Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

- Won't turn him in ...

 

Det er ikke værre enn å rapportere båtens posisjon til de som "leter" etter båten. Er ikke særlig problematisk det slik jeg ser det..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ikke værre enn å rapportere båtens posisjon til de som "leter" etter båten. Er ikke særlig problematisk det slik jeg ser det..

Ja, det har du vel egentlig rett i. Og i tillegg er det ganske godt informert om hvor søkinga foregår, så posisjonen er ikke akkurat en godt bevart hemmelighet uansett.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan media snu så mye på en sak? ...

Ja det har jeg begynt å lure på også, men man kan gå inn på http://www.ourfarsouth.org/articles/168/jarle-andhoy.aspx og se hva mannen med de utstående ørene har på hjertet, helt ufiltrert av presse og annet tjafs:

 

- Let's hope he sinks ...

 

Jadda. Jeg synes det er fint med sterke meninger, da får vi som regel både et klart budskap og samtidig et tydelig inntrykk av avsender. På godt og vondt. Det har visst ikke Hr. Morgan skjønt ennå.

Link to post
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/2012/02/15/nyheter/utenriks/jarle_andh/antarktis/sydpolen/20232351/

 

Må si jeg støtter Andhøy bare mer og mer! Synes det er noe som skurrer lit i denne saken! Det blir spennende å se om hva som var grunnen til at dem flytta båten fra den safe plassen dem lå på.. det kommer frem at søk ikke er gjort på områder der det er sakt dettte er blit utført.. Man får virkelig ikke håpe at New Zealandske myndigheter prøver å skjule no som kan ha fått utfall i saken!

 

Ser her det diskuteres holdninger til sjøfarende!! noen har merkelige uttalelser ja! Alle som ferdes på sjøen har jo ansvar for å hjelpe noen som er i nød eller fare! Det er jo den eneste sikkre regelen til sjøss! Til og med Paul Watson i Sea Shepard bidro jo til søk, selv om deres oppførsel og sjømanskap til tider er helt hinsides!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

...

Synes det høres drøyt ut om de må betale 490k for satelittbilder fra forlistidspunktet.

Påløper det virkelig så mye i ekstra kostander for å ta ut disse bildene...?

...

Det er vel satelitten som koster, ikke selve bildene ...

 

Veldig fritt etter hukommelsen mener jeg å huske det ble vurdert som unødvendig å bruke satelittbilder da søket pågikk. Det vil i tilfelle fremstå som en litt uheldig beslutning dersom man skulle finne Berserk på disse bildene nå.

 

Å få bildene ut på nett hadde vært en kjempeide, Sikkert mange som kunne tenke seg å bidra med en skjerv også.

Link to post
Share on other sites

Tror dette er enda et klassisk eksempel på norsk presse, som vrir på en sak kun for å selge. Dette har han uttalt til NewZealandske medier:

 

http://www.3news.co.nz/I-wont-turn-Andhoy-in---Morgan/tabid/423/articleID/242357/Default.aspx#ixzz1mLvLXKbg

 

Jeg vil vel kanskje si at norsk presse er tatt litt på senga her ja.....hehehe

:flag_bp:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Satelittbilder koster en del, og det er nok som quantumduck sier at det selvfølgelig har noe med at det koster en del å få en slik fysak opp i lufta.

Prisen på en normal bildesatelitt ligger vel på rundt 300 mill USD, i tillegg kommer rundt 100-200 mill USD for oppskyting, så man må vel ha noe igjen.

 

Normalt ligger priser for et område på 60x60km på rundt 10K euro for 2.5 meter og fullfarge, og i avisene har det vel stått noe om at man ønsker bilder ned på 1 meter, så vil anta at det koster en del mer. I tillegg er det snakk om store områder, og 60x60km er ikke stort i de områdene der.

 

Når det kommer til Gareth Morgan kan man vel se i videoen på den siden det linkes til i innlegget ovenfor at han sier noe som ikke helt stemmer med den oppfatningen man har fått i Norske medier, meeeeen, Morgan skriver også en del på ourfarsouth.org, og utenlandske medier baserer den kommentaren om at han vil la Andhøy synke på et innlegg av Morgan på den siden, som er sitert nedenfor for de som måtte være interessert?

 

Jarle Andhoy, self-sustainability and Independence

While I admire people who have an independent spirit and like to do things their way, there is a limit. That's when their actions hurt others. If there's another trait in some people I can't stand it's bludgers, those folk who forever are taking advantage of the goodwill of others and never, ever are there for others in need.

 

Sadly this Andhoy bloke (the self-proclaimed Norwegian "Wild Viking" that is show-boating in the southern ocean) displays both characteristics. His so-called self sustainability is only made possible by budging off others, and he's actually angry that his three crew members who were about to die, had the audacity to let of their EPRB. He appears to not give a toss about the amount of hurt he imparts on those who get in the way of his quest for his "Wild Vikings" brand to attract sponsors and book sales. It's pathetic really and one has to have genuine sympathy for the families of the three lost souls that his quest for fame condemned to death.

