Jump to content

Rssr - Sikkerhets- Og Småbåtregisteret


KOB

Recommended Posts

Helt enig, Skipper Worse :yesnod:

 

Vær optimist - dette er noe som vi skal hanytte av alle båtvenner - hvis det etter "å ha kommet igang" viser seg å ha seilt under falskt flagg, ja så melder jeg meg ut......, og begynner å arbeide hardt for de forandringer som måtte være nødvendig for å få ting formålstjenlig!

 

MEN - gi de nå en sjanse da, folkens! :seeya:

 

:sailing: Ship'O'Hoi :sailing:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest litt om dette i denne tråden, var jeg litt betenkt når jeg i dag skulle ringe de for å få registrert Majali.

Siden jeg ikke har noen/veldig mangelfull dokumentasjon på henne og det er et "one off" bygge fra Orust så kan den jo komme fra nesten vilken som helst gård der borte.

 

Men etter en trivelig samtale med en dame hvor jeg forklarte poblemet med å kunne oppfylle alle ønskelige krav om dokumentasjon, så ble vi enige om å sende det lille jeg har og så kom det som var litt greit:

Jeg har jo masse bilder av restaureringen som viser alt jeg har gjort. Ut iftra disse bildene så kan man jo på enmåte dokumentere at dette ikke er noe jeg har nyervervet. Ut ifra samme bildene ser en jo også at jeg måtte vært ganske snodig hvis jeg hadde stjålet båten.. (en stjeler jo ikke så mye arbeid skulle jeg tro... )

 

Uansett så var iallefall mitt møte med "de" positivt. Så håper og tror jeg at fortsettelsen er like grei.

 

De kunne foresten opplyse om at de ikke begynte å registrere før i mars :confused: (kan jo hende jeg misforsto, det hørtes jo rart ut at de tok det i bolker.... ) og at det tok litt tid... så jeg ba om en bekreftelse pr mail om at registreringen er under arbeid slik at jeg kan få den forrsikret så fort som mulig.

 

Så papirer og bilder et sendt og da er det bare å vente på svar.

 

(på en eller annen måte føler jeg meg litt bedre når hun er registrert.... vet ikke hvorfor......

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

En historie om småbåtregisteret:

 

I februar i fjor fikk jeg ny båt. Melding om nyregistrering av småbåter ble sendt, kr. 300 ble betalt,

og etter noen dager fikk jeg båtkort og registreringsnummer. Alt skulle da være i orden - trodde jeg.

Her på båtplassen leser jeg at RSSR vil sende skjema om overføring til nytt register. Jeg ventet og

ventet på dette, men ikke noe skjema. For noen dager siden ringte jeg RSSR og spurte hvorfor jeg

ikke har mottatt noe skjema. De kunne ikke finne meg i småbåtregisteret. Ringte så til Tollregion

Øst-Norge. Der fortalte en hyggelig dame at jeg hadde solgt båten i august og registreringen var

overført til den nye eieren. Men båten min ligger jo foran huset og jeg ser den hver dag - var til og

med en tur med den et par dager tidligere. Hvordan kunne den være solgt? I følge småbåtregisteret

var båten med mitt hin- og motornummer solgt i august, så noen båt hadde jeg nok ikke. Nå begynte

jeg å protestere. Papirene mine var i orden, og båten ligger jo fortøyd rett utenfor. Hun ba meg om å

sjekke at hin- og motornummer virkelig stemte med det som sto i papirene. Gikk i båten og sjekket

dette. Joda, alt var i orden. Ringte tilbake og sa at alle opplysninger jeg hadde gitt, stemte. Vel, da

skulle hun sjekke med "den nye båteieren" om han hadde gitt riktige opplysninger. Ringte så til RSSR,

og de skulle sende skjema så snart de hadde fått avklart dette med småbåtregisteret.

 

Her er min teori om hvordan dette kunne hende:

 

Båtprodusenten leverer en brukerhåndbok med båten, der det er sider med tekniske data,

blant annet hin- og motornummer. Dette brukte jeg ved registeringen, samt at jeg også sjekket

at nummerne stemte med de som var i båten. Denne båtprodusenten har rotet litt tidligere,

blant annet var det noen feil i brukerhåndboken som fulgte med (det sto for eksempel at båten

var i kategori B i stedet for C), så jeg fikk tilsendt en ny side med riktige opplysninger. Den andre

båteieren (samme type båt) har muligens fått en brukerhåndbok der hin- og motornummer er oppgitt

til å være samme som i min båt. Han har brukt disse opplysningene, uten å sjekke at det stemte med

det som var i båten.

 

Jeg vet ikke om småbåtregisteret har gjor noe galt, men de burde i alle fall sende bekreftelse til den

gamle eieren at registreringen var overført til ny eier. Dersom de hadde gjort dette, kunne denne

forviklingen blitt oppklart allerede i august i fjor. Her har jeg gått og trodd at båten min var registrert

og alt var i orden...

 

Når nå RSSR overtar registeret, håper jeg virkelig at de lager bedre rutiner på dette.

 

-battello

-battello

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 1 år senere...

Politiet vil ha båtregister

Mange av båtene i båthavner er ikke registrerte, noe som skaper problemer for politiet, forteller politiførstebetjent Frank Opdahl til amta.no

 

Sitat:

 

- Finner vi en båt som ligger i fjæresteinene, eller på en eller annen måte er fortøyd i en båthavn uten registreringsnummer, er det nesten umulig å spore opp eieren. Vi vet også at enkelte båter blir smuglet over grensen, og disse registreres sjelden, sier Opdahl, som i forbifarten nevner en seilbåt som nylig dukket opp i Drøbaksundet. En seilbåt uten registreringsnummer.

 

- Når politiet, eller andre, må ut å ta seg av disse båtene, koster det selvsagt penger. Når vi ikke finner eierne, blir det selvsagt umulig å sende regningen til noen bestemt adresse, sier Opdahl.

 

– Båter bør registreres

Mange båteiere lar være å registrere båtene sine. Det skaper problemer ikke minst for politiet.

 

Som sikkert flere kjenner til, var det Bondevik2-regjeringen som opphevet det obligatoriske småbåtregisteret. Det var ingen årlig kostnad for å stå i det registeret. Men etter at det ble privatisert, og da NSSR ble tildelt det nye frivillige småbåtregisteret, ble det innført årlig avgift på kr 100,- som i år ble økt til kr 175,-. Det statlige småbåtregisteret klarte seg i tillegg med en mindre stab for å administrere det enn hva NSSR gjør. Flere forsikringsselskaper krever medlemskap i NSSR sitt småbåtregister for i det hele tatt å få tegne forsikring.

Link to post
Share on other sites

Hva er poenget med å poste samme innlegg i flere tråder?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...