Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Var en tur nede på Isegran i dag.

 

 

Båtbyggeren er blitt omdisponert til et prosjekt som haster veldig, så han blir noe forsinket i oppstart på Minde.

Nagler til spantene hadde han fått tid til:

 

 

 

16032013_028.jpg

 

 

 

Mitt prosjekt i dag var hovedsaklig å få ut styrbord puller som løygangen er festet til. Denne var dårlig.

 

 

 

16032013_008.jpg

 

 

 

 

16032013_011.jpg

 

 

 

Klipping av spiker med bajonettsag gjør det hele mye lettere å få ned. Jeg tok med den gamle hjem for å lage en ny.

 

 

Etter litt generel rydding så gikk jeg over til å slette skroget med el-høvel, "slick" (stort stemjern) og øks, før jeg fikk låne en Festool eksentersliper (!). Det var sannelig en effektiv sak - en slik står på ønskelista!

 

 

 

16032013_016.jpg

 

 

 

16032013_017.jpg

 

 

 

Etter et par timer med sliping senere...

 

 

16032013_018.jpg

 

 

 

16032013_029.jpg

 

 

 

16032013_032.jpg

 

 

 

 

Videre så fikk jeg spikret fast spantetoppene i bjelkeveieren.

 

 

16032013_022.jpg

 

 

 

 

Dette spantet kom jeg kun til ved å krype inn i skapet til byssa - jaggu godt jeg ikke er høy..

 

 

16032013_024.jpg

 

 

Bak denne døra...

 

16032013_025.jpg

 

 

 

Vel hjemme fikk jeg laget en ny rekkestøtte

 

 

16032013_038.jpg

 

 

 

 

16032013_039.jpg

 

 

Sagbladet på båndsaga hoppet av og fikk en lei knekk like før jeg var ferdig med kuttet.

 

Fikk kløvd ut den siste biten med en kile.

 

 

 

16032013_040.jpg

 

 

Ble ikke helt etter streken, men det er på innsiden og nederst, så jeg bare runder det fint av.

 

 

Avrunding til tauverk

 

 

16032013_042.jpg

 

 

 

Nesten ferdig.

 

 

16032013_043.jpg

 

 

 

 

God lørdag!

Link to post
Share on other sites

Sniktittet litt rundt skuta di her om dagen! For et fantastisk stykke arbeid du gjør!

 

Dette er skikkelige greier, det jeg holder på med er som Legoklosser med bruksansvisning i forhold...

 

Jeg er stum!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fattern og jeg har nå vært på Isegran i tre dager og fått lagt ned et realt stykke arbeid.

 

 

Utstyrt med sponavsug, varmluftpistoler og skraper i alle fasonger og varianter, så hadde vi definerte mål som vi ønsket å nå.

Alt av lakkerte flater over dekk skulle strippes ned og slipes, pullere skulle lages og monteres, skroget skulle oljes, kjølsvin skulle rengjøres og oljes/mønjes, bolter i hekken forsenkes - og viktigst av alt; vi skulle hygge oss!! :yesnod:

 

 

Med det været vi har hatt di siste dagene så har det vært helt fantastisk å kunne dra vekk presenningene og sitte på et solfylt dekk og nyte medbrakt kaffe og matpakke. Arbeidslysten skinner også i takt med sola.

 

Fattern er en seigpinne, og holder koken uavbrutt - selv om arbeidsstillingene kunne bli tunge og arbeidet monotont. Hele hyttetaket ble skrapt reint første dagen.

 

 

 

 

27032013_007.jpg

 

 

 

 

27032013_022.jpg

 

 

 

Selv fikk jeg gjort skikkelig reint for støv og treflis nede i bunnen av båten. En blanding av konsentrert blymønje, kokt linolje og en dæsj med tretjære/terpentin ble rikelig påsmurt tørre treflater nede i kjølsvin/bunnstokker/hud.

 

 

 

27032013_001.jpg

 

 

 

 

 

Cockpit karmene ble skrapet/pusset og til slutt oljet med rå linolje, terpenting og litt tretjære.

 

 

 

 

27032013_002.jpg

 

 

 

Oppløftende å se hvordan treverket får tilbake sin gode glans og glød!

 

 

Et par av boltene i hekken måtte ut for å få tilstrekkelig forsenking av skallene etter at uttak for propell var definert.

Disse sitter infernalsk godt - man skulle nesten ikke tro det var mulig!

En besluttsom kar med tunghammer klarer å daske rimelig stor kraft på en bolt - en sinna, og "nå får det faen meg være nok" kar med tunghammer får veldig stor kraft på den samme. Bolten var urokkelig, og jeg kunne nesten høre den humre litt for seg selv der den sto og utgjorde grunnfjellet i konstruksjonen.

De har en veldig stor slegge på verftet, men den kom jeg ikke til med.

 

Etter uttallige velmente slag så fikk jeg den første bevegelsen - og da vet jeg at jeg har vunnet!

 

Vel ute ble hullet forsenket, bolter kortet ned og gjenget opp på nytt før det bar inn igjen.

