Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Etter dagens episodes slutt.

 

Dette er ikke siste gang Foss er døden nær. Da mannskapet er i Dødens Dal i Indonesia for å forberede seg til noen av verdens farligste farvann, gikk det igjen veldig galt.

 

- Det smalt, men jeg husker ikke så mye, for jeg lå i koma i åtte-ni dager, og ble vel ikke funnet av Jarle (kaptein Andhøy, red.anm.) før etter fire dager på sykehus. Det ble en del brudd. Jeg tror det var rundt 250-300 sting, operasjoner og metalldeler i beinet, sier Foss.

 

Da hadde Andhøy gått fra sykehus til sykehus i flere dager i håp om å finne ham. Foss vet fortsatt ikke hva som faktisk skjedde.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Mulig disse karene dramatiserer for å lage tv show av turen, men tanken som sitter i meg etter å ha sett disse episodene er at jeg egentlig ikke er forbauset over at det gikk til helvete med de der nede.

 

Oppførselen så langt minner meg om når vi fikk grønne førstereisgutter i 16 -17 års alderen ombord på langfartbåter.

Fyll og fest og null tanke for dagen i morgen.

For en flott måte å representere Norge på, spesiellt med tanke på den svulstige innledningen med Nansen, Amundsen, Sverdrup og Fram...

Link to post
Share on other sites

Oppførselen så langt minner meg om når vi fikk grønne førstereisgutter i 16 -17 års alderen ombord på langfartbåter.

Fyll og fest og null tanke for dagen i morgen.

Ja,det samme minner det meg om.

Lurer på hvor mange her som har vært der nede i "ishavet"?

Jeg fikk vertfall "hetta" av alt dritværet.

Link to post
Share on other sites

Har ikke Jarle sine turer til Sydishavet endt med forlis i 100% av tilfellene? Kanskje han klarer å forbedre statistikken denne gangen. Men jeg synes faktisk det er ufint av ham å ta med tenåringer på slike turer. En 30 åring vet hva det vil si å risikere livet, en 18 åring er som oftest helt grønn på temaet liv og død. Hadde han vært en god kaptein hadde han latt småbarn på 18/19? være igjen hjemme. At han seiler ned på nytt har jeg i og forseg ikke noe spesielt imot, men jeg synes han burde holdt seg for god til å leke med livet til smågutter.

Link to post
Share on other sites

Mnja.

Det verserer forskjellige historier.

En at Berserk ble rent i senk ved kai, og en at den sank etter en knockdown.

Uansett var det langt unna Antarktis.

Jeg ser av Antarctic Chronology at Berserk er listet i Antaktis både i sesongen 1998-1999 og 1999-2000.

Jarle er ikke god å bli klok på.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for den. da er det bragt på det rene.

 

Jeg synes hele denne historien er høl i hue.

Myndigheter jakter på fire mann i en seilbåt for brudd på miljøforkriften.

Og lederen for Polarinstituttet og statsministeren flyr fra Norge for å gå på ski den siste kilometeren til polpunktet. Det er vist helt OK og i samsvar med miljøforskriften.

Likedan med et TV-team som flyr inn for å leite etter Jarle. Helt OK og i samsvar med miljøforskriften det også, selv om man svir av noen tusen liter A1.

Men denne blir helt grotesk i sammenligningen. Digre cruiseskip som som farter ut og inn i området og svir av tusenvis av kubikk med tungolje. Helt i samsvar med miljøforskriften.

Men Jarle jakte det på for brudd på samme.

La ham være i fred. Han prøver bare å finne ut hva som skjedde ifjor.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange synes tydeligvis at det er irrelevant og kjettersk å sammenlikne med Roald Amundsen.

 

Er det ?

 

Amundsen seilte gjennom Nordvestpassasjen med «Gjøa» i 1903–1906, Andhøy gjentok turen, men på ett år.

Amunsen, fikk låne "Fram" av Nansen under dekke av å skulle en tur til nordpolen. Som kjent gjorde han noe helt annet. Andhøi dro uten å spørre om lov.

