Jump to content

Rssr - Sikkerhets- Og Småbåtregisteret


KOB

Recommended Posts

Nå ser det ut som om de fleste større forsikringsselskap krever at båten er registrert i det frivillige registeret.

 

Jeg har i dag fått dette bekreftet hos IF, Gjensidige og Vesta. Norske Sjø har bekreftet at de ikke gjør det og kan nok risikere å få mange kunder etter dette (hvis prisen er konkurransedyktig).

 

Da er det egentlig bare en ting å gjøre. Svare JA på svarslippen og gjøre en ny vurdering ved neste hovedforfall. Jeg kan mene hva jeg vil om dette pengesluket til 50 millioner og effekten av det, men noe reelt valg har jeg ikke. Dette er stor grad av frivillig tvang.

 

Da samler vi mange av de ærlige i registeret og de fleste uærlige utenfor. Da kan jo politiet sjekke uregistrerte båter først og få en høy treffprosent. Fint da kan registret delvis virke etter hensikten. Dumt fordi vi nå har fått en årsavgift på båter som garantert vil stige med årene. Det gjelder bare å balansere årsavgift med smertegrense, men den grensa går nok ved adskillige hundrelapper. I så fall vet man at Norske Sjø står parat til å gi deg et forsikringstilbud.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Nå er også jeg medlem i det nye registeret, har omregistrert båten min og samtidig meldt meg inn i Redningselskapet. (Det koster nesten ingenting da gjensidige har avtale om redusert pris hvis man er medlem)

 

Selv om jeg er imot snikskatter som div avgifter som omregistrering, dokumentavgifter osv. får vi håpe at redningsselskapet gjør seg nytte av pengene

 

(håper ikke jeg får bruk for medlemskapet til annet enn følgebåt!!!)

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med en fornemmelse av at enkelte (mange??) av prinsipp ikke ønsker å registrere båten sin i det nye registeret, fordi det er frivillig. Det gjelder å finne alle mulig og umulige argumenter for å stå utenfor. Vel burde registeret ha vært obligatorisk, men nå er det da blitt slik at det er frivillig. Men dersom en samlet forsikringsbransje forlanger registrering, så blir det jo obligatorisk likevel. Det er vel nesten det samme hvem som tvinger oss, myndighetene eller forsikringsselskapene. Selv om det var myndighetene som burde gjort det.

 

Hvorfor ikke registrere båten og la registeret få en sjanse? Det koster jo ikke noe det første året likevel. Hvorfor fortsette å finne alle (u)mulige grunner for å ikke registrere båten?  Hvorfor fortsette med å oppfordre andre til å boikotte registeret?  Hvorfor la alle feil i det gamle registeret gjøre at en blir skeptisk til det nye? Nå har en jo mulighet til å korrigere opplysningene før de blir lagt inn på nytt.

 

Burde ikke vi som ansvarlige båteiere oppfordre alle til å registrere båtene, slik at registeret kunne bli så korrekt som mulig.  Det undrer meg litt at så mange her på baatplassen dømmer registeret nord og ned før det er kommet i gang. Men jeg registerer jo heldigvis at flertallet tydeligvis uten videre har svart 'ja' til å overføre opplysninger til det nye registeret.

 

Og det er riktig som joha skriver. Det er avdekket mange forsøk på kjeltringstreker ved hjelp av småbåtregisteret. Måtte de bransjene som "jobber med" kjeltringer og banditter fortsatt ha dette arbeidsredskapet så oppdatert som mulig.

 

:flag::sailing:

JA - her er jeg enig, gitt!

 

Ser også meget positive og nøkterne holdninger videre fra bl.a. Andy, Lotus og Intruder, så jeg er overbevist om at RSSR vil gjøre maksimale anstrengelser for at dette skal bli vellykket for dem selv og ikke minst båtfolket!

 

DERFOR er de også AVHENGIGE av å ordne seg slik at VI ser fordeler med å være registrert, ellers stopper det bare opp før det kommer igang til noe nyttig for alle parter.

