Worry II Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Det er også planlagt ny leting til neste år: Her er Berserk sin hjemmeside: http://berserk.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 (redigert) Nå har ikke jeg vært i Rosshavet, men det kan vel tenkes at dette er mest sikre haven i området?.. Dermed blir det en "sikker havn", relatert til de andre alternativene i farvannet.. Det at området ikke er like sikkert som i den lokale andedammen som forumets "sofaseilere" oppholder seg i kan nok være riktig.. Redigert 10.November.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Krimart Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 (redigert) Jeg bygger på hva Skip Novak (med 24 års erfaring fra seiling i Antarktis, og 4 ganger Whitbread seiler) og andre sier om Rosshavet og tidspunktet. Hvis bildet viser den "trygge havnen" er ikke det et sted jeg synes det er forsvarlig å ri av en orkan fra nordlige redtinger i alle fall. Jeg vet ikke hvilke vindretninger som var meldt og det blir bare spekulasjon men det er ikke usannsynlig at mannskapet fant at å ligge der var for utrygt og at de derfor gikk ut. Titter man på Google Earth ser det ikke helt problemfritt m.h.t. is heller. Enten Andhøy trosset advarslene eller han seilte uten å vite hvor farlig det var i en skute som ikke egnet seg for dette området og for sent på sesongen mener jeg forsatt at det er dårlig sjømannskap. At han likevel valgte å seile tipper jeg har noe med behovet for publisitet og forestående NRK-serie å gjøre. Skip Novak har 24 års erfaring med å seile i Antarktis, han har deltatt i Whitbread-seilasen fire ganger. Han sier Ross-havet, der «Berserk» og tre av mannskapet er savnet, aldri er trygt farvann for mindre båter. .... Den erfarne seileren forteller at han aldri har seilt i en vind på 80 knops styrke, med temperaturer ned i minus 10 før. Han mener at slike forhold raskt vil føre til store mengder vann og is om bord, og stor sjanse for at båten går rundt og synke. Har sier slikt kan skje raskt, og gi mannskapet knapp tid til å få på seg overlevelsesdrakter og komme seg i redningsflåte. Novak sier til NRK at han tror «Berserk» enten kom ut for ekstremt dårlig vær, ble nediset, og gikk ned, ble sittende fast i isen eller traff et isfjell og gikk ned av den grunn. – Jeg ville aldri reist med en liten seilbåt inn i Ross-havet. Det er for stor risiko med farlig is, og for åpent farvann med få eller ingen trygge steder å finne ly, sier Novak. – På slutten av sommersesongen er det ekstra farlig, fordi temperaturen kan falle dramatisk, og det er fare for uvær, sier Novak. http://www.yr.no/nyheter/verden/1.7531760 Redigert 10.November.2014 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 (redigert) Nå blåser det vel stort sett alltid nordavind på sydpolen.. og sønnavind på nordpolen når det blåser.. Dog ligger Rosshavet noen grader nord (ca. 15°) for polpunket slikt sett kan det vel blåse andre vindretninger der.. Redigert 10.November.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
sunnmøre Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Godt poeng Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Er det noen som har litt faktakunnskap om båten? Grunnen til at jeg spør er at det ble hevdet i en fb-gruppe at Berserk var en gammel russisk stålbåt i dårlig stålkvalitet, som var pusset opp. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Hva er dårlig stålkvalitet? Båten var vel en 47 fot stålbåt, med vekt på 25 tonn og 125m2 seilføring .. men er sikkert noen som har mer info om båten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 En historie fra New Zealand som beskriver en side av hendelsen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Den artikkelen var et oppkok av halvsannheter og direkte feil. Og hva har den med denne tråden og den pågående retsaken å gjøre? En rettsak som etter mitt syn er viktig. Vinner Winther gjennom med sitt syn betyr det i praksis at norske myndigheter kan bestemme hvor norske borgere kan seile og hvor de ikke kan. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 forfatteren hevder at berserk var 45m lang: Berserk, a Norway-flagged 45m-long steel yacht Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 (redigert) Den artikkelen var et oppkok av halvsannheter og direkte feil. Hva er feil? OK, Berserk var 47 fot og ikke 45 ? made unseaworthy by its heavy cargo, including the quad bikes lashed to the deck. Dette stemmer, så vidt jeg vet i alle fall var det mye som var surret på dekk da de seilte fra NZ. we were stuck in the most intense storm I have ever encountered in 19 years in the navy, .... Hurricane force winds up to 182km/h "exploded off the Ross Ice Shelf" and sharp swells of 8m slammed into HMNZS Wellington. ... Spray turned to thick ice on the decks. Aerials, lighting and speakers