 

Having had my fair share of flaunting mindless authority, I do have a soft spot for those who totally hate suffocating bureaucracy. We've ridden bikes across Egypt and Russia determined not to fall victim to authoritarian regimes and their apparatchiks whose primary daily mission is procuring bakseesh. It's a bit of a game and a stand for independent spirit. Others have lost their lives in far more serious stands against oppressive regimes.

 

But Andhoy is not of that genre. His mission is commercial success based solely on disobeying the law, and there is no evidence at all of him putting service to humanity in general ahead of that imperative. Catching up this week with some of those who have known this guy for over 20 years and have seen him bludging parts and time from other yachtsmen to keep his jalopy on the water, there is a general view the fellow is a bottom feeder, a taker of the worst kind. And now the concern is that his antics will result in a winding up of regulatory prohibition and enforcement of those rule so ruining the scope for adventurers in the Southern Ocean to pursue their goals. Selfish is too kind a word.

 

While he is canvassing support from those who cherish the independent spirit, who rail against mindless bureaucracy, this guy goes way too far. It's all about Jarle. Just talk to the families of those who perished to see the depth of support from those in the know. Sadly the numbers of the ignorant and impressionable that populate the discussion boards and chat rooms of the juvenile online community provide sufficient support for Jarle and his ultra-courageous brave Wild Vikings to fund their assault on the common good.

 

Let's hope he sinks.

 

Gareth Morgan

 

12 Feb 2012

Ser nå at linken til det innlegget også er lagt inn litt ovenfor, men lar det stå for de som ikke har fått det med seg, og legger til dette

innlegget som også er skrevet av Morgan for et par timer siden, ser ikke ut til at han har tenkt til å gi seg med det første!

The problem that people have with Jarle Andhoy is very simple – he doesn’t care who he hurts in order to promote himself and his “Wild Vikings” venture. His core values include thumbing his nose at authority no matter how well-intentioned rules are, and professing a selective self-reliance. In other words he doesn’t care for what communities decide is in their best interest, all that matters to Jarle is Jarle and the cargo cult his antics are generating. It would be all a laugh were he not hurting other people in the process. Because of that you have to adjudge whether Jarle actually stands for anything worthwhile or is merely a Jackass with no conscience. His actions speak far louder than his protestations of innocence;

 

1. He castigated his three shipmates for letting off their EPRB when for them it was a matter of life or death. Tragically they perished but Jarle still admonished them. Imagine how their families feel about his callous disrespect for their lives.

 

2. He has a record of environmental offences and utter disregard for community guidelines around protecting the environment.

 

3. His clowning around in Antarctica last year and again now, is resulting in serious consideration being given to stricter enforcement on all craft sailing these waters. One clown is ruining the ability of all adventurers to enjoy this region, and putting at risk the ability for people to visit and appreciate this last wilderness frontier.

 

4. The Norwegian government’s response to his bad behaviour last year was pathetic, they slapped him with a wet bus ticket in effect and so he’s back to flaunt all the rules and protections again this year. Norway needs to take full responsibility for his antics.

 

To the outraged Norwegian bloggers and talkback callers who are affronted at the depth of feeling against Jarle and his circus the response is simple. How would Norwegians feel if someone came into their part of the world, declaring they cared not about risks they posed to the environment nor to the work of others who seek to share and protect this space? No doubt they would be as outraged at this clown as much as we New Zealanders are.

 

Will we rescue him if he calls for assistance? Of course, but given the damage he poses it would be preferable for all if he just sank quietly.

 

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han kom med en litt mildere versjon nå, enn "Lets hope he sinks".

Ja, det er jo tross alt mildere å si at det er best om Jarle og mannskapet synker, enn å håpe at de synker.

 

Dette blir da andre gang (som jeg har sett) denne fyren med slik påstått omtanke for pårørende klarer å presse dette ut av seg. Hva har han egetlig mellom de usedvanlig store øra sine? Ingenting?

 

Resten av det han skriver er vel egentlig bare vanlig dritt-slenging, ikke særlig imponerende mao.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

spennende med slike folk... :crazy:

 

Vi har et ansvar for å beskytte disse sårbare områdene [/i]( som inneholder flere baser, deriblant McMurdoc basen med sine nesten 1300 fastboende i over 100 bygninger, 3 flystriper, dypvannskai og rundt 84 millioner ltr. diesel forbruk i kraftverkene sine.. som faktisk kom på plass i midten av 70 tallet da de stengte atomkraftverket sitt....) forfekter mannen som nå promoterer arbeidet for miljø i en russisk isbryter med 2x1500 hk eller noe.. I 2010 skulle han innom der på en såkalt boomerangtur.. de flyr inn, ser på litt pingviner og flyr hjem... Den gang var det litt rufsete vær, så de fløy inn flere ganger før de fikk landet... Og det er ikke småfly... ( en 11 timers tur som koster ca 200.000 US doller pr tur... )

Så med det i tankene, er det vel ikke så rart han ikke bekymrer seg om Andøy med sine få liter diesel bare synker.. Og kanskje kan komme enda mer i media med etterpåklokskapens triumf; "hva var det sa".