 

INGEN skal føle seg mistenkeliggjort uansett om man ønsker å være med eller ikke, men hvis alt er under normale forhold med det å være skipper på "egen skute", ja så har man nå også muligheten til å korrigere event. feil i oppføringer fra tidligere.

 

Og kan da videre bare konsentrere seg om å nyte sjølivets gleder fremover og vite at man er i et godt samarbeid med en god samarbeidspartner / støttespiller for sikkerhet / assistanse på sjøen.

 

Vurderer selv også å melde meg inn i Kystpatruljen!

(Etter å ha hatt "nærkontakt" flere ganger med den lokalt stasjonerte "Rs Kjøpstad", og blitt kjent med det overmåte hyggelige og hjelpsomme mannskapet) :yesnod:

Har notert meg, med oppslag i båten, alle direktetlf. og VHF kallesignal i mitt område, og er sikker på å få rask hjelp hvis jeg noen gang skulle få behov. Dette føler jeg som en stor trygghet når jeg er ute på tur!

 

Lykke til med din bestemmelse!

 

:flag::sailing:

Hjalmar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med en fornemmelse av at enkelte (mange??) av prinsipp ikke ønsker å registrere båten sin i det nye registeret, fordi det er frivillig. Det gjelder å finne alle mulig og umulige argumenter for å stå utenfor.

Det kan kanskje se sånn ut, men jeg kan ikke finne argumenter for å stå innenfor. Det er nevnt problemer med myndighetene i utlandet. Tror ikke det blir noe problem i Sverige eller Danmark på mine besøk. Det gamle originalnummeret fra 84 sitter fortsatt og klistrelappen fra Toll&Avgift kommer til å bli sittende.
Link to post
Share on other sites

God økonomistyring.  Mer penger inn enn ut.  Det enkleste prinsipp i verden (det er etterlevelsen av det som ofte er problemet ...)    :yesnod:

d hjelper ikke bare å ha god økonomistyring.

j tror nok mange selvstendig næringsdrivende og småbedrifter har det , men det er kun forsikringsselskapene som har mulighet til å heve premiene som de gjør, for at de skal gå med overskudd.

hvordan tror du det hadde vært om alle skulle satt opp priser på varer og tjenester tilsvarende pga dårlige tider el.l

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så er jeg også registrert i det nye båtregisteret. (Jeg håper det er med min nåværende båt??) :confused: Jeg leser alle argumentasjoner mot å være registrert, men en ting kan man si, hvis alle motstandere her meldte seg inn, ble vi flere. Og snakket alle positivt om registeret, jo fler ville melde seg inn, og dess bedre ville registeret blitt. Nå er vel ikke redningsselskapet den værste som kunne fått registeret. De har tross alt meget bra resurser.

 

Faxen (medlem, tross stor motbør) :smash:

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter ikke å forundres over denne klokkertroen på klistremerker.

Det være seg om de er utstedt av Redningselskapet eller et forsikringselskap.

Det virker som om klistremerker skulle løse alle problemer.

 

Så en sånn klistrelapp skulle altså beskytte mot tyveri?

Vil ikke denne være det første tyven fjerner?

 

Og ved eventuellt havari der klistrelappen blir skrapt vekk?

Det skal ikke mye til. Har hatt to båter hvor høytrykkspyleren gjorde kort prosess.

Da er det i så tilfelle falsk sikkerhet.

 

I en bil reflekter bilens papirer også chassinummer og annet. (Ja jeg kjenner til HIN på nyere båter).

 

Jeg har alldeles ikke noe imot at båter også skal registreres et sted av hensyn nevnt ovenfor, men ikke slik det nå gjøres.

 

Jeg tar en Tysk utenriksminister : Sorry, I'm not convinced.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet var helt generelt, og hadde ikke noe med ditt innlegg å gjøre :smiley:

 

Jeg bare lurer på om det er hundrelappen som gjør dette så vanskelig å svelge. Eller omreg.avgiften. Jeg har jo heller ikke så stor tro på en voldsom økning av avgiftene, slik som noen hevder kommer. Så lenge dette er frivillig, så må vel avgiften holdes nede, eller.......??

