Jump to content

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?


RSL

Er VOR Hype eller nyttig  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hehehe, ja ikke sant. Litt synd det ikke gikk bedre for Sanya i dag synes jeg, men de er hvertfall med :smiley: Som capt.Sanderson sa : Vi trodde en stund at vi måtte shippe båten til Abu Dhabi og droppe leg 2 også, nå er vi med i in-port i Cape Town og er fornøyde med det.

 

Glad for at alle 6 båter kom problemfritt gjennom i dag, blir gøy å følge neste etappe, ikke undervurder Sanya, de har jo en nordmann ombord, ergo er vi forpliktet til å heie på dem :flag::wink:

Det viktigste er ikke å vinne, men å delta (for om man ikke deltar så kan man ikke vinne!)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

 

Det viktigste er ikke å vinne, men å delta (for om man ikke deltar så kan man ikke vinne!)

 

Sånn jeg tenker også i egne seilaser. Jeg har lenge vært hellig overbevist om at jeg er født uten konkurranseinstinkt, men må vel innrømme at jeg og to andre som kjemper på bunnen av resultatlisten har en nesten like tett kamp som de tre i teten på tirsdagsregattaene.

Det at vi tre som kjemper nederst er så ivrige i det å "Være med", gjør at vi i cup'n kom på 4., 5. og 6. plass,av totalt 34 startende båter. Dette da vi har stilt opp så å si hver gang. (Jeg var med på 17 av 18 seilaser og det er 13 tellende)

Jeg har ferielastet båt hele året og har seilt brorparten av seilasene alene, så jeg er strålende fornøyd med å være den av oss tre "dårligste" som stakk av med 4.-plassen. To av oss tre, har heller ikke hatt båten på land og stoffet denne sesongen men skal gjøre det til våren. Da håper vi på høyere snittplassering, men det kommer ingen tårer om vi ikke får det.

 

RSL

 

Nå er det snart start på 3. etappe, så jeg er klar for å benke meg foran laptoppen med en pils og litt snaks.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Idag var det iallefall ikkeno galt med farten til Groupama..

 

Som jeg skrev i et innlegg tideligere så er det jo merkelig at det skal være så stein galt. Så imidlertid ut på live visningen at Grupama gikk høyt på kryss. Mulig de har designet båten med fokus på kryss en de andre. Men det er bare spekulasjoner fra min side med bakrunn av starten i dag. Men den gikk bra ved full kryss. Camper seilte fra Puma på båtfart.

Men det sier lite hva som skjer ute på havet. Jo lenger man seiler jo mere erfaring med hvilket seil man skal bruke når.

Mellom bøyene så seilstørrelsene ganske like ut med unntak av Sanya som hadde høyt skåret underlik på fokken. Dette gir jo seilet et bredere bruksområdet men gir mellom bøyene litt mindre krefter.

Det er jo ikke så mange seilene de har å sjonglere mellom i løpet av et race så å tenke lurt og langsiktig er nok viktig.

Link to post
Share on other sites

Flott start i Cape Town. Ser at VOR-websiden har utvidet "Dashbordet" med en god del mer info som gjennsnittsfart og windspeed. Synes dette var bra. Savnet det sist leg.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ja, det har vært mye tett kviving og stadig nye båter i føringen. Gøyere når reltet er større igjen.

 

Jeg for si som jeg sa på forrige etappe; Groupama har tatt veldig interessante valg og kommer til å bygge opp nok ledelse til å vinne etappen :thumbsup:

 

Eller egentig så skjønte jeg ikke hvorfor de dro så lang sør :confused:

Link to post
Share on other sites

Har vært veldig moro å følge med siden starten i CT ja. Særlig siden de båtene som dessverre måtte bryte leg 1 nå er med i toppen.

Groupamas taktikk er vel å komme inn i de tradisjonelt beste forholdene, der vind og strøm er mest gunstig. Imidlertid er værrapportene avvik fra det tradisjonelle mønsteret, og noen har valgt å satse helt på dette, mens andre igjen har valgt en slags mellomløsning.

