Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

 

Jeg så på hjemmesiden at komfort om bord er viktig, og med tanke på størrelsen på isbryteren så virker det jo som om komfort og minimal risiko er mye viktigere enn naturvernet og global oppvarming.

Så lenge disse er mer opptatt av hva andre gjør enn hva de selv gjør, så blir det gjerne slik... De ser ikke at de selv "kaster stein i glasshus".

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om Andøys seilerfaring, men det er neppe i fokus for de som ubetinget støtter han, det handler nok mer om en beundring av baiasserier, reglbryting og svulstige uttalelser.

Jo, det har en underholdningsverdi også, det er kanskje det viktigste. I TV-programmet deres fra Japan, minnet det sterk om de bravader vi utføre som førstereisgutter på 16-17 år for en liten mannsalder siden. Men disse er jo vel voksne karer..eller? Jada, en kan da ha det moro jada,jada

Link to post
Share on other sites

Ville tro de befinner seg et eller annet sted i Ross havet nå, og det er vel en ti-tolv dager siden de krysset 60 grader sør så hvis de seiler den veien bør de være i nærheten av McMurdo ?

 

Vet ikke om de skal innom McMurdo, men kanalen inn er åpen så det er muligheter for det. Utstyret som ble satt igjen der ved forrige Berserk tur ble sendt tilbake for litt over en uke siden, så de har vel egentlig ingen grunn for å reise dit, men det er ikke så mange andre steder å dra innom.

 

Utstyret pakket og klart for et par uker siden.

 

andhoey.jpg

 

 

De er mulig å følge med på webkameraene på McMurdo for å se hva som skjer der!

 

antarktiskartnytt.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om Andøys seilerfaring, men det er neppe i fokus for de som ubetinget støtter han, det handler nok mer om en beundring av baiasserier, reglbryting og svulstige uttalelser.

Min oppfatning er at det finnes ganske mange som er uenige i enkelte av Jarle Andhøys aktiviteter, men som allikevel viser en forståelse for det han gjør totalt sett.

 

At noen ikke evner å være litt mer nyansert og er imot alt og alle har jeg også en forståelse for, da det bare må erkjennes at enkelte med utseende som et menneske er skapt slik. Hva som er mest umenneskelig, -å ønske at folk skal få lov til å være forskjellige eller mene at alle skal være som seg selv er nok opp til hver enkelt å mene noe om, eller?

Link to post
Share on other sites

Men forståelsen må kanskje gå begge veier?

Forståelsen begge veier er fint spesielt nåt en sak har flere elementer, og for egen del så er jeg ikke automatisk imot noe som jeg ikke kommenterer når jeg argumenterer for et element i saken. Jeg oppfatter derimot at du stadig argumenterer for egne synspunkter ved å kritisere andres synspunkter eller holdninger, noe som i mine øyne ikke er en måte å vise forståelse på.

Link to post
Share on other sites

 

Når Gareth nå mener at hans prektige New Zealand bør ta affære overfor Norge, og at nordmenn nærmest er kollektivt ansvarlige for Andhøy's ekspedisjoner, så er det etter min mening ingenting i veien for å fortelle Gareth Morgan hva man synes om hans ekspedisjoner og hans håpløse skriverier, og det kan man for eksempel gjøre på denne facebook siden, som er litt verre for Morgan å modere, og det ser ut som flere allerede har gjort nettopp det.

 

Freske uttalelser om oss Nordmenn på denne Facebooksiden gitt:

 

Morton Bartlett That will never happen, a while back norwegian hunters in NZ shot a few Wood Pigeons(Protected native species , posted video on youtube, thats how they got caught. Although Norway can prosecute own citizens for this, they declined as according to them it did not effect the species...what would happen if I shot a few norwegians

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Forståelsen begge veier er fint spesielt nåt en sak har flere elementer, og for egen del så er jeg ikke automatisk imot noe som jeg ikke kommenterer når jeg argumenterer for et element i saken. Jeg oppfatter derimot at du stadig argumenterer for egne synspunkter ved å kritisere andres synspunkter eller holdninger, noe som i mine øyne ikke er en måte å vise forståelse på.

Jeg beklager at du føler det ubehagelig at vi er uenige, men det er vel noe av diskusjonens vesen, en gir uttrykk for sine meninger, noe som ofte ikke harmoner med andres meninger, men en kan også forandre mening ut fra andres/dine argument.Jeg respekter selvfølgelig at du har andre meninger uten at disse i dette tilfellet har påvirket det det jeg mener.

 

Nå kunne en nærme seg problemstillinger på en mer sokratisk måte ved å stille noen spørsmål selv om det er noe omstendig i en slik spalte...men jeg gjør et forsøk:

 

Tror du at følgende momenter vil kunne påvirke mine holdning i denne diskusjonen?

Har erfaring som fisker i Nordishavet, sjømann i utenriksfart, beredskapstjeneste på på MTB i 5 år under den kald krigen?

Har alltid eid fritidsbåt og seilt i over 30 år i inn og utland?

Når en av de omkommen var sønn til en tidligere kollega?

Når jeg kjenner mange som kjenner?

