MaSa Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Vesten er på omtrent bestandig den etter jeg fikk småbarn! Kun når man ligger til fortøyd den er av. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Marwin Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Relativt sjelden jeg spenner meg fast med belte i båt,men det hender.særlig i mørke og høy fart Nå hadde vel jeg BIL i tankene da jeg skrev sikkerhetsbelte Sorry. Å diskutere slikt for bruk i seilbåt... (Måtte f@nden forby meg det) Siden jeg tenkte bil da, så FINNES det faktisk noen få individer som har overlevet bilulykker pga. at sikkerhetsbeltet ikke var på, men den lille andelen blir j@vli liten i forhold til det motsatte Men tilbake til tema: Jeg begynner å lure på om det er ærlig ment det noen her sier at de IKKE bruker vest ombord. Sikkert bare kødding I motsatt fall † + Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ribtjenester Svart 20.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Javel, men jeg ser ikke hensikten med å ha på redningsvest når det ikke er en nødsituasjon. Jeg sitter heller ikke bak roret og holder i en signalpistol mens jeg hilser på passerende båter, det er like dumt det og. Er det en nødsituasjon er det selvsagt greit med nødutsyr, men når voksne mennesker ikke klarer å skille mellom nød og kos, da kan de like gjerne sitte hjemme og se på tv. Tar du på deg sælan i bilen etter du har begynt og bremse? Låser du døra etter at kjeltringen har kommet inn? Fyller du tanken på bilen før den er tom eller etter? Hilsen >Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Snikende skeptik Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Har på vest og dødmannsknapp når jeg er alene eller sammen med junior eller i dårlig vær. Er det pent vær ligger den ved beina mine. Tar ikke på meg den midt i juli med strålende vær. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Fruen bruker alltid vest ombord. Jeg prøver å huske vesten. I hvertfalll når jeg går alene og ferdes ute på dekk. Ja..det er det med alderen..."Når tid var det jeg skulle bruke vest??, "Ja, nå husker jeg, når jeg skal på bingo!" Sitér dette innlegget Link to post
Espen1978 Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Vesten er på omtrent bestandig den etter jeg fikk småbarn! Kun når man ligger til fortøyd den er av. Tar du på deg sælan i bilen etter du har begynt og bremse? Låser du døra etter at kjeltringen har kommet inn? Fyller du tanken på bilen før den er tom eller etter? Hilsen >Morten LIKER Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 (redigert) Det er jo noen situasjoner hvor vest ikke er helt naturlig, feks. Når en seiler under rolige forhold, en er svømmedyktig og voksen og det er over 24 grader i vannet. Når en sitter i spisesalen på Hurtigruta Når treskallen har god oppdrift, dvs av lettere treslag Når en seiler med festet sikkerhetsline. Når Contrabande står på broa og ikke har en vest som matcher uniformen, bare for å nevne noen. Men for øvrig er jeg tilhenger av at både voksen og barn bruker vest i både små og store båter Redigert 20.November.2011 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Glemte noe: Lanterner på = vest på, uavhengig av vær forhold, båttetthet osv. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Har lest meg litt opp i denne tråden og har funnet ut at det er for farlig å være i båt. Båten blir sannsynligvis byttet ut i campingvogn neste sommer De som ikke klarer å se forskjell på flatt vann og storm tror jeg ikke burde vært i båt. Helt utrolig hva folk klarer å lire ut av seg men skjønner igjen at det er forskjell på båtfolk og folk i båt Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sunnmøringen Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Bruker vest når ungene er med, mest for å være et godt forbilde. Like viktig, jeg har lært både 7 og 10-åringen hva de skal gjøre for å stanse båten om far skulle falle over bord. I tillegg bruker jeg vest eller flytedrakt ved fiske. Utover dette ser jeg ingen grunn til å bruke vest under normale værforhold. Og den vurderingen kommer jeg til å forbeholde meg retten til å gjøre så lenge jeg lever, påbud spiller absolutt ingen rolle. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
