Jump to content

DIY prosjekt : Enkel dieselforbruksmåler kan lages selv


nimba

Recommended Posts

Hei !

Når det gjelder 12V til Arduino så har jeg hatt en NANO som termostat til kjøleboksen i 2 år nå. Fungerer uten problemer.

Når det gjelder innganger derimot så må man ikke koble 12 volt til disse, max 5 Volt.

 

spec:

Input Voltage (recommended) 7-12 V
Input Voltage (limits) 6-20 V

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei :smiley:

 

Tenkte eg skulle få litt fart på dette prosjektet igjen...?ser nå at flere har sluttet seg til og følger med med stor interesse og kansje også sitter på litt kompetanse?? ikke for det at jeg kan bidra så mye med programmeringen , men jeg er veldig flink på uttesting :smiley:

 

Og testing har jeg drevet med litt i det siste , begrenset til mitt lille labratorie med en vask og litt vann

 

 

bilde

 

 

 

Utgangspunktet er Kaptein Fredriks "grove" kode i innlegg 129 ,

Sensorer er koblet opp med slanger slik at vannmengden på den ene sensoren er ca det halve av den andre , det skal liksom simulere tur og retur på motor som tilsvarer noelunde virkeligheten på mine motorer.

 

Ved en gitt mengde , måler jeg tilførsel (tur) til å bruke 75 sek. på nøyaktig 1L vann , ved den samme mengden

måler jeg returen til 174 sek. det gir meg følgende opplysninger om totalforbruk pr. time :

75 sek gir 48 Liter/time , 174 sek gir 20,7 Liter/time , trekker man da returen fra turen får jeg nøyaktig forbruk på vannmengden som blir 27.3 Liter/time.

 

Arduinoen fyres i gang og etter et lite minutt har den lagt seg på ca.26 liter/timen noe som jeg synes er meget bra , selvfølgelig ikke helt nøyaktig men det kan sikkert justeres ? etter å ha studert litt på koden kan jeg ikke helt se noe faktor noe sted , men ved å justere "10000.0" under kan jeg få Arduinoen til å vise nøyaktig riktig antall liter.

 

LiterPerTime regnet ut ifølge det siste sekundet

float LPH_H = pulsesLastMinute/10000.0 * 360;

 

Spørsmålet mitt er da om dette er rette måten og gjøre det på ?

Ellers ser jeg at totalforbruket ikke blir målt riktig , den endte opp på ca 2 liter/time , noe som følgeliger er ca 24 liter feil , samt at oppdateringen på endret forbruk er alt for tregt , her går det ca 1 minutt før arduinoen legger seg på riktig nivå .

 

Vel , som vi ser må det små justeringer til , dette tenker jeg kapteinen får kontroll på etterhvert...

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Har prøvd litt, og var aktiv med dette i sommerferien. Har fått til gjennomsnittsmåling så den blir nøyaktig med desimaler. Har bare noen småfeil ett sted som gjør at den ene sensoren viser 100 ganger mere enn den andre. Det er pin 2 på arduinoen som gjør dette.

 

Mistet noe av motivasjonen etter at jeg satt timesvis og ikke kom noe videre

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Har dere forsoekt aa kalibrert flowsensoren ved aa bruke diesel istedet for vann? Jeg ser det har vaert mye diskusjon om betydningen av temperaturen, og det faktum at diesel utvider seg naar den varmes opp. Men det er ingen som har vaert inne paa tanken om at forskjellen i viskositet mellom vann og diesel kan ha betydning. Jeg er overbevist om at vaskens viskositet vil ha betydning for responsen til sensoren, og diesel har mye stoerre viskositet enn vann. I tillegg avtar viskositeten ved oekende temperatur. Jeg tror dette har mye stoerre betydning for noeyaktigheten enn den lille utvidelsen som skjer naar diesel varmes opp. Saa for aa faa mest mulig noeyaktige resultater, boer flowsensoren kalibreres paa kjoekkenet med diesel av varierende temperatur.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg tror kansje Vestkystseiler er inne på noe her , jeg melder meg frivillg til å teste ut , men det blir ikke på Kjoekkenet :smiley:

Og så et lite spørsmål til Kaptein fredrik , hvilken verdi i koden skal jeg endre når jeg kalibrerer feks. ved 20 gr. . jeg tenker da først og framst på LPH_H

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Her en skisse på oppkoblingen Fusebox , skulle bli et enkelt printkort de`t...