 

 

Ellers er jo denne mannen ganske så spes... han har kjørt MC turer i de fleste avsidesliggende områder og land og skriver bøker osv fra de turene. En virkelig miljøets forkjemper den mannen..

 

Kjenner jeg blr kvalm... :puke:

Men jeg håper at han og de 50 andre på isbryteren kommer hele hjem fra isen...

 

For Andhøy med mannskap, håper jeg med hele meg at finner sine svar og kan vende trygt hjem!!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Veldig enig My Casa! se på hvilke midler og hvilke båter Andhøy har brukt på sine tokt og eksbidisjoner! Dette er småtteri i forhold til alle kaksete rikfolk som leker ekspidisjon... da er det jo lite snakk om løyver og sånn til å være i området.. da er det jo bare å batale for seg så er det ok liksom..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Siden det ikke er noen andre nyheter, så er Gareth Morgan i gang med å

skrive litt i dag også.

Gareth Morgan ']

The callous character of the Norwegian, Jarle Andhoy and his persistent attempts to present risks to the environment, other people and ships is a direct result of negligence on the part of the Norwegian government. It is about time the NZ government made representations to Norway and implored it to behave as a member of the Antarctic Treaty System should, to rein in its errant citizen and cease being in effect, an accomplice to the attempts by Andhoy to put others and the environment at risk while he pursues his unauthorised showboating in Antarctica. The following letter to me, received from the family of one of those who lost their life directly as a result of Andhoy recklessness, provides an accurate character reference for this offensive Norwegian.

 

" am the sister of [… … ] who unfortunately lost his life last year due to the incompetence of Jarle Andhoy. I applaud you for your statements in regards to his recent expedition and agree with you 100% about his motives. Since last year Andhoy has not even once tried to meet us face to face or send us any pictures or footage of my brother, yet we had to go to court to try and stop his TV show on the expedition. Which we were unsuccessful due to Norwegian law.
Not once has he taken into account how we are coping with the devastation of losing a loved one in such a tragic circumstance and yet he still pursues the loss of the Berserk, without the proper authorisation and endangering not only another crew but also a protected area. Now close to the anniversary and all the recent media attention it is as if we are reliving the tragedy all over again….."

 

Governments too weak to enforce the spirit of treaties such as those that protect Antarctica are to be deplored not just for their ineffectiveness, but more seriously because their indolence engenders a climate of popularist insurgence against the consensual norms of environmental protection that have only arisen because of concern to protect the planet and its people. Norway's government sadly exhibits this degree of negligence and I implore the New Zealand government to awaken and lodge the strongest protest it can about Norwegian lethargy. Either that country believes Antarctica deserves to be protected and all those visiting that part of the world are required to take agreed steps not to endanger either the environment or others in the region, or it doesn't. Right now Norway looks a pretty bad global citizen. Imagine if as a result of Norway's slovenliness, if we get 20 Andhoy wannabes clowning around down here showboating their disregard of environment and shipping.

 

I dag er det hele den Norske nasjonen som har skylden, og anbefaler derfor alle å svare på tiltale i kommentarfeltet på Morgan's blogg!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste av de en kan kalle erfarne ekspedisjons-folk og seilere holder klokelig munn.

tror jeg at de Andhøy har betydelig flere seiltimer og erfaring enn de som du betegner som kalles "erfarne ekspedisjons-folk og seilere" har... Dette på tross av Andhøy relativt unge alder...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke nødvendigvis slik at man trenger være enig i alt Andhøy gjør, jeg er på ingen måte det, men denne Gareth Morgan som støtt og stadig kommer med sine utspill om at han håper båten synker, og at han til nød kan redde Andhøy og mannskap, men det beste ville vært om de sank i stillhet, viser så dårlig sjømannskap at enhver med mer enn ti minutter ombord i en båt i Oslofjorden burde reagere negativt.

 

Når han nå i følge seg selv har et av familiemedlemmene til en av de som omkom i ulykken med Berserk sin støtte i sitt forskrudde syn, så må dette familiemedlemmet være lettere forvirret når man da vistnok sørger over sin døde bror som omkom i en båtulykke i Antarktis, og velger å gi sin fulle støtte til en mann som håper at nok en båt nettopp skal synke i Antarktis, med mannskap og det hele ?

 

 

Når Gareth nå mener at hans prektige New Zealand bør ta affære overfor Norge, og at nordmenn nærmest er kollektivt ansvarlige for Andhøy's ekspedisjoner, så er det etter min mening ingenting i veien for å fortelle Gareth Morgan hva man synes om hans ekspedisjoner og hans håpløse skriverier, og det kan man for eksempel gjøre på denne facebook siden, som er litt verre for Morgan å modere, og det ser ut som flere allerede har gjort nettopp det.

Link to post
Share on other sites

Disse kapitalistiske originalene som skal redde verden i luksus mens de ikke ser på sitt eget carbon footprint som en utfordring i seg selv er i grunnen litt morsomme.

 

Jeg så på hjemmesiden at komfort om bord er viktig, og med tanke på størrelsen på isbryteren så virker det jo som om komfort og minimal risiko er mye viktigere enn naturvernet og global oppvarming.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...