Jump to content

Hvorfor bruker du ikke vest?

Ribtjenester

Recommended Posts

Helt enig med Geir. Bruk av vest styres av risiko. Vi bruker vanligvis vest når vi er underveis - men det er forskjell mellom stygg og kaldt vær og en fin sommerdag innenskjærs. Det er også forskjell om jeg da er alene ute eller om det er flere båtkyndige om bord. I tvil bruker vi alltid vest (og sikkerhetsline!) Men på grunn av at det er så mange forskjellige situasjoner er det viktig med god løpende risikovurdering. På grunn av at det er så fortskjellig synes jeg også at et påbud av vest i fritidsbåt har lite for seg.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

På sluten av 90 taller gikk en svensk båt fra område Kr.sand med kurs for skagen, det var blikk stille, flatt hav solskinn, Varmt og T- skjortevær

Seileren ombord gikk for motor med seilene nede.

Han brukte vest og sikkerhetsline.

han klarte likevel og falle overbord, og kona som satt i cocpit kunne ikke engang stoppe motor, og gubben hadde for lang line, så han druknet hengende bak båten, men kona var ombord og så på.

Hvem ville vurdert denne tilstanden som farlig/usikker , slik at vest og sele ikke ville bli bruk.

Tror vi er mange som ville gjort det, sikkert 90% av oss ville det.

Husk at lina ikke må være så lang at du faller på utsiden.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

En kjent tv journalist drukna da han falt overbord i havn i sommer

Ja, det var ett uhell med et tragisk utfall.

En venn av meg druknet også i båthavna uten å bli observert av andre.

Skal ikke spekulere på hvordan disse uhellene kunne vært unngått - kjenner ikke detaljene.

En ting har jeg lært etter mange års jobb ute i havet:

Man må hele tiden tenke seg nøye om hvilken risiko man gir seg i kast med og hele tiden la tankene være på "rett sted".

Løpende risiko vurdering, som Fanafjord skrev er nettopp dette -

(Det er ikke noe man gjør mens man løper :giggle:)

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Skal man gå med vest i båthavna kan man gjerne ta på hjelm også, har hørt om fall mot pullere med tragisk utfall. Hvor langt skal man trekke strikken vedrørende sikkerhet?

Voksne menn i joller & gjerne under fiske er et reelt problem vedrørende drukning. Noen blir også kastet ut av rib- båter ( man sitter på en pidestall i en rask båt uten rekker)

Får man redusert disse ulykkene er mye gjort.

Hvordan fester vi jackstays i en seilbåt når vi vil bevege oss på dekk?

Legg gjerne ved bilder!

Har en Maxi Fenix og ser ikke helt hvor jeg skal feste uten at det kommer i veien eller hekter seg opp i andre ting.

Hvis det ikke er mulig å feste jackstays i båten din har du en merkelig båt (no offense)! Mine er festa i pushpit og pullpit. Ville vurdert å montere egne beslag dersom du ikke har festepunkter fra før av i båten. Mine har litt slakk slik at de kan gå over bras og spinnakerskjøter f.eks., det gir mulighet til å bevege seg hele veien uten å måtte hekte av og på.

Alt utstyr er i veien så sant det ikke er bruk for det. Sikkerhetsutstyret spesielt, det har vi jo nesten aldri virkelig bruk for, fordi vi tross alt veldig sjelden er utsatt for uhell og ulykker. Men det er jaggu meg kjekkt å ha når det virkelig er bruk for det (tror jeg, aldri vært der selv :o)

Som man sikkert kan tenke seg vil ikke sele/jackstays nødvendigvis forhindre at man faller overbord. (Det kunne man kanskje få til ved å fjerne sprayhood og strekke over hyttetaket?). Man blir hengende over rekka, mer eller mindre på slep. Vil man klare å ta seg ombord igjen? Er det flere ombord får man vel hjelp (kan være vanskelig nok likevel!), men om man seiler alene?

Tanken på å henge over rekka og få juling i timesvis er ikke veldig fristende. Med nødpeilesender i lomma som kan utløses er jeg litt usikker på om jeg ikke rett og slett heller vil la båten seile sin egen sjø, og jeg min. Ihvertfall i «tettbebygde strøk».

Lurer også på nytten av manntau og rekkestøtter. Selvfølgelig kan det redde meg fra å gå overbord, men det sier seg jo selv at når vi snakker under-kne-høyde så er det begrensa hvilke mirakler manntauet kan utrette. Når det gjelder å hindre meg i å klatre ombord igjen ser jeg for meg at effektiviteten er langt større.