 

Tror du at disse momentene gir meg en bedre eller dårligere forutsetning for å mene noe i denne saken?

 

Ja slik kunne jeg fortsett, men som du ser egner det nok seg bedre i muntlig form slik gamle Sokrates praktiserte det på torget.

ute at en legger altfor mye negativet i det.

Link to post
Share on other sites

Av de som ubetinget støtter og beundrer Andøys bravader tror jeg er en stor andel uerfarne båtfolk, kanskje ikke båtfolk i det hele tatt. De fleste av de en kan kalle erfarne ekspedisjons-folk og seilere holder klokelig munn.

Ja, det er vel ingen bombe at det er mange sofabønder som har fått med seg Andøy på TV-skjermen. Men hvor mange er det som støtter ham helt ubetinget? Tror de fleste setter spørsmålstegn ved å ha med en «ufrivillig» blindpassasjer og mye annet. Det gjør ihvertfall jeg, selv om jeg i utgangspunktet støtter ham.

 

Og så lurer jeg på hvorfor det er klokt å holde munn hvis man er kvalifisert til å mene noe om saken? Kagge og Kvam har uttalt seg, begge har forståelse for motivene og mener Andøy selv har den beste kompetansen til å vurdere risikoen. Dog mener ihvertfall Kvam at prosjektet er for ambisiøst.

Link to post
Share on other sites

 

Tror du at følgende momenter vil kunne påvirke mine holdning i denne diskusjonen?

Har erfaring som fisker i Nordishavet, sjømann i utenriksfart, beredskapstjeneste på på MTB i 5 år under den kald krigen?

Har alltid eid fritidsbåt og seilt i over 30 år i inn og utland?

Når en av de omkommen var sønn til en tidligere kollega?

Når jeg kjenner mange som kjenner?

 

Tror du at disse momentene gir meg en bedre eller dårligere forutsetning for å mene noe i denne saken?

 

 

Med all mulig respekt for dine erfaringer, du kan ikke påberope deg noen fasit basert på disse, selv om du sikkert har de beste forutsetninger. Det er en del åpne spørsmål rundt Andøys ekspedisjoner men når det gjelder risiko og forholdet til pårørende må nesten det bli hver enkelts valg, og ikke Andøys, eller ditt og mitt. Man bør ha respekt for sine pårørende, men den respekten bør gå andre veien også, og det går ikke an å sette en slags felles norm for hva som er riktig for andre, basert på ens egne normer og erfaringer. Ikke dermed sagt at alle på Nilaya har tatt det rette valget, men det er heller ikke sannsynlig at et valg etter din eller min standard ville vært det riktige for alle ombord.

 

Forøvrig, når det gjelder bagasje; Andøy har selv litt å drasse på i så måte, hvilke forutsetninger synes du det gir ham?

Link to post
Share on other sites

Ja, alle har nok normer basert på ett eller annet som grunnlag for sine valg, jeg har mine og du har sikkert dine. Normer som jeg er grunnleggende uenige i vil jeg ikke respektere og protestere mot, generelt sett, noe jeg neppe er alene om. Jeg tror ikke jeg har påberopt meg fasit hverken for det ene eller andre, men jeg forbeholder meg retten til å være uenig i noen av valgene og utspillene til Andøy, ut at det nødvendigvis ser ut til påvirke hans tilhengere. Derfor takker jeg for meg i denne nokså unyttige diskusjonen. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner du antagelig til det bakenforliggende bedre enn meg, men når jeg leser følgende

 

«Som mor er man alltid bekymret, men jeg kan ikke la min angst stoppe ham fra å leve sitt liv, sier Ulvolden til Dagbladet. »

 

... så oppfatter jeg det som pårørende respekterer Samuel Massie's beslutning om å delta. Det er kanskje ikke slik jeg ville sett på det selv i den samme situasjonen, men å protestere mot dette fordi det ikke nødvendigvis er i tråd med mine egne normer blir for meg fullstendig fjernt. Jeg hadde også oppfattet det som særdeles utidig og provoserende om noen hadde protestert mot min avgjørelse i en sak som denne. But that's just me ...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg har påberopt meg fasit hverken for det ene eller andre, men jeg forbeholder meg retten til å være uenig i noen av valgene og utspillene til Andøy,

Siden du skriver at du er uenig i noen av valgene til Jarle Andhøy, kan du da si noe om hvilke punkter du er usikker på eller enig i?

 

Selv mener jeg å ha gitt uttrykk for at jeg ikke er tilhenger av å bryte regler og forskrifter, ikke er tilhenger av å gå mot ønskene til pårørende etc. men at jeg samtidig ser at det kan være behov hos enkelte, -i enkelte spesielle situasjoner å la andre forhold veie tyngre.

 

Generelt mener jeg det som Jarle Anhøy gjør er av allmenn interesse, og det med relasjon til hvordan enkelte ting forvaltes til fordel for noen, og til bakdel for andre i vårt samfunn.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.
Om ikke annet så har han riktig merke på 4-hjulingene i hvertfal!! Denne diskusjonen her vil jeg ikke diskutere lengre for det blir for mye spekulasjon og for mange bedrevitere som vet best...


