Jump to content

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?


RSL

Er VOR Hype eller nyttig  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Da har forspranget til Groupama krympet til 92 nm. Siden de må gå nord for Kap Verde øyene, mens de andre seiler rett kurs til Fernando de Norhona er Groupama i realiteten allerede mer enn 50 nm bak!

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Da er det et faktum, Groupamas ledelse er spist opp.

 

groupamaloose.jpg

 

24-timers vindvarsel i bildet

loosemap.jpg

 

MEN, dette blir spennende gjennom beltet. Er ikke sikkert at de andre nå stormer ifra så vidt jeg kan se. Uansett må jo Groupama kunne sies å ha tjent på dette, da de ikke ville greid å holde følge ellers.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Tror de har seilt alt for korte distanser sammen til at vi kan si Groupama4 er tregere enn de andre.

 

Hentet det bare fra det skipperen selv har sagt, men kan jo være at han overdriver hvor mye tregere de er, eller om de er det i det hele tatt.

 

Akkurat nå taper de fortsatt mye terreng til flåten, 145 nm og ca. halve farta. De kommer jo til beltet hele gjengen nå, så ingenting er vel tapt enda.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Berge Viking er bare helt sjef, tok masse bilder av den før den dro nedover, her et lite utdrag fra besøket i Oslo (nedskalert fra 5mp)

 

Og her er litt video av Berge Viking fra Oslo-besøket for de som måtte være interessert i det (7 min inn i videoen). Tilgjengelig i HD.

http://www.youtube.com/watch?v=M4_t5DwonTE

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Nå henger Groupama nesten 200 nm etter, bare to tre dager siden de ledet med 250 nm. Så fort kan det snu! Syns likevel det var modig å ha tatt valget som de gjorde og det har gjort det veldig spennende for oss som følger racet. Men det er jo fortsatt mye som kan skje frem til Cape Town.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Var vel bra jeg ikke veddet hust på Groupama... Ser ikke så bra ut for dem nå lenger. Måtte de seile nord for Kapp Verde?

 

Puma har klart å seile litt fra Telefonica etter at de har vært som limt sammmen. Må være veldig spesielt å knive i dagevis med nøyaktig samme fart.

Redigert av BG-21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, hvorfor gjorde de det, da det ser ut til å være like mye vind langs land?

 

Er ikke sikker, men slik jeg ser kartet så er beltet breiere å krysse om de går øst om Kapp Verde. Hva det står i reglene om det vet jeg ikke.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Oyyy.. her var det jaggu skjedd mye siden sist jeg var innom.

Groupama er nå laaangt bak. Jaja... jeg synes de var tøffe som gjorde et forsøk og det kunne jo betalt seg stort.

Camper har vinglet så fært at de kan takke seg selv for at de ikke er sammen med de to andre i tet.

Litt av spenningen på denne etappen er vel over nå som alle mer eller mindre er på samme kurs igjen, så nå holder det nok for meg å sjekke innom en gang i døgnet eller der omkring.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Groupama er nå laaangt bak. Jaja... jeg synes de var tøffe som gjorde et forsøk og det kunne jo betalt seg stort.

Camper har vinglet så fært at de kan takke seg selv for at de ikke er sammen med de to andre i tet.

 

Enig der.

Er forundret over at Camper har vinglet så mye, det er merkelig på dette nivået. Groupamas posisjon om de ikke hadde fulgt denne taktikken kan vi jo bare spekulere i, men de har jo uansett vunnet mye i form av publisitet og omtale, og det er jo på sett og vis verdt litt.

 

Blir nok litt mindre spennende fremover nå ja, men ser vel ut til at kampen om etappeseieren vil stå mellom Puma og Telefonica. Jeg holder en knapp på Telefonica, uten at jeg er helt sikker på hvorfor :giggle:

 

Place your bets

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Dette legget avgjøres nok av den som tør å gå lengst syd. Differansene er ikke så store enda. Groupama er vel den eneste som har "gjort seg bort".

PS.

Teten på SOL er på omtrentlig samme plass som Telefonica pr. nå.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Teten på SOL er på omtrentlig samme plass som Telefonica pr. nå.

 

Jeg tipper at teten på SOL har kikket på røkla og fulgt dem. Det er Groupamas rute som er den "normale" har jeg fått med meg. (Men ikke helt ned til Cap Verde.)

