Jump to content

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?


RSL

Er VOR Hype eller nyttig  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Camper har vel protestert på Telefonica.

 

Noen som vet hvilken havn båtene er nå? Jeg tenker nesten at det er Kochi som var en offisiell VOR havn i 2008. Kochi er ganske langt sør på Indias vestkyst og vil nok være en veldig safe havn.

 

Nei begge båtene har trukket protesten.

 

Ser vel ut på bildene til å være Maldivene. Flagg på noen båter på tideligere bilder tyder på det samme.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet bakgrunnen for protestene mellom Telefonica og Camper? Har ikke fått fulgt med de siste dagene, 12-timers vakter hele jula :santcheers: Kom på Twitter at Camper hadde vunnet, men ser nå at Telefonica stakk av med seieren.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

I morgen tidlig braker det løs igjen og alle unntatt Sanya skal spurte inn resten av Leg2.

 

Racing is scheduled to start at 0930 local time (0530 UTC), with the fleet expected to complete the course in less than six hours. Race junkies will be able to follow the action from start to finish using the official race tracker at volvooceanrace.com

Volvo Ocean Race CEO Knut Frostad says the tracker, which will update position data every 60 seconds, is the best way for race fans around the world to keep tabs on exactly what is going on out on the racecourse.

 

Med andre ord, blir jeg litt "hemmet" på jobben i morgen, ved at jeg må følge med på Racetracker til stadighet utover dagen. Starter halv 7 i morgen tidlig og tar ca 6 timer... jaja... det var den arbeidsdagen hehe.... (Gidder vel kanskje bruke hele dagen på dette om jeg skal være HELT ærlig)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Sikkert litt bittert for AbuDabi-Teamet å kommer aller sist på hjemmebane.

 

Var nok litt surt det ja, både for dem og sjeikene :giggle:

 

Imens, på Madagaskar... Sanya rigges på ny.

402732_272214832833902_180933318628721_717865_1062423808_n.jpg

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var nok viktig for Abu Dhabi å få en seier, apparatet og pengene bak har nok visse forventninger til båt og mannskap.

Vil tro dette var lettende for Ian Walker.

 

Camper fikk tatt ytterligere innpå Telefonica, som jo hadde et mislykket in-port-race.

Hele løpet er nå lagt ut i

.

 

Håper nå bare at Team Sanya kommer greit i land så de får sanket litt poeng!

 

Ser ut til at disse tilskuerne fikk valuta for pengene i dag

value1.jpg

 

value2.jpg

 

value3.jpg

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var del 2 av leg 3 igang! Får håpe alle får seilt for fullt helt til mål denne gangen...

Sanya fikk karret til seg 7 poeng for forrige etappe heldigvis, så helt ute av kampen om en god plassering er de ikke.

Go Team Sanya :flag:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var del 2 av leg 3 igang! Får håpe alle får seilt for fullt helt til mål denne gangen...

Sanya fikk karret til seg 7 poeng for forrige etappe heldigvis, så helt ute av kampen om en god plassering er de ikke.

Go Team Sanya :flag:

 

Kremt.. du har vært stille etter denne kommentaren CSL.

Selv ikke de mest optimistiske ombord Sanya tror det er mulig å ro i land mange poeng denne etappen nå. At de seiler i ZikkZakk hjelper lite når de i utgangspunktet ikke seiler så fort som røkla. Nå konsentrerer dem seg om å komme i mål på en etappe for første gang sier de. Fattig trøst når det blir noen dager etter de andre er jeg redd.

Groupama som var så tøffe på første etappen, synes jeg gjør det bra nå og det er litt artig, selv om de er franske.

 

Jaja... Magdal får vel kanskje en mulighet til å seile rundt røkla på neste etappe om de ligger langt nok bak, men noen god langtidsstrategi er det vel neppe. (minner litt om meg på tirsdagsregattaene liksom.... selv om jeg vel sjelden tror jeg kommer til å seile rundt feltet mot slutten.)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det virker som Sanya holder rimlig følge på noen vindvinkler men ikke alle. Må være utrolig kjedelig å ikke seile en konkuransedyktig båt. Spørs også hvor bra seilgarderoben overlapper hverandre. Men det skifter fort, som da Puma tok den ekstra turen østpver og tok inn masse. Men det er ikke mere en maks 2 døgn igjen så løpet er definitivt kjørt for sanya.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger ikke godt nok med til å vite hvordan strømmen går der, men langs med land, pleier vinden gjerne å prøve å dreie rett mot eller rett fra, så det kan ha noe med vinkelen på vinden å gjøre. Uansett, er det antagelig de beste i verden som vurderer dette ombord på disse båtene, så da skal jeg ikke forsøke å lage noen slags fasit. hehe. Oppvokst med Tregde på værmeldingen og har vel ikke kommet så mye lengre etter det.

