Jump to content

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?


RSL

Er VOR Hype eller nyttig  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Når sanya kommer på nordsiden av lavtrykket så må jo de også østover. Får håpe de finner en fin overgang når de så må slå nordover igjen! Hadde hvert artig hvis de lykkes. Å de må jo benytte seg av de mulighetene som er da det ser ut som båten ikke er konkuransedyktig i alle forhold. Dette sier jo også Sanya i en mail om hvorfor de gjorde det de gjorde. Jeg synes det er litt merkelig at Grupama igjen har valgt å gå selv. De kommer jo fint inn i senteret og slipper muligens å ikke seile så mye i senteret der det er lite vind men de liker seg tydelig for seg selv.

Link to post
Share on other sites

Stealth zone er på VOR kartet tegnet som et kvadrat, men det på andre kart er en storbue?

Noen forslag til kommentar. :confused:

 

Stealth Zone er firkanten i kartet som markerer området hvor det blir sjeldnere og mindre info på oppdateringene. Hovedsakelig rekkefølgen og avstand fra leder som blir sendt ut offentlig.

Buen er EAEZ - East African exclusion zone, et område som båtene ikke får lov til å bevege seg inn i.

 

Prøvde kjapt å tegne EAEZ-linjen inn i kartet (svært upresist). Etter hva jeg kan se av koordinatene angitt for linjen så må de altså på utsiden av f.eks. Mauritsius og Maldivene.

eaez.jpg

 

EDIT: Står litt mer info her (pdf), med kart og posisjoner osv. for leg 2

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hehe.. tipper du er fornøyd nå CSL. (...) Jeg digger det når underdogs gjør noe helt utenom det forventede og spesielt når de kommer unna med det. Jeg hadde stor tro på Groupama i forrige etappe, men de endte opp noen dager etter teten, så det kan hende at Sanyas satsing heller ikke holder helt frem, men duverden så artig det ville være om dette holder helt til mål. (...)

De ligger pr nå 150 nautiske foran resten og har mye høyere fart, så om ikke ting raser hell, burde det etter min mening være temmelig store sjanser for at dette skal holde helt frem.

 

Vi er så enige vi RSL :giggle:

Vi sees en tirsdag til våren, skal ta noen kule action-bilder av båten din i VOR-stil :cool:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Sanya har oppdaget skade på riggen og går til havn for å utbedre. Selve masten er ok, men en vital del er ødelagt. Typisk når de hadde noe stort på gang :headbang:

Det går nå vestover mot Madagaskar i stedet for nord-øst som det så ut til var planen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det i bakhodet hele tiden. når man så det lavtrykket de seilte inn i med bølgehøyde opp til 12 meter og 30-40 knop vind i kastene så kan slik skje.

Forbasket møkk, men sånn er det. I tillegg har nå alle de andre båtene brutt ut av stilla og kommer fossende nordover. Dette er kjørt for Sanya. Ikke bare etappen, men sammenlagt.

Magdahl derimot har vist seg som en taktikker av rang nok en gang.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det i bakhodet hele tiden. når man så det lavtrykket de seilte inn i med bølgehøyde opp til 12 meter og 30-40 knop vind i kastene så kan slik skje.

 

Jo skader kan skje. Men her er det ikke skader på båt, men på D2 (Diagonal 2) alså vantet som går fra ende av saling en til feste av saling 2. Feste til dette skal ikke ryke! Dette tyder på feilkonstruksjon eller dårlig mastearbeid. Bra at de så skaden før de skiftet hals ellers hadde riggen kommmet ned!

 

 

Utrolig kjip nå som vi skulle se om de kom inn på trikkeskinna nordover igjen før de andre.

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke særlig god stemning ombord på Sanya :nonod:

 

Kanskje ikke så rart egentlig :-(

Vi kan jo håpe på at det ikke tar alt for lang tid å fikse, men kaptein' virket ikke alt for interessert i å tenke i de baner akkurat nå. Det hørtes egentlig litt ut som at han hadde gitt opp hele etappen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Etter de har gått til Madagaskar tar det nok litt tid å reparere problemet. da oppstår et nytt problem.

