SveinHa Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Det er vel lite fornuft i å prøve å gjenoppta assembly programmeringen når der finnes slike enkle og billige saker som PICAXE microkontrollere. En passende PICAXE med et 16x2 LCD display gjør vel jobben her... For rundt kr 400.- bør du vel ha tilstrekkelig utstyr til å lese sensorene og vise resultatet på LCD displayet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
FjordHT Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Ikke meningen å kapre tråden, men noen som har en ide om hva som vil være den enkleste løsningen for oss som kjører bensin uten tanke på retur? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Ikke meningen å kapre tråden, men noen som har en ide om hva som vil være den enkleste løsningen for oss som kjører bensin uten tanke på retur? Bare ha en måler istedenfor 2. Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
FjordHT Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Joda kaptein, henger med på den, men tenker om det kanskje kan være lurt å velge en annen måler og kjøre pulser istede for frekvens osv? Behovet for elektronik er jo mindre, om ikke helt fraværende. Spørsmålet burde vell vært bedre utdypet, burde man kjøre samme utstyr i samme løsning eller burde noen komponenter byttes evt finnes det noe annet som gjør jobben enda enklere. Er også i lavbudsjettmodus Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Joda kaptein, henger med på den, men tenker om det kanskje kan være lurt å velge en annen måler og kjøre pulser istede for frekvens osv? Behovet for elektronik er jo mindre, om ikke helt fraværende. Spørsmålet burde vell vært bedre utdypet, burde man kjøre samme utstyr i samme løsning eller burde noen komponenter byttes evt finnes det noe annet som gjør jobben enda enklere. Er også i lavbudsjettmodus Skjønner. Hadde du gått for den metoden jeg har nevnt tidligere, så er det trolig det rimeligste og enkleste. En Arduino, LCD og flow meteret, det er det eneste du trenger. Skal du ha andre skjermløsninger(eks LED skjerm som nimba har på sitt oppsett) så er det også veldig enkelt å bytte ut med eller legge til, om du vil ha infoen vist på flere steder samtidig(eks: flybridge). På Arduinoen har du allt på kortet, dvs alt av FTDI convertere og programeringskretser osv så du trenger kun en datamaskin til programering. Men hvordan flowsensor du skal ha det avhenger av hvor stort forbruk du har. En Arduino kan også brukes med andre flow sensorer, om det er å foretrekke. Er det noe mer du lurer på? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
nimba Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 (redigert) Som siste bilde antydet fikk jeg etterhvert lønn for strevet Motoren ble startet opp og sensorene tellte som "guder"... første test besto av å la dem telle pulser , på displayet er der en reset funksjon for telleren , den nullstilles ved å legge fingeren foran en fotocelle. dette ble gjordt og stoppeklokken startet. Displayet til venstre leser på sugesiden og viser her 0000 , den har da akkurat tellt 9999 pulser , den andre blir da returen , denne ligger litt etter og viser derfor 9534 , det forteller meg først og framst at nesten 50 % av tilført diesel går i retur , differansen på tiden mellom de 2 var kun 14 sekunder (totaltiden lå på ca 10 min) . Vel.. da var klart for det mest spennende , stabilitet ved frekvensmåling . Dette gjøres ved å endre dippswitchene på baksiden , og resultatet ble overveldene displayet på tilførselen sto dønn i ro likeså for returen , det vil si at det er mulig å regne seg fram til et forbruk tilnærmet 100% riktig. Bildet viser at det ikke forbrukes mye diesel på tomgang Videre testing foregikk med båten i drift , jeg brukte da fotoapparat for å registrere fart-turtall og frekvens og målingene var akkurat like god som ved tomgang , med en gang jeg slapp gassen etter pådrag fikk jeg et helt stabilt måleresultat . Skal testresultaten bli helt riktig , ser jeg at målingene må gjøres flere ganger , pga. strøm og vind osv. Testturen ble noe kavete ettersom jeg var aleine , men det kan ordnes senere , jeg har allerede bestemt meg å bruke ekspertisen til å videreutvikle prosjektet , for dette var kjempegøy For tiden prøver jeg meg på å lage et diagram av et regneark , for å få fram en kurve av turtall fart og forbruk PS! sensorene er koblet til styrbord motor , altså turteller til høyre. Redigert 28.Oktober.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Lars H. Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Har du manuell fødepumpe? Hva den leverer er jo avhengig av turtallet, men hva med om en har elektrisk fødepumpe som jeg har som gir mange ganger mer enn hva den manuelle kan gi på max selv ved fullt pådrag? Vil da kanskje en gjennomstrømningsmåler inn til denne gi en fast måling? Dersom det er tilfelle, kunne jeg jo klare meg med kun en måler på returen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
