Blue_Dragon Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 MErcury har vel noen motorer som heter Saltwater? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 MErcury har vel noen motorer som heter Saltwater? Det har du helt rett i Blue_Dragon. Jeg hadde en 115 Mercury Optimax 2004 mod,som var merket med "Saltwater". Den eneste forskjellen var (ifølge Brunswick, Belgia) at min motor hadde "stainless steel"sugerør fra vannintaket og opp til impeller. Dette var vel mest som en "gimmick" etter min mening. Tror ikke Mercury benytter dette "Saltwater" emblemet på sine motorer lenger. "Arrester" meg om jeg tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Er det bare 40 - 60 HK som har problemer med adapterplata, eller gjelder dette Mercury 90HK også? Har prøvd å få kontakt med Brunswick for å få svar på dette, men ingen som svarer verken på telefon eller mail. Og er altså 2004 modellene av 40/50/60HK helt bankers å kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
oysts Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Er det noen som vet hva som må demonteres og hva skal se etter for å sjekke om motoren har dette problemet? Jeg skal muligens se på en 2003-modell men kommer til å slå fra meg hele handelen om motoren har antydninger til problemer. Øystein Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 2.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2012 Kor ser eg produksjonsåret på ein Mercury EFI 60 HK 2005 model? Viss dette problemet var på 2004 modellen, men ikkje på 2005 så hadde det vore kjekt å fått sjekket dette:) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 De nye EFI Mercury (iallfall de mindre) maskinene nå er iallfall Tohatsu produsert. På min 2012 modell står det Made in Japan. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 30.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2015 No er det lenge siden denne tråden har vore aktiv. Er det nokon som har opplevd noko meir rundt denne feilen siden det er gått nokre år. Har det kommet fram på seinare modeller enn 2004? Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Jeg tror at dette problemet kun har oppstått på 4taktere fra 25-60 hk. Det gjelder på modeller fra 99-2003. Modeller før og etter har jeg ikke opplevd spesielle korrosjons problemer med. Etter skifte av adapterplate så har det ikke vert feil i etterkant. Ved skifte av plate så er det nå tre-lags stålpakning mot tidligere ett-lags. Dette er for å redusere varmen i tomgangseksosen som lager dette "hullet" Det tærer også rundt gummi foringen som sitter på toppen av vannrøret,slik at dette sakte men sikkert gror igjen. Prisen på 27000 er ikke helt usansynlig da det i noen tilfeller også må skiftes stamme på motoren. Men bare for adapterplate bør det bli vesentlig rimeligere. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe modeller etter 2003,men det er jo ingen garanti for at ikke feilen kan oppstå på senere modeller. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 ok, eg vurderer å selge min båt med 60 EFI 2005 modell for at eg skal slippe å oppleve denne feilen. Men kanskje det er bare tull siden det iikje er feil på desse. Sitér dette innlegget Link to post
Kjøtta Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Vurderer å kjøpe en båt med en 1999 Mercury Four Stroke 50hk Big Foot. Er det noen som vet om denne motoren har samme korrosjons problem med adapter plata? Har klart å spore opp service manualen på net, og det er tydelig at motoren har en adapterplate i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Det du må ta i betraktning er at den båten og motoren du vurderer å kjøpe er 16 år gammel, og da ER korrosjon ett tema, du må regne med tæringsskader i kjølevannskappe og adapterplate, motoren kan selvfølgelig gå i mange år ennå, der er viktig å ikke forvente for mye av en gammel motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kjøtta Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Enig i at kjøp av en 16 år gammel motor er alltid forbundet med en hvis risiko, men i forhold til min 38 år gamle 28 hk Yamaha er den jo nesten ny Jeg vet at nåværende eier har hatt motoren inne for å "stake opp" kjølevannskanaler, men vet ikke om det er byttet adapter plate, burde kanskje finne ut av det først. Utenom korrosjonsproblemene, er det andre kjente utfordringer med disse motorene? Jeg har lite erfaring med Mercury, har bare hatt Johnson og Yamaha tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 (redigert) Joda ,selvfølgelig så er det mange motorer som går forsatt etter 50 år, men en utenbordsmotor som blir brukt jevnlig vil ikke kunne forventes noe levetid utover ca 15 år. Jeg har sett på mange 8-10 år gamle motorer med mye groptæring i kjølevannskappen, dette har gjort meg litt skeptisk. Og type motor/ produsent har ingen betydning, "same shit" dessverre over hele linjen. Redigert 14.Juli.2015 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ranahåte16 Svart 26.Juli.2016 Del på Facebook Svart 26.Juli.2016 (redigert) Kan dette repareres? Tenker på epoxy, kjemisk metatt e.l.