Chiefengineer Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Hadde kreftene kun vært statiske kunne man nok sikret skipet i land med f.eks. slings gjennom thrustertunneller/rundt bulb samt rundt azipodene. Bunnen er nok også ujevn langs SB skipsside slik at man nok ville klare å få slings rundt hele skipet og direkte i land midtskips. Problemet er vel om sjøen begynner å arbeide med vraket slik at man risikerer å få hele stålvekta periodevis over på disse sikringene. Da ryker de nok kjapt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Blir sikkert en utfordring å hugge baljen opp. Enkelte mener det mest sannsynlig må gjøres på stedet. Enhver skraphandlers våte drøm.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 ender nok opp som American Star: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yavel Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 På National Geographic sendes en Tv-serie som er filmet på søsterskipet! Sitér dette innlegget Eier av både Sjekte og Wesling 16HT Jobber som elektriker i Kystverket Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 25.Januar.2012 Del på Facebook Svart 25.Januar.2012 Det er lagt ut video fra skjæret der de grunnstøtte Masse stål lagt igjen der Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Skjær i sjøen Svart 25.Januar.2012 Del på Facebook Svart 25.Januar.2012 snakk om boksåpner! Ingen som har sett noe bekreftet om hvor denne boksåpneren ligger? Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 25.Januar.2012 Del på Facebook Svart 25.Januar.2012 her: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Ny video viser kaos på broen i minutterne efter kontakt med "skvulpeskjær". http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/italy/9076017/Video-footage-shows-chaos-on-Costa-Concordia.html Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Ser flere skriver at ankeret ble sluppet, det kan jo selvsagt være, men jeg tror nok båten ble snudd før ankeret gikk. Videoopptaket med kystvakten og kaptein virker for meg svært uproft, særlig fra kystvakten sin side. Mulig at kapteinen har forlatt skipet for tidlig men kystvakten gir han jo knapt sjansen til å prate. Hvis de har brukt 2 timer på å evakuere 4000 passasjerer (+crew) er det sikkert ikke så gale det, er jo ikke bare å hive passasjerene i sjøen heller, kanskje livbåtene har gått frem og tilbake fra land? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gnisten Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Costa Concordia-forliset på TV2 i dag. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Kanskje litt OT, men man skjønner at man lever i en moderne tid. Sjekket sjøkartet på stedet der skipet forliste på Ipad´n i forrige uke. Kartet er allerede oppdatert med vrak symbol på stedet den ligger, - t.o.m med navn på skipet når du beveger markøren over det. Undrer meg på om det er vanlig rutne eller om dette bare er litt show off p.g.a media oppmerksomheten ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Sitter igjen med inntrykk av at "dokumentaren" var dramatisert mer enn nødvendig. Klippet fra broen var ikke med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Hvilken frekvens er 260,600? Vi så også 49?,??? Ingen vanlig maritim frekvens. Dette ligger i UHF-båndet mens vi sender i VHF-båndet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Hva de frekvensene brukes til er jeg usikker på, mulig flytårn eller millitært. Tviler på at de har vert i bruk på Costa Concordia, iallefall ikke fra livbåten. Men kan være det er telefonsamtale via land. Var vel ikke filmet fra broen heller det der, så ut som en bygning. Det var også en uniform fra marinen mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 260,6 er fremdeles VHF (30 MHz-300 MHz), men man får vel studere ITU sine frekvenstabeller for å finne hva disse er avsatt til. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 260.600 er vel en militær Satcom frekvens. Maritim UHF ligger rundt 460 MHz. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Kommer en dokumentar om dette forliset på førstkommende søndag 22.00 og tror det var på Discovery Channel. Visstnok mye nytt billedmateriale og intervjuer med passasjerer og andre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Her er frekvenstabell for alt som gjelder: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Radioen de viste med den frekvensen på så ut som en scanner mottaker. Den var nok bare en rekvisita som ble brukt av de som laget dokumentaren - og ikke den radioen lyden kom fra. Det er nok bare mangelen på research som gjorde at de bare brukte noe som lignet en VHF radio. De fleste ville nok ikke reagert på det. Jeg fnyser av sånne oppdagelser når jeg ser hva de bruker i diverse filmer. eller de viser at en viktig melding blir sendt på morse - og det bare er babbel... Kona rister oppgitt på hodet når jeg påpeker: "De idiotene har ikke greie på hva de lager !" Men for henne - som ikke har slik "inside information" ser det greit ut Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
FredT Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 (redigert) Radioen de viste med den frekvensen på så ut som en scanner mottaker. Den var nok bare en rekvisita som ble brukt av de som laget dokumentaren - og ikke den radioen lyden kom fra. Jeg er ikke så sikker på at du har rett i det GeirT. Jeg mener jeg så både RX og TX med samme frekvens - var det ikke 490kHz tro. En simpleks mellombølgekanal da i tilfelle - men skummelt tett på Navtextrafikk. Det kan vel tenkes at VHF ikke "rakk fram" og man valgte MF i stedet. På meg virket det som et ekte betjeningspanel til en MF-transceiver. FredT La4um for anledningen. Redigert 27.Februar.2012 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Nei simplex mellombølge telefoni er fra 1602 til 4000 kHz. 490 Khz ligger i det gamle MF telegrafibåndet, som ble avviklet for flere år siden. Den brukes nå som nasjonal Navtex frekvens. Nei jeg tror det var 260 eller 290 MHz som stod på det panelet de viste. Ser du lengre opp i denne tråden er det andre som har sett det samme. De frekvensene var militære for 40 år siden - kanskje det enda.... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
FredT Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Beklager, jeg hadde ikke sett at flere hadde "spikret" frekvensen til 260MHz. At jeg husket 490kHz må altså være feil. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 På displayet stod det 266.900 to ganger, tx og rx. Senere står det 290.550 to ganger, AM er også med i displayet. Dette skal tilsynelatende være samme samtale, mener også bestemt at offiseren som er filmet i samme rommet hadde striper og løkke, altså marinen. Dette er vel ikke mer enn travel tv produksjon. Her er det flere som har analysert klippene, medlemmet "icarusinbound" har studert endel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 28.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 Dette skal tilsynelatende være samme samtale, mener også bestemt at offiseren som er filmet i samme rommet hadde striper og løkke, altså marinen. Dette er vel ikke mer enn travel tv produksjon. De bruker løkker til stripene på uniformene i den italienske handelsflåten. Ikke alle som bruker diamant(firkant) som vi gjør i Norge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 28.Februar.2012 Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 Du har helt rett, ser at både marinen og sivile bruker løkker der. Faktisk er uniformen til Francesco Schettino tilsalgs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.