Med denne oppkoblingen kan du kun se verdiene på "serial monitor" , mitt LCD er koblet til Arduinoen med 4 ledere .

 

 

bilde

 

Sensorene er kjøpt hos Konrad , og skal etter produktbeskrivelse fra produsent tåle diesel , har ikke merket noe unormalt ved dem .

Men jeg synes de har noe lite gjennomstrømningsvolum med innvendig diameter på 3 mm , selv vil jeg når det en gang blir permanent oppkobling , lage til "krysskobling" som tilater diesel passere utenom sensor .

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Har prøvd litt, og var aktiv med dette i sommerferien. Har fått til gjennomsnittsmåling så den blir nøyaktig med desimaler. Har bare noen småfeil ett sted som gjør at den ene sensoren viser 100 ganger mere enn den andre. Det er pin 2 på arduinoen som gjør dette.

 

Mistet noe av motivasjonen etter at jeg satt timesvis og ikke kom noe videre

 

 

Hei Kaptein.

Kan du legge ut sketsjen din så titter jeg gjerne litt på den. Har tuklet litt med Arduino ( og Netduino ). Av bitter

erfaring så vet jeg at noen nye øyne fort kan finne det en sitter og ser seg blind på selv.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

 

 

Hei Kaptein.

Kan du legge ut sketsjen din så titter jeg gjerne litt på den. Har tuklet litt med Arduino ( og Netduino ). Av bitter

erfaring så vet jeg at noen nye øyne fort kan finne det en sitter og ser seg blind på selv.

Hallais! Ser at jeg har glemt å poste sketsjen her. Her er den:

#define IRQ_A 0
#define IRQ_B 1
#define FlowA 2
#define FlowB 3

volatile unsigned int countIN = 0;
volatile unsigned int countOUT = 0;
unsigned long oldTime  = 0;

unsigned long totalPulses = 0;

unsigned int circBuf[60];
uint8_t idx = 0;

void setup()
{
  Serial.begin(57600);

  pinMode(FlowA, INPUT);
  pinMode(FlowB, INPUT);
  digitalWrite(FlowA, HIGH);
  digitalWrite(FlowB, HIGH);

  attachInterrupt(IRQ_A, CounterIN, FALLING);
  attachInterrupt(IRQ_B, CounterOUT, FALLING);
}

void loop()
{
  unsigned long now = millis();
  if(now - oldTime >= 1000)
  {
    unsigned long duration = now - oldTime;
    oldTime = now;

    // Lagrer verdier for det siste sekunder
    idx++;
    if (idx == 60) idx = 0;
    // disable interrupts while reading & reset counters.
    cli();
    circBuf[idx] = countIN - countOUT; 
    countIN = 0;
    countOUT = 0;
    sei();

    totalPulses += circBuf[idx];

    long pulsesLastMinute = 0;
    for (uint8_t i=0; i<60; i++) 
    {
      pulsesLastMinute += circBuf[i];
    }
    // LiterPerTime regnet ut ifølge det siste sekundet
    float LPH_H = pulsesLastMinute/10000.0 * 360;
    // Liter per sekund
    float LPH_S = circBuf[idx]/10000.0 * 3600;
    // Hvor mye som har rent igjennom siden start. 
    float liters = totalPulses/10000.0;

    // Vise verdiene på enten seriell lcd eller på serialmonitor på pc. 
    Serial.print(now);
    Serial.print("\tLPH_H:\t");  
    Serial.print(LPH_H, 3);
    Serial.print("\tLPH_S:\t");
    Serial.print(LPH_S, 3);
    Serial.print("\tLiters:\t");
    Serial.println(liters, 3);
  }
}

void CounterIN()
{
  countIN++;
}

void CounterOUT()
{
  countOUT++;
}

Det tror jeg er aller siste versjon. Lenge siden jeg har brukt den koden, men det var så langt jeg kom for ett halvt år siden.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg ble også klar over denne via en annen tråd - tror Nimba selv har tipset om tråden sin...

