Jump to content

DIY prosjekt : Enkel dieselforbruksmåler kan lages selv


nimba

Recommended Posts

Det er vel lite fornuft i å prøve å gjenoppta assembly programmeringen når der finnes slike enkle og billige saker som PICAXE microkontrollere. En passende PICAXE med et 16x2 LCD display gjør vel jobben her... For rundt kr 400.- bør du vel ha tilstrekkelig utstyr til å lese sensorene og vise resultatet på LCD displayet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Joda kaptein, henger med på den, men tenker om det kanskje kan være lurt å velge en annen måler og kjøre pulser istede for frekvens osv? Behovet for elektronik er jo mindre, om ikke helt fraværende.

Spørsmålet burde vell vært bedre utdypet, burde man kjøre samme utstyr i samme løsning eller burde noen komponenter byttes evt finnes det noe annet som gjør jobben enda enklere. Er også i lavbudsjettmodus :smiley:

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Joda kaptein, henger med på den, men tenker om det kanskje kan være lurt å velge en annen måler og kjøre pulser istede for frekvens osv? Behovet for elektronik er jo mindre, om ikke helt fraværende. Spørsmålet burde vell vært bedre utdypet, burde man kjøre samme utstyr i samme løsning eller burde noen komponenter byttes evt finnes det noe annet som gjør jobben enda enklere. Er også i lavbudsjettmodus :smiley:

 

Skjønner. Hadde du gått for den metoden jeg har nevnt tidligere, så er det trolig det rimeligste og enkleste. En Arduino, LCD og flow meteret, det er det eneste du trenger. Skal du ha andre skjermløsninger(eks LED skjerm som nimba har på sitt oppsett) så er det også veldig enkelt å bytte ut med eller legge til, om du vil ha infoen vist på flere steder samtidig(eks: flybridge). På Arduinoen har du allt på kortet, dvs alt av FTDI convertere og programeringskretser osv så du trenger kun en datamaskin til programering. Men hvordan flowsensor du skal ha det avhenger av hvor stort forbruk du har. En Arduino kan også brukes med andre flow sensorer, om det er å foretrekke.

 

Er det noe mer du lurer på? :flag_bp:

Link to post

Som siste bilde antydet fikk jeg etterhvert lønn for strevet :smiley:

Motoren ble startet opp og sensorene tellte som "guder"... første test besto av å la dem telle pulser ,

på displayet er der en reset funksjon for telleren , den nullstilles ved å legge fingeren foran en fotocelle. dette ble gjordt og stoppeklokken startet.

Displayet til venstre leser på sugesiden og viser her 0000 , den har da akkurat tellt 9999 pulser , den andre blir da returen , denne ligger litt etter og viser derfor 9534 , det forteller meg først og framst at nesten 50 % av tilført diesel går i retur , differansen på tiden mellom de 2 var kun 14 sekunder (totaltiden lå på ca 10 min) .

 

Vel.. da var klart for det mest spennende , stabilitet ved frekvensmåling .

Dette gjøres ved å endre dippswitchene på baksiden , og resultatet ble overveldene :thumbsup: displayet på tilførselen sto dønn i ro likeså for returen , det vil si at det er mulig å regne seg fram til et forbruk tilnærmet 100% riktig.

 

Bildet viser at det ikke forbrukes mye diesel på tomgang

 

dscn4401.jpg

 

 

Videre testing foregikk med båten i drift , jeg brukte da fotoapparat for å registrere fart-turtall og frekvens

og målingene var akkurat like god som ved tomgang , med en gang jeg slapp gassen etter pådrag fikk jeg et helt stabilt måleresultat .

 

 

dscn4403.jpg

 

 

dscn4404.jpg

 

 

dscn4405.jpg

 

 

dscn4406.jpg

 

 

dscn4410.jpg

 

 

dscn4411.jpg

 

 

dscn4412.jpg

 

 

dscn4418.jpg

 

 

 

Skal testresultaten bli helt riktig , ser jeg at målingene må gjøres flere ganger , pga. strøm og vind osv.

Testturen ble noe kavete ettersom jeg var aleine , men det kan ordnes senere , jeg har allerede bestemt meg å bruke ekspertisen til å videreutvikle prosjektet , for dette var kjempegøy :smiley:

 

For tiden prøver jeg meg på å lage et diagram av et regneark , for å få fram en kurve av turtall fart og forbruk :rolleyes:

 

PS! sensorene er koblet til styrbord motor , altså turteller til høyre.

