SamH Svart 18.Januar.2012 Del på Facebook Svart 18.Januar.2012 Ingen med fartstid utover èn bakkstørn vil prøve seg gjennom der med det fartøyet, man *vet* at Bernoulli(Squat) vil ødelegge moroa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 18.Januar.2012 Del på Facebook Svart 18.Januar.2012 Et av hurtigruteskipene hadde en grunnberøring, som det så fint heter i svartsundet, (sundet øst for Trollfjorden i Raftsundet) for 3-7 år? siden. Kan egentlig ikke se at noen med sine fulle fem seiler denne båten gjennom der. De nye hurtigruteskipene har seilingsbegrensninger enkelte steder, bl.a. på Svartsundet. Ansvarlig navigatør på broa på det tidspunktet ble vel også fjernet fra rederiets tjeneste da "shortcut'en" var brudd på prosedyrene og en individuell handling, foretatt i strid med skipets fartøysmanual. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Slik skjedde ulykken iflg NRK (grafikk) link Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Det ble hevdet på BBC i går kveld at ifølge lekkasjer fra forhør av kapteinen så var det ikke første gang han hadde tatt denne avstikkeren og gått tett opptil land visstnok for å ære noen, men denne gangen kom de litt for nær! Understatement! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Nå spekuleres det i at kapteinen gikk nærme land for å imponere en 25 år gammel blondine.... Kapteinen hadde blondine på brua "Hvis det viser seg at han la kursen for tett på land fordi han ønsket å imponere det kvinnelige selskapet sitt, så ser det svart ut for den italienske playboyen" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Det finnes da billigere måter å imponere blondiner på .. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snorken Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Lurer på hvordan skipet ligger i forhold til den grunnen (6.6m) som ligger utenfor holmen? Det ser jo ut som grunn støtter opp skipet på bb side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klk Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Blondine på broa? Var det ikke slik at kapteinen var i baren og menget seg med passasjerene da skipet støtte på? Dette er faktisk en del av jobben hans. Videre skulle han vere beruset, andre steder står det at han er avholdsmann. Tviler sterkt på om noen blondine har forklaringen på havariet. Offiserene på broen har nok en en god del å forklare. Liv er gått tapt, et skip til flere milliarder er vrak. Likevel bra at 99% av passasjerer og mannskap er reddet, under blackout og kraftig slagside. Effektiv evakuering av 4000 mennesker under slike forhold er nærmest umulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredT Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Linken/grafikken KOB viser til i #103 må bare være unøyaktig. Etter målestokken var skipet bare ca. 100 meter fra skjæra - men vist kurslinje ligger i 20-meters beltet.Kunne jo ikke gått på grunn om det hadde vært tilfellet. Men OK - det var nok ved det skjæret de gikk på da - ikke mellom de to små øyene som det har vært vist her tidligere. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post Share on other sites More sharing options...
sailorboy Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Fra la Repubblica sine nettsider viser de en video som tilsynelatende stammer fra analyse av VDR ombord. Kommentar (oversatt til engelsk) i avisen : The detailed reconstruction of the route of the Costa Concordia on the night of January 13. The track was produced by Dutch company QPS - specializes in navigation software - based on the GPS information of the ship. The video has been uploaded on YouTube VDR replay ? sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 flott, det var oppklarende. her er den på Youtube, klikk på Youtube ikonet og velg det store rektangelet (large player) for HD versjon: 15 knop når den gikk på... Etter grunnstøtingen går farten jevnt nedover og etter at den har tatt styrbordsvingen er farten under 1kn så det virker som om den driver på land, evnt om det er trustere de bruker.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 flott, det var oppklarende. Tja, jeg tror veldig mange har fått med seg det allerede for 5-6 dager siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Tja, jeg tror veldig mange har fått med seg det allerede for 5-6 dager siden. Ååååh så deilig å ha RETT ! Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Det kan nok stemme bra at det var slik det skjedde, men jeg har vondt for å tro at noen skulle publisere VDR-data på Youtube nå. Det ser jeg på som svært usansynlig. Dette er nok en grafikk/simulering som noen har laget i et kartprogram, basert på Ais-data. Det kan f.eks være basert på Ais-data som er fanget opp på et annet skips kartmaskin. Denne vil lagre mye mer data (hvert sekund)fremfor Ais online/marinetraffic nettjenester som bare lagrer hvert 5 minutt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Det kan jo være et opptak fra VDR'en til en av de andre båtene i området. Quastor er vel en kartmaskin med opptaksmulighet. Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 (redigert) Hvis det er fare for at båten sklir av hylla den ligger på, hvorfor blir den ikke sikret med wirer/trosser og vinsjer mot land mon tro? Redigert 20.Januar.2012 av Suggen (i sundet) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Antagelig fordi der er lite å feste i og der skal alvorlige dimensjoner til for å holde et slikt skip på plass. Om skipet først begynner å flytte på seg vil slike fortøyninger utgjøre en vesentlig fare for alt mannskap innenfor mange hundre meter. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Ifølge denne animasjonen så kaster de anker, og driver ikke utover? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Yavel Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Fvn har samme grafikk som NRK, men mer utfyllende http://www.fvn.no/bilder/interaktiv/Slik-kan-Costa-Concordia-berges-2183414.html#.TxmWQKVSfX8 Sitér dette innlegget Eier av både Sjekte og Wesling 16HT Jobber som elektriker i Kystverket Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 det kan stemme at de kastet anker. Jeg så et bilde der dykkere så på et av ankrene som lå på bunnen. På Ais-replayen ser det derimot ut som de kjører thustere sideveis inn mot land, men det kan jo også være at de driver inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 "Size matters" mellem skvulpeskjær Fra MaxSea Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Her er min teori om hva som skjedde, så får vi se når VDR-data kommer frem i lyset. 1: Vakthavende styrmann følger den planlagte ruten. 2: Kapteinen kommer på brua og sier noe sånt som at "Jeg legger henne noen grader babord", og endrer kursen rett mot øya. 3: Vakthavende styrmann tror at kapteinen har ansvaret for navigeringen, mens kapteinen tror at styrmannen har det. 4: Begge to er litt i tvil, men ingen sier noe. (-Skal han ikke tørne styrbord snart)? 5: Når de tar affære er det for sent, og den 290 meter lange båten klarer ikke svingen og dundrer på skjæret i 16 knop. Kanskje kapteinen har stilt ned skalaen på radar/kartmaskin slik at styrmannen har misoppfattet avstanden til land? Han har kanskje hatt radaren på 6 mil hele tiden, også har kapteinen satt den ned på 1,5 eller 3 uten at styrmannen har fått det med seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Crew recourse management Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Bridge Resources Management Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Antagelig fordi der er lite å feste i og der skal alvorlige dimensjoner til for å holde et slikt skip på plass. Problemet blir vel å finne skikkelige fester i land. Båten har sikkert trustertuneller i baugen hvor en kunne feste wire/kjetting, og aksler bak som kunne egne seg. Skal jo litt mer til da på land, enn ei tilfeldig buske? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.