Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

- De sier at det lukter vondt ombord. De har ikke fått vasket seg på noen måneder, og lukta kjennes mye bedre under varmere forhold enn i kulda, sier Rune «Supern» Olsgaard, som ikke vet hvor lang tid det kan ta før situasjonen med chilenske myndigheter blir avklart.

 

:lol: :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kanskje er det en viss spenning om Andhøy ikke vedtar boten og tar saken i retten? Jeg tror egentlig ikke det. Alt tyder vel på at denne ekspedisjonen er ulovlig.

 

Andhøy vet jo også at man må ha godkjenning før man reiser ut på en slik ekspedisjon. Det er bare det at han er uenig, og da kan man egentlig velge å ikke forholde seg til denne loven. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/jarle-andhoey-jeg-gir-meg-aldri/a/23329367/

 

Jarle Andhøy oppererer litt på kanten av loven, men må si jeg støtter han uansett på dette! Han er en sann eventyrer og er en mye bedre seiler enn de fleste byrokrater som sitter å klekker ut lovverk. Det er snakk om en liten lystbåt og naturekspidisjon!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Om Andhøy har rett, så kan det være flere som operer/har operert på kanten av loven i denne saken. Det er vel nettopp det Andhøy vil til bunns i slik jeg forstår dette.. for å finne ut hvorfor Berserk gikk til bunns i Sørishavet/Rosshavet.. Synes det er riktig av Andhøy og ikke gi seg før alt rundt forliset er belyst og kommet frem i dagen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan virke som at de sitter på noe dokumentasjon som de tidligere ikke har klart å fremskaffe ?

 

"Andøy forteller til Dagbladet at hans forsvarer, advokat Brynjar Østgaard, vil legge fram ny dokumentasjon i dag. Dette vil ifølge Andhøy vise at både norske, newzealandske og amerikanske polarmyndigheter hadde tett dialog om Berserk rundt ei uke før båten forsvant."

Link to post
Share on other sites

Det ville vært svært betenkelig om Berserk ble beordret ut av "sikker havn" av New Zealandsk kystvakt basert på press fra norske eller eventuelt amerikanske myndigheter .. Det er på sett og vis det Andhøy sier mellom linjene, slik jeg leser mellom linjene

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Blir det bevist at Berserk har blitt beordret ut vil vel dette utløse en "diplomatisk krise" mellom Norge og NZ. Tror saken blir dysset ned bevisst av myndighetene i begge land. Støtter Andøy og få klarhet i saken.

Selve ekspedisjonen og forsøket på og nå polpungtet er en annen sak..Kan ikke si jeg støtter denne.

Link to post
Share on other sites

Det er to saker her.. Det ene er selve ekspedisjonen og "lovligheten" av den sett ut fra norsk/internasjonalt regelverk for ekspedisjoner til Antarktis. Den skal ikke jeg ha noen mening om.. men årsaken som medførte at Berserk forlot sin "trygge" havn når det var meldt uvær kunne vært greit å få belyst. Samt hvorfor denne handlingen ikke ble meldt på noen måte, via satellitt eller radio kommunikasjon (offisielt). Det må jo være en grunn til denne handlingen.. Det er neppe for å dorge etter kokfisk til middagen de forlot havnen..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Interessant bilde som Andhøy la frem i går, skal være tatt dagen før forliset, hvem har så tatt dette bildet?

bilde

 

Er nok redd at sannheten rundt dette forliset nok aldri kommer frem i lyset, av den enkle grunn at det etter mitt syn ikke tåler dagens lys

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Beserk var for sent ute i et meget farlig område med en båt som ikke egnet seg og til dels uerfarent mannskap.

 

http://www.nrk.no/verden/_-advarte-_berserk_-kapteinen-1.7531760

 

 

Den erfarne seileren forteller at han aldri har seilt i en vind på 80 knops styrke, med temperaturer ned i minus 10 før.

Han mener at slike forhold raskt vil føre til store mengder vann og is om bord, og stor sjanse for at båten går rundt og synke. Har sier slikt kan skje raskt, og gi mannskapet knapp tid til å få på seg overlevelsesdrakter og komme seg i redningsflåte.

Novak sier til NRK at han tror «Berserk» enten kom ut for ekstremt dårlig vær, ble nediset, og gikk ned, ble sittende fast i isen eller traff et isfjell og gikk ned av den grunn.

– Jeg ville aldri reist med en liten seilbåt inn i Ross-havet. Det er for stor risiko med farlig is, og for åpent farvann med få eller ingen trygge steder å finne ly, sier Novak.

– På slutten av sommersesongen er det ekstra farlig, fordi temperaturen kan falle dramatisk, og det er fare for uvær, sier Novak.

 

 

Hvordan NRK kan backe opp og vise tv-serier om lovstridig virksomhet først på Svalbard og så i Canada synes jeg er veldig rart.

Link to post
Share on other sites

Om en har skaffet seg dette bildet via uoffisielle kanaler, vel da kan en ikke bruke det. .og en kan heller ikke dokumentere noe rundt dette bildet.. Hverken hvem som har tatt det, når det er tatt og om bildet er ekte eller ei.. Derimot så etterlater det tvil rundt hva som hendte, og en del ubesvarte spørsmål som dermed henger i luften

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis bildet er fra hvor Berserk lå er det i alle fall drøyt å kalle det en sikker havn. Uansett spekulasjoner om hva som hendte er 80 knop vind i 10 minusgrader mellom drivende isfjell ekstremt. Andhøy har utvist dårlig sjømannskap og satt mannskapet sitt i livsfare for å tekkes publisitet om egen person og inntekter fra TV og foredrag.

 

 

 

South African Charlene Banks, twin sister of Leonard Banks, who died when the Berserk went down, said, “He’s going back there again in what were the same conditions as last time. I think he’s on a suicide mission, to be honest. He says that it is to pay respect to the people that lost their life on his last one, but I think it’s more for publicity-mongering for his own show and his own reputation.”

http://www.adventure-journal.com/2012/01/authorities-seeking-rogue-norwegian-explorer-racing-illegally-to-antarctica/

Link to post
Share on other sites

Hvis bildet er fra hvor Berserk lå er det i alle fall drøyt å kalle det en sikker havn. Uansett spekulasjoner om hva som hendte er 80 knop vind i 10 minusgrader mellom drivende isfjell ekstremt. Andhøy har utvist dårlig sjømannskap og satt mannskapet sitt i livsfare for å tekkes publisitet om egen person og inntekter fra TV og foredrag.

 

http://www.adventure-journal.com/2012/01/authorities-seeking-rogue-norwegian-explorer-racing-illegally-to-antarctica/

 

Har du seilt i Rosshavet Krimart? Backdoor Bay er brukt som base på en rekke ekspidisjoner av forskjellig slag. Den var nokk ansett som en trygg havn og base. Andhøy var ikke ombord. Han var på land. Det er høyst usansynlig at gutta har lagt ut på Rosshavet frivillig med det værvarslet! Om Jarle hadde vært ombord hadde dem neppe gått ut. Myndighetene holder igjen opplysninger. Å betvile Andhøys sjømanskap tror jeg vi skal holde oss litt for gode til! Tenk litt før man går ut med slike utsagn! Andhøy er en person som lever ut seilerdrømmen med enkle kår og budsjett! Jeg betviler ihvertfall ikke hans ferdigheter som seiler og navigatør! At han oppererer på kanten av loven er en annen sak. Tror neppe Jarle Andhøy har etterlatt seg mest spor der oppe, og har vært noen stor trussel for miljøet der oppe!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...