 

På siste oppdatering (kommer ny om ca. 30 min) så har Groupama tatt inn mye på sitt valg, men fortsatt langt igjen til "stealth zone".

 

Kult at Sanya nå har vært raskeste båt i feltet over litt tid, det hjelper nok stort på moralen ombord vil jeg tro.

Og kult for Abu Dhabi å være med i toppen når det er til Abu Dhabi de skal :thumbsup:

 

Er det bare jeg som ikke følger like mye med på "dashboard" (twitter har overtatt en del) eller kommer oppdateringene sjeldnere nå? Hver 3.time før og hver 4. nå?

 

GO Team Sanya! :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Mangler ikke på blinkskudd fra båtene hvertfall :thumbsup:

 

166981_261723860549666_180933318628721_686035_1409372117_n.jpg

Credit: Andrés Soriano/Team Sanya/Volvo Ocean Race

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

å har Groupama tatt inn mye på sitt valg, men fortsatt langt igjen til "stealth zone".

GO Team Sanya! :thumbsup:

 

Den "Stealth Zone" er ikke det samme som forige race der båten kunne seile men ikke bli sett. Det er ikke lov å seile i store deler av den sonen, Se her. Fra Sørsiden av Madagaskar og opp mot India men ikke helt inn til indiske kyst er det stengt for seiling. Seiler de inn i sonen blir det DSQ.

 

Det som er det store spørsmålet...Hvor blir båtene hentet for transport til den persiske gulf? Det vil jo si litt om veivalg og er det evt et veipungt de må rundt for å få de langt øst?

Link to post
Share on other sites

Det som er det store spørsmålet...Hvor blir båtene hentet for transport til den persiske gulf? Det vil jo si litt om veivalg og er det evt et veipungt de må rundt for å få de langt øst?

 

Står en del om det i linken fra mitt tidligere innlegg. Hvor båtene blir plukket opp er ikke offentliggjort, naturlig nok. Står bare at det er en "safe port". Inne i "stealth zone" finner man jo f.eks. Seychellene, Maldivene og øyene rundt Chagos-banken. Vil tippe at en av de to siste er ganske reelle alternativer som havn.

 

Båtene blir så sluppet av i en avstand fra målet på ca. en dags seilas. Poengene fordeles slik at 80% baseres på resultatene til "safe port" og 20% på sprinten til Abu Dhabi. På leg 3 skal de jo også fraktes med skip, og da fordeles også poengene, da 20% for første del, og så 80% for resultatene fra "safe port" nr. to til Sanya i Kina.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Er det ikke feil på kompasset i "dashboard" :eek: ? Den peker jo 180 gr. feil i forhold til den kursen de seiler. Det var riktig på 1. legg.

 

Juppss--- det må være noe feil. Jeg har forsøkt vri hodet til at det er forskjell når man er sør for ekvator o.l., men får det ikke til å stemme.

d3Ut.png

 

Hadde det vært motsatt på den siden av ekvator, ville jo vindretningen vært like feil, men der er det riktig. Øst er og blir øst uansett hvilken breddegrad man befinner seg og da BØR 90 grader være mot øst, og pilen bør da ikke peke mot vest så lenge den skal vise hvilken kompassretning båten har holdt siste time.

 

Robert

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Nå stikker Sanya!

sanyamoveleg2.jpg

Aksel Magdahl (sanya going for it) og Sanya (Team Sanya first boat to tack to the north, let's hope it pays off!!) meldte nettopp på Twitter at de stikker nordover.

Blir spennende å se om dette lønner seg eller ikke (og dumt vi ikke vet hvor de skal :giggle: )

Heia Sanya :flag:

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Nå stikker Sanya!

(og dumt vi ikke vet hvor de skal :giggle: )

Heia Sanya :flag:

 

Er det ikke ganske enkelt å regne/måle ut det med de kjente data. F.eks. tegne sirkler i et passende kart med differanseavstand til ledende båt (= så mye lengre fra mål?) (og fra aktuelle båters posisjon) fra båt nr 1 og båt nr 5 og/eller 6 kanskje (eller alle for den saks skyld). De burde vel da krysses der hvor målet er?

