DieselDahl Svart 22.September.2012 Del på Facebook Svart 22.September.2012 Litt på siden men har du en nyere kartplotter som er NMEA2000 kompatibel så kan du her få motorinstrumentene på skjermen med denne boksen. http://www.ebay.com/itm/MARETRON-ANALOG-ENGINE-MONITOR-SYSTEM-EMS100-EMS100-01-/200815479956?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ec1890c94 By the way: http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-228-Alpha-One-Small-Block-Chevy-Power-Steering-Cooler-/190725851773?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item2c68258a7d&vxp=mtr med en slik han du kjøle returdieselen. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 23.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2012 Tja...der finnes jo en masse ting som kan kjøpes og inkluderes , men hovedprinsippet mitt her var å gjøre det "billigst" mulig Ellers er det uansett kjekt med supplerende informasjon , for det jeg vet kan jo der finnes flere som holder på med "samme" prosjekt og synes infoen din er interessant . Kjølingen tenkte jeg å gjøre på en enkel måte med å la returen passere igjennom sjøvannskjølingen før den blir målt i sensoren ala dette : Det jeg lurer på er om jeg kan bruke kobberrør , evnt. rustfritt med tanke på tæring . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
ansgar Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Bare til informasjon hvis det er noen som leter etter flow sensor for diesel/ bensin så fant jeg noen billige her: http://www.futurlec.com/Flow_Sensor.shtml litt nede på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 25.Desember.2012 Del på Facebook Svart 25.Desember.2012 (redigert) Her er så langt jeg har fått laget og testet på denne sketchen. Den fungerer med to væske målere som Nimba linket til i starten av tråden. Koden er dog grovere enn grus, men jeg skal finpusse den siden. #define IRQ_A 0 #define IRQ_B 1 #define PIN_A 2 #define PIN_B 3 volatile unsigned long countIN = 0; volatile unsigned long countOUT = 0; unsigned long oldTime = 0; float flowRate; volatile byte pulseCountIN; volatile byte pulseCountOUT; volatile byte pulseCount; float liters; void setup() { Serial.begin(57600); pulseCountIN = 0; pulseCountOUT = 0; pulseCount = 0; flowRate = 0.0; pinMode(PIN_A, INPUT); pinMode(PIN_B, INPUT); digitalWrite(PIN_A, HIGH); digitalWrite(PIN_B, HIGH); liters = 0.0; attachInterrupt(IRQ_A, CounterIN, FALLING); attachInterrupt(IRQ_B, CounterOUT, FALLING); } void loop() { unsigned long now = millis(); if((now - oldTime > 1000)) { unsigned long duration = now - oldTime; oldTime = now; liters = (countIN - countOUT); float litersPerMinute = (1000 * liters)/duration; Serial.println(litersPerMinute, 3); int LPM = litersPerMinute; pulseCount = pulseCountIN - pulseCountOUT; flowRate = ((1000.0 / (millis() - oldTime)) * pulseCount); unsigned int frac = (flowRate - int(flowRate))*10; Serial.print("pulseCount: "); Serial.print(pulseCount, DEC); Serial.println(" "); pulseCountIN = 0; pulseCountOUT = 0; attachInterrupt(IRQ_A, CounterIN, FALLING); attachInterrupt(IRQ_B, CounterOUT, FALLING); } } void CounterIN() { countIN++; pulseCountIN++; } void CounterOUT() { countOUT++; pulseCountOUT++; } Redigert 25.Desember.2012 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
nimba Svart 26.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Flott arbeid Kaptein I den "gamle" scetchen var der en faktor som kunne endre utfallet på display ihht. mengde passert i sensor , hvilket tall er det i den nye? sensoren "skal gi" 2500 pulser pr. liter står det i spesifikasjonene , men når jeg målte dette med 10liter vann fikk jeg en annen verdi en 25000 på pulscounteren , er det slik at antall pulser pr. min forsatt ligger i kalkulasjonen må det nok en ny måling på banen.... En annen ting jeg lurte på er om det forsatt avleses liter pr. minutt i display LPM ? og om du tenker på å implisere GPS signal . Stå på Fredrik , godt ut i januar er jeg tilbake for uttesting på Arduinoen :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kaptein Fredrik Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Hallo igjen Nimba! Alt jeg ikke fikk bruk for denne gangen har jeg fjernet for at det skal bli enklere for meg for å få til logikken i bruk av to interrupt osv. Jeg har også fjernet mengde passert, reset av dette tallet og noe annet. Alle kalkulasjoner har jeg også fjernet da dem gjorde tallene som kom ut så lave fordi når jeg testet måtte jeg ha noe hvor jeg så tydelige forskjeller. Jeg skal fortsette og mekke på denne sketchen til jeg kommer helt over mållinjen Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