Båten som skal frakte seilbåtene til den persiske gulf går to dager etter at første båt går i mål! Da mister man siste del av etappen. Så må man få båten inn til Abu Dhabi for start av leg 3. Dette kan fort bli et større marerit. Vi får håpe det går fort og at de kommer med båten!

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi får håpe det går fort og at de kommer med båten!

 

Huff ja...

 

Nå etter bare en og en ahlv etappe har halvparten av båtene hatt problemer med riggen.

Jeg tipper det blir et tema før neste generasjon VOR-båter. Sterk vind og høye bølger er jo på en måte noe de nok har tatt høyde for.... bare ikke riktig høyde nok kan det se ut som.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Nå etter bare en og en ahlv etappe har halvparten av båtene hatt problemer med riggen.

Ja tipper "Future Fibers" som har laget de ødelagte riggene ikke er så fornøyd med situsjonen! De er vel ganske ny i riggmarkedet men har levert deler tideligere. Det kan jo spekuleres i om riggkonstruktørene har gjort jobben sin!

Link to post
Share on other sites

Ja tipper "Future Fibers" som har laget de ødelagte riggene ikke er så fornøyd med situsjonen!

 

En navneendring til "Yesterdays Fibers" er kanskje på sin plass.... og de er vel ikke de eneste som er "litt" missfornøyde med situasjonen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Nå vil jeg ikke henge ut Future Fibers enda. Av snutten kunne det se ut som om en terminal var gått av. Og det er ikke mastebyggerens skyld. Det må riggeren stå ansvarlig for.

Og de har presset båten voldsomt. Kanskje over streken.

Det er fullt mulig å seile alle disse båtene i filler dersom de presses for hardt.

Link to post
Share on other sites

Groupama godt i tet nå og med mest vind. Ikke ser det ut som om de skal få mindre vind enn de andre fremover heller, så dette ser jo fantastisk bra ut for den andre "underdog'n" i feltet. Jeg vil fortsatt huske Groupamas satsing alene best av hva som skjedde i første legg og selv om jeg nok kommer til å huske Sanyas ulykke best fra denne etappen, er det skikkelig morsomt med Groupama nå. Jeg håper inderlig at det holder helt frem denne gangen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Får håpe at underdog nr.2 klarer det denne gangen ja, hadde vært moro :thumbsup:

Må innrømme at jeg har falt litt av denne etappen og ikke følger like mye med nå som Sanyas tilsynelatende geniale manøver ikke bar frukter pga. utstyrssvikt. Vannvittig irriterende er det hvertfall.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Future Fibres sender et team til Madagascar for å møte Sanya. De skal undersøke og ikke minst reparere riggen fortest mulig. Skulle vel egentlig bare mange. Spesiell julefeiring å jobbe døgnet rundt med å mekke rigg, men sånn er livet, gjelder vel å stå på skal de redde litt ære.. :santcheers:

Link til pressemelding

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Skal ta 3 uker å reparere riggen til Sanya :eek: Bare jeg som stusser over at dette er veldig lenge?

Synes da VO60-båtene var langt mer hardføre, og kanskje dermed bedre egnet til regatta over lange etapper til havs...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Skal ta 3 uker å reparere riggen til Sanya :eek: Bare jeg som stusser over at dette er veldig lenge?

 

Nei... det er nok ikke bare deg. Jeg stusset først litt over at de ikke klarte å feste den ståltråden til havs på en provisorisk måte slik at de kunne fortsatte i ledelsen, men skjønner jo at jeg nok er litt på bærtur når det gjelder de kreftene som her er i sving.

 

Ellers så ser jeg at Groupama taper terreng i Stealth-zone. Jeg ser at Puma har lagt om kursen og nå følger etter Groupama, så jeg håper på at de med vilje seiler der det for øyeblikket er litt mindre vind fordi de tror/vet at dette lønner seg over tid og at det er den kjappeste veien gjennom stillebeltet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Camper har vel protestert på Telefonica.

 

Noen som vet hvilken havn båtene er nå? Jeg tenker nesten at det er Kochi som var en offisiell VOR havn i 2008. Kochi er ganske langt sør på Indias vestkyst og vil nok være en veldig safe havn.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...