 

Prisene har droppet betydelig siden denne tråden startet. Det har også kommet nye chip som på mange måter er enda bedre enn Arduino Uno med venner, f.eks ESP8266 chip ferdig på development board: NodeMCU ESP-12. Det fine med ESP8266 er at den har wifi innebygd og kan programeres via Arduino IDE kompilator med samme kode som over. Da åpner det seg muligheter utover det som er gitt her (sammen med en mobil/wifi gateway). Ebay med free shipping gir deg en dings hjem på ca 2-3 uker til kun 30 kroner.

 

Så dette er enda mer low-cost enn da tråden ble startet - og fortsatt høyaktuelt!

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også puslet litt med Arduino på ESP-kretsene, og de er fine de. 80MHz gir massevis av prosessorkraft. For denne greia her derimot, er dette overkill. Prisen er forsåvidt heller ikke noe tema lenger, det er kodingen som koster. Jeg ser ingen grunn til å implementere WiFi, da dette raskt ender opp som en ubrukelig gimmik. Masse ekstra koding med liten nytteverdi. Når man først sitter foran roret i kapteinstolen er det (i min verden) ikke behov for å vise ekstra stæsj på mobiltelefonen.

 

Selv tenker jeg en liten boks på 11x6x2,5 cm (har den her i hånden min) som inneholder en Arduino Micro (Leonardo), en GPS modul, et 20x4 display med SOG, L/time, L/Nm, L/totalt (med lagring i EEprom slik at den husker til neste tur) og en enkel knapp for å nullstille totalen. Kan også ha nedtelling der man legger inn total tank-kapasitet, slik at man nullstiller (nedtellingen) hver gang man fyller tanken full. Dette gir igjen mulighet for "Gjenstående tid ved aktuell hastighet" og "Gjenstående Nm ved aktuell hastighet". Ser ingen grunn til å styre med temperaturen på returdieselen, da det uansett blir ubetydelig misvisning. På min egen båt som er under bygging vil jeg bruke egen catchtank foran dieselfilteret, slik at jeg bare har én flowmåler å forholde meg til, men det går selvfølgelig uansett å legge inn en returføler som trekker returen fra tilførselen.

 

Jeg kaster mange ideer rundt meg her ser jeg, samtidig som jeg også har en grei anelse om hva som må til av koding for å få dette gjennomført.

A_liten_CIMG0146.JPG

Link to post
Share on other sites

Arduino Micro er fin den! Har du reelle sensor data på displayet over? Har du også implementert forbruksmåler med HW fra denne tråden. Det ser pent ut!! Post gjerne koden om du føler for det! Og fortell hvordan du hentet olje-temp og annet moro fra motor.

EDIT:

Ser du skriver at du kaster ideer rundt deg... Planlegger du dette eller ble du revet med? Uansett moro å samle slike sensordata i Arduino X eller tilsvarende.

 

Det er selvsagt smak og behag omkring hvilke chip som er best for hvilke prosjekt. Jeg kan tenke meg å knytte til en mobil-WiFi-gateway, da er det enklest med ESP8266. Det er ikke mange kodelinjer som skal til for å poste sensor data til en datasamlertjeneste... Når du først har en GPS i systemet, så kan du jo også logge hvor båten er - kan være kjekt om båten plutselig ikke ligger der du la den sist...

 

EDIT:

Aller helst skulle jeg sett at diverse dekrypteringsforsøk av NMEA2000 protokollen hadde lykkes, slik at jeg kunne ha koblet chipen direkte til NMEA-bussen. Sist jeg tittet igjennom denne tråden fant jeg en NME 2000 shield tråd, men det virket ikke på meg "de" har løst dette uten dyr HW. Eller?