nimba Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Hei! Har fulgt dette prosjektet, veldig spennende! Har forsket litt på egenhånd. Man trenger ikke flowsensorene for utvikle dette videre. Man kan lage 2 stk. "frekvensgeneratorer" av en IC som heter NE 555. Google NE555 og velg Wikipedia, det finner dere koblingsskjema og en komponent kalkulator for antall pulser (Hz). koster ca kr. 10,00 pr. stk. kun 4 komponenter. Fungerer med mine frekvenstellere som er de samme som er brukt i denne tråden. Har prøvd med bilde, men mine kretser er så kompakte at bilde ikke gir mening. Hei Petriksen Interessant innlegg dette..... kjekt om du kunne lagd en enkel forklarende skisse på oppsettet ditt , det hadde jo så absolutt bidratt i "low cost" prosjektet Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Daredevil Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Har du fått testet drivstof måleren i båten, med dispaly som viser L/m Jeg holder på med samme oppsettet. Er nybegynner på programering, så det går sent med mye prøving å feiling . Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 (redigert) Har desverre ikke kommet noe lenger på dette prosjektet ombord , men hjemme ligger det meste som trengs klart... for fullføring , når det gjelder den programmeringen måtte jeg tilslutt hive inn hånkle , lærekurven ble bratt og krevde mye tid , så jeg sendte 2 sensorer over til Kaptein Fredrik som tok på seg oppdraget med videreutvikling .Og det ga resultater , det foreligger nå software som skal kunne brukes.... (stemmer det Kaptein ?)Ellers har du full anledning til å legge ut info og evnt stille spørsmål her i tråden om du ønsker .Lykke til Redigert 12.Mai.2013 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Daredevil Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Jeg jobber med saken, så hvis jeg kommer i mål i nærmeste fremtid så legger jeg ut sketchen. :) er litt travelt fremmover med eksamner og slikt sketchen som ligger på BP fungerer så lenge den går via pc. mangler bare å få infoen over på displayet. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Jeg jobber med saken, så hvis jeg kommer i mål i nærmeste fremtid så legger jeg ut sketchen. :) er litt travelt fremmover med eksamner og slikt sketchen som ligger på BP fungerer så lenge den går via pc. mangler bare å få infoen over på displayet. Dette klinger godt i mine ører Daredevil , kan jo og hende Kapteinen kommer med noen innspill når han våkner... Når det gjelder kjøling av returen har jeg revurdert løsningen som ble publisert her tidligere med dieselrøret inni kjølevannslangen , hva med å feks. "tvinne" et kobberrør rundt på utsiden av kjølevannslangen , kunne det vært en løsning , den er i hvertfall enklere og sikrere.. noen som har noe inspill ? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Daredevil Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Du vil nok redusere temperaturen noe, men langt ifra nok. Utvidelseskoeffisient for diesel er 0,00084. pr grad. så hvis du legger inn en temp sensor på returen og en på tur kan du regne det ut, er mye enklere en kjøling av retur diesel. Så hvis du bruker 100L/h så blir det: V1*(1+ρ*Δt)= 100L/h*(1+0,00084*20°C)=101,68Liter. (ved 20 grader differanse) V1=volum av veske før oppvarming Ρ=utvidelsekoeffisient(0,00084 for diesel) Δt= temperaturdifferansen på V1 og V2(før og etter oppvarming) flow*0,00084*temp diff-returflow'0,00084*temp diff= reelt forbruk. Tror dette blir rett. temp følere koster nesten ikke noe på Ebay. vil anbetale PT100 følere- linjære motstands følere.100 Ohm ved 0 grader. Feks:http://www.ebay.com/itm/RTD-PT100-Temperature-Sensor-Probe-with-Compressing-Fittings-Threads-1-8-NPT-/251144768315?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item3a79650b3b eller http://www.ebay.com/itm/PT100-Thermocouple-Temperature-Control-Sensor-Probe-2m-Cable-With-3-fork-white-/200924149028?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item2ec8033524 Man kan jo bare legge den utenpå retur røret og isolerer litt rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Bra vi er flere Daredevil! Jeg skal se om jeg får lagt inn tempkompansering i sketchen jeg lagde først. Nå blir det fullt kjør her også med eksamener og slikt, så jeg har det også travelt for tiden. Jeg ser helst at vi bruker(ihvertfall så gjør jeg det ) en DS18B20 temp sensor isteden for en analog termistor. Mye mere nøyaktig å bruke en digital sensor som også kan kobles opp i nettverk(da bruker man kun en signal pin til opptil 99 sensorer tror jeg). Også slipper man kalibrering og en del prototyping. DS18B20 får man i forskjellige typer utførelser til blant annet rørmontering. https://www.sparkfun.com/products/11050 Btw, går du fysikk/R-matte? Jeg kjenner igjen litt av tankegangen din ifra skolebøkene Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