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post

Har du manuell fødepumpe? Hva den leverer er jo avhengig av turtallet, men hva med om en har elektrisk fødepumpe som jeg har som gir mange ganger mer enn hva den manuelle kan gi på max selv ved fullt pådrag? Vil da kanskje en gjennomstrømningsmåler inn til denne gi en fast måling? Dersom det er tilfelle, kunne jeg jo klare meg med kun en måler på returen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ikke meningen å kapre tråden, men noen som har en ide om hva som vil være den enkleste løsningen for oss som kjører bensin uten tanke på retur?

Jeg kjøpte en fuel flow sensor fra lowrance som jeg skal koble via NMEA2000 til kartplotteren som snart kommer. Har du common rail (som f.eks. MPI) ligger fuel flow info på kommunikasjonsbusen. Dette kan kobles til kartplotter for spesifikt forbruk vha en omformer. (Hva het den nå igjen da?)

Link to post

Har du manuell fødepumpe? Hva den leverer er jo avhengig av turtallet, men hva med om en har elektrisk fødepumpe som jeg har som gir mange ganger mer enn hva den manuelle kan gi på max selv ved fullt pådrag? Vil da kanskje en gjennomstrømningsmåler inn til denne gi en fast måling? Dersom det er tilfelle, kunne jeg jo klare meg med kun en måler på returen?

Lars H.

Jeg vil tippe at flowen varierer litt allikevel. Det kan du jo måle først! :thumbsup:

Link to post

Skjønner. Hadde du gått for den metoden jeg har nevnt tidligere, så er det trolig det rimeligste og enkleste. En Arduino, LCD og flow meteret, det er det eneste du trenger. Skal du ha andre skjermløsninger(eks LED skjerm som nimba har på sitt oppsett) så er det også veldig enkelt å bytte ut med eller legge til, om du vil ha infoen vist på flere steder samtidig(eks: flybridge). På Arduinoen har du allt på kortet, dvs alt av FTDI convertere og programeringskretser osv så du trenger kun en datamaskin til programering. Men hvordan flowsensor du skal ha det avhenger av hvor stort forbruk du har. En Arduino kan også brukes med andre flow sensorer, om det er å foretrekke.

 

Er det noe mer du lurer på? :flag_bp:

 

Takker for tilbakemeldingen.

Må også si til trådstarter at jeg liker utviklingen i prosjektet.

 

Tilbake til Fredrik: Spørsmålet blir jo hvor mye arbeid er det for en "vanlig dødelig" som har glemt alt fra elektroen å faktisk bygge og programere en fungerende løsning med en arduino?

 

Kanskje jeg burde vente litt og se hva dere som har litt mer kunnskap om slikt finner ut, for så å låne litt flere ideer senere :smiley:

 

Hvis du føler for å lage et oppsett, og fortelle oss andre det nødvendige, er jeg en av de som blir meget glad :smiley:

Ser jo ut til at det er enkelte flowmetere som dekker så og si alle behov, for noen få kroner. Samtlige "billige" display gjør jo også det meste som er nødvendig. Så hvis man velger fornuftig, så trenger man "bare" koblingsinformasjon og software til arduino'en :smiley:

Link to post

Her er en link til en application note ifra Bascom som med litt selvstudie sikkert kunne utvides til å passe diesel motorer også...

 

Bascom-AVR er et relativt lett og enkelt å lære programmeringssprog språk for Atmel mikroprosessorer, med litt selvstudie kan jeg neste garantere at de fleste skulle kunne lage en avansert forbruk småler i løpet a en helg ? ( pluss mange andre "kjekt å ha" duppeditter :thumbsup: ) .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Hvis du føler for å lage et oppsett, og fortelle oss andre det nødvendige, er jeg en av de som blir meget glad :smiley:

 

 

Jeg jobber med saken :wink: Det er samme type sensor innvendig i flowsensoren som det sitter i dynamoen min. Jeg forsker med drill på dynamoen mens jeg venter på å bestille flowmeter :cool:

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Jeg testet nå med Arduino og pc-vifte(de har turteller med hall effekt sensor)

 

p1020525.jpg

 

hall_effekt_sensor.jpg

 

Det funket som bare det, eneste problem var at jeg hadde ikke nok strøm på arduinoen til å drive µc og vifta tilsammen, så det ble ikke nøye nok målinger. :nonod: Jeg skal teste det med båtens dynamo, og få den til å regne ut som ett eksempel. Turtallet kom opp i den ene hvite boksen på pc-skjermen. Dere ser ikke hva det står der, men det står ifra 360-540 rpm

 

Ha en fortsatt god helg båtvenner :flag_bp:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)
Link to post

Jeg testet nå med Arduino og pc-vifte(de har turteller med hall effekt sensor)

 

 

 

Det funket som bare det, eneste problem var at jeg hadde ikke nok strøm på arduinoen til å drive µc og vifta tilsammen, så det ble ikke nøye nok målinger. :nonod: Jeg skal teste det med båtens dynamo, og få den til å regne ut som ett eksempel. Turtallet kom opp i den ene hvite boksen på pc-skjermen. Dere ser ikke hva det står der, men det står ifra 360-540 rpm

 

Ha en fortsatt god helg båtvenner :flag_bp:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Så hvis jeg forstår deg rett, så kan jo denne lese info fra flere sensorer sammtidig. Da burde det vell være mulig med et 2 linjers display å vise både turtall og forbruk i samme tid.

