Jump to content

Prosjekt "vestfjord"


twincam

Recommended Posts

Det skjer ikke mye på båtfronten for tiden, har laget maler for seteputene som ble sendt til Litauen for å lages der,har sendt ett par bilseter nedover, dermed passer jeg på å få laget puter til båten i samtidig.

Det neste som skal skje er å beise dekket men jeg har problemer med å bestemme hvilke type beis å farge jeg skal bruke, forslag tas imot med takk.

Har også kjøpt en frostsprengt Volvo Penta AQ231a (5.0l) Ettersom vev, kam,løftere osv var uten antydning til noe slitasje samt at sylinderene var helt uten slitekant tenkte jeg å sveise blokka, men etter nærmere inspeksjon viser det seg at det nok har stått litt vann i den ene sylinderen og dermed har det blitt noen små groper i sylinderveggen. Satser da heller på å få skaffe ei brukt tom chevy 305 blokk som jeg kan flytte alt over på.

Har dessuten demontert og blåst drevet som nå skal grunnes å lakkeres, før det blir montert isammen med nye pakninger, o ringer , vannpumpe og evt lagere .

 

 

 

aq231a_2.jpg

 

sam_0379.jpg

 

Etter ett døgn i syrebad ser alt mye mere innbydende ut

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her kommer en liten oppdatering om hva som er gjort siden sist.

Beising av dekket er noe jeg har utsatt i lengre tid men nå måtte det gjøres, gikk for west sin mahogny beis selv om den ikke er vannbasert. Bilr spennende å se når første strøk med epoxy er lagt på.

Instrumenthus og div ble pulverlakkert hvitt, kjøpte pulverlakkeringsspøyte og brukte en gammel komfyr for varmebehandling, resultatet ble ikke allerværst.

Drevet er lakkert og montert isammen med nye pakninger, div lagere, gummibelger osv.

Ettersom motoren jeg kjøpte var frostsprengt var det like greit å finne ei bedre blokk det ble da ei Chevrolet 305 blokk fra slutten av 80 tallet, den hadde veldig fine sylinder vegger, det var da bare å dyppe den i syrebad. Flyttet over alt fra den frostsprengte motoren,ettersom tilstand på vev,kam,lagre osv var så bra at det ikke var tegn på noe slitasje, knappt innkjørt trengte jeg kun å monterte nye messing frostplugger og nye pakninger.

Manifolderne og riserne er blitt syrebehandlet flere ganger, utrolig mye rust, men ser nå ut til at jeg har fått ut alt.

Glad for at jeg valgte å skaffe ei ny motorblokk antar at den var like rusten invendig som manifolderne, det å overhale gamle båtmotorblokker som har hatt sjøvannskjøling har jeg ikke lenger særlig tro på.

Det som skal skje vidre er å legge på ett par strøk med epoxy på dekket så nate med hvit epoxy så lakkering, tenkte at jeg skulle sprøyte alle strøkene er dette en lur løsning??

Montere motor men ser at det kan by på litt utfordringer i forhold til bla plass, motorfester osv. ser nå at det hadde vært greit å hatt motoren helt fra starten av slik at jeg kunne ha tatt bedre mål.

Har kjøpt ett 3.5" syrefast rør som jeg skal lage gjennonføring av eksosen i bakveggen med (exhaust tips), de vil komme ut 20 -30 cm over vannlinja men jeg må vel allikevel ha noe "ventiler" for å hindre sjø vannet å slå inn i manifolderene. Lurer derfor på om det er noen som har noen tegninger eller tips om dette, har ikke veldig lyst på slike gummi kappe som skrues utenpå rørene.

