Ask Svart 28.Desember.2011 Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Hei Svaap Eg tek hatten av! Eg synest det er svært gledeleg at folk tek vare på slike båtar. Når du i tillegg deler det med oss så er det svært prisverdig. Eg har òg sett på sida til Minde Fan Club. For meg så ser det ut som om båten var i nokolunde stand til 2007. Dersom det er rett, korleis kan den forfalla så mykje på så kort tid? (Kanskje Minde F. C. kan svara betre på dette?) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 28.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Hulda: Forklaringen din er fullstendig god. Jeg gjorde det akkurat på den måten du beskriver når jeg sluttførte spunningen på Svaap, og det vil bli gjentatt på Minde. Nå har jeg muligheten til å komme nærmere den endelige streken, ettersom jeg har en relativt intakt mal i den gamle stevnen. Ask: Det er så mye godt arbeid som allerede er gjort av forrige eier, så Minde er slett ikke noe vrak (selv om jeg har gjort mitt til å desimere båten de siste ukene...). Akterstevnen har vært dårlig i mange år, og natene har nok også vært leie en stund. Rent generelt så vil disse båtene kunne reduseres ganske raskt når forfallet først starter. Ene året nymalt og fin, neste året lettere sliten og ufresh, året etter det igjen begynnende prosjekt. Viktig å holde overtaket slik at det ikke blir for bratt. Når hekken er intakt igjen så gjenstår det i utgangspunktet kosmetiske oppgaver for å få henne i bruksskikk igjen. (Enkelte modifikasjoner vil bli gjort, men det kommer i et senere kapittel). Det er tidligere helt riktig blitt sagt at "Minde" er en båt man forvalter, og min misjon er å forvalte henne slik at jeg kan overlate henne i bedre tilstand enn hun var i når jeg overtok henne (om noen tiår). Dette har også forrige eier maktet - og Mindes liv går videre inn i Norsk kysthistorie som med sitt tydelige avtrykk. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 30.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2011 (redigert) Hugging av spunning var ettermiddagens oppgave, og en runde med bryne på øksa ble en grei oppvarming av ømme armer. Øksa er det beste verktøyet for dette arbeidet, men jeg hugger ikke på vanlig måte - det ville være for risikabelt. Ett feilhugg og skaden er skjedd... Nei, jeg skaver ut veden og har fordel i at øksa er relativt tung og tar godt når den er skarp nok. En fals og sems-høvel blir brukt til den siste pussen Så var det bare å snu rundt stevnen og gjenta arbeidet på den andre siden. En plankebit med samme tykkelse som huden har mot stevnen (45mm) blir brukt som prøvestykke. Jeg kommer ikke til å gjøre mer med spunningen nå. Den siste eventuelle justeringen blir gjort når plankingen starter. Etter litt sliping så ser det ganske fint ut. På det neste bilde får jeg assiasjoner til en svane som forsøker å lette fra vannflaten..... Fly Minde! Fly! Må bare bruke en av de nye tegnene: -God kveld!! Redigert 30.Desember.2011 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Gnisten Svart 30.Desember.2011 Del på Facebook Svart 30.Desember.2011 Fantastisk håndtverk! "Fly Minde Fly" er vel litt optimistisk, men det er rett før troen melder seg her... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Bartesam Svart 30.Desember.2011 Del på Facebook Svart 30.Desember.2011 Dårlig vingespenn på den akterstevnen ja, men god oppdrift hvis det havarerer Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Geir Hel Svart 30.Desember.2011 Del på Facebook Svart 30.Desember.2011 Enormt bra arbeid Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Minde Fan Club Svart 31.Desember.2011 Del på Facebook Svart 31.Desember.2011 Det ser perfekt ut! Gott Nytt År! /A Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 2.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Akterstevnen er satt inn med linolje i dag i håp om at de små sprekkene som er der ikke skal bli for store. Jeg venter på et krokemne til nytt kne på ca 135 grader i 8" tykkelse og med ca 1mtr lange armer. For å få ut det gamle kneet må jeg først trekke ut en kjølbolt som går gjennom bunnstokk/kne/kjøl. Laget en uttrekker av noe syrefast flattjern, vinkelsliper, skjærebrenner og sveiseapparat. Slissen gjør at den vil holde seg i lodd et visst stykke før jeg må bygge opp med klosser/justere jekk. Har tro på det den vil fungere hvis ikke kjølbolten er for dårlig og ryker under jekking. Spørsmålet er om jeg burde forsterke den nedre knekken som omslutter selve bolten, slik at denne ikke retter seg ut? Dimensjonen på flattjernet er ca 10 x 50mm. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
