Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

På en måte har jeg ikke helt sansen for Andhøy. Han minner mer om Robert Scott enn om Amundsen eller Shackelton. Scott var også en dårlig planlegger, drømmte om heroiske bragder og han brydde seg visst ikke så veldig mye at menneskeliv (inkludert hans eget) gikk tapt for å oppnå de. Andhøy viser litt den samme uansvarlighet overfor seg selv og andre. (Bare at han er ingen stor vitenskapsmann - Som Scott var.)

 

Når det er sagt så synes jeg det er likevel trist at det ikke skal være lov å ta risiko. Selv om man har ikke den helt gode følesen med Andhøy sine turer så mener jeg at det er trist at statene som New Zealand og Norge legger seg opp i dette nå.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker han lykke til!

 

Håpet han ville finne en ny båt, og ikke la seg "knekke" av all motgangen.

 

Man kan sikkert diskutere brudd på regler, men jeg ser det kanskje mer som en protest mot internasjonalt byrokrati.

 

Jarle er kanskje virkeligehetens svar på Jack Sparrow, en fri sjel som ikke lar seg stoppe av byrokratiske regler.

Så lenge han ikke er ute etter å skade naturen burde det vel være "fri ferdsel" og "allemansretten" gjelde på havet og?

 

Jack Sparrow: Wherever we want to go, we go. That's what a ship is, you know. It's not just a keel and a hull and sails; that's what a ship needs. Not what a ship is. What the Black Pearl really is, is freedom.

 

Det samme kan vel sies om Berserk og? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er han på vei til Antarktis tipper jeg han snart sitter i fengsel på NZ. Litt vanskelig å "snike seg ut" med den båten - myndighetene både her og der er nok et ekstra gir iherdige etter å ta han nå...

 

Jeg har stor sans for Jarle Andhøy og det han driver med. Verden reguleres mer og mer. Man seiler mindre og mindre fritt; skal du på tur kan du bestille cruise eller charterreise. Jeg liker ikke den utviklingen.

 

Synes forøvrig det er tull når TV Norge profilerer Berserk-serien i sub-title som Alt for Norge. Disse reisene gjør de for sin egen del, og det er greit nok.

 

Men lange reiser er nok desverre snart slutt for Andhøy om han ikke kryper til korset og retter seg etter myndighetenes umettelige behov for stadig økt kontroll over enkeltmennesker.

Link to post
Share on other sites

Om Andøy var en ren Hollywoodfigur ville jeg heiet på ham. Det problematiske er at dette ikke er fiction. Dette er virkeligheten. Og vi snakker om virkelige menneskeliv.

Min morfar var 2. generasjons ishavsskipper, og ikke akkurat kjent for å være en pyse. Han hadde nok et håp om at hans barnebarn skulle velge en karriere til sjøs, og det han konstant innprentet i oss var at en skippers aller viktigste oppgave er å bringe sitt mannskap trygt hjem.

Jeg observerer at Jarle Andøy helt klart setter andre prioriteringer i høysetet. God underholdning blir det jo, men det bør være mulig å diskutere om dette egentlig er godt sjømannskap.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merkelig hvor effektive og samkjørte UD og myndighetene er når det gjelder denne saken. Du kan jo forsøke å kontakte UD for å få hjelp om noe viktig, eller politiet når du har hatt innbrudd, så skal du se på effektivitet.. Dette handler om å statuere eksempel og hvem som bestemmer, og ikke om sikkerhet eller kostnader. Nå pisser Jarle bokstavlig talt på de høye herrer som sitter med makten, jo større bokstaver i VG jo større blir innsatsen fra byråkratiet og makten, en moderne pissekonkurranse så å si. ”Nå skal vi endelig vise at vi faktisk gjør noe”, også springer de etter VG forsiden som de har gjort i årevis. Og disse idiotene får mine penger….

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg virker lit uklokt.. Når han nå først skal tilbake kunne han jo gjort det på den riktige måtem.. men kansje han har noe han skal bevise.. eller så skal han lete etter vraket for å få bedre selvfølelse.. ikke vet jeg.. Men det er nok lite sansynlig å finne igjen en båt som er skrudd ned av isen! Får håpe det går bra med dem uansett da..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Dette handler om å statuere eksempel og hvem som bestemmer, og ikke om sikkerhet eller kostnader. Nå pisser Jarle bokstavlig talt på de høye herrer som sitter med makten, jo større bokstaver i VG jo større blir innsatsen fra byråkratiet og makten,

 

Ikke tvil i mitt sinn om at du har et godt poeng her som det er hold i.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker han lykke til!

 

Håpet han ville finne en ny båt, og ikke la seg "knekke" av all motgangen.

 

Man kan sikkert diskutere brudd på regler, men jeg ser det kanskje mer som en protest mot internasjonalt byrokrati.

 

Jarle er kanskje virkeligehetens svar på Jack Sparrow, en fri sjel som ikke lar seg stoppe av byrokratiske regler.

Så lenge han ikke er ute etter å skade naturen burde det vel være "fri ferdsel" og "allemansretten" gjelde på havet og?

 

Hør hør! :thumbsup:

Ønsker Jarle en god seilas :clap:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Har stor respekt for de eventyr Jarle har vært med på, særlig de første turene.

 

Siste tur derimot, med gjenerobring av Sydpolen med ATV ! For å hedre Amundsen og Co, hadde jeg lite sans for. Kan ikke se at hverken polarhelter eller fedrelanded ble hedret av det stuntet.

Han har mistet 2 båter, samt 3 kamerater i Antarktiske ekspedisjoner...

 

Er det heltemodig eller idioti å risikere nok en båt og manskap for å finne Berserk? De døde er uansatt døde.

Link to post
Share on other sites

Er det heltemodig eller idioti å risikere nok en båt og manskap for å finne Berserk?

 

Forstår godt hva du mener, men vi skal ikke glemme at Jarle i det meste av sitt liv har

befunnet seg på havet og at han med stor sansynelighet vil befinne seg på havet i resten av sitt liv.

At han ønsker å søke opp gamle skuta for kanskje å få et og annet svar på hva som hendte,

er ikke så rart ? (Han har med sonar) Vet ikke hvordan han tenker, men mulig han føler at noe er ugjort der nede, både

med tanke på den forliste båten og målet om å nå sydpolen.. De omkomne vil sikkert bli hedret av Jarle både i denne og senere ekspedisjoner !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......ikke akkurat kjent for å være en pyse. Han hadde nok et håp om at hans barnebarn skulle velge en karriere til sjøs, og det han konstant innprentet i oss var at en skippers aller viktigste oppgave er å bringe sitt mannskap trygt hjem.

Jeg observerer at Jarle Andøy helt klart setter andre prioriteringer i høysetet. God underholdning blir det jo, men det bør være mulig å diskutere om dette egentlig er godt sjømannskap.

 

 

Nå var vel strengt talt ikke Andøy skipper på tidspunktet båten forliste. Så vidt jeg har fått med meg hadde han forlatt båten i det som ble betegnet som "trygg havn" og overlatt skipperansvaret til en kompetent person. Han kan sikkert kritiseres for mye, men på det tragiske tidspunktet var han faktisk i land (og følgelig ikke båtens skipper).

Link to post
Share on other sites

Veldig godt poeng!

 

Nå var vel strengt talt ikke Andøy skipper på tidspunktet båten forliste. Så vidt jeg har fått med meg hadde han forlatt båten i det som ble betegnet som "trygg havn" og overlatt skipperansvaret til en kompetent person. Han kan sikkert kritiseres for mye, men på det tragiske tidspunktet var han faktisk i land (og følgelig ikke båtens skipper).

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...