Ville tro de befinner seg et eller annet sted i Ross havet nå, og det er vel en ti-tolv dager siden de krysset 60 grader sør så hvis de seiler den veien bør de være i nærheten av McMurdo ?

Vet ikke om de skal innom McMurdo, men kanalen inn er åpen så det er muligheter for det. Utstyret som ble satt igjen der ved forrige Berserk tur ble sendt tilbake for litt over en uke siden, så de har vel egentlig ingen grunn for å reise dit, men det er ikke så mange andre steder å dra innom.

Utstyret pakket og klart for et par uker siden.

andhoey.jpg


De er mulig å følge med på webkameraene på McMurdo for å se hva som skjer der!

antarktiskartnytt.gif

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

 

6:27 AM Sunday Feb 19, 2012

 

Busby Noble, the impromptu crewmate on Norwegian adventurer Jarle Andhoy's illicit trip to Antarctica, faces two grillings when he returns – from authorities and his girlfriend of 20 years, T.P. Teiho.

 

And Teiho already has harsh words for entrepreneur Gareth Morgan for saying he hoped Andhoy's boat Nilaya sank in the icy Southern Ocean.

 

"I hope he sinks, she said. "What a thing to say."

 

Andhoy arrived in New Zealand on January 2, failing to declare a previous deportation from Canada. This attracted the attention of Immigration NZ, which planned to kick him out but Nilaya set sail, with Noble on board, before papers could be served.

 

Noble told Teiho in a satellite phone call he was learning how to sail and had seen a few seals, but she has not heard from him since. "I just hope he is okay," she said, adding that on his return "I'll give him a hiding for starters, then ban him from any boat and tell him to stay on the ground."

 

In messages from the satellite phone, Noble says he never planned things this way, "but now that I'm out in the cool, clear breeze I think I'm doing myself a world of good." And in a phone call last Sunday, Noble said he knew all the men on the ill-fated Berserk II voyage last year.

 

He dismissed the idea he'd be in trouble for sailing to New Zealand's Ross Dependency without a passport or official clearance, though he could face a $100,000 fine. "I didn't realise I needed a passport to visit New Zealand."

 

 

 

 

 

 

6375676.jpg

Link to post
Share on other sites

Stockholm syndrome? :giggle:

Er nok ting i innlegget som tyder på at dette kan tendere mot "Stockholm syndrom" ja..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men i alle dager, følger ikke disse menneskene med i det hele tatt?

 

Det har vært godt kjent i tre uker nå at en del av depotene er hentet inn av mannskap fra McMurdo, og at disse depotene sammen med det som ble satt igjen på McMurdo basen er sendt tilbake til New Zealand.

Akkurat hvilke depoter det er snakk om som er hentet inn vet ikke jeg, men jeg trodde oppriktig talt at man hadde kontroll på dette, og at det ikke var noen stor nyhet.

Det må enten være Dagbladet som surrer, eller så er Supern og Jarle helt i Disneyland som ikke har hatt kontroll på dette før nå?

 

Her er deler av noen innlegg fra et annet forum som ble skrevet for snart tre uker siden av noen som er på McMurdo basen:

 

I am wondering what Andhoey's real motives for coming to the ice are?

He says he is looking for signs of his sunken ship, but there have been no reports of anything left. If there was anything, the constant air taffic of helos and twin otters would have found somtheing.

Is he going to the pole? His quad bikes and fuel caches have been sent back to New Zealand, so he does not have the resources to do such a trip, unless he brought more stuff on this boat. And he is again very late for such a lark

The channel to McMurdo is cut and is mostly free of ice, so he has a chance of getting there at least.

......

 

I should disclose that I am here in McMurdo, and will be here when he arrives. I was here last year as well while all that transpired.

Regarding his caches and ATVs, it was all sent north on Feb 1 in accordance to the timeline Andhoey agreed to last year with the New Zealand program. It is long gone, and I assume he knows it. I will send some pictures when I get to a faster connection

I cannot speak personally about those shore side caches, but I am sure that the deceased crew would not have had time to lay those while fighting the three day blow that sank their boat. They were in the channel, just outside town less than a day before the storm hit, but I guess they could have laid caches before they arrived in the channel to offload the ATVs and such.

Link to post
Share on other sites

Men i alle dager, følger ikke disse menneskene med i det hele tatt?

 

Det har vært godt kjent i tre uker nå at en del av depotene er hentet inn av mannskap fra McMurdo, og at disse depotene sammen med det som ble satt igjen på McMurdo basen er sendt tilbake til New Zealand.

 

Tja, New Zealand og Scott basen(NZ) kjenner ikke til at utstyr er funnet og sendt til New Zealand... Det ville vel vært naturlig om Newzealandske myndigheter kjente til dette, hvilket de benekter i følge Dagbladet. Dette skal jo tollklareres inn i landet..

 

Men det er jo ca. 3 uker siden det ble kjent at Andhøy skulle tilbake til Antarktis, så det var sikkert på høy tid for de regjerende myndigheter i Antarktis og gjøre noe..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...