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SøndreSvaberg skrev 1 time siden:

Post gjerne koden om du føler for det! Og fortell hvordan du hentet olje-temp og annet moro fra motor.

EDIT:

Ser du skriver at du kaster ideer rundt deg... Planlegger du dette eller ble du revet med? Uansett moro å samle slike sensordata i Arduino X eller tilsvarende.

 

NMEA2000 holder jeg meg langt unna. Det får "de andre" løse først. Sist jeg var inne på det var rundt 2014, og da var det ihvertfall bare å glemme.

 

Displayene jeg la ut bilde av var bare for å sjekke layout og har ingen reelle data. Har en bedre layout på gang nå, men den har jeg ikke bilde av. Den ser slik ut om du klarer å visualisere dette (2 stk 20x4):

  lcd1.clear();
  lcd1.setCursor (0,0);
  lcd1.print(F("FORBRUK:        L/NM"));
  lcd1.setCursor(0,1);
  lcd1.print(F("FORBRUK:        L/HR"));
  lcd1.setCursor(0,2);
  lcd1.print(F("TOTALT :       LITER"));
  lcd1.setCursor(5,3);
  lcd1.print(F("VOLT        AMP"));
  
  lcd2.clear();
  lcd2.setCursor (0,1); 
  lcd2.print(F("REV`s:"));
  lcd2.setCursor(0,2);
  lcd2.print(F("BOOST: 0.00BAR --.-C"));
  lcd2.setCursor(0,3);
  lcd2.print(F("OIL  : 0.00BAR --.-C"));

 

 Når det er sagt så kan jeg jo også legge til at mye av dette har jeg allerede kontroll på. For min del er dette ment å være mer eller mindre full instrumentering. Det er jo snakk om objektorientert programmering, slik at mye av det er relativt kurant å eksportere ut i sine enkelte bestanddeler.

 

Kode for oljetemp og slikt ja.. Her må jeg innrømme at jeg jukser litt. Bruker egentlig vanntemperatur, men får det til å se ut som oljetemperatur på displayet rett og slett fordi displayet blir for lite for å få med korrekte beskrivelser. Her ser du den fulle linjen på 20x4 displayet:

lcd2.print(F("OIL  : 0.00BAR --.-C"));

Tenker at oljetemp og vanntemp følger hverandre ganske så slavisk. Gjør dem ikke lenger det har jeg trolig større problemer enn feilbeskrivelser i displayet :-)

 

På turbotrykk og innsugstemp som ser slik ut: 

lcd2.print(F("BOOST: 0.00BAR --.-C"));

bruker jeg noe liknende med denne: http://www.ebay.com/itm/281765901208

Denne har MAP og IAT i en enhet og er lett å montere ved å bore tre hull og gjenge opp to av dem. 

 

Koden for motortemp ser vel grovt sett slik ut:

 

#include <math.h>
 

const int TEMPresistor = 2280;   // 
unsigned int pad = 47000;           // Settes til verdi på seriemotstand med NTC (IAT).

int thermistor = 2000;    // Nominell verdi på NTC (IAT) ved 20`C.

 

float Thermistor(int RawADC){
  long Resistance;
  float Temp;             // Denne floaten brukes dobbelt for å spare plass.
  Resistance = pad*((1024.0/RawADC)-1);
  Temp = log(Resistance);
  Temp = 1/(0.001129148+(0.000234125*Temp)+(0.0000000876741*Temp*Temp*Temp));
  Temp = Temp-273.15;    // Gjør om fra Kelvin til Celcius
  return Temp; }


void setup()
{

// Kode for Motortemperatur.
  pad = TEMPresistor;
  float TEMP;
  int TEMP3 = map((TEMPSensorAverage), 0, 1024, 1024, 0);
  TEMP=Thermistor(TEMP3);       // leser ADC og konverterer til Celsius
  TEMPSensorAverage = (((TEMPSensorAverage * 6) + analogRead(TEMPsensor)) / 7);

