Jump to content

Cruiseskipet Costa Concordia kantret etter grunnstøting


Zenit

Recommended Posts

Jeg så dokumentaren på TV2 nettTV igår..utrolig historie. Skipet gikk nærme land for å hilse de fastboende som en slags gest, da de går på et skjær som skraper opp kjølen. De seiler imidlertid videre som planlagt, men velger å snu å gå inn mot land igjen da de forstår hvor alvorlig det er. Passasjerer må tilkalle kystvakten, for kapteinen gjør det ikke!! Da ulykken er et faktum, og kystvakten omsider kommer, har den feige kapteinen stikki av i en livbåt, mens det fortsatt er mange passasjerer ombord. Kystvakta får tak i kapteinen, og som de sier i dokumentaren; De har aldri hørt en Kaptein har blitt tilsnakket på den måten. Han ble satt på plass så det holdt. Alt ble tatt opp på bånd, noe kapteinen ble gjort oppmerksom på også, likevel kviet han seg for å gå ombord i skipet igjen. En utrolig historie, med en av de feigeste menneskene jeg noensinne har hørt om, som kaptein. Takk gud for at jeg ikke var ombord der. Kjente jeg ble regelrett forbanna da kystvakta skjelte ut kapteinen.

Håper han får sin fortjente straff!!

Link to post
Share on other sites

Jeg så dokumentaren på TV2 nettTV igår..utrolig historie. Skipet gikk nærme land for å hilse de fastboende som en slags gest, da de går på et skjær som skraper opp kjølen. De seiler imidlertid videre som planlagt, men velger å snu å gå inn mot land igjen da de forstår hvor alvorlig det er.

 

På discovery sa de at båten gikk alltid så nærme land pga "ellers ville det vært kjedelig for gjestene ombord å bare se vann på begge sider og en kjedelig horisont".

 

Styrmann oppdaget at de ville gå farlig nærme skjæret men båten hadde alt for stor fart 28km/t?! til å klare svingen styrbord og gå klar skjæret.

Link to post
Share on other sites

ja dette er riktig..var visst normalt at de avvek fra leia, for å hilse de fastboende. Kapteinen bafant seg i dansesalongen da det smalt.

Av en eller annen merkelig grunn har de fjernet dokumentaren på nett tv nå..forstår ikke hvorfor, men jeg kan ikke finne den igjen ihvertfall..så den så sent som igår kveld. Flott dokumentar, folk filma fra mobilene sine, og de fikk beskjed om at alt var iorden og om å gå tilbake til lugarene sine, da det definitivt IKKE var iorden i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Av en eller annen grunn hadde de ikke med klippet fra broen som ligger på nettet. Og man finner også filmer der det evakueres som "normalt" uten panikk. Jeg har en sterk mistanke om at "dokumentaren" er overdramatisert. Kanskje den som kommer i kveld (har ikke tilgang selv) er bedre.

 

VDRen forteller dette en dag.

Link to post
Share on other sites

Hele samtalen mellom kystvakten og kapteinen var med i programmet..det var ikke overdramatisert, det kan jeg garantere..Han blir tilogmed spurt om han nekter å gå tilbake til skipet sitt, etter at kystvakten gjentatte ganger har kommandert han tilbake, og at samtalen blir recorda. Det må nesten sees for å forstå det...så håper de viser det!

Redigert av Sea Ray 290 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt denne samtalen i en lengre versjon, det ble vel sagt at overstyrmann var med kapteinen og at han også måtte komme seg ombord, det kom vel også en forklaring/bortforklaring på hvorfor han ikke kom seg ombord, om dette er rett eller galt tar jeg ikke stilling til men jeg registrer at det er redigert bort. Jeg forsvarer på ingen måte noen her, men jeg synes det er merkelig at de ikke har med klippet der de bestemmer seg for å evakuere skipet, det ble også foreslått/bestemt at de skulle sette skuten på bunnen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Innslag på amerikanske "60 minutes" kan ses her.

 

Metoden kan jo sikkert benyttes også i mindre målestokk....

Redigert av Magne H (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

NOK 4.7 mrd. Ikke noe småtterier, må nok til med litt mer enn Eidelift der :sweat:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...