Frøken Fryd Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Aner jeg en ny hentetråd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Kjipingene i båthavna sa max 40 fot men kunne strekke grensene LITT Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bidevind Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 (redigert) Aner jeg en ny hentetråd? Noen som har kontakter med et transportselskap som kan frakte skuta til Strömstad? Hvis jeg fikk den dit skal jeg slepe den inn Singlefjorden. ( På natta ...) Ps. Noen som vet hvor eksosslangene sitter på denne båten ? ) Samt telefonnr til If ? Redigert 17.September.2013 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Hadde jeg hatt ræva full av penger og stor nok båtplass. Hadde jeg heller pusset opp denne. http://www.nrk.no/hordaland/vil-du-ha-et-hurtigruteskip_-1.8276825 Mulig det er for sent og at den allerede er armeringsjern :( Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
wabby Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Nuff said :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Trenger bare en polering den der nå:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 http://www.ibtimes.co.uk/articles/508305/20130923/costa-concordia-captain-francesco-schettino-blames-hlemsman.htm Hvordan skulle de unngå ulykket ved å svinge babord? Se på denne: Kunne kanskje ha svingt babord og dermed unngått å treffe den grunna. Da hadde de kjørt baugen i fjæra og unngått at skipet gikk rundt. Men hadde aldri klart å bremse farten til under 15 knop, så det hadde vel ført til et enormt kraftig sammenstøt.. Synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 31.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 Man får vel størst effekt ved å svinge babord samtidig som man kjører alle trusterene hvis man skal unngå sammenstøt. Dette vil ett VDR opptak vise. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 31.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 Hvor godt fungerer thrusterne i 15-16 knop? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 31.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 15 knop, nesten ingen effekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 31.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 Båten hadde vel 3 thrustere i baugen så litt bevegelse skulle det vel bli, men nå skulle jo ikke båten gått så nærme i utgangspunktet... Leste ett sted at vdren ombord ikke virket... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 31.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 Hvordan ville en babord tørn påvirket utfallet? Må jo ha gått rett på land da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 31.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 Det er selvsagt noe annet å navigere fra sofaen i ettertid enn å gjøre det i mørke når man allerede er kommet for nærme land. Men hvis vi ser litt på bildet over ser vi at stabilisatoren er like hel mens steinen er trøkt godt inn i skroget lenger bak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 31.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 (redigert) Rent teoretisk kunne det vel ikke gått mer galt om de hadde svingt BB og enten truffet skjæret eller land head on. Å svinge mot hadde nok uansett vært en vanskelig beslutning som strider mot instinktene da det ville blitt game over uansett. De fremre skottene ville nok blitt knust og oversvømt men den ville kanskje ha holdt seg flytende evt ligget fast mot land? Maskiner/ generatorer ville også kanskje ikke blitt satt ut av spill, hvertfall ikke så fort? De må ha hatt en skikkelig sleng på hekken siden stabilisatorfinnen ikke er skadet. Er ikke mange meterene bak til der skroget ble revet opp.... På samme måte som Titanic så er vel det verste som kan skje at man river opp store deler av skrogsiden slik at x-antall skott blir oversvømt. Finnes det skip med vanntette skott også i bredderetningen noen meter innefor skutesiden? Redigert 31.Oktober.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 Etterpåklokskapen seirer bestandig hehe.. Men tror de fleste her er enige om at det var en dårlig ide å manøvrere den type båt så kloss i land på den gitte plassen.. Med en svær lystbåt/yacht hadde det vel vært greit. Lit trist å se dette synet, da jeg ser masse flotte Costa båter i Trondheimsleia og i Trondheim havn hvert år. Tror en sånn hendelse er med på å ødelegge lit for rederiet i form av rennome og rykte. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 Det er trist å se skipet slik. Men er det ikke imponerende hvor liten del av skipet som er under vann. Noen av disse skipene begunner jo å nærme seg 50 meter fra køl til skorstein og det er vel bare en 6-7 meter som er under vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 1.November.2013 Del på Facebook Svart 1.November.2013 Finnes det skip med vanntette skott også i bredderetningen noen meter innefor skutesiden? Ja, tverrsgående vantette skott er meget vanlig, dette kommer inn under krav til skadestabilitet (SOLAS) Skip med DP klasse 3 notasjon skal ha to separate maskinrom, der alt under vannlinje skal være avdelt med vantette skott. Det blir da mest hensiktsmessig at det er delt i SB og BB maskinrom med vantette (langskips) skott imellom. Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 3.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2013 Noen av disse skipene begunner jo å nærme seg 50 meter fra køl til skorstein og det er vel bare en 6-7 meter som er under vann. De største er nok større enn dette Ta Askøybroen f.eks, der er seilingshøyden 62 meter noe som gjør at de største skipene ikke har mulighet for å gå til Bergen. Storebæltsbroen i Danmark har en seilingshøyde på 65 meter og her går de største under med liten margin. Oasis og Allure of the Seas er 72 meter over havet og er utrustet med blant annet teleskopisk skorstein for å kunne passere under Størebæltsbroen. Forøvrig er Oasis og Allure 9,3 meter dype Så det er nok en stund siden disse skipene passerte 50 meter fra kjøl til topp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Dykare dog vid Costa Concordia http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2264321-dykare-dog-vid-costa-concordia Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Det blir da mest hensiktsmessig at det er delt i SB og BB maskinrom med vantette (langskips) skott imellom. Kan også være forre og aktre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Det kan det nok, men det kompliserer konstruksjonen mtp. overføring av kraft til propell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Jeg tenkte nærmest på en generator som driver en azimuth. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 2.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 generator som driver en azimuth. Bare sånn for ordensskyld så er/var det ikke azimuther på Costa Concordia. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OC393 Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Siste etappe for Costa Concordia Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Jepp nå er hun på veg.... 0,7kn iflg MT Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.