if (TEMP <= - 10.0){
    lcd2.setCursor (14,3);
    lcd2.print(TEMP,1);
  }
if (TEMP >= -9.9 && TEMP <= -0.1){
    lcd2.setCursor (14,3);
    lcd2.print(" ");
    lcd2.print(TEMP,1);
  }
if (TEMP >= 0.0 && TEMP <= 9.9){
    lcd2.setCursor (15,3);
    lcd2.print(" ");
    lcd2.print(TEMP,1);
  }
if (TEMP >= 10.0) {
    lcd2.setCursor (15,3);
    lcd2.print(TEMP,1);
  }
// Slutt på kode for Motortemperatur.

Link to post
Share on other sites

Et annet stort problem med ESP8266 er mangelen på analoge innganger. Jeg bruker nå 7 av dem, med opsjon på tilsammen 10. ESP8266 har kun en, med max input 1V. Selvfølgelig er det mulig å gå rundt dette med ekstern seriell AD converter, men for min del er det definitivt ikke verdt det.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Windy 8800 skrev On 27.7.2017 at 16.36:

Hei gutter, dette var en veldig interessant diskusjon og testing som blei brått veldig stille, tider det på att det blei vellykket og dette er nå til salgs :-)

Har lenge jaktet på ett sånt produkt, venter i spenning på oppdatering.  

At se at interessen faktisk finnes der ute gir motivasjon og inspirasjon man trenger for å fullføre et slikt prosjekt. :-)

Begynner på software nå....

Link to post
Share on other sites

Software har kommet et godt stykke den siste uken, men det er begrenset hvor langt jeg kommer uten tilhørende hardware. Til nå har jeg god kontroll på utregningene av KNOP, L/HR, L/NM, "totalforbruk" og RPM, og ennå ingen temperaturkompensering. Akkurat den med RPM klarer jeg ikke helt å se hva jeg kan/skal bruke til, da jeg egentlig ikke har ekstra plass på 16x4 displayet og alle har jo en turtallsmåler i båten fra før, men det er i prinsipp samme kode som den jeg tenkte å benytte for å lese av flowsensorene. Omtrent slik ser displayet ut.

   ___________________

   |             23,2 KNOP |
   |             1.39 L/NM |
   |              32.4 L/HR |
   | TOTALT: 24.4 LTR |

   ------------------------------

Det jeg mangler nå er å få to temperatursensorer (som jeg fremdeles ikke har) til å snakke med meg. Jeg har heller ikke begynt på koden for å lese av flowsensorene (mye av det samme som RPM som jeg allerede har klar). Også var det det med hardware da....

 

Det blir ingen ren Arduino, ihvertfall ikke en original slik. Jeg har begynt å kludre sammen et print som er bygget rundt en ATMega32u4 (som er prosessoren som blant annet finnes på Arduino Micro). Jeg har her lagt inn optokobler på RPM-inngang, nødvendige pullup motstander til flowsensorene, strømforsyning (med sikring eller loddelink), USB kontakt, plass for GPS-modul, pullup og inngang for OneWire tempsensorer som Kaptein Fredrik foreslo, litt avkoblinger og motstander der slikt passer seg, et par 10 turn potmeter for kalibrering av RPM og flowsensorer, egen loddelink for "med eller uten dyse på flowsensor" og diverse andre småting som gir mening bare for meg :-)

 

DSC_1410.JPG.db6928f18b8ceda2e54b33991ca578ee.JPG

 