Link to post
Share on other sites

Mange synes tydeligvis at det er irrelevant og kjettersk å sammenlikne med Roald

 

Og noen synes det er irrelevant og kjettersk å sammenligne Plumbo med Beatles. Roald Amundsen er kun en mygg i skyggen av Nansen, men jeg synes allikevel det er direkte respektløst å nevne dagens "ekspedisjonsdeltagere" i samme åndedrag som Amundsen. Selv om han var noe rotete med økonomien og svært kontroversiell i sin samtid, hadde i hvertfall hans ekspedisjoner et lite snev av vitenskaplig verdi. Om Berserkmannskapet har ofret noen timer, og slengt rundt seg med komplimenter til beboerne i Tangerudbakken, fjerner ikke dette vissheten om reklamens verdi. Det er kanskje ikke tilfeldig at disse seriene går på samme kanal? All ære til Jarle, han er nok en helvetes navigatør og begersvinger, og like flink ril å skjerpe seg når kameraene er på. Der kunne han kanskje tipset de andre litt. Men nasjonalhelt? Ærlig talt! Det er glimrende TV undeholdning, men jeg er så gammel at jeg foretrekker NRK2. Der håper og tror jeg aldri disse seriene slipper til. Forøvrig er jeg hjertens enig i de som tidligere i denne tråden har mer enn antydet at Andhøys strategi ved mannskapsutvelgelse er skikkelig bunnmål.

 

Det knyter seg i brystet når jeg tenker på de etterlatte som savner tre SVÆRT unge, eventyrlystne mennesker. RIP.

Link to post
Share on other sites

men jeg er så gammel at jeg foretrekker NRK2. Der håper og tror jeg aldri disse seriene slipper til.

 

Til informasjon så var det vel NRK som var først ute hva Jarle Andhøy og berserk angår. Hvorfor man senere har valgt å samarbeide med TvN bruker jeg ikke en kalori på å fundere rundt, da det er revende likegyldig. :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Om Berserkmannskapet har ofret noen timer, og slengt rundt seg med komplimenter til beboerne i Tangerudbakken, fjerner ikke dette vissheten om reklamens verdi. Det knyter seg i brystet når jeg tenker på de etterlatte som savner tre SVÆRT unge, eventyrlystne mennesker. RIP.

 

Når det gjelder Jarle Andøy, hadde han i forbindelse med turen nordover mot Nordpolen et samarbeid med Universitet i Tromsø.

 

Når det gjelder de 3 menneskene som døde, var de helt sikkert informert med faren med turen. Uansett en trist utgang!

 

I to av ekspedisjonene hadde jeg møte med Jarle og Alex. Og begge er Intelligente mennesker. Vi lånte ut maritime VHF. Ikke siste modeller, men modeller som hadde vært noen år. Som selvfølgelig fungerte bra. Som man har sett av Berserk båtene, har de ikke reklame. Og det er slik Jarle vil at ekspedisjonene skal være. Ikke kommersielle "jippo" Og undervurdere Jarle er bare dumt. Han er meget godt kjent med risikoen med turene, og det tror jeg mannskapet også er.

 

Forøvrig ønsker jeg Jarle & CO LYKKE TIL.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Her er en fin synser.

Han sier : "Morgan mener Andhøys oppførsel setter andre menneskers liv i far og at nordmannnen viser liten respekt for miljøet i det sårbare området".

Sier han som kommer med to digre dieselmaskiner, diverse hjelpemotorer, RIB'er og Hoovercrafts.

Det er for øvrig ingen isbryter. Det er en utrangert seismiker.

Link to post
Share on other sites

Erling Kagge kommenterer Link

 

Kagge:

"Jeg har ikke uttalt meg om saken tidligere, men det er mange som kritiserer Jarle. Vi må ikke glemme at ingen andre nordmenn vet mer om å seile med seilbåt til Antarktis. Det er noe helt annet enn å ferdes der med cruisebåt eller forskningsskip,"

 

"Jeg har vært der nede og seilt da man slapp å spørre staten om lov. Det passet bra til mitt lune, svarer Erling Kagge"

 

Dette er vel hovedpoenget i saken. Cruise-skip gis tillatelse, men borgernes frie ferdsel skal stoppes. Betal, eller sitt i sofaen.