DieselDahl Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Ikke meningen å kapre tråden, men noen som har en ide om hva som vil være den enkleste løsningen for oss som kjører bensin uten tanke på retur? Jeg kjøpte en fuel flow sensor fra lowrance som jeg skal koble via NMEA2000 til kartplotteren som snart kommer. Har du common rail (som f.eks. MPI) ligger fuel flow info på kommunikasjonsbusen. Dette kan kobles til kartplotter for spesifikt forbruk vha en omformer. (Hva het den nå igjen da?) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Har du manuell fødepumpe? Hva den leverer er jo avhengig av turtallet, men hva med om en har elektrisk fødepumpe som jeg har som gir mange ganger mer enn hva den manuelle kan gi på max selv ved fullt pådrag? Vil da kanskje en gjennomstrømningsmåler inn til denne gi en fast måling? Dersom det er tilfelle, kunne jeg jo klare meg med kun en måler på returen? Lars H. Jeg vil tippe at flowen varierer litt allikevel. Det kan du jo måle først! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Hvorfor bestilte du ikke fra Sverige nimba? Jeg tror jeg skal bestille en slik sensor en dag. Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
FjordHT Svart 29.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2011 Skjønner. Hadde du gått for den metoden jeg har nevnt tidligere, så er det trolig det rimeligste og enkleste. En Arduino, LCD og flow meteret, det er det eneste du trenger. Skal du ha andre skjermløsninger(eks LED skjerm som nimba har på sitt oppsett) så er det også veldig enkelt å bytte ut med eller legge til, om du vil ha infoen vist på flere steder samtidig(eks: flybridge). På Arduinoen har du allt på kortet, dvs alt av FTDI convertere og programeringskretser osv så du trenger kun en datamaskin til programering. Men hvordan flowsensor du skal ha det avhenger av hvor stort forbruk du har. En Arduino kan også brukes med andre flow sensorer, om det er å foretrekke. Er det noe mer du lurer på? Takker for tilbakemeldingen. Må også si til trådstarter at jeg liker utviklingen i prosjektet. Tilbake til Fredrik: Spørsmålet blir jo hvor mye arbeid er det for en "vanlig dødelig" som har glemt alt fra elektroen å faktisk bygge og programere en fungerende løsning med en arduino? Kanskje jeg burde vente litt og se hva dere som har litt mer kunnskap om slikt finner ut, for så å låne litt flere ideer senere Hvis du føler for å lage et oppsett, og fortelle oss andre det nødvendige, er jeg en av de som blir meget glad Ser jo ut til at det er enkelte flowmetere som dekker så og si alle behov, for noen få kroner. Samtlige "billige" display gjør jo også det meste som er nødvendig. Så hvis man velger fornuftig, så trenger man "bare" koblingsinformasjon og software til arduino'en Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2011 (redigert) Her er en link til en application note ifra Bascom som med litt selvstudie sikkert kunne utvides til å passe diesel motorer også... Bascom-AVR er et relativt lett og enkelt å lære programmeringssprog språk for Atmel mikroprosessorer, med litt selvstudie kan jeg neste garantere at de fleste skulle kunne lage en avansert forbruk småler i løpet a en helg ? ( pluss mange andre "kjekt å ha" duppeditter ) . Arne Kjetil Redigert 29.Oktober.2011 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Marwin Svart 29.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2011 ...Gjennomstrømningsmålerne fra Biotech, tåler de bensin? Fant svaret HER Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kaptein Fredrik Svart 29.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2011 Hvis du føler for å lage et oppsett, og fortelle oss andre det nødvendige, er jeg en av de som blir meget glad Jeg jobber med saken Det er samme type sensor innvendig i flowsensoren som det sitter i dynamoen min. Jeg forsker med drill på dynamoen mens jeg venter på å bestille flowmeter Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
Kaptein Fredrik Svart 29.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2011 (redigert) Jeg testet nå med Arduino og pc-vifte(de har turteller med hall effekt sensor) Det funket som bare det, eneste problem var at jeg hadde ikke nok strøm på arduinoen til å drive µc og vifta tilsammen, så det ble ikke nøye nok målinger. Jeg skal teste det med båtens dynamo, og få den til å regne ut som ett eksempel. Turtallet kom opp i den ene hvite boksen på pc-skjermen. Dere ser ikke hva det står der, men det står ifra 360-540 rpm Ha en fortsatt god helg båtvenner Mvh Kaptein Fredrik Redigert 29.Oktober.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
