Jump to content

Cruiseskipet Costa Concordia kantret etter grunnstøting


Zenit

Recommended Posts

Blir det totalhavari må det vel bli tidenes høyeste forsikringsutbetaling....

 

Det var jo en tankskipskaptein oppe i Alaska for noen år siden som hadde tatt seg en styrepils for mye.

Tror de totale kostnadene etter Exxon Valdez beløp seg til flere milliarder dollar, men mesteparten ble vel brukt på opprenskning og erstatning til fiskere etc.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg mente for en enkeltgjenstand. Mulig romfart har hatt større tap.

Nå snakkes det om forurensning her også, men den har 'bare' 2500 tonn olje ombord, mens Exxon Valdez slapp ut 33000 tonn råolje.

 

Ut fra de grafiske fremstillingene som har vært presentert kommer den til snart til å befinne seg på 100m dyp. :worry:

Link to post
Share on other sites

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10075802

 

Ganske utrolig... Hva slags bakgrunn har en slik kaptein? Greit nok at folk flest kan få panikk, men her er det snakk om noen som skal være utvalgt for å kunne holde kontrollen uansett - og om nødvendig sette seg selv i livsfare i prosessen...

 

Når det er sagt, så ligger antakelig mye av bakgrunnen for det hele i tankesett. Det er "umulig" å tenke seg at det kan skje noe sånt med et slikt skip, mannskapet klarer ikke tenke seg det - så det går tregt å innse hvor alvorlig det egentlig er...

 

For meg så virker det som at cruiserederiene bør ta en kikk på luftfarten for å få orden på dette, lei inn et par pensjonerte sjefsflygere til å se på mannskapshåndtering osv.

Link to post
Share on other sites

Vi får vente å se hva som har skjedd og hva manskapet har gjort før etter sjøforklaringa har funnet sted! På den annen side så virker ikke kystvakta særlig fornøyd med kapteinens håndtering av hendelsen. Vi hadde veldig klare prosedyrer på hvordan evakuere fartøyet da jeg var i marinen, nå er det jo en langt større oppgave å evakuere 4200 stykker da! Det er ufattelig mye folk ombord i et skip! Etter å ha sett de flotte Costa båtene i Trondheimsleia har jeg tenkt at ette var et solid rederi med sikkelig sjømanskap! denne kapteinen trekker ikke opp det ryktet akkurat. Men jeg vil ikke trekke noen konklusjon om uaktsomhet. Uansett virker det som om lit forskjellig skurrer her da. Etter de loggførte samtalene er jo kystvakta forholdsvis krass! Virket lit"italiensk"

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Litt OT men høyst aktuelt: I kveld så jeg et intervju, på NRK-lokalnyheter, med Ålesunds havnesjef Birger Flem om årets kommende cruise-rekord i antall anløp i byen. På slutten av intervjuet ble han stilt spørsmålet om er vi i stand til å håntere en redningsaksjon tilsvarende Costa Concordia... Det spørsmålet likte han dårlig og det var tydelig at han ble litt "pissatrengde" i situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Under en debatt på radioen tidligere i dag (som riktignok hadde vinklingen miljø) ble det konstatert at vi ikke har kapasitet til å evakuere flere tusen cruise-passasjerer, men er avhengig av skipets evne til å berge seg selv.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror selv de mest topptrente mannskaper vil slite med å evakuere over 4000 mennesker fra et slikt skip på så kort tid. Klart det fremstår som kaotisk for passasjerene som ikke har peiling. Jeg nekter å tro at det vært så dårlig organisering fra mannskapets side som det påstås. Et slikt skip har så mange passasjerer at det MÅ ikke gå på grunn. Da dør det mennesker. Se på et fly da? "dette flyet har 6 nødutganger osv osv." Hvis flyet kræsjlander og begynner å brenne, hvor mange av passasjerene tror dere kommer seg ut gjennom nødutgangene? Kanskje de få som sitter ved setene nærmest utgangene, men de aller fleste ender opp i kaos inne i flyet. Noe av det samme blir det med over 4000 mennesker på et slikt skip. Hva kapteinen angår så er det vel sikkert noe oppblåst av pressen dette også, men at mannen har gjort graverende feilvurderinger er det vel ikke tvil om

Redigert av jensemann2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Under en debatt på radioen tidligere i dag (som riktignok hadde vinklingen miljø) ble det konstatert at vi ikke har kapasitet til å evakuere flere tusen cruise-passasjerer, men er avhengig av skipets evne til å berge seg selv.