Nå venter jeg egentlig på disse temperatursensorene for å komme videre, og burde sikkert bestilt opp et par av disse flowsensorene også... Kommer sikkert et godt stykke uten disse, men når all hardware faller på plass vil jeg helt sikkert oppdage at mye ikke stemmer og en god del må kodes om igjen. Utfordringer jeg allerede er usikker på er blant annet at jeg ikke har egen kalibrering for hver av flowsensorene. På den annen side så har jeg jo et pot til overs dersom jeg likevel ikke kommer til å benytte RPM-delen. Alt kan uansett kalibreres i software, men det blir kanskje litt lite brukervennlig for @Windy 8800? Ellers kan jeg nevne at jeg for eksempel ikke skiller på innganger for fuel tur og retur. Der gjør jeg det rett og slett så enkelt i software at jeg sier at den med lavest flow subtraheres fra den med høyest flow, verre enn det er det ikke. Samme med temperaturmåling av dieselen, der forutsetter jeg bare at returen er den med høyest temperatur. Med dobbelinstallasjon og bensinmotorer fikses annen software som adderer inngangene og dropper temperaturmålingene. Kan da vise forbruk per motor og/eller samlet totalforbruk avhengig av hvordan man ønsker å benytte tilgjengelig plass på displayet. Det begrenser seg litt når man kun har 4 linjer med 16 tegn på hver å boltre seg med....

Displayet kan forøvrig ikke vise over 999.9 liter totalforbruk siden siste reset, men slikt er egentlig enkelt å fikse ved å bare skrive "TOT:" istedenfor "TOTALT:", for da får jeg plass til 999999.9 liter og det burde vel holde for de aller fleste fritidsfartøyer.

Jeg må selvfølgelig også gjøre ferdig dette printet og få bestilt opp en batch med slike. Men med en aldri så liten dose flaks så virker printene som tenkt på første forsøk....

 

Så dette er alt jeg har gjort den siste ukens netter. Har fremdeles ikke koblet en eneste ledning, så absolutt ingenting av dette er fysisk testet.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekt at det skjer noe her :-)


I mine øyne bruker du alt for mye tid og tankevirksomhet på presentasjonen - har selv mange USB-duppeditter som leverer alt fra posisjon, AIS, dybde, hastighet og temperaturer som NMEA0183-data til Raspberry Pi'en i båten min, da kan man vise det hvor man måtte ønske - tilkoblet skjerm, mobil, iPad osv...

Jeg ville trodd at noe sånt måtte være minst like greit som å bruke tid og ressurser på dedikerte LCD-readouts, men det er jo du som koder :-)

Har du først forbruket (flow-retur)/tidsenhet så er mye gjort, resten kan fikses der det presenteres..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

offpist skrev 55 minutes ago:

Jeg gjorde noe lignende, men for å måle flow på vår watermaker.

http://www.nolandeng.com/rs11.php og en billig flowsensor fra eBay gjorde susen.

 

Joda, det finnes en del mer eller mindre ferdige løsninger på markedet. Den du linker til her vil ikke gjøre jobben på en dieselmotor med returflow, og denne billige flowsensoren er vel ikke god nok for å måle flow ned til et par-tre liter i timen på tomgang. Disse har vel et måleområde på rundt 18-360 L/t, noe som kan bli litt i meste laget for oss med båter i privat eie. Men flowsensor har vi kontroll på, så det er ikke der skoen trykker. En mye større utfordring er dette med temperaturkompensering av fuel på retur.

 

En annen ting er prisen. Den er vel ikke helt billig den boksen der heller?

 

For ditt bruk, måling av vann, én vei, med en flow på 50L/t, så ser jeg jo at denne løsningen er nesten helt perfekt :-) 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 10 timer siden:

I mine øyne bruker du alt for mye tid og tankevirksomhet på presentasjonen - har selv mange USB-duppeditter som leverer alt fra posisjon, AIS, dybde, hastighet og temperaturer som NMEA0183-data til Raspberry Pi'en i båten min, da kan man vise det hvor man måtte ønske - tilkoblet skjerm, mobil, iPad osv...

Jeg ville trodd at noe sånt måtte være minst like greit som å bruke tid og ressurser på dedikerte LCD-readouts, men det er jo du som koder :-)

Har du først forbruket (flow-retur)/tidsenhet så er mye gjort, resten kan fikses der det presenteres..