Strøm har sikkert noe med dette å gjøre siden det ser ut som om de er enten HELT inntil land, eller et godt stykke ut.

Langs sørlandet i sommer, var det stor forskjell på hvor langt fra kysten det lønte seg å seile østover og vestover. Hadde 2,3 knop motstrøm på det værste og da var det bare å komme seg lengre ut. (på vei østover)

 

Ellers, kan det vel se ut som om de nå kommer i mål alle sammen om ikke noe skjer de to neste dagene og det blir da første etappen hvor alle disse racingmaskinene kommer til mål. :flag_bp:

 

Jeg synes egentlig ikke at det er så veldig spennende hvem som vinner denne etappen, men heier av en eller annen merkelig grunn litt på franskmennene (jeg har ikke feber engang). Synes uansett at det er artig å følge med og kikker på det jeg finner av bilder og videoer.

"Kjempespennende seilas hvor en eller annen kommer først i mål" .. hehe...

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Kremt.. du har vært stille etter denne kommentaren CSL.

 

Hehe, ja det har ikke gått veldig bra for Sanya denne gangen heller. Hadde et lite håp om at de skulle ta Puma da de stakk til havs, men det ser ikke realistisk ut det heller, dessverre. Når det er sagt så har de tatt innpå veldig mye siste to døgn, men er vel kanskje for kort igjen til at de kan redde en annen plassering.

 

Når det er sagt så er det jo gledelig at alle båtene ser ut til å komme i mål denne gangen :thumbsup: Ikke dårlig bare det :giggle:

 

At de seiler i "fjæresteinene" må vel ha noe med at det er mindre motstraum, heller enn mere vind?

 

Er motstrøm langs kysten av Vietnam, var derfor Puma stakk til havs. De gamblet på mer vind og medstrøm, men fikk ikke like mye ut av det som de håpet på. Uansett gøy når noen velger en annen rute en røkla :clap:

 

Er bare en tredjedel av etappene unnagjort, resultatlisten kan fortsatt se helt annerledes ut, særlig med tanke på problemene noen av båtene har hatt til nå. Heia Sanya, heia Norge! :flag::giggle: (Evig optimist)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

 

 

Er bare en tredjedel av etappene unnagjort, resultatlisten kan fortsatt se helt annerledes ut, særlig med tanke på problemene noen av båtene har hatt til nå. Heia Sanya, heia Norge! :flag::giggle: (Evig optimist)

 

Her tror jeg herren har duppet av litt iflg trackingen/daschbordet. :sleep:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ohoi!

 

Tilbake til dette med hva båtene tåler osv. Har ikke fått fulgt med så mye i helgen pga. jobb, men dette med å starte racet, seile en runde og så starte igjen når været er bedre..

Har selvfølgelig forståelse for at sikkerheten skal prioriteres og at man ikke skal trenge å utsette seg for unødig risiko osv., men likevel, er ikke dette en tøff havseilas? Sier ikke at det ikke er tøfft nok, men er jo spesielt at ikke båtene skal kunne tåle det været de vil møte underveis.

 

Man kan ikke bygge båter som tåler absolutt alt naturen kan utsette dem for, ei heller mannskap, men synes dette blir rart. Er det erfaringene fra første etappe som gjør dette, eller har lignende skjedd tidligere?

 

Flere som har tanker om dette?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Sanya kom for styrbord på første kryssen og det så ut som de måtte slå for Groupama som kom for babord. Sanya tapte mye på det slaget og havnet sist i feltet. Sanya kunne nok gått bak og ikke tapt like mye, men uansett så hadde de rett for veien. Synes det var rart Groupama ikke ble tildelt straff. Blir spennende å følge med igjen på starten av neste etappe nå i natt kl 02:00.

Link to post
Share on other sites

Synes det var rart Groupama ikke ble tildelt straff.

 

Jeg har ikke sett episoden så det kan jeg ikke svare på men. Man blir ikke tildelt en straff. Man blir protestert på. Ingen protest ingen straff. En protestkomite vil kun protestere på en båt hvis det er personskade eller alvorlig skade.

REF RSS 60.1, 60.2, 60.3

Link to post
Share on other sites

Kikket på sendingen nå. Rundt 21 minutter protesterer Sanya på Grupama. Man hører også fløyten blåses så en avgjørelse ble tatt da det er dømming på vannet. Jeg kjenner ikke seilingsbestemelsene hvilken straff som må taes i dette racet. Normalt er det en to tørn straff.

 

Men i det sanya slår og er på STB halser så skal de også gi Grupama muligheten til å holde av veien. Disse båtene er trege i venningene og det kan være derfor ikke protesten er tatt til følge. Hvis ikke Grupama blir straffet tipper jeg det er på bakrunn av RSS 15 eller 16.1.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...