Det er vel nærliggende å tro at når det samles såpass mange mennesker på et sted så vil sikkerheten være så som så hvis noe går galt, og at ”the golden our” med hjelp fra land vil være ønsketenkning selv i Norge.

 

Å bygge en beredskap for denne typen hendelser på land er dessverre ikke mulig tror jeg, så forebygging mot slike hendelser om bord er nok det mest riktige.

 

På et hangarskip ville det samme antall mennesker ha hver sin målrettede oppgave for å kunne håndtere en krise / nødsituasjon, og så har de heller ingen handikappede eller beinskjøre om bord med redusert evne til å redde seg selv.

 

Noe jeg stiller meg litt undrende over er at mitt inntrykk er at det kun er kapteinen som holdes ansvarlig. Hva med de andre i ledelsen om bord. Er det en slags Ai Ai kaptein hvileputeholdning om bord i disse skipene?

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at mange har gjort jobben sin her - det være tilfelle, hvis ikke så hadde vi hatt et mye høyere tall omkomne...

 

Skal jeg gjette, så er det mange på lavere nivå som har fått ting gjort - men når de ikke har hatt effektiv kommando fra broa så har det nok vært mye frem og tilbake... Til slutt så er det noen som bare tar ansvar, vet i alle fall at jeg selv hadde gått rimelig hardt til verks etterhvert :)

 

Det er vel ingen tvil om at disse skipene er for store til at man kan basere seg på ekstern hjelp - det som da burde være tilfellet er at befalet virkelig tenker på dette hver eneste dag. Det blir så enkelt som at kan ikke KAN gjøre feil som å gå på grunn...

 

(Kanskje et godt krav hadde vært noen år som skipper på kemikalietanker e.l.? Da hadde man fått folk som skjønner er vant til å tenke på egen sikkerhet som skipets sikkerhet...)

Link to post
Share on other sites

Maxsea legger frem sin versjon om manglende merking i sjøkart/navigasjonsprogram.

 

"The depth is about 10 meters: the draft of the Costa Concordia is 8.50 meters, so it was particularly risky to operate the ship in this area."

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Noe jeg stiller meg litt undrende over er at mitt inntrykk er at det kun er kapteinen som holdes ansvarlig. Hva med de andre i ledelsen om bord. Er det en slags Ai Ai kaptein hvileputeholdning om bord i disse skipene?

 

Det pekes på kapteinen fordi han har det hele og fulle ansvaret. Noen han ikke kan fratas eller fraskrive seg. Oppgaver kan delegeres men ikke ansvaret.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Uttalelse fra en av mannskapet som tydeligvis har mistet tålmodigheten med pressen:

 

“Unfortunately I don’t have my nametag to photograph, because I lost it at sea, along with my camera! My name is Katia Keyvanian, I am The GSM (Guest Service Manager) embarked on the 13th of January to substitute my colleague on the Concordia. I can write only a few lines, as I have a train to catch to go home! I would love to be invited by Giletti, Mentana, Vinci and all the other journalists, who without knowledge of the facts and who without verifying their sources, only write nonsense! I wish I could respond to the flood of nonsense and lies that have been said! But for now, until I can say more I can only say this;

 

‘We evacuated 4000 people in the dark, with the ship inclined on it’s side, in less than two hours! Those who are “incompetent” are not able to do this. It is not true that the captain was first to leave the ship. I was on the last boat and he remained attached to the railing of deck 3, while the ship was sinking.

 

Shame on you incompetent journalists who wrote that he was the first to leave! I was on the lifeboat, that was sailing away and about to be crushed by the hoist of the sinking ship, which was about to break through our roof. We pulled a lot of guests into the lifeboat who had ended up in the sea, and as we undressed a girl in wet clothes to cover her with a blanket, a guest filmed us with his phone! Shame on you! We executed a rescue operation at sea, and as we pulled another gentleman out of the water, me with a rope tied around my wrist for more strength to pull him up, another man was taking pictures! Shame on you! we had to manage a flock of sheep in jeopardy and then are told that we were incompetent?! Shame on you! While I was inclined to release people who were pushing and screaming, one by one into the boat, a large man who was obviously a passenger smoked a cigarette.