 

Først og fremst må jeg understreke at det settes stor pris på alle tilbakemeldinger. 

 

Presentasjonen en stor del av dette prosjektet. Det er nå årevis siden "nimba" først leste ut sine pulser fra flowmålerne, og fikk meningsfulle data ut av dette. Nå handler det i hovedsak om å pakke alt dette inn i en liten enhet det er lett å finne permanent plass til i nærheten av instrumentpanelet, i tillegg til at dette skal kunne vise enda mer meningsfulle data enn det som har blitt vist tidligere. Det er selvfølgelig også en stor fordel om dette er både pent og diskret. Løsninger for alt dette finnes allerede på markedet, for de som er klare til skille seg av med en aldri så liten bunke av det som her inne kalles for "båtpenger".

 

Slik kan det jo ikke se ut i lengden:

598eca5476bee_GPSbreadboard.jpg.9357d7c5520e22336f843e9e8ca21c97.jpg

 

Andre får snakke for seg selv, men dette er en DIY-tråd og for min del handler dette om å gjøre ting selv, om å holde kostnadene nede og ikke minst om å faktisk få til å lage en dings andre folk kan ha både nytte og glede av. Dette er et rent hobbyprosjekt, og for uinnvidde er det bortimot umulig å forsvare eller forklare det å bruke hundrevis av timer for å spare noen hundrelapper.  Så dette med å holde kostnadene nede er for så vidt noe helt annet enn bare det å "spare penger".

 

Jeg tenker at du må være mer konkret, hva mener du egentlig er alternativet. Mener du et grensesnitt skal programmeres i "Java" eller, gud forby, "Swift", istedenfor "C++"? Kan ikke se at det i seg selv gir en snarvei til ferdig løsning. Jeg leser jo allerede GPS-data fra NMEA0183, og du mener da jeg skal sende et eller annet ut igjen med samme protokoll og at dette da vil gjøre disse dataene lettere tilgjengelige for andre båtbrukere? Dessuten er selve bruken av LCD-displayet en av de mer "rett frem" greiene i et slikt prosjekt, og i prinsipp samme jobb som å sende dette ut som seriedata (å sende NMEA ut ser jeg på som uaktuelt). Det er alt det andre som er jobben...

 

Alternativt kan jeg selvfølgelig gi deg "(flow-retur)/tidsenhet" på seriedata som er lesbare for RasPi, så fikser du resten? Jeg kan også gjerne sette opp et AP og sende dette ut på WiFi om du deretter ordner en fancy Android-app til meg.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Nei, gudbedre, fortsett i C/C++ du, det kan jeg nå i det minste lese.  :-)

Nå til dags prøver jeg fra tid til annen å lære meg littegranne Python så jeg kan hacke litt på Raspberry Pi'ene mine.

 

Men, så egentlig ikke for meg å kode noe presentasjonsapplikasjon, det finnes jo drøssevis av gratis eller nesten gratis løsninger for å presentere NMEA-data, enten dedikerte apps for mobiler eller html-baserte løsninger som kan vise slike ting, eksempelvis NMEARemote, EDO Instruments, OpenPlotter m/SignalK-støtte osv..

 

En gammel iPhone/Android-telefon som ikke brukes lengre vil jo greit kunne brukes til presentasjon av slike data, og du er ikke låst til den ene lokasjonen der LCD-displayet ditt nå står. Men alle ønsker jo ikke nødvendigvis dette og om du vil ha en LCD-skjerm med tallene på skal ihvertfall ikke jeg blande meg i det valget :-) 

Det er en stund siden jeg leste gjennom hele tråden, hva vil det koste å kjøpe 2 flow-sensorer og en arduino-dings som kunne spytte ut liter/time som seriedata til f.eks en RPi? Jeg har jo en sånn liten symaskin som bruker 2-4 liter/time på vanlig bruk så det må være ganske puslete.

Er virkelig temperaturkompenseringen nødvendig på retur?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...