Jeg som fler over, stusser litt over at de valgte gå 90grader på kursen for å komme nord for Cap Verde når det var meldt nesten like mye vind på sørsiden. Jeg stusset allerede rett etter Kanariøyene at de ikke forsøkte komme seg vestover og legge seg foran røkla, men.... jeg er ingen taktikker i denne klasse, så det er meget mulig det ville være enda mer ugunstig enn valgte rute.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Abu Dhabi er på vei ombord på skip. Demonteres i dette øyeblikk som de fleste sikkert har fått med seg.

Sanya på sin side er ferdig lastet, båt, mast og containere er på plass, og Maersk-båten dro kl.0545, med neste stopp Cape Town!

 

Ingen liten operasjon dette

sanyaikran.jpg

sanyamaersk.jpg

 

Og ingen liten jobb som venter i Cape Town heller...

sanyahull.jpg

 

Ellers er jo duellen mellom Telefonica og Puma fortsatt like intens. Og Groupama har jo greid å ta igjen litt av den store ledelsen feltet hadde, så får vi se hvem som kommer seg best gjennom beltet.

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper at teten på SOL har kikket på røkla og fulgt dem. Det er Groupamas rute som er den "normale" har jeg fått med meg. (Men ikke helt ned til Cap Verde.)

 

RSL

 

Nå gikk "røkla" på SOL tett innpå Kanariøyene før de krysset vestover, teten gikk rett vest fra utløpet av Middelhavet(der det er smalere over kloden).

Når det gjelder den vanlige ruta så er den slik du skisserer, "Tradewinds" går vestover fra Kanariøyene. Slik er det jo gjerne at man ser mange som skal krysse bruker Kanariøyene som siste havn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, begge er levert av Future Fibres.

Skipper Sanderson på Sanya uttalte følgende om dette (før racet)

 

Mike Sanderson explains the reasons for his mast and rigging choice:

 

"Individually the Future Fibres team and they have a great depth of experience with no shortage of Volvo, Open 60 and AC rigs under their belts. Also, as a new team, with state-of-the-art facilities, they are bringing together all their ideas on fittings and detail design and creating some really fantastic custom components. I have no doubt it will be an excellent, fast, reliable mast."

 

Videre heter det på hjemmesiden til produsenten at "Team Sanya will be Future Fibres' second Volvo 70 mast following the recent delivery for Abu Dhabi Ocean Racing. Having two complete mast and rigging packages matches the tally of the previously preferred supplier in this race and signifies a major achievement for Future Fibres´ new spar division."

 

Gikk vel på en smell der :giggle:

Videre i dette er det jo vært å nevne at "Future Fibres is supplying over 50% of the lateral, fore & aft and torsional rigging elements across the VOR 2011/12 fleet." - Altså har denne produsenten levert vitale deler til alle riggene for årets VOR.

 

Så er vel ikke bare Sanya og Abu Dhabi som svetter over dette. Er nok mange som har lagt hodene i bløt for å komme til bunns i dette. Har vel litt å si for både selvtillit, risikovurdering og taktikk dette å stole på riggen...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hmmm, har du link? Jeg har ikke funnet noe annen info enn at de fortsatt leter etter årsaken, dog er den infoen 5 dager gammel.

De skal prøve å få fintunet den nye masten så godt som mulig innen neste etappe, men dette tar jo flere dager. I tillegg har de jo nå ikke en reservemast, og Walker har sagt de kanskje må vente lenger med å starte neste etappe, til de er sikrere på at denne masten holder.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Aha, vel vi får nok vite det før eller siden :smiley:

 

Puma ble første båt over ekvator denne gangen, så da er vel ritualene i gang! :puke::giggle:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Så var ritualene i gang. Moro å se, sikkert ikke like moro å oppleve :giggle: Blir gøy å se fra Camper og Groupama også

http://www.youtube.com/user/volvooceanracevideos#p/u/0/mDSE2ux1wcU

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

For under en time siden røk masten til Puma!

Lurte på hva den kursendringen like før sist rapport betydde..

 

Ang. spørsmål i tråd-tittel: De teknologiske grensene tøyes og nå har 50% av båtene nær "havarert" på første etappe. Det blir jo en ekstra spenning men litt vel drøyt..

 

Tror kanskje jeg drøyer med å bestille karbon-mast :worry:

 

En knekt mast/båt til så kunne vi tatt pallplass med båtene våre :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...