Jump to content

Cruiseskipet Costa Concordia kantret etter grunnstøting


Zenit

Recommended Posts

Hadde kreftene kun vært statiske kunne man nok sikret skipet i land med f.eks. slings gjennom thrustertunneller/rundt bulb samt rundt azipodene. Bunnen er nok også ujevn langs SB skipsside slik at man nok ville klare å få slings rundt hele skipet og direkte i land midtskips.

 

Problemet er vel om sjøen begynner å arbeide med vraket slik at man risikerer å få hele stålvekta periodevis over på disse sikringene. Da ryker de nok kjapt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser flere skriver at ankeret ble sluppet, det kan jo selvsagt være, men jeg tror nok båten ble snudd før ankeret gikk.

Videoopptaket med kystvakten og kaptein virker for meg svært uproft, særlig fra kystvakten sin side. Mulig at kapteinen har forlatt skipet for tidlig men kystvakten gir han jo knapt sjansen til å prate.

Hvis de har brukt 2 timer på å evakuere 4000 passasjerer (+crew) er det sikkert ikke så gale det, er jo ikke bare å hive passasjerene i sjøen heller, kanskje livbåtene har gått frem og tilbake fra land?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kanskje litt OT, men man skjønner at man lever i en moderne tid. Sjekket sjøkartet på stedet der skipet forliste på Ipad´n i forrige uke.

 

Kartet er allerede oppdatert med vrak symbol på stedet den ligger, - t.o.m med navn på skipet når du beveger markøren over det. Undrer meg på om det er vanlig rutne eller om dette bare er litt show off p.g.a media oppmerksomheten ?

Link to post
Share on other sites

Hva de frekvensene brukes til er jeg usikker på, mulig flytårn eller millitært. Tviler på at de har vert i bruk på Costa Concordia, iallefall ikke fra livbåten. Men kan være det er telefonsamtale via land. Var vel ikke filmet fra broen heller det der, så ut som en bygning. Det var også en uniform fra marinen mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Radioen de viste med den frekvensen på så ut som en scanner mottaker.

Den var nok bare en rekvisita som ble brukt av de som laget dokumentaren

- og ikke den radioen lyden kom fra.

 

Det er nok bare mangelen på research som gjorde at de bare brukte noe som lignet en VHF radio.

De fleste ville nok ikke reagert på det.

 

Jeg fnyser av sånne oppdagelser når jeg ser hva de bruker i diverse filmer. :discuss:

eller de viser at en viktig melding blir sendt på morse - og det bare er babbel...

 

Kona rister oppgitt på hodet når jeg påpeker: "De idiotene har ikke greie på hva de lager !"

Men for henne - som ikke har slik "inside information" ser det greit ut :yesnod:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Radioen de viste med den frekvensen på så ut som en scanner mottaker.

Den var nok bare en rekvisita som ble brukt av de som laget dokumentaren

- og ikke den radioen lyden kom fra.

 

Jeg er ikke så sikker på at du har rett i det GeirT.

Jeg mener jeg så både RX og TX med samme frekvens - var det ikke 490kHz tro. En simpleks mellombølgekanal da i tilfelle - men skummelt tett på Navtextrafikk.

Det kan vel tenkes at VHF ikke "rakk fram" og man valgte MF i stedet. På meg virket det som et ekte betjeningspanel til en MF-transceiver.

 

FredT

La4um for anledningen.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Nei simplex mellombølge telefoni er fra 1602 til 4000 kHz.

 

490 Khz ligger i det gamle MF telegrafibåndet, som ble avviklet for flere år siden.

Den brukes nå som nasjonal Navtex frekvens.

 

Nei jeg tror det var 260 eller 290 MHz som stod på det panelet de viste.

Ser du lengre opp i denne tråden er det andre som har sett det samme.

De frekvensene var militære for 40 år siden - kanskje det enda....

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

På displayet stod det 266.900 to ganger, tx og rx.

Senere står det 290.550 to ganger, AM er også med i displayet.

Dette skal tilsynelatende være samme samtale, mener også bestemt at offiseren som er filmet i samme rommet hadde striper og løkke, altså marinen. Dette er vel ikke mer enn travel tv produksjon.

Her er det flere som har analysert klippene, medlemmet "icarusinbound" har studert endel.

Link to post
Share on other sites

Dette skal tilsynelatende være samme samtale, mener også bestemt at offiseren som er filmet i samme rommet hadde striper og løkke, altså marinen. Dette er vel ikke mer enn travel tv produksjon.

 

De bruker løkker til stripene på uniformene i den italienske handelsflåten.

Ikke alle som bruker diamant(firkant) som vi gjør i Norge

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...