 

When I asked “What the fuck are you doing smoking a cigarette in this state, in the dark, with fuel that could come out of the boat?!” and his response was, “I need it for stress. I have one thing more to add, before I miss my train ……… We worked for the guests, to save them, to take them to safety, if they are saved, it is only thanks to us alone, all the crew, who did everything.

 

We do not want to be thanked, NO, we have only done our duty, but we do not want to hear all the nonsense, lies, and more lies, just to give you the “scoop” of these so called broadcasts.

Link to post
Share on other sites

Det pekes på kapteinen fordi han har det hele og fulle ansvaret. Noen han ikke kan fratas eller fraskrive seg. Oppgaver kan delegeres men ikke ansvaret.

Nettopp. Og etter å ha hatt grunnkjenning blir kapteinen sittende i spisesal/bar med drinken sin (kan ha vært alkoholfri for alt jeg vet) og venter på at maten han har bestilt skal bli klar (en kokks uttalelse i avis i dag). Ingen grunn til omgående reaksjon åpenbart. Kald fisk - eller komplett udugelig om dette stemmer.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi skal se det med litt andre øyne. Et tanke eksperiment:

 

Kapteinen forlater broa etter at skipet er lagt på stø kurs opp langs kysten, og overlater ansvaret til vakthavende offiser(er).

Han går til restauranten for å representere under kveldens middag.

 

Det er avtalt at båten skal passere oppunder Giglio for hilsing og som service for gjestene ombord, men her går det galt.

De har kommet for nær land, river opp bunnen på babord side og får massiv vanninntrengning.

Hva gjør man når man har hatt landkjenning? Refleksen gjør at man dreier bort fra det grunne farvannet.

 

Etter dette må vi anta at kapteinen igjen er på plass på broa og bestemmer hva som skal gjøres.

Jeg ville tro at han bestemte at skuta må evakueres umiddelbart og at den største sjansen til å få det til er å seile inn til kysten og forøke grunnsetting, noe de også gjør. (se retningen de ligger i, med hullet på BB side/motsatt side av grunnen).

 

Hadde skuta blitt liggende på ute på dypet ville den tatt inn store mengder vann og risiko for kantring hadde vært overhengende.

De kunne ha kantret og mistet langt flere enn det de nå gjorde.

 

Vi får håpe at mannskapet kommer fra det med heder og verdighet.

Redegjørelsen/frustrasjonen som Mulligan gjengir kan jeg veldig godt ha sympati med.

Etter å ha vært igjennom en så traumatisk opplevelse må det føles dypt urettferdig å bli stemplet som innkompetent.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at dette ikke er en journalists egenhendige verk så må vel dette være årets tynneste unnskyldning:

Kapteinen som anklages for å ha flyktet fra det forliste cruiseskipet Costa Concordia, sier nå at han snublet og falt ned i en livbåt, ifølge avisen La Repubblica.

 

Når ulykken først var skjedd så har de vel gjort omtrent det beste de kunne ved å landsette skipet og berge de aller fleste av passasjerene. Det er veldig lett å tenke seg til en situasjon der et langt større omkomne ville blitt resultatet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår det gikk skipet mellom disse to småøyene som det vises på MaxSee i innlegg #86 ja - har sett det samme flere steder i flere innlegg her.

Man hadde "blitt enige om" - "avstemning på brua" som en her sa! - at det var trygt å gå der - i "cruising speed" = 15 knob?.

10,3 meter dybde og skipet stikker 8,5. Bredden det er 10,3 meter skal jeg ikke uttale meg om nøyaktig, men det er tydeligvis ganske smalt. Kapteinen tar en drink i bar/spisesal mens skipet passerer der - og etter grunnkjenningen venter han angivelig på maten han har bestilt.Jeg gjentar meg selv: Kald fisk eller komplett udugelig.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Stemmer størrelsesforholdene i innlegg 48?

 

cruise_narrow1.jpg

 

I så fall virker det jo lite trolig at noen vil prøve å gå gjennom der. Blir spennende å se når de får ned dykkere for å påvise hvor hun gikk på.

Redigert av Skjær i sjøen (see edit history)

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...