were swept away. .... Liferafts were ripped off. "We still have enough on board to keep us safe," Jeg har tidligere hørt 80 , men altså 100 knop vind. Lett å skjønne at å være om bord i en selbåt i slike forhold - trygg havn eller til havs - er ikke noe særlig. They gave us a call and asked us for a packet of cigarettes. We did not have any, but we gave them a cigar," says Griffith. The yacht was warned severe weather was coming. De var altså advart om været som var i anmars, Er dette feil? Andhoy, a television celebrity in Norway, was fined recently for "trying to talk to the polar bears". Canadian authorities arrested him on suspicion of being a member of the Hell's Angels and deported him. OK litt unøyaktig her, Det var ikke Andhøy som "snakket med isbjørner " eller er Hells Angels -medlem. Ang Canada: en litt annen historie enn den vi fikk gjennom NRK er oppsumert av Canadiske myndigheter her: http://www.parl.gc.ca/Content/SEN/Committee/402/fish/subsitedec09/VoyageOfTheBeserkII-e.htm Scott Base manager Troy Beaumont said the storm which hit Berserk and Wellington was "a bit of a doozy". "There are a whole lot of treaties down here and they have managed to violate every one of them," he added. "Why you would want to drive a motorbike to the South Pole at this time of year is completely beyond us."It just seems all the safety principles operating in Antarctica have been broken." Mulig det var noen regler de ikke greide å bryte men ... "We thought it was a joke, no way you would go with all that gear out it onto the ocean, certainly not the Southern Ocean." It included 44 gallon drums of fuel lashed to the deck, along with quad bikes. Som nevnt over. The ice is breaking up," he said. He said it was likely the Globemasters would be able to land at this point, but it would take staff longer to get onto the ice. Antarctic New Zealand CEO Lou Sanson said they had run into complications now that the Ross Sea Ice Shelf was parting from Ross Island."We are seeing the biggest ever break out of the Ross Ice shelf in 15 years, our supply lines to the airfield are getting affected," he told Radio New Zealand. 80-100 knop vind, 10 minusgrader og masse is i sjøen. Spørs også hvor issikker den "sikre" havnen var. Redigert 11.November.2014 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Ja, det er sikkert greit, men Andhøy står tiltalt for seilasen med Nilaya året etter. 54 foter under russisk flagg. Han er tiltalt for å seile sør for 60 grader uten tillatelse fra Hr. Winther. Aktor hevder at han vil vise at selv om båten hadde russisk flagg kan staten kontrollere borgeres bevegelser på åpent hav. Etter min mening svært betenkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 (redigert) Betenkelig er det sikkert, men loven er i grunnen grei den.. En kan fint seile sør for 60° uten tillatelse så lenge man kun seiler i åpent hav eller driver med fiskeriaktivitet og ikke har til hensikt å gå til eller i land.. Motivet for å seile Nilaya til Antarktis var neppe å seile i åpent hav for turen sin del, eller drive fiskeri.. Det er derfor Andhøy er bøtelagt.. Så gjenstår det å se hva retten kommer frem til.. Sannsynligheten for at Andhøy var i land i Antarktis er også meget stor, for for å lete etter depot som ble lagt året før.. men om det er beviselig er en annen sak.. Dette handler om det skal være lov å ta loven i egne hender(selvtekt), og gjøre som man vil.. Eller som man skal søke om tillatelse før man handler. som er krav i forskriften Redigert 12.November.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Sannsynligheten for at Andhøy var i land i Antarktis er også meget stor, for for å lete etter depot som ble lagt året før.. men om det er beviselig er en annen sak.. Det er like lite sannsynlig som at han har seilt til månen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Andhøy vil ikke si hvor det stammer ifra, har det kommer fram hvordan forsvaret kan sannsynliggjøre at bildet er tatt dagen før forliset? Iom at han ikke vil ut med noe info om bildet kan han/de like godt ha tatt det selv.. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Tror dette har noe med kildevern å gjøre, det er mange som besitter bilder eller annen dokumentasjon de ikke kan bruke til annet enn å skape støy.. nettopp av den grunn at kilden eller opphavet til bildet ikke er kjent.. Doig greier Andhøy å skape litt støy, men ikke mer enn frisk bris i ett vannglass.. Det som etter mitt syn er interessant med Berserk forliset er hvorfor de forlot ankerplassen, når de viste om uværet som var varslet.. Det vil en neppe få svar på. Med mindre det finnes en utro tjener i Newzealandsk kystvakt som kjenner til noe som ikke tåler dagens lys.. Det er vel nærliggende å tro at det er de som var nærmest Berserk i denne tiden.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.