---ny stamme og adapterplate er jo ikke billig--- Redigert 26.Juli.2016 av Ranahåte16 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stenat Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Jeg hadde problemer med tæring på min motor (2009 modell Mercury EFI 60HK), tæret hull i mellomplaten. Da motoren ble demontert, viste det seg at stammen også måtte byttes (hadde tæringskader, men ikke så omfattende som mellomplate). Reparasjon kom totalt på kr 23 760,-. Hadde jeg oppdaget det tidligere, kunne sannsynligvis stammen vært reddet. For å undersøke, kan man demontere plastdeksel rundt stammen. Jeg oppdaget det ikke før varm eksos smeltet hull i plastdeksel på utsiden. Verkstedet mente at dårlig kontakt mellom anoder og gods på motor kunne være en årsak. Jeg er nå svært nøye med å rengjøre/friske opp kontaktflater under vårpussen. Sitér dette innlegget Link to post
Jmek1 Svart 4.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 Er det noen som har prøvd å sveise disse adapterplatene? Sitér dette innlegget Link to post
onklb Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 Er det noen her som har byttet adapterplate, og evt har erfaring med hva som er det verste med jobben. Er det problem med faste bolter som bør varmes eller er det andre ting en bør være obs på.? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2021 Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 stenat skrev On 17.4.2018 at 15.33: Jeg hadde problemer med tæring på min motor (2009 modell Mercury EFI 60HK), tæret hull i mellomplaten. Da motoren ble demontert, viste det seg at stammen også måtte byttes (hadde tæringskader, men ikke så omfattende som mellomplate). Reparasjon kom totalt på kr 23 760,-. Hadde jeg oppdaget det tidligere, kunne sannsynligvis stammen vært reddet. For å undersøke, kan man demontere plastdeksel rundt stammen. Jeg oppdaget det ikke før varm eksos smeltet hull i plastdeksel på utsiden. Verkstedet mente at dårlig kontakt mellom anoder og gods på motor kunne være en årsak. Jeg er nå svært nøye med å rengjøre/friske opp kontaktflater under vårpussen. Er du sikker på at motoren er produsert i 2009? Ifølge "eksperter" skal ikke dette være et problem på motorer etter 2007, eller sågar etter 2005. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
amyren Svart 2.Juni.2022 Del på Facebook Svart 2.Juni.2022 Har en Mariner 50hk, oppgitt til å være en 2004 mod. Fant i dag ut at jeg har et slikt korrosjonshull. Fant et båt-reparasjonsforum der det var to karer som har akkurat samme problem jeg jeg har. http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?443040-Exhaust-leak-Adaptor-plate-driveshaft-housing-2005-EFI-60hp&p=605176#post605176 Han ene hadde demontert det og fått delene sveiset, mens han andre hadde reparert det med stålpasta, Dynasteel Epoxy Putty som tåler ganske høy temperatur. Tenkte å prøve en rep med noe pasta, men finner ingen som har akkurat den typen stålpasta i norge. Ser at biltema har noe pasta for eksosrep som tåler opp til 1000 grader, mens thansen har en epoxypasta som tåler 176 grader. Noen anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2022 Del på Facebook Svart 2.Juni.2022 Har ingen erfaring med det selv, men det er mange her inne som skryter veldig av Belzona. Kanskje verd et forsøk? https://www.belzona.com/en/products/purpose/metal-repair.aspx Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
amyren Svart 7.Juni.2022 Del på Facebook Svart 7.Juni.2022 Takk for innspill. Ja Belzona er sikkert er bra stoff. Vet at det blir brukt i industrien, bla. nordsjøen. Men nå har jeg allerede reparert skaden på min egen måte. Jeg kjøpte eksospasta både på Thansen og på Biltema, samt stålepoxy fra thansen, og både stål og aluminumsepoxy og påførte alle 5 på en aluminumsbit for test. Fant ut de var ganske like, de produktene fra thansen og biltema. Siden eksospastaen er den beste på høye temperaturer så tettet jeg hullet først med det og prøvde etter beste evne å klemme ut litt masse på innsiden av hullet mot kantene for å få bedre hold, og så litt utover på den slipte flaten på utsiden. Varmet dette forsiktig opp med varmluftpistol og lot det herde et par dager. Slipte deretter opp en flate rundt dette området og la en bot over med aluminumsepoxy. Legger ved noen bilder som viser prosessen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.