 

Det vil med rådende regime etter hvert måtte bli ulovlig å ferdes i fjellene, i det minste vinterstid. Fjellklatring i fritt terreng må bli ulovlig uansett årstid. Ferdsel på havet uten at det er i næringssammenheng vil selvfølgelig også måtte bli ulovlig. Man utsetter seg selv og redningsmannskapene for fare. Sitt i sofaen og driv med bøker og slikt. Sånn som Kagge gjør nå. Eller dra på charter, cruise ol hvor staten lukker øynene fordi man trekker inn avgifter.

 

Det er et mye brukt argumentet at man setter redningsmannskapene i fare. Det er sett fra redningsmanskapene alt i alt bare sprøyt. Redningsmannskaper søker både oppdrag og spenning. Ellers hadde de ikke hatt den jobben. Det er ingenting som er verre for dem enn å ikke ha noe å gjøre. De er trent til å sette grenser for egen sikkerhet og det gjør de også. At det uansett er en viss risiko vet de. Det er vel faktisk rett og slett noe av grunnen til at man valgte jobben.

 

Og miljøargumentet - virkelig? Spar meg. Når cruise-skip får tåkelegge fjordene våre og til og med er velkomne i Antarktis! Når vi er verdens rikeste land fordi selger olje. Det er selvfølgelig bare tull å si at en seilbåt er så belastende for et kontinent at den kan nok desverre ikke dra dit. Det er fullstendig på trynet.

 

Det er viktig at man sier fra og bremser myndighetene. Byråkratiet jobber etter "sin logikk" om å beskytte hver og en av oss mot seg selv. Det oppleves kanskje rett sak for sak for byråkraten, men man må bremse dette. Det ender ikke bra opp.

 

Fri ferdsel er et veldig viktig grunnprinsipp. Og man kan ikke kreve tillatelser, forsikringer, sertifikater, at du er venn med Jens eller lignende for å få lov til å ferdes. Da er det ikke lenger fri ferdsel.

 

Det er Polarinstituttet/ myndighetene som er på ville veier her.

 

At man prøver å redde dem som trenger hjelp uten å kreve betaling er også et viktig prisipp som fortsatt er nedfeldt i norsk regelverk. Men det virker som om prinsippet med gratis er under press. Man skal snart bare hjelpe dem som har råd til å betale for det (ref Polarinstituttet overfor Andhøy). Staten skal tjene på å redde folk. Dersom det er avklart kan du dra... Huff.

 

Jeg har tidligere sagt at jeg tror det ender opp med at Andhøy havner i buret. Men, nå har han fått veldig bred oppmerksomhet og det ser ut som at et veldig klart flertall mener at livet ikke blir så bra dersom myndighetene beslaglegger friheten til å ferdes.

 

Dersom myndighetene fengsler Andhøy, får man fokus på at Jens kan fly inn, cruisebåter og hvalfangere kan seile inn, myndigheter ha baser og flyplasser osv. Men en seiler - han skal vi faenmeg ta!

 

Andhøy har allerede klart å bidra til å bevisstgjøre veldig mange om noen veldig viktige prinsipper.

 

Bur inn Andhøy, så får vi enda bedre lys på hva slags regelverk dere i Polarisntituttet aktivt forsvarer, hvilken retning dette går og hva dere driver med; flyreiser, charterturer for myndighetene selv, tur for Jens, hvalfangst, cruise-trafikk osv. For all del, straff den frie seileren. Hardt!

 

Vis at Allemannsretten - det var prinsipp i tidligere tider. Nå er det rettigheter for myndighetenes ansatte - og de som betaler.

Link to post
Share on other sites

Tror dette er enda et klassisk eksempel på norsk presse, som vrir på en sak kun for å selge. Dette har han uttalt til NewZealandske medier:

 

http://www.3news.co.nz/I-wont-turn-Andhoy-in---Morgan/tabid/423/articleID/242357/Default.aspx#ixzz1mLvLXKbg

- Won't turn him in ...

 

... ja det skulle han fått et par praktiske problemer med å få til, vil jeg tro ... og forøvrig kan vi nå si med (enda større) sikkerhet at vi ikke skal tro alt vi leser, og at Morgan har utrolig store ører. Resten bør vi ta med en klype salt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...