Daredevil Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Er snart ferdig med andre året skipstekninsk drift ( Chief Engineer) ca 14 dg igjen. . jeg var litt raskt ute med den Pt 100 sensoren, etter å ha googlet litt på arduino og temp måling. Men tror jeg er inne på noe med den temp kompenseringen. Ser rett ut i mitt hode Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Tøft :) Er det høyskole eller teknisk fagskole? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
Daredevil Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Maritm Fagskole er vel omtrent det samme som teknisk fagskole. Tror jeg. 2 år med teori er beinhardt når det er ca 20 år siden man gikk ut av skolen sist . Tilbake til skole arbeidet. Siste tilstandskontrollen med bunkersanalyse Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Noe fremgang med dette prosjektet? Forsket litt på dette i våres men la det på is da jeg så det ble litt mer ball en forventet. Men med Arduino ser det jo ut som at det kan fungere optimalt og med flere mulige parametre. I første omgang er det vel strengt tatt ikke nødvendig å ta hensyn til temperaturdifferansen. Det får vel våge seg om det ikke er 100% nøyaktig. For meg virker det mindre komplisert å kjøle ned dieselen enn å styre med tempsensoerer og kompensere for dette i softwaren. En oljekjøler ala den på hydraulisk gir burde gjøre nytten, koblet direkte inn på saltvann. Investeringen får man gjerne igjen i lengden i form av effektutnyttelse kald/varm diesel. Tåler Arduino ladespenning opp mot 14,7 volt? Ser den har range på 5-12v Sitér dette innlegget Link to post
Daredevil Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Tror jeg ville basert meg på 5 volt. Det er det Arduinoen får fra pcen. Man kan bruke feks :http://www.ebay.com/itm/LM2596-DC-DC-Voltage-Regulator-Led-Voltmeter-Buck-Step-Down-Converter-Module-/221269072680?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3384aa1b28. til ca 30-35 kr. bruker selv noe lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 24.August.2013 Del på Facebook Svart 24.August.2013 Arduinoen klarer ikke 12,3 volt. Min kortsluttet totalt når jeg koblet den til 12,3 volt som er i bilen. Når det kommer til fremgang på prosjektet så har jeg og Nimba tittet litt på det. Jeg og en nederlender(på arduino.cc forumet) har skrevet om mye av sketchen og fått med snittmåling, noe som vil gi en nøyaktighet på 0,006 istedenefor 3,6+/-(husker ikke helt konstantene i hodet). Jeg tror noe har skjedd med den ene sensoren min fordi den viser rundt 100 ganger høyere tall enn den andre. Jeg skal oppdatere dere så fort jeg har fått testet mere. Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
knetrom Svart 24.August.2013 Del på Facebook Svart 24.August.2013 Du vet sikkert dette, men om batterispenningen er 12,3 i bilen når motoren er av så skal fortsatt ladespenningen være 13,7 volt med motoren i gang. Bare for å eliminere en feilkilde hvis du ikke har tenkt på det :) Arduino er gøy, har ikke lest hele denne tråden men det må jeg gjøre en dag! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Hehe jeg rakk bare å sette på tenninga før det begynte å knitre Skulle teste OBD kompatibilitet men kom aldri så langt. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
dskog Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 I følge spekken så skal Arduino Uno tåle opp til 20 volt input, selv om anbefalt innspenning er mellom 7-12V. Har ikke hatt problemer med å ha den på når motoren går i båten. Men man må ikke be den levere mer enn 5V ut. Man kan beskytte seg med å gi den strøm fra et 9V batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Det sto på pakka ja dskog. Jeg synes også det var rart at den tok kvelden i bilen, men nå har den ene min fått mye juling og blitt hardt belastet (Det står maks output ca. 20 mA per output pin). Men arduino er ikke av den dyreste typen elektronikk så litt forsøk og feiling er ikke særlig kostbart. Kan være den fikk 12v rett inn på en av pin'ene om jeg koblet "voltage-divider"'n feil. I båten bruker jeg alltid en USB adapter som gir ut 1 ampere på 5 volt, eller driver den direkte via laptopen/raspberryen. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
dskog Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Jeg koblet 12V+ til VIN og - til GND og det funker ok. Arduinoen skal velge automatisk mellom den og USB. Jeg bygger en autopilot og den skal ikke være avhengig av PC. Bruker LCD Keypad Shield til å display og kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Uten at jeg har prøvd har jeg hørt at optokoblere kan brukes når spenningen er for høy for kortet. Men jeg vet ikke om det er for å bare lese av/på, eller om det holder til datatrafikk med litt hastighet også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.