Jump to content

Cruiseskipet Costa Concordia kantret etter grunnstøting


Zenit

Recommended Posts

Kjipingene i båthavna sa max 40 fot men kunne strekke grensene LITT :sweat:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Aner jeg en ny hentetråd?

Noen som har kontakter med et transportselskap som kan frakte skuta til Strömstad?

Hvis jeg fikk den dit skal jeg slepe den inn Singlefjorden. ( På natta ...)

 

Ps. Noen som vet hvor eksosslangene sitter på denne båten ? )

Samt telefonnr til If ?

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Hadde jeg hatt ræva full av penger og stor nok båtplass.

Hadde jeg heller pusset opp denne.

 

http://www.nrk.no/hordaland/vil-du-ha-et-hurtigruteskip_-1.8276825

 

Mulig det er for sent og at den allerede er armeringsjern :(

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

http://www.ibtimes.co.uk/articles/508305/20130923/costa-concordia-captain-francesco-schettino-blames-hlemsman.htm

 

Hvordan skulle de unngå ulykket ved å svinge babord?

 

Se på denne:

 

 

Kunne kanskje ha svingt babord og dermed unngått å treffe den grunna. Da hadde de kjørt baugen i fjæra og unngått at skipet gikk rundt. Men hadde aldri klart å bremse farten til under 15 knop, så det hadde vel ført til et enormt kraftig sammenstøt..

 

Synspunkter på dette?

Link to post
Share on other sites

Rent teoretisk kunne det vel ikke gått mer galt om de hadde svingt BB og enten truffet skjæret eller land head on.

Å svinge mot hadde nok uansett vært en vanskelig beslutning som strider mot instinktene da det ville blitt game over uansett.

De fremre skottene ville nok blitt knust og oversvømt men den ville kanskje ha holdt seg flytende evt ligget fast mot land?

Maskiner/ generatorer ville også kanskje ikke blitt satt ut av spill, hvertfall ikke så fort?

 

De må ha hatt en skikkelig sleng på hekken siden stabilisatorfinnen ikke er skadet. Er ikke mange meterene bak til der skroget ble revet opp....

 

På samme måte som Titanic så er vel det verste som kan skje at man river opp store deler av skrogsiden slik at x-antall skott blir oversvømt.

Finnes det skip med vanntette skott også i bredderetningen noen meter innefor skutesiden?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Etterpåklokskapen seirer bestandig hehe.. Men tror de fleste her er enige om at det var en dårlig ide å manøvrere den type båt så kloss i land på den gitte plassen.. Med en svær lystbåt/yacht hadde det vel vært greit.

Lit trist å se dette synet, da jeg ser masse flotte Costa båter i Trondheimsleia og i Trondheim havn hvert år. Tror en sånn hendelse er med på å ødelegge lit for rederiet i form av rennome og rykte.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Finnes det skip med vanntette skott også i bredderetningen noen meter innefor skutesiden?

 

Ja, tverrsgående vantette skott er meget vanlig, dette kommer inn under krav til skadestabilitet (SOLAS)

 

Skip med DP klasse 3 notasjon skal ha to separate maskinrom, der alt under vannlinje skal være avdelt med vantette skott.

Det blir da mest hensiktsmessig at det er delt i SB og BB maskinrom med vantette (langskips) skott imellom.

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Link to post
Share on other sites

Noen av disse skipene begunner jo å nærme seg 50 meter fra køl til skorstein og det er vel bare en 6-7 meter som er under vann.

 

De største er nok større enn dette

Ta Askøybroen f.eks, der er seilingshøyden 62 meter noe som gjør at de største skipene ikke har mulighet for å gå til Bergen.

 

Storebæltsbroen i Danmark har en seilingshøyde på 65 meter og her går de største under med liten margin.

 

Oasis og Allure of the Seas er 72 meter over havet og er utrustet med blant annet teleskopisk skorstein for å kunne passere under Størebæltsbroen.

Forøvrig er Oasis og Allure 9,3 meter dype

 

Så det er nok en stund siden disse skipene passerte 50 meter fra kjøl til topp.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...