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Groupama har nok en gang valgt en helt annen strategi enn røkla, så med dem laaangt sør og Sanya på vei nordover har vi to båter som tenker "Alt eller ingenting". Det er slikt som gjør seilasen spennende. Matchracing side om side gavner sikkert de som har de raskeste båtene, mens de som mangler "litt" på båtfart må ta noen sjanser der de ser dem. Jeg håper inderlig at det betaler seg for Sanya eller Groupama denne gangen. Om slike utbrytninger dra hovedfeltet feiler denne gangen også, er jeg redd det ikke blir så mye av det i de neste seilasene og det ville jo være synd.

 

Når de entrer Stelth-zone tar det vel litt tid før vi får vite hvordan de gjør det i forhold til hverandre igjen og seieren på denne første delen av denne etappen blir vel litt som å pakke ut en julepresang.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ja men det er vel bare et tidspørsmål før de andre slår nordover med untak av Grupama som ser ut som de skal velge sørsiden av høytrykket. spørsmålet er jo om Sanya har kommet lang nok gjennom fronten.

 

Jeg synes også Grupama vingler på strategien. for noen dager siden slo de opp til konkurentene for så å gå sørover igjen. Men morsomt blir det. Sanya må jo også lenger østover før de når madagaskar for forbudsonen går endel østover.

Når man ser på "EAST AFRICAN EXCLUSION ZONE" kan man lure på om målgang er i India på første del.

 

"The EAEZ is formed by a great circle line between: Maputo (east coast of South Africa),

the southern tip of Madagascar, the North side of Mauritius, GPS positions west of the

Maldives and the west coast of India. While racing no part of a boat’s hull may cross this

line.

Link to post
Share on other sites

Skjedd ting ila. natten.... Team Sanya i ledelsen!

sanyalead.jpg

 

Og etter tracker-kartet kan det se ut til at Camper og Telefonica muligens stikker nordover nå.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Groupama har nok en gang valgt en helt annen strategi enn røkla, så med dem laaangt sør og Sanya på vei nordover har vi to båter som tenker "Alt eller ingenting". Det er slikt som gjør seilasen spennende

RSL

 

Aksel hadde en fin kommentar vedrørende kursen til Groupama for noen dager siden: Does Groupama's compass not work? ;)

 

:giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Puma er nå gjennom værsystemet og har tatt opp jakten på Sanya og Groupama. Én time siden på Twitter.

 

Stakkars Groupama, midt mellom en Tiger og en Puma :giggle:

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Blir tøft hvis Sanya rekker å komme nord for lavtrykksenteret tidsnok til å gå østover på den vinden! Blir spennende foreløplig ser det bra ut. Hvem som leder forandrer seg litt hele tiden da den virituelle posisjonen for ankomst er blitt flyttet flere ganger IHHT VOR. Det er ikke bare på dette forumet det spekuleres i ankomststed.

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke fryktelig mye nytt på denne oppdateringen. Sanya holder dobbel fart av de andre og vel så det. Camper har lagt seg på 2., men avstandene mellom de øvrige båtene er jo forsvinnende små.

 

Go Team Sanya med Aksel Magdahl! :flag:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

 

Go Team Sanya med Aksel Magdahl! :flag:

 

Hehe.. tipper du er fornøyd nå CSL.

Jeg og for den saks skyld. Jeg digger det når underdogs gjør noe helt utenom det forventede og spesielt når de kommer unna med det. Jeg hadde stor tro på Groupama i forrige etappe, men de endte opp noen dager etter teten, så det kan hende at Sanyas satsing heller ikke holder helt frem, men duverden så artig det ville være om dette holder helt til mål. La oss bare håpe dette lappeteppet av en båt tåler den julingen de nå har valgt å kaste seg inn i. Sanya får desidert mest vind de neste 72 timer i følge den vindmeldingen jeg finner VORs sider.

De ligger pr nå 150 nautiske foran resten og har mye høyere fart, så om ikke ting raser hell, burde det etter min mening være temmelig store sjanser for at dette skal holde helt frem.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...