Link to post
Share on other sites

Jeg bare lurer på om det er hundrelappen som gjør dette så vanskelig å svelge. Eller omreg.avgiften. 

Omregistreringsavgiften er helt grei, den er vi vant til fra før og vi skjønner at det koster litt å ordne dette. Det reaksjonen mot dette bygger på er at det kommer en ny fast årlig utgift som er knyttet opp i mot det å ha båten registrert. Dette kan på ingen måte sammenlignes med foreks. årsavgiften til bilen da disse middlene bl.a. skal gå til vegbygging. Denne avgiften skal kun være knyttet opp i mot vedlikeholdet av denne databasen.

 

Beløpets størrelse er av underordnet betydning i denne sammenhengen, det er prinsipper mot innføring av en ny avgift som er gjeldende.

 

Hebbe, som fortsatt skal ha båten registrert i dette registret.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke at dette er relevant i det hele tatt..

 

Suzuki

Hei, er ikke så sikker på det??

 

Dersom man gjennomgår innleggende fra toppen og ned, så er det innføringen av avgifter de fleste henger seg opp i, da mange er redde for at båten heretter skal beskattes på en utidig måte....

Link to post
Share on other sites

Hva om det frivillige registeret hadde vært gratis??  Ville dere da ha registrert båten?

Jeg var som kjent stor motstander av registeret, til 90% fordi det lå under avgiftsjuntaen tidligere. Fortsatt fatter jeg ikke hvorfor avgiftsbyråkrater er bra for sikkerheten til sjøs og mot tyveri - men det er jo snart over det.

 

Etter det famose brevet fra rssr hvor jeg egentlig ikke vet i det hele tatt hva jeg samtykker i, har jeg besluttet å utsette registreringen av moderskipet til ETTER at det koster noe. Jolla kommer jeg nok ikke til å registrere.

 

På denne måten kan jeg ihvertfall tenke meg - selv om jeg ikke er sikker på det - at min forlengst solgte gummibåt er rensket ut av systemet. Ja, jeg hadde meldt ifra skriftelig til direktoratet om salget men fikk aldri et svar - derimot overaskende mange brev fra rssr.

 

Så mye om hvor mye de registreringskostnader betyr for meg.

 

Hva er årsavgiften for bil nå i øyeblikk?

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med en fornemmelse av at enkelte (mange??) av prinsipp ikke ønsker å registrere båten sin i det nye registeret, fordi det er frivillig.

Jeg er motstander av registeret fordi jeg synes det er det glade vannvidd å bruke 50 millioner i året på et frivillig register. Det er svært mange penger. 100-lappen derimot spiller ingen rolle over hode.

 

Hadde registeret vært obligatorisk, ville jeg ikke hatt noe i mot å registrere båten her. Det obligatoriske registeret har vært gullkantet både for politiet og til en viss grad for redningsoppdrag.

 

Jeg er motstander fordi dette er en ufattelig sløsing med skattekroner i forhold til en tvilsom effekt av et frivillig register.

 

Når så tollvesenet beviselig brukte 7 millioner på driften av det samme register for året 2003........

 

Har vi så mye penger i dette landet at 50 millioner fra eller til ikke spiller noen rolle?

Kommuneregnskapet står i hylla mi. Det er ikke hyggelig lesing. Men staten har tydeligvis penger nok.

 

Jeg betaler den hundrelappen uten å merke det. Jeg er medlem i kystpatruljen, men hadde det vært opp til meg ville jeg ikke vært medlem i et register jeg ikke ser nytten av bare fordi NSSR er driftsoperatør.

 

Lotus

 

PS: Det er dog en fordel med dette registeret. En direkte fritidsbåtskatt til staten er ikke mulig gjennom et frivillig register. Men regn derimot med å måtte sponse NSSR sin drift i større grad enn før. Intet stort problem det heller, annet enn at det burde vært statens oppgave, ikke din og min.