FjordHT Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 (redigert) Jeg testet nå med Arduino og pc-vifte(de har turteller med hall effekt sensor) Det funket som bare det, eneste problem var at jeg hadde ikke nok strøm på arduinoen til å drive µc og vifta tilsammen, så det ble ikke nøye nok målinger. Jeg skal teste det med båtens dynamo, og få den til å regne ut som ett eksempel. Turtallet kom opp i den ene hvite boksen på pc-skjermen. Dere ser ikke hva det står der, men det står ifra 360-540 rpm Ha en fortsatt god helg båtvenner Mvh Kaptein Fredrik Så hvis jeg forstår deg rett, så kan jo denne lese info fra flere sensorer sammtidig. Da burde det vell være mulig med et 2 linjers display å vise både turtall og forbruk i samme tid. Jeg for min del bryr meg ikke så mye hvor mye jeg bruker "pr knop" men hvor mye som brukes ved gitte turtall og belastninger. I motstrøm, motvind og med mye last så får jeg mindre fart ved gitt rpm en i medstrøm, medvind og alene i båten så jeg ser ikke at annet en turtall er av interesse. Er også av forståelse av at denne kan sende informasjonen til pc slik at mann kanskje kan logge disse dataene og evt se de realtime? Det kan jo være en morro løsning å kjøre sammens med kartsystemet i båten. Jeg kjører opencpn på laptop i båten Da begynner vi jo også å snakke om at det kan bli lettvindt for de som har 2 dieselmotorer, og ønsker å ha oversikt på alt, det er jo da snakk om 4 målere +evt turtall eller knopmåler... Begynner det å bli avansert nå ? Ellers litt vanskelig å se hva som skjer på de bildene dine... Redigert 30.Oktober.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 (redigert) Hvorfor bestilte du ikke fra Sverige nimba? Jeg tror jeg skal bestille en slik sensor en dag. Jeg testet nå med Arduino og pc-vifte(de har turteller med hall effekt sensor) Det funket som bare det, eneste problem var at jeg hadde ikke nok strøm på arduinoen til å drive µc og vifta tilsammen, så det ble ikke nøye nok målinger. Jeg skal teste det med båtens dynamo, og få den til å regne ut som ett eksempel. Turtallet kom opp i den ene hvite boksen på pc-skjermen. Dere ser ikke hva det står der, men det står ifra 360-540 rpm Ha en fortsatt god helg båtvenner Mvh Kaptein Fredrik Kaptein ! har du sjekket forskjellen på prisen ? Ellers ser jeg du er godt igang med videreutvikling av prosjektet , og det er bra Jeg skal nå lene meg litt tilbake , så får dere elektronikkguruer holde tråden oppe.....til vi får opp et lesbart forbruk på et display ?? Jeg ser allerede at jeg må gå til anskaffelse av en Arduino og ser utvalget Ebay er stort , hva eller hvilken type trengs til dette prosjektet? er ikke det best å bruke et med seperat display (tenker på plassering i båt)? og hvor hentes data for fart (nmea)? Du vil bruke dynamo for turtall , kan alle dynamoer brukes? Jeg har 2 motorer= 4 sensorer , tar du høyde for dette? Ja...det var det jeg kom på i farten..... Ja, eg må alltid redigere skrivefeil Redigert 30.Oktober.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kaptein Fredrik Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Dere kan bruke opptil 12 sensorer, enten det er flow, volt, lux, eller gudene ved hva. Kun fantasien setter grenser. Alt kan vises i realtime på en pc, lcd, led skjerm, led bar graph, fortalt via stemme, kun fanatsien setter grenser her også. Og om du ikke har nok innganger på Arduino Uno, da kjøper du en Arduino Mega. Angående fart, så kan dere kjøpe GPS mottaker til arduinoen. Om du virkelig vil bryne deg så kan du få alt til å bli regnet ut etter hvordan du vil. Du kan taste inn dieselprisen hver gang og så regner den ut hvor mye du har brukt, hvor mye det har kostet, hvor mye det koster i timen osv. Med en grafisk LCD så kan arduinoen plotte en graf som viser forbruket. Du vil da se en høy topp om du har gitt bånn gass. Men vent med å kjøpe arduinoen med mindre du også vil begynne med programering. Det kan ta litt tid før jeg har klart all programering:) Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