avmønstret5 Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 (redigert) Av prinsipp er jeg sjelden enig med Contraband,men i dette tilfellet er det litt vanskelig å la være. Livet er en farlig lek og vi vet alle det dystre utfallet. I mellomtiden kan en prøve å ikke tenke for mye på det og ha det litt moro. Var det ikke en som sang at" jeg er bare trygg i båt"? Odd Børresen er forresten 85 år i dag. Gratulerer!! Redigert 21.November.2011 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Det skrives mye om risiko her, men hvilken risiko er det man da skal forholde seg til? Min personlige risiko for at min bår skal være innblandet i en ulykke? Eller den store kollektive sannsynligheten? La oss ta ett lite talleksempel, sånn bare på moroskyld (alle tallverdier trukket ut av ræva med tang): Først med utgangspunkt i "jeg og mitt": Sansynlighet for at noen faller over bord fra en fritidsbåt under kryssning av Yttre Oslofjord i sånn middels ok vær på sommeren: 1 per 100 000 kryssninger Sannsynlighet for at en MOB-situasjon ender godt i Yttre Oslofjord i sånn middels ok vær på sommeren uten vest: 20% Da kan jeg holde på å krysse Yttre Oslofjord i sånn middels ok vær på sommeren 100 ganger i året i 200 år mellom hver gang noen blir borte på havet fra min båt. Og det er jo såpass usansynlig at jeg setter i gang med vesten pent pakket ned og kanskje også med en styrepils i hånden. Gjentar vi så dette med utgangspunkt i "sammfunnet": La oss så si 200.000 båter hver krysser Yttre Oslofjord i sånn middels ok vær på sommeren 5 ganger i året Da vil utregningene til "Direktoratet for overbeskyttelse, risikominimering og trygghet" vise att slik uansvarlig risikoadferd som å krysse Yttre Oslofjord i sånn middels ok vær på sommeren uten vest vil føre til 2 dødsfall på havet hvert eneste år og at drastiske tiltak som ferdselsrestriksjoner, påbud, forbud og sertifikater må innføres øyeblikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Da vil utregningene til "Direktoratet for overbeskyttelse, risikominimering og trygghet" vise att slik uansvarlig risikoadferd som å krysse Yttre Oslofjord i sånn middels ok vær på sommeren uten vest vil føre til 2 dødsfall på havet hvert eneste år og at drastiske tiltak som ferdselsrestriksjoner, påbud, forbud og sertifikater må innføres øyeblikkelig. Kryssing av Ytre Oslofjord er en ting. Dette "Direktoratet" mener man er direkte uansvarlige om man tøffer ut 800 meter for å bade på en vindstille solskinnsdag om man ikke er iført vest. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
hanto1 Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 "Direktoratet" gjør som de får beskje om, media, politi & andre sjøetater har laget mye oppstyr om de "forferdelige" holdningene og tilstandene på sjøen. Resultatet er at dette kommer opp på regjeringsnivå & Ministeren krever handling og resultater. Det er satt ned et større utvalg for å få ned ulykkene til sjøs. Hva de finner på av anbefalinger får vi vel greie på våren 2012, med lovforandring noe senere. Det er en 0-visjon om ulykker på sjøen så mye kan skje. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Det er en 0-visjon om ulykker på sjøen så mye kan skje. Hvilket er meget fornuftig.. men er nok noe ambisiøst... men greit å ha noe å strekke seg etter.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Den dagen visjonen blir oppnådd så er det jo ikke lenger en visjon vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Astor Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Ja..det er det med alderen..."Når tid var det jeg skulle bruke vest??, "Ja, nå husker jeg, når jeg skal på bingo!" Det er lettere med bilbelte. Da plinger det i øst og vest hvis ikke beltet er på. (I lastebilen har jeg fjernet plingen. Det var ikke pling men en tyfon som jallet.) Der bruker jeg alltid belte. Og Biltilsynet står med kikkerten sin på sine faste plasser. he-he Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 På forrige båten(Tehri Microfun med 15 hk) så var vesten alltid på, mens i Solluxen, så er vesten på om jeg beveger meg "utvendig". Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Å nei å nei !!! Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