 

PS igjen. Hva hvis Falken hadde vært driftsoperatør og alt overskudd hadde gått til eierene av selskapet? Viille du fortsatt betalt 100 kroner åert? Ville staten fortsatt betalt 50 millioner i året?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i mange av argumentene mot registeret. Verdien av et frivillig register er og blir begrenset. NSSR sine lovord om registerets fortreffelighet må sees i lys av at de driver reklame for et produkt de leverer og ønsker å selge. Det er ikke noe galt i det. Når det koster penger å stå i et register som er frivillig, vil valget om å stå der være avhengig av andre ting f.eks. forsikringsselskapenes krav om registrering. Dette er analogt med Falkens sykkelregister. Jeg betaler for å være registrert der for at sykkelen skal være forsikret. Jeg har også valgt å overføre båten til SSR med samme grunn. Hvorfor ikke bytte selskap? Jo, når årsavgiften i SSR overstiger helkundefordelen i nåværende forsikringsavtale har jeg ikke lenger grunn til å være registrert.

/MS

Link to post
Share on other sites

Jeg stusser litt på at det skal koste 50 mill. pr. år å drive dette registeret. Er beløpet reelt, eller er det bare en påstand som er blitt gjentatt så mange ganger at det til slutt er blitt sant? Hvor står det at det vil koste 50 mill. pr. år å drive registeret?

 

Ellers er jeg positiv til registeret og har meldt min båt til registrering.

 

Mvh. Bern

Link to post
Share on other sites

Jeg stusser litt på at det skal koste 50 mill. pr. år å drive dette registeret. Er beløpet reelt, eller er det bare en påstand som er blitt gjentatt så mange ganger at det til slutt er blitt sant? Hvor står det at det vil koste 50 mill. pr. år å drive registeret?

Jeg mener å ha lest at driftskostnadene på det offentlige registeret var mindre enn 10 millioner/år. Hvorfor dette nye skal være så dyrt vet ikke jeg - og konkurrentene har klaget på tildelingen til NSSR fordi de var dyrest. For meg lukter det litt politisk styring . men hva så? Vi har jo valgt politikerne selv...

 

Jeg har meldt inn båten. Forsikringsselskapet krever det ikke - men jeg føler ekstra trygghet ved å ha båten registrert. Også synes jeg det er fint å støtte NSSR. Den 100 lappen i året klager jeg ikke over- den går til en god sak (NSSR)

Link to post
Share on other sites

Jeg har meldt inn båten. Forsikringsselskapet krever det ikke  - men jeg føler ekstra trygghet ved å ha båten registrert. Også synes jeg det er fint å støtte NSSR. Den 100 lappen i året klager jeg ikke over- den går til en god sak (NSSR)

Samme her har gjordt det frivillig, var også i registeret da det var politiet som hadde det i "skoesken", synes det er riktig med registrering (men det er mitt syn)! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter også NSSR og synest det er en glimrende ordning at de også tar hånd om registreringen.

 

Jeg mener at det burde være krav om at båter skal være registrert. De som velger å ikke registrere båten sin bør ta godt vare på fakturaer og andre dokumenter for de vil garantert bli oppsøkt når eier nr. 3 eller 4 en gang i fremtiden skal spore seg tilbake til opprinnelsen for å få den registrert.

 

Når jeg stusser på disse 50 millionene det stadig refereres til, er det fordi jeg ikke tror alt skal brukes til å drive registeret slik det blir påstått. Men det kommer sikkert noen og korrigerer meg hvis jeg tar feil. :-)

 

Mvh. Bern

Link to post
Share on other sites

Det slo meg plutselig en tanke her ... hvem som helst kan jo opprette sitt eget register -- det krever bare konsesjon fra Datatilsynet, og det er det ikke noe problem å få. Så til og med Baatplassen.no kan opprette sitt eget småbåtregister. Et frivillig sådant. Med egne registreringsmerker. Det er jo bare å sette i gang? Undrer meg på hva forsikringsselskapene ville si til det??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...