nimba Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Men før eg lener meg tilbake....må jeg nesten avslutte den praktiske biten... dvs. vise fram testresultatene etter målingene gjordt på fjorden . La meg først nevne , at antall målingene er avgjørende for hvor nøyaktig man vil ha resultat ,likevel gir søylediagrammene under svar på mine spørsmål vedr. forbruk på akkurat MIN BÅT . Dette diagrammet viser hvor mye av tilført diesel som går tilbake til tank , <les> tidligere innlegg.... Trenden viser at mengden retur er ganske så lik ved de forskjellige turtall Dette viser forholdet fart i forhold til forbruk ,i området 9,3 og 10 knop er farten båten begynner å dra med seg mye sjø... Og som denne da viser , er det langt mer økonomisk å gå med 9,3 knop , framfor 10 Den gir meg også informasjon om at myten marsjfart /økonomi ikke stemmer for denne båten. :sailing: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kaptein Fredrik Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Her har jeg prøvd ett annet kodesett. Det ble veldig nøyaktig, enensste var at jeg ikke aner hvor mange referansepunkter det er i vifta. http://www.youtube.com/watch?v=DqpopM3X8H8 Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
FjordHT Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Her har jeg prøvd ett annet kodesett. Det ble veldig nøyaktig, enensste var at jeg ikke aner hvor mange referansepunkter det er i vifta. Ta å kobl vifta til en stasonær pc, se hvor mange rpm hk leser av, koble så til systemet ditt igjen så kan du regne det ut F.eks du leser ut en frekvens på 64, hvis vifta da f.eks har 2000rpm ifølge hovedkortet så har du differansen dær Ikke 100% nøyaktig, men skulle vell holde for testen sin del Må jo være lik strømforsyning, det blir vell den faktoren som kan gi avvik. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 At jeg fikk rundt 70 Rpm, det er ikke så merkelig siden jeg har bare 5 volt ut fra kortet :) Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
nimba Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Dere kan bruke opptil 12 sensorer, enten det er flow, volt, lux, eller gudene ved hva. Kun fantasien setter grenser. Alt kan vises i realtime på en pc, lcd, led skjerm, led bar graph, fortalt via stemme, kun fanatsien setter grenser her også. Og om du ikke har nok innganger på Arduino Uno, da kjøper du en Arduino Mega. Angående fart, så kan dere kjøpe GPS mottaker til arduinoen. Om du virkelig vil bryne deg så kan du få alt til å bli regnet ut etter hvordan du vil. Du kan taste inn dieselprisen hver gang og så regner den ut hvor mye du har brukt, hvor mye det har kostet, hvor mye det koster i timen osv. Med en grafisk LCD så kan arduinoen plotte en graf som viser forbruket. Du vil da se en høy topp om du har gitt bånn gass. Men vent med å kjøpe arduinoen med mindre du også vil begynne med programering. Det kan ta litt tid før jeg har klart all programering:) Hmm...interessant denne Arduinoèn , kansje jeg skal henge meg på å lære litt underveis . les > kjøpe Leste litt om GPS signalet ,som må være av typen TTL eller RS-232 for at Arduinoèn skal "forstå" setningen , jeg lurer da på om det eksisterende gps signalet fra plotteren(nmea 0183) kan brukes , slik at en da slipper ekstern gps til kontrolleren ? Her er forresten en LINK vedr. emnet Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kaptein Fredrik Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Hmm...interessant denne Arduinoèn , kansje jeg skal henge meg på å lære litt underveis . les > kjøpe Leste litt om GPS signalet ,som må være av typen TTL eller RS-232 for at Arduinoèn skal "forstå" setningen , jeg lurer da på om det eksisterende gps signalet fra plotteren(nmea 0183) kan brukes , slik at en da slipper ekstern gps til kontrolleren ?Her er forresten en LINK vedr. emnet Jeg vil på det sterke anbefale en egen mottaker til arduinoen. Det vil bli forstyrrelser eller at ingen får noe signal. Ja arduinoen må bruke TTL, men de fleste gpsmottakere for hjemmemekk har TTL signal type. En mottaker koster fra 300 kr og oppover. Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
ebonita Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Mitt minne från tidigare Nimbus 3000 utrustad med TAMD41B motor (och FloScan flödesmätare) är att förbrukningen var c:a 43 liter/timme vid full effekt och 1-2 liter per timme vid tomgång/obelastad. Bara som bidrag till rimlighetsprövning. Har även ett minne av att jag på något sätt mätt returflödet vid tomgång till någonstans kring 20 liter/timme. Och visst var det oekonomiskt att köra 10 knop, dock är det mitt minne att förbrukningen hela tiden stiger med ökande fart. Liksom den f ö gör på min nuvarande båt. För att kyla returflödet arrangerade jag en enkel kylslinga av ett 10 mm U-böjt mässingsrör som jag lödade in i en förskruvning som jag monterade i 1½" slangen från kylvattenintaget. I övrigt full av beundran för Din /oförvägna/ experimentlust Nimba! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.