 

 

 

 

 

dsc_0143a.jpg

 

 

 

 

dsc_0148.jpg

dsc_0149.jpg

 

dsc_0152.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har siden siste oppdatering lagt på 2 lag med epoxy før jeg maskerte opp og la natene, brukte epoxy med hvitt tykkningsmiddel og hvit gelcoat alt i fra Svas.Etter at dette hadde herdet ble alt pusset ned, noe som var ganske tidkrevende pga av at epoxy'n ble lagt på med pensel noe som medførte at den ble noe ujevn samt en del sig samt at man måtte være forsiktig å ikke slipe igjennom,Men det var uungåelig å ikke slipe igjennom på noen flekker, men hadde da på litt beis på flekkene, ser ut til at det ble bra.Hvis jeg hadde brukt vannbasert beis tror jeg det hadde vært større problem med å flekke ettersom den ikke setter seg på epoxy'n.

Har nå lagt på ett lag til med epoxy varmet den først litt i vannbad og brukte så en liten malerull i skummgummi for å påføre dette strøket noe som ser ut til å fungere veldig bra, skal legge på ett par strøk til med epoxy.

Det blir blankt men som medfører at det er veldig lett å se ujevnheter, irriterende.

 

dsc_0159.jpg

 

dsc_0160.jpg

 

dsc_01561.jpg

 

dsc_01581.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Det skjer ikke mye med båt bygginga om dagen, har vel innsett at det ikke blir noen sjøsetting før neste sommer, men når man bor så langt unna sjø og vann som det vel er mulig å komme i norge så er heller ikke suget etter båt på vannet så stort. Men har nå begynt på lakkeringa, har kun lakkert ett strøk foreløpig men passet på å ta ett par bilder med de nye setene som jeg fikk laget i Litauen.Fargen er nok mere turkis enn det som kommer fram på bildene, spesielt bilde av framsetene.
Ellers seg jeg hele tiden ting som kunne ha blitt gjort litt anneledes og bedre, bla innvendig må jeg enten kle sidene og dashbordet med finer evt trekke det i turkis skai, det samme som er blitt brukt på putene.

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Tenkte det var på tide å oppdatere litt, ettersom jeg tidlig så at det ikke ble noe sjøsetting i år har det bare blitt jobbet litt sporadisk igjennom sommeren og høsten.
Ettersom jeg ikke var særlig fornøyd med hvordan båten var innvendig har alle flater blitt påført 1.4mm teakfiner og en del antall lag med lakk. Motoren har kommet på plass og så har jeg laget eksosutløp, bensintank er blitt montert foran i båten.
Har kjøpt front ruter i herdet i glass, men de har ikke blitt skjært helt etter malen så jeg tror at jeg kommer til å reklamere på disse.
Det har dessuten blitt montert en del stæsj som jeg har fått kjøpt i usa.
Det som står øverst på ønskelista nå er en henger slik at det blir mulig å flytte litt på den, trenger derfor en registrert henger med en lasteevne på mellom 1000 og 1300kg, hvis noen har en slik til salgs eller vet om noen er det bare å ta kontakt, den kan gjerne ha feil og mangler.

bilde

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Skal nå koble opp kjølesystemet ettersom båten skal brukes i ferskvann går jeg for sjøvannskjøling, men hva trenger jeg? Jeg har ett mercruiser drev hvor dim. på utløpet er 16mm (5/8") mens stussen på sirkulasjonspumpa på motoren er 32mm (1-1/4")

Må jeg ha sjøvannsfilter? har lest at sjøvanns filter på trykksiden kan være risikabelt, men ettersom impellerpumpa sitter i drevet har jeg ingen sugeside.

Tilbakeslagsventil?

Eller kan jeg kun bruke en slange direkte fra drevet til vannpumpa på motoren? finnes det evt overgang fra 16mm slange til 32 mm slange?

Har søkt noe på nettet men finner ingen overganger, tilbakeslagsventiler eller sjøvannsfilter med stusser i disse dimensjonene.

Håper på noen gode rå.

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Endelig er båten ute av garasjen, en får ett litt annet inntrykk når en får se den utendørs.

Kjøpte en Gaupen B2024 2013 modell henger med en total vekt på 1995kg tror nok at nyttelasta på 1560kg holder.

Nå gjenstår det kun noen små ting før motoren kan startes :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...