puddingen Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Ajaj... Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Ella, foreslår at du tar på deg klærne før du legger deg i kveld. Det kan jo begynne å brenne... Og du tar deg vel ikke tid til å kle på deg etter at brannen har startet? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 "Oh my God, She's not wearing her seatbelt!" Kjære Gud, gjør meg til skatteinnkrever, her vil jeg innkreve litt fordelsbeskatning! Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Som svar til trådens tittel: Jeg bruker ikke vest fordi jeg sitter inne i en lukket båt. Akterdekket er kledd inn med kalesje. Jeg har enda tilgode å ta på meg vesten når jeg går frem da dekk for å fendre, eller gjøre fast en fortøyning. Dog setter jeg alltid maskinen i fri, og stopper opp før jeg går ut på dekket. Jeg er oppvokst i en skøyte, og har hatt egen båt siden jeg fyllte sju. Føler jeg har høstet nok erfaring til å foreta en risikovurdering for meg selv, når jeg ferdes på fjorden. Hadde jeg hatt den innstillingen til risiko som enkelte her skriver at de har, så hadde jeg solgt båten, og brukt pengene på å bygge meg en bunkers i hagen. Den kunne jeg innredet med tykk polstring for ikke å skade meg selv, og samtidig kunne holde varmen. For elektrisitet er livsfarlig, sammen med stearinlys, og dieselvarmere. Jeg bruker redningsvest når jeg er i jollen, ellers henger vesten trygt på en knagg lett tilgjengelig på akterdekket. (Tar selvsagt på meg vest hvis jeg skal frem på dekk i høy sjø.) Jeg har flere lensepumper, nødraketter, to VHF'er med DSC, overlevningsdrakt og annet sikkerhetsutstyr i båten, men anser ikke meg selv som en selvmordskandidat fordi jeg ikke sitter bak roret iført suit og hjelm med en fing klar på DSH knappen, en annen fing på avtrekkeren til signalpistolen, og klorer meg i rattet etter beste evne med et brannslukningsapparat i fanget. Godt mulig jeg har hatt griseflaks på sjøen i snart tredve år, men jeg velger å tro det har sammenheng med noe så enkelt som sunn fornuft, og norsk bondevett. Jeg er heller mer redd for å bli hardt skadd av en fallende istapp, eller takstein når jeg går på fortauet i byens gater. Jeg legger stress og bekymringer fra meg på land, og koser meg på sjøen. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Sydvesten Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 (redigert) Denne artikkelen fra BT beskriver vel det meste om hvorfor de over 40 ikke bruker vest.. Overmodige menn Nesten 200.000 norske menn dropper redningsvesten når de er i båt. Det viser en spørreundersøkelse fra Redningsselskapet. På Vestlandet svarer hele 65 prosent av mennene at de bruker fritidsbåt, men bare to av ti bruker redningsvest. Nesten halvparten oppgir at det er på grunn av gammel vane, mens mange også mener det er unødvendig fordi de er forsiktige. Hele 23.000 menn på Vestlandet tror de kan svømme en kilometer med klær på i 15 graders vann - uten flytevest. Ifølge Sjøfartsdirektoratet er det de færreste som klarer så mye som 200 meter i slike forhold. Dersom man bruker redningsvest og ligger rolig, kan man overleve i flere timer. Dette er vel det som kjennetegner de med en bestemt "skalletype" vil jeg tro.... uthevingen gjort av meg.. menn over 40 har overlegen tro på egne ferdigheter og kunnskaper om å ferdes til sjøs, dermed er vel vesten unødvendig... men disse drukner som andre med samme "skalletype" og som satser på at de holdes flytende av det de har "mellom ørene".. Redigert 22.November.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tuffff Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Jeg skjønner ikke at de som ikke har treskaller tør å være til sjøs. Jammen glad jeg er/har en. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.