 

Jeg for min del bryr meg ikke så mye hvor mye jeg bruker "pr knop" men hvor mye som brukes ved gitte turtall og belastninger. I motstrøm, motvind og med mye last så får jeg mindre fart ved gitt rpm en i medstrøm, medvind og alene i båten så jeg ser ikke at annet en turtall er av interesse.

 

Er også av forståelse av at denne kan sende informasjonen til pc slik at mann kanskje kan logge disse dataene og evt se de realtime? Det kan jo være en morro løsning å kjøre sammens med kartsystemet i båten. Jeg kjører opencpn på laptop i båten :smiley:

Da begynner vi jo også å snakke om at det kan bli lettvindt for de som har 2 dieselmotorer, og ønsker å ha oversikt på alt, det er jo da snakk om 4 målere +evt turtall eller knopmåler...

Begynner det å bli avansert nå ? :smiley:

 

Ellers litt vanskelig å se hva som skjer på de bildene dine...

Redigert av lite (see edit history)
Link to post

Hvorfor bestilte du ikke fra Sverige nimba?

 

Jeg tror jeg skal bestille en slik sensor en dag.

 

 

Jeg testet nå med Arduino og pc-vifte(de har turteller med hall effekt sensor)

 

p1020525.jpg

 

hall_effekt_sensor.jpg

 

Det funket som bare det, eneste problem var at jeg hadde ikke nok strøm på arduinoen til å drive µc og vifta tilsammen, så det ble ikke nøye nok målinger. :nonod: Jeg skal teste det med båtens dynamo, og få den til å regne ut som ett eksempel. Turtallet kom opp i den ene hvite boksen på pc-skjermen. Dere ser ikke hva det står der, men det står ifra 360-540 rpm

 

Ha en fortsatt god helg båtvenner :flag_bp:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

 

Kaptein ! har du sjekket forskjellen på prisen ?

 

Ellers ser jeg du er godt igang med videreutvikling av prosjektet , og det er bra :thumbsup:

Jeg skal nå lene meg litt tilbake , så får dere elektronikkguruer holde tråden oppe.....til vi får opp et lesbart forbruk på et display ??

Jeg ser allerede at jeg må gå til anskaffelse av en Arduino og ser utvalget Ebay er stort , hva eller hvilken type trengs til dette prosjektet? er ikke det best å bruke et med seperat display (tenker på plassering i båt)? og hvor hentes data for fart (nmea)? Du vil bruke dynamo for turtall , kan alle dynamoer brukes? Jeg har 2 motorer= 4 sensorer , tar du høyde for dette?

 

Ja...det var det jeg kom på i farten..... :smiley:

 

 

Ja, eg må alltid redigere skrivefeil :blush:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Dere kan bruke opptil 12 sensorer, enten det er flow, volt, lux, eller gudene ved hva. Kun fantasien setter grenser. Alt kan vises i realtime på en pc, lcd, led skjerm, led bar graph, fortalt via stemme, kun fanatsien setter grenser her også. Og om du ikke har nok innganger på Arduino Uno, da kjøper du en Arduino Mega. Angående fart, så kan dere kjøpe GPS mottaker til arduinoen. Om du virkelig vil bryne deg så kan du få alt til å bli regnet ut etter hvordan du vil. Du kan taste inn dieselprisen hver gang og så regner den ut hvor mye du har brukt, hvor mye det har kostet, hvor mye det koster i timen osv. Med en grafisk LCD så kan arduinoen plotte en graf som viser forbruket. Du vil da se en høy topp om du har gitt bånn gass.

 

Men vent med å kjøpe arduinoen med mindre du også vil begynne med programering. Det kan ta litt tid før jeg har klart all programering:)

Link to post

Men før eg lener meg tilbake....må jeg nesten avslutte den praktiske biten...

dvs. vise fram testresultatene etter målingene gjordt på fjorden .

La meg først nevne , at antall målingene er avgjørende for hvor nøyaktig man vil ha resultat ,likevel gir søylediagrammene under svar på mine spørsmål vedr. forbruk på akkurat MIN BÅT .