 

 

 

 

 

 

27032013_008.jpg

 

 

 

 

 

27032013_009.jpg

 

 

 

Dag to besto av mer av det samme - skraping og pussing.

Før vi reiste hjem fikk vi med oss et realt stykke eik som skulle erstatte pullerne.

 

Jeg får veldig gode tips fra de forrige eierne på ting de erfarte kunne vært annerledes. Et av disse tingene var høyden på pulleren over løygangen, og hvor lite plass det ble til de solide trossene som trenges. To mulige løsninger; den ene var å varme løygangen og bøye den noe bakover og fri fra pulleren = frigjør plass til tau. Den andre er å forhøye pulleren. Det siste ble det enkleste i og med at jeg måtte lage ny puller allikevel. To pullere er jo bare dobbelt så mange som en...

 

 

 

27032013_003.jpg

 

 

 

 

6" tykk eik (rå) har en lei vekt å skulle håndtere gjennom saga, men det gikk.

 

 

 

 

27032013_004.jpg

 

 

 

 

27032013_005.jpg

 

 

 

 

27032013_006.jpg

 

 

 

Jeg laget en litt overdreven innsving i toppen så jeg hadde muligheten til å justere dette når jeg fikk sett hvordan det tok seg ut på båten. De har en viss vinkel utover, og det kan bli litt vel mye med såpass mye høyde.

Emnene er heller ikke kappet til riktig høyde - det tar jeg til slutt.

 

 

 

Etter litt gnuing med noen vinkler her og der mot tilstøtende spanter og kommende skott i cockpit så kom de på plass.

 

 

27032013_015.jpg

 

 

 

 

27032013_026.jpg

 

 

 

 

27032013_019.jpg

 

 

 

 

Hele tiden mens jeg sysslet med mitt, så kunne jeg høre den deilige lyden av skrapen som fjernet lakk - Ubetalelig!!

 

 

27032013_010.jpg

 

 

 

 

 

27032013_020.jpg

 

 

 

 

Blir jo rent så vakkert!

 

 

27032013_021.jpg

 

 

 

Olje og mønje ble påført skroget på innsiden, og olje på utsiden. Viktig å holde tørken unna - nå går vi inn i den deilige men skumle våren...

 

 

 

27032013_016.jpg

 

 

 

 

27032013_017.jpg

 

 

 

 

 

27032013_028.jpg

 

 

 

 

 

27032013_025.jpg

 

 

 

 

Fornøyde og slitne dro vi hjem igjen.

 

 

 

God påske til dere alle!!

 

 

Ole og fattern

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg har glemt å nevne at grunnen til at det ble to nye pullere ikke bare ligger i at jeg ville øke høyden, men også det at den jeg laget i forrige uke hadde sprekkdannelser som resulterte i at den knakk tvers av under montering...

 

Godt det skjedde da og ikke under en real jibb om et års tid... :worry:

 

Det var bare det :easter:

Link to post
Share on other sites

Hei Lena og takk!

 

 

Jeg tror jeg vil forsøke å ta vekk blåmannen med Ferro-Bet rustvask.

Har ikke brukt dette før, så jeg setter pris på innspill.

 

Det jeg ikke får vekk, arkiveres forsiktig under kategori: "Patina" og jeg lever godt med det videre. ;-)

 

Har dere kommet i gang med vårpussen på vakre Sandefjord?

Link to post
Share on other sites

 

 

Har dere kommet i gang med vårpussen på vakre Sandefjord?

hei. Ja vi er i full gang med nedpussing av dekk derfor blåmannspørsmål. Har tidligere brukt ferro, godt resultat på svart eik i nærhet av gjennomgående bolter osv. Kan gi litt annerledes farge enn resten av treverk på f eks dekk. Har flaska med i skøyta, men ikke sikker på om jeg vil bruke den på dekk. Skal smøre godt med terpentin over hele dekket før oljinga og dette renser opp over tid. Har sett på mindre arbeider at det milder stygge partier, blir også hevdet av enkelte gammelkara at terpentin virker over tid mot blåmann men er ikke sikker på om jeg kjøper at det til slutt vil være borte. Tror jeg likevel går for terpentin og tilskriver resten til alderspatina :-)
Link to post
Share on other sites

Luka på fordekket til Minde er ganske sliten. Såpass sliten at jeg ikke vil bruke tid på å reparere den.

 

Den er laget av 2" tykke eikeplanker som rammeverk og ca 1" tykke eikebord i toppen - lagt glattkant mot hverandre.

Nå vet ikke jeg hvor tett dette har vært, men jeg er litt usikker på hva jeg gjør med den nye.Utformingen av rammeverk blir en ren kopi av slik det har vært, men jeg tror kanskje jeg går for not-og-fjær eller tradisjonelt drevet lokk.

 

Jeg har sansen for Mindes enkle og ærlige konstruksjoner - alt laget i eik.

 

Nå er det jo furu på tak på kappene og sånn sett greit å gå for dette også på luka - vi får se.

 

 

Kappet noen emner til karm i går.

 

 

 

31032013_004.jpg

 

 

 

 

31032013_005.jpg

 

 

 

 

Lager vel ramma ferdig i dag tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Formiddagen ble avsatt til å lage lukekarm.

