del grenser overskredet. Så neste gang får det bli ett annet sted, til fordel både for meg og "plageånden" :-)

 

 

 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 17 timer siden:

Stod på slipp med båten og hadde lagt sånn ca en time + arbeid i å polere propellen blankes mulig med flapdisk så den ikke skal gro. Rett før jeg var begynt med med baksiden av siste bladet og skulle ta siste finpussen for å få den virkelig blank kom lederen av slippen og nektet meg å fullføre jobben. Mente det kom støv på nypolerte båter i nærheten, biler osv. "Lov å tenke selv" sa han og gikk. Hadde vel 15 minutter igjen av jobben og hadde ikke smergelpapir eller noe til å gjøre jobben ferdig for hånd. Propellen var fortsatt for grov i overflaten til at det ville duge, måtte bare stoffe den. 

...

Når propellen var stoffet kom han bortom og rista på skallen - "Tenk å stoffe propellen når du hadde pussa den så blank og fin". 

 

Ha ha, noe av det bedre du har skrevet Pingvin  

 

Pinkvin skrev for 17 timer siden:

Kanskje det styrker en mentalt eller noe å holde igjen til de grader ;-)

Nei, deg gjør ikke det. Du risikerer derimot å pådra deg irritasjonskreft i tarmen 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 26 minutter siden:

 

Nei, deg gjør ikke det. Du risikerer derimot å pådra deg irritasjonskreft i tarmen 

 

Men "slippgubben" visste nok ikke hvor nær han var risikoen av ferdig stoffa propell feilplassert i tarmen. Eller..... jo han må jo vite det, hva er ellers poenget med å plage andre ;-) 

Link to post
Share on other sites

Imponert.

Godt gjort, holde humøret og pågangsmotet oppe med båten på bånn.

 

Har opplevd synking, (forlis), en gang selv, fytterakkern, for et jævla uføre og stor

humørdreper. Solide strømmer ut av lommeboken og en arbeids- og shoppingliste

lang som et vondt år.

 

Du tar det bra, flott, step on it.

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...