 

Dette diagrammet viser hvor mye av tilført diesel som går tilbake til tank , <les> tidligere innlegg.... :smiley:

 

turogretur.jpg

 

 

Trenden viser at mengden retur er ganske så lik ved de forskjellige turtall

 

 

Dette viser forholdet fart i forhold til forbruk ,i området 9,3 og 10 knop er farten båten begynner å dra med seg mye sjø...

 

fartogforbruk.jpg

 

 

Og som denne da viser , er det langt mer økonomisk å gå med 9,3 knop , framfor 10

 

 

forbruk_pr.nm.jpg

 

 

Den gir meg også informasjon om at myten marsjfart /økonomi ikke stemmer for denne båten.

 

:sailing: :sailing:

Link to post

Her har jeg prøvd ett annet kodesett. Det ble veldig nøyaktig, enensste var at jeg ikke aner hvor mange referansepunkter det er i vifta.

 

Ta å kobl vifta til en stasonær pc, se hvor mange rpm hk leser av, koble så til systemet ditt igjen så kan du regne det ut :smiley:

F.eks du leser ut en frekvens på 64, hvis vifta da f.eks har 2000rpm ifølge hovedkortet så har du differansen dær :smiley:

Ikke 100% nøyaktig, men skulle vell holde for testen sin del :smiley:

 

Må jo være lik strømforsyning, det blir vell den faktoren som kan gi avvik.

Link to post

Dere kan bruke opptil 12 sensorer, enten det er flow, volt, lux, eller gudene ved hva. Kun fantasien setter grenser. Alt kan vises i realtime på en pc, lcd, led skjerm, led bar graph, fortalt via stemme, kun fanatsien setter grenser her også. Og om du ikke har nok innganger på Arduino Uno, da kjøper du en Arduino Mega. Angående fart, så kan dere kjøpe GPS mottaker til arduinoen. Om du virkelig vil bryne deg så kan du få alt til å bli regnet ut etter hvordan du vil. Du kan taste inn dieselprisen hver gang og så regner den ut hvor mye du har brukt, hvor mye det har kostet, hvor mye det koster i timen osv. Med en grafisk LCD så kan arduinoen plotte en graf som viser forbruket. Du vil da se en høy topp om du har gitt bånn gass.

 

Men vent med å kjøpe arduinoen med mindre du også vil begynne med programering. Det kan ta litt tid før jeg har klart all programering:)

 

 

Hmm...interessant denne Arduinoèn , kansje jeg skal henge meg på å lære litt underveis . les > kjøpe :smiley:

Leste litt om GPS signalet ,som må være av typen TTL eller RS-232 for at Arduinoèn skal "forstå" setningen , jeg lurer da på om det eksisterende gps signalet fra plotteren(nmea 0183) kan brukes , slik at en da slipper ekstern gps til kontrolleren ?

Her er forresten en LINK vedr. emnet

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Hmm...interessant denne Arduinoèn , kansje jeg skal henge meg på å lære litt underveis . les > kjøpe :smiley: Leste litt om GPS signalet ,som må være av typen TTL eller RS-232 for at Arduinoèn skal "forstå" setningen , jeg lurer da på om det eksisterende gps signalet fra plotteren(nmea 0183) kan brukes , slik at en da slipper ekstern gps til kontrolleren ?Her er forresten en LINK vedr. emnet

 

Jeg vil på det sterke anbefale en egen mottaker til arduinoen. Det vil bli forstyrrelser eller at ingen får noe signal. Ja arduinoen må bruke TTL, men de fleste gpsmottakere for hjemmemekk har TTL signal type. En mottaker koster fra 300 kr og oppover.

Link to post

Mitt minne från tidigare Nimbus 3000 utrustad med TAMD41B motor (och FloScan flödesmätare) är att förbrukningen var c:a 43 liter/timme vid full effekt och 1-2 liter per timme vid tomgång/obelastad. Bara som bidrag till rimlighetsprövning.

 

Har även ett minne av att jag på något sätt mätt returflödet vid tomgång till någonstans kring 20 liter/timme.

 

Och visst var det oekonomiskt att köra 10 knop, dock är det mitt minne att förbrukningen hela tiden stiger med ökande fart. Liksom den f ö gör på min nuvarande båt.

 

För att kyla returflödet arrangerade jag en enkel kylslinga av ett 10 mm U-böjt mässingsrör som jag lödade in i en förskruvning som jag monterade i 1½" slangen från kylvattenintaget.

 

 

I övrigt full av beundran för Din /oförvägna/ experimentlust Nimba!

 

 

:fishing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...