Jump to content

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?


RSL

Er VOR Hype eller nyttig  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Brakk roret og tok inn noe vann

 

Noe vann, er vel et understatement.... det eneste som holder dem flytende er fremdrift og vanntette skott etter det jeg kan forstå.

På tide at du gir opp denne skuta CSL hehe... Jeg for min del, klør meg i hodet fordi jeg fortsatt gosser meg når franskmennene i Groupama gjør det bra. Underdog'ne ligger på andre plass totalt og tar fortsatt av og til litt dristige valg og vinner ofte på det. Hadde de kommet unna med den frekke manøveren på Alikante->cape Town, ville de ledet nå. hmm... jeg er ikke engang sikker på om jeg liker franskmenn for jeg skjønner ikke hva de sier hehe... Det er en irriterende god franskmann i WRC også, men jeg har for en stund siden innfunnet meg med at han er et talent helt utenom det vanlige.

 

Stå på CSL... Hei frem Sanya så de har fremdrift helt tilbake til New Seland... :giggle:

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så var det Groupamas tur til å oppleve rigghavari. Så nå er det to båter igjen på etappen, hvorav en allerede har vært inne til fix. Merkelig at ikke disse båtene skal tåle mer. Hvor mye koster en slik båt i materialer og utvikling? Uhell kan skje, ja, men dette er jo ekstremt etter min mening :eek:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Utrolig kjipt. Jeg hadde håpet at seieren til Grupama skulle være med på å lage spenning om sammenlagtseileren. Nå ligger det bra til for Telefonica hvis de ikke må bryte selv i en regatta. Leste at masten knakk ved første saling på kryss. Ikke mye vind heller på værmeldingene.

 

Er enig i at som seilinteresert så er de mange havariene trist. Spørsmålet er hva som har gjort dette? Måleregel som er litt endret siden sist? at båtene er designet med marginal vekt/hurtighet? Nå er det jo mest de "andre" båtene som har hatt problemer. Juan Kouyoumdjian båtene har jo hatt minst problemer også dette racet.

Link to post
Share on other sites

Det er en irriterende god franskmann i WRC også, men jeg har for en stund siden innfunnet meg med at han er et talent helt utenom det vanlige.

 

RSL

 

Nå ble det for første gang påvist at disse Franskmennene i WRC ikke har helt rent mel i posen. Lurer på hvordan det har vært tidligere.

At Petter fikk en under-motorisert leiebil gjør at jeg heller ikke kan kalles frankofil....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ser det er flere som stiller spørsmål ved byggekvaliteten til VO70-båtene, og, det er egentlig et litt komplekst svar.

 

Det enkle svaret er at båtene har blitt så raske at de rett og slett får mye mer bank enn forgjengerene. Om jeg ikke tar helt feil øker kraften båtene slår inn i bølgene i eksponensielt jo mer farten øker. Alle har selvfølgelig et fokus på å forsterke områdene i skroget som får mest bank, men det er dessverre ikke et enkelt svar på hvordan man får det vel så bra som som stål uten å bli et badekar i hastighet. Vet også at ror, områder som får bank i båtene, etc er langt forbi kravene fra ISO, Germansker Lloyd, etc.; de kravene ville rett og slett vært altfor dårlige for denne typen båter.

 

Dette er et like stort problem med Open 60'ene i Vendee Globe, med godt over halvparten som brøt i 2008-2009-racet.

 

Et annet viktig poeng er at man gjør sitt beste som seiler for å passe på båten, og da også unngå for høy hastighet. Banque Populare (katamaranen med en fersk jorda rundt-rekord) hadde en maks hastighet på 40 knop i høy sjø, noe seilerene selv fastsatte for å passe på båten. Verdt å nevne at peak-hastighetene i Vendee skjedde utelukkende med en fryktløs autopilot bak roret.

 

Abu Dhabi rapporterte forøvrig en peak hastighet på 41,5 knop dagen før de oppdaget delaminering i skroget (som er årsaken de brøt denne legen), uten at jeg skal være så påståelig å si at dette er i direkte relasjon.

 

Er ingen ekspert, men dette er hvertfall mine kjøkkenbenk-teorier :)

Link to post
Share on other sites

Enig. Båtene er mer solide enn noengang. Men er konstruert for å kunne seile mye fortere enn det de tåler. Så mannskapet må bremse når været tilsier det. En formel 1 bil tåler jo ikke at du gir full gass i de verste svingene.

 

Husk også at når "Berge Viking" deltok, røk 7 master på første etappen.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig har dere rett i at båtene kan seiles i stykker. Men dette er 3 generasjons båter og historien med disse båtene er at de som er mest solid bygd ofte har vunnet. I det første racet med disse båtene viste det seg at Farr båtene ble ødelagt da svingkjølmekanismen var bygd for å ha minst mulig motstand. Dagens båter er bygd med samme utenpåliggende mekanisme som rent hydrodynamisk er en stor brems. At båtene delaminerer vil nok skje når vekt/styrke forholdet blir avgjørende.

 

Men jeg synes det mest urovekkende er riggene, der VOR har sagt at måleregel ikke skal tilate for svake rigger. Målereglene i VOR er med på å påvirke vekt/styrke forholdet. Jeg tror at designerene har lettet litt på marginene for å få raskere 3 generasjon båter både på rigg og båt. Juan Kouyoumdjian båtene er de båtene som har tålt julingen best også dette racet. Riggene derimot tror jeg utviklingen har gått for fort.

 

Byggekvaliteten på båtene er nok 100% det er ikke der problemene ligger. Dette er regattamaskiner som skal bygges sterk nok og ikke mere en det.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bare 110 NM igjen av Leg 7 nå og om stillingen holder seg, er det ny leder i sirkuset :-)

Jeg pleier ikke holde med Franskmenn, men jeg må si at Groupama har imponert meg helt fra første etappe,

 

Jeg er vel ikke fult så imponert over Sanyas deltakelse CSL...... (Det ser i det minste ut som de skal komme til mål denne gangen da...)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Groupama har imponert meg også, fortjener absolutt å ta over ledelsen!

 

Synes faktisk Sanya klarer seg bra etter forholdene. De er det ferskeste laget (trent minst), har den tregeste båten, og har hatt mange alvorlige hendelser. Skulle gjerne sett dem slippe uhell på etappe 5, hvor de lå veldig veldig godt an. Var jo gitt på forhånd at de ikke kom til å ligge i toppen, men de har hatt ufortjent mye uflaks synes jeg.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Synes Sanya gjorde en flott seilas på denne etappen. Det er ingen hemmelighet at båten er den tregeste og at mannskapet er det med minst seil-tid sammen.

På denne etappen hentet de inn mye på sin relativt nordlige kurs og kom i mål ikke langt bak de andre. Dette må jo ha vært den tetteste målgang i historien.

 

Enzo,

Viste ikke at du hadde reist på langtur. Lykke til videre og kos dere !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Telefonica sliter med knukket ror og havner nok nest sist på denne etappen.

 

Nå får vi vel i det minste håpe at Sanya klarer å komme i mål før Telefonica da. Sanya ligger an til å komme inn rundt kl.21, Telefonica rundt midnatt. :flag:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...