 

Legger ut en bildeserie som viser fremgangsmåten mot ferdig rammeverk.

 

 

 

 

 

31032013-2_001.jpg

 

 

 

 

31032013-2_002.jpg

 

 

 

 

31032013-2_003.jpg

 

 

 

 

 

31032013-2_004.jpg

 

 

 

 

31032013-2_005.jpg

 

 

 

 

 

31032013-2_008.jpg

 

 

 

 

31032013-2_009.jpg

 

 

 

 

 

31032013-2_010.jpg

 

 

 

 

 

31032013-2_011.jpg

 

 

 

 

 

31032013-2_012.jpg

 

 

 

 

 

31032013-2_013.jpg

 

 

 

 

 

31032013-2_014.jpg

 

 

 

 

31032013-2_015.jpg

 

 

 

 

 

Då får jeg bruke litt tid til å fundere på hva slags dekke jeg skal lage.

 

 

 

God søndag!

 

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Og får du enda litt tid til overs kan du jo fundere på hvordan du skal få lukeramma vekk fra båndsaga uten å ødelegge bladet :smiley:

(Klarte ikke å la være)

 

Imponert! Du klemmer igang med det ene etter det andre og lander bunnsolid på beina hver gang.

Jeg vet av erfaring hvor mye jobb alt dette er. Blir du aldri lei?

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hva du sier til kona di hver gang du skal gjøre noe båtarbeid? Hun må da være verdens tålmodigste kvinne? Hadde jeg brukt like mye tid på båt som deg hadde jeg vært singel for lenge siden. :lol:

Ellers er det morro å se framgangen i arbeidet ditt. Dette blir bra! :smash::cheers:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Motoren til Mine har vært gjennom en full nedplukking og sammensetting. Stempelringer og pakninger er det eneste som ble skiftet, ettersom det i følge mekanikeren var svært lite slitasje på vitale deler - Bra!

 

Den har siden stått til lagring i påvente av en overhaling av starteren - som dessverre fikk kontakt med sjøvann og er kass.

Motoren er blitt rengjort og rust/løs lakk fjernet før zink-grunning ble påført.

 

Klarte ikke å bestemme meg for hvilken farge jeg ville ha - er generelt elendig til å se for meg hvordan det vil bli i forkant, så det ble elle melle-metoden.

Grønn vant og grønt vil det bli.

 

Grønt kan være så mangt, men som bonde måtte det selvfølgelig bli John Deere grønt ( :giggle: )

 

 

 

 

02042013_010.jpg

 

 

Egentlig ikke så fin farge, men heller ikke stygg for å si det slik...

 

 

 

Første strøk:

 

 

02042013_008.jpg

 

 

 

 

02042013_007.jpg

 

 

 

 

 

02042013_006.jpg

 

 

 

 

02042013_004.jpg

 

 

 

02042013_003.jpg

 

 

 

Motoren som tidligere har blitt omtalt som "Engelskmannen" har nå blitt "Den utrolige Hulken", så får vi se om kreftene (alle ca 40 hk) svarer til det nye navnet...

Link to post
Share on other sites

Vakkert lakkert. Nå kan forumets ekspertise komme med forslag til hvilken motor dette er. Jeg ser det og si at "Svaap" har gjort et godt valg mhp. motor. Skikkelig sliter dette.

 

Tradisjonelt var disse utstyrt med CAV CA45 eller Lucas M50 starter, men jeg ville nok sjekket litt om det finnes en Bosch startes som kan brukes som erstatning.Kanskje en henvendelse til han på Vinstra kunne være lurt. Gudbrandsdal Trading mener jeg han heter.

Link to post
Share on other sites

Perkins 3152 - riktignok i en utgave som visst nok ikke ble kommersialisert.

Dette fikk forrige eiere erfare under jakt på en motordetalj som endte opp hos Perkins i UK.

Var en form for eksperimentell utgave ble de fortalt. (Basert på serienummer)

 

Vi har en Ford 3000 norpå og det er vel noe av den samme, trauste motoren som står i den (riktignok fra Ford vil jeg tro?).

 

Gleder meg til oppstart om ikke lenge!

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en solid motor!

Jeg har gjort den feilen å lakkere gummislanger (vannslanger etc), og disse skulle jeg nok demontert/maskert først.. Gjort er gjort.

 

 

Fikk et bilde fra Isegran i går - båtbyggeren har kommet igang med bordingen og 3 planker er på vei inn.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Ubeskrivelig godt å vite at det skjer noe der nede mens jeg sitter her på kontoret og knaster på taster :thumbsup:

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en solid motor!

Jeg har gjort den feilen å lakkere gummislanger (vannslanger etc), og disse skulle jeg nok demontert/maskert først..

 

Den "feilen" gjør vel de fleste motorleverandører også. Om det er en feil kan diskuteres, da lakken beskytter gummien mot nedbrytning selv om det kan se stygt ut når det begynner å sprekke litt her og der. Jeg har faktisk et par lakkerte gummislanger som er 35 år gamle, og fremdeles myke og fine i gummien. Så det gjør garantert ingen skade, heller bare godt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...