Båten min har åpen hekk. Antar at jeg ville ha størst sjanse for å klatre ombord der. Men ser for meg at sikkerhetslina ville hekte seg i rekkestøttene og forhindre det.

For å gjøre båten «idiotsikker» (noe den bør være med tanke på eieren:o) ville jeg fjerna det nedre manntauet helt fram til 1. rekkestøtte, slik at det ville være mulig å komme seg ombord ved å skli under. Jepp, ser da faren for å skli under andre veien også, men i mitt hodet rimer det ikke med sikkerhetsustyr som forhindrer en i å komme seg ombord. Ville også hengt ut utvendig «klatretau» langs hele rekka, ser for meg at det ville øke oddsene betraktelig om jeg kunne bruke beina litt også.

Synspunkter? Noen som har prøvd å henge over rekka i sikkerhetsline/sele? Hvordan er det med halve kroppen i vannet og i 5kn+? Napper litt i sela da vil jeg tro? Har man sjans til å klare noe som helst på egenhånd, egentlig?

Husk at lina ikke må være så lang at du faller på utsiden.

Herregud så tragisk, men vil vel nesten driste meg til å si at her var det noe galt med kona også. Men det samme kunne skjedd om han var alene.

Spørsmålet er om det i det heletatt er mulig å ha jackstays liggende flatt på dekk, gjerne 10-11m, og så line som skal rekke opp til sele, og likevel forhindre at man kan falle på utsiden?

Javel, men jeg ser ikke hensikten med å ha på redningsvest når det ikke er en nødsituasjon. Jeg sitter heller ikke bak roret og holder i en signalpistol mens jeg hilser på passerende båter, det er like dumt det og. Er det en nødsituasjon er det selvsagt greit med nødutsyr, men når voksne mennesker ikke klarer å skille mellom nød og kos, da kan de like gjerne sitte hjemme og se på tv, med redningsvest, signalpistol og belte i tilfelle jordskjelv, flom og orkan. Og i tilfelle taket blåser bort midt i paradise hotel anbefaler jeg å bruke hjelm. Men alle oss andre normale avslappede mennesker tar gjerne en båttur uten å være redd for alting.

Hvis det ikke er mulig å feste jackstays i båten din har du en merkelig båt

Lurte på om det skulle være en lang line fra pullpit til pushpit og hvor denne skulle ligge for å ikke bli et nytt snubletau eller tvinne seg med andre tau.

Alternativt enkeltkroker i cockpit. Ser for med mye surr med å ha en line hengende fra mave eller hofte.

Blir det ikke mye å passe på?.

Ikke skal man snu seg helt rundt, ikke hekte jackstaylinen borti diverse etc..

Enig i det, men historien har vist at mange sliter med akkurat det :smiley:

Ja god risikovurdering sliter mange med. Båt er nok en mer enn vanlig risikofullt fritidsyssel. Og derfor er helhetlig tanke på sikkerhet viktig. God sikkerhet er så mye mer enn bare redningsvest.

Når jeg går for motor og det blåser pleie jeg å tenke på avstand på land: ville jeg fått seil opp når jeg få motorstopp? Hvilket havn i nærheten ville være egnet til å seile inn i uten motor? - Dette tenker jeg helt automatisk uten å gjør et stort poeng ut av det. Men jeg har liksom en plan B i hodet hele tiden.

Når jeg har folk ombord som ikke kjenner båten min forklarer jeg alltid hvordan man slår av autopiloten og hvordan man starter motor og hva de bør gjøre i tilfelle jeg skulle falle i vannet. Det er ikke de store ting - men det kan godt redde (mitt) liv engang.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Rene snåsamann innstilling til redningsvest..

Jeg bruker vest ved behov og er selv i stand til å vurdere når slikt er nødvendig. :thumbsup: .

Så når din vurdering er at du ikke skal falle ombord, ikke snuble da bruker du ikke vest. Men noen minutter før du har vurdert at du skal falle overbord tar du den på.

Det burde nok stått på endel gravsteiner - "feilvurderte"

Det burde nok stått på endel gravsteiner - "feilvurderte"

Sikkert, men har det slått deg at de fleste faktisk overlever? Kan det tenkes at mange faktisk besitter en viss evne til risikovurdering? Jeg bruker ikke vest hele tiden ombord, i en del situasjoner vurderer jeg det som unødvendig. F.eks. ved motorgange på flatt vann med flere ombord osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...