godthaab- Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Ingar burde få lagt inn en ny type smiley som tar av seg hatten og bøyer seg i sponet. Savner en sånn hver gang jeg leser i trådene dine. Får bruke denne så lenge Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Hafrsfjord Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Dette representerer en så fullkommen blanding av "Reodor-kreativitet", formsans, kunnskap, pågangsmot, håndlag og effektivitet, at det bare er å bøye seg så dypt som det kan ansees forsvarlig nå rett etter julefeiringa! Når du så i tillegg rekker å dokumentere alt så grundig som du gjør, så blir man bare sittende og lure på hvor mange timer døgnet ditt egentlig består av! Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Dette representerer en så fullkommen blanding av "Reodor-kreativitet", formsans, kunnskap, pågangsmot, håndlag og effektivitet, Når du så i tillegg rekker å dokumentere alt så grundig som du gjør, så blir man bare sittende og lure på hvor mange timer døgnet ditt egentlig består av! Er så enig, å han er snart ferdig med svenneprøven Svaap Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Campingkongen79 Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Hei Svaap! Noen sjans for at du skal til Isegran i nærmeste fremtid? Jeg bor like ved, det hadde vært artig å stukket innom . Jeg gjør som de fleste andre her, bøyer meg i støvet over ditt pågangsmot og kunnskap!! Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 8.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Hei Lars, Jeg var på Isegran i helgen Når man jobber med gamle historiske gjenstander, så er ikke ubetydelig å kjenne opphavet/historien. Historien til Minde er relativt godt dokumentert, men byggested/tid har vært noe ukjent - intill fredag kveld (!) I søket etter detaljene har jeg snakket med mange i miljøet, både her på østlandet og på sørlandet, for ikke å glemme kystverket og gamle losregistre. Flere tipset meg til å kontakte A. Halvorsen som skulle vite mye om Nils Eriksen, Navika og hans båter. (Som jo har vært det heteste tipset på sannsynlig opphav). Halvorsen syntes dette hørtes interessant ut og sent på fredag kveld tikket det inn e-poster med utrolige nyheter. Ordreboken til båtbygger Søren Olsen Barmen, viser at det i 1903 ble bygget en "baad til Lods Petter Clausen, Portøer" som er Mindes første eier. Ikke bare det, men han har scannet og sendt selve kontrakten ført i pennen i sirlig håndskrift. Konstruksjonsmål, innrednings og riggmål såvel som prisen er påført. Det blir simpelthen ikke bedre enn dette! Se på dokumentene under: Som dere sikkert skjønner så er dette et utrolig gjennombrudd i mange års søk etter Mindes opphav. I ren lykkerus fikk jeg kastet stevnen på plass i helgen. Den skal tilpasses noe lengre frem i båten, men det ser fint ut. Det begynte med å kappe stråkjølen ca 2 meter fra avslutningen på kjølen. Dette for å komme til en kjølbolt som jeg skulle trekke ut. Utrekk av bolt var ingen suksess. Jeg kom ikke til godt nok til til å kunne bruke mekanismen jeg hadde laget, og et forsøk på å trekke den oppover med taljen førte heller ikke frem. Jeg dristet meg derfor til å gi den et kakk nedover, for å se om den responderte. Det gjorde den, og litt etter litt kom ned ned. Bolten i toppen av stevnen går gjennom et solid kne i underkant av dekket. Denne var lei å få ut, men den kom ut den også.. Så kom stevnen på plass Kjølplanken på styrbord side ble fjernet i dag. Det er utrolig interessant å erfare hvor godt trenagler holder på bordene. I bunnen på båten er det spiker i kjølnatet (på Minde er disse av bronse), samtidig som blind-nagler er drevet inn i bunnstokkene. Ingen av disse gav opp uten real kamp!! I ren lykkerus over de historiske opplysningene gir jeg blaffen i at det er søndag og arbeidsdag i morgen, men subber beslutsomt mot kjøleskapet for å finne en kald en og "Klikk" så kan feiringen begynne! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Minde Fan Club Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Fantastiska nyheter! Grattis och Skål! /A Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 "Klikk" ifra Trøndelag også ...om enn en iskald Cola..Mandag i morra å arbeidsdag.. Helt fantastisk att den endelige å meget sikre dokumentasjon på "MINDE" opphav er deg i hende! Gratulerer!! Så ønsker jeg deg fortsatt lykke til i arbeidet på SVAAP og MINDE.... Mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Erik Hole Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Fantastisk ! Etterkommere i familen har lett etter dette, men ikke kommet helt i mål. Byggeåret har spriket fra 1893 til 1903. Prisen var riktig,- men vi hadde altså forholdt oss til feil båtbygger. ( Eriksen i Narviken og ikke Søren Olsen i Barmen ) Nyheten skal herved formidles. Tusen takk til de som har bidratt !! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Utrolig morsom lesing detta! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Seilaren Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Utrolig bra arbeid Svaap Gleder meg til å følge tråden videre... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Svaap Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Har skjedd lite siste dagene. Mandag kveld hadde jeg en arbeidsøkt med formål å lage nyhe skaft til diverse verktøy som var brukket (slegge, tunghammer og skarvøks). Skarvøksa er fin. Jeg kjøpte min i England for over 10 år siden, og den er unik til sitt formål. Bruker den nå til innvendig avretting av spantetømmeret. Jeg skal forbinde hudplankene til spantene med skipsspiker og einer-nagler. Hvis noen kjenner til områder hvor det finnes einer så er jeg på jakt for å få tørket de godt før bruk. (Bør ha en diameter på 50mm) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Springern Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 (redigert) Hei Svaap. Trenger du fortsatt Eik på rot? Kjenner en kar som kanskje skal ta ned eika i hagen.... Tror han var interessert i et bytte med tilsvarende bjerkeved Mvh Springern Redigert 11.Januar.2012 av Springern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Hei Springeren, Takk for tips! Trenger noen kubikk med eik. Hvor står dette treet og er det stort? /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Springern Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 (redigert) ca 3 km. fra Minde.... Den har stått der siden jeg var liten....altså (100/4) x 2 Redigert 11.Januar.2012 av Springern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 12.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Seilaren: Tror det blir litt langt unna for meg, ettersom jeg må ha stokken hjem for å sage den opp - men takk for tipset! Hudplanken på Minde skal festes slik den ble gjort når hun ble bygget - det vil si skipsspiker og einernagler. Spantene er dobble, og hver halvdel får en nagle og en spiker. Etter å ha snakket med skogeier så fikk jeg lånt ATV'n til naboen og dro til skogs.. Fangsten var god, og jeg kunne spenne fast ca 15 stokker i varierende størrelse fra den største på ca 100mm til de minste på ca 50mm diameter. Dette skal bli festemidler for de neste drøye 100 år av Mindes eksistens! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Fregata1958 Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 (redigert) Hyggelig å stikke innom Isegran i dag for å se hvilken enormt stykke arbeid du legger ned på den gamle losskøyta. Og selv om jeg har mer enn nok treverk å holde i stand selv, så står det alikevel i skarp kontrast til hva du legger ned av arbeid og tid (+ penger?) på "Minde" og "Svaap". Lykke til videre, og skulle du ha behov for hjelp så bor jeg kun 12 min unna. Redigert 15.Januar.2012 av Fregata1958 (see edit history) Sitér dette innlegget 1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk 1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk 1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.