Jump to content

Rssr - Sikkerhets- Og Småbåtregisteret


KOB

Recommended Posts

Hei. Må vi finne opp kruttet på nytt !! Med alle de ulemper som følger i kjølvannet. Ønsker bare å henvise til Sverige som har nesten 4 ganger så stor lystbåtflåte. Der var det ikke mulig å drive et register lønnsomt uten en kostnad så stor at selv riksdagen reagerte og la ned hele "shitten" !!! Shitten dersom det fra regjeringen side ligger en underliggende form for avgift (inntekt til staten) som en fremtidig målsetting. Og hvem kan love oss noe annet her i landet, her som det bare er å skylde på forrige regjering om hva som er foretatt. De som tror at poenget er å serve fritidsbåtfolket må tro om igjenn. Hvorfor REDUSERTE stortinget tilskuddet til redningsselskapet med Kr. 5.000.000,- Ja -- FEM MILLIONER KRONER, i 2004. ????? Er det noen som ikke ser kursen så versågod. Danskene gikk under ordet molbo men nå har Ola Normann overtatt. Hilsen Kaptein.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Var inne på RSSRs nettside og titta litt. http://www.nssr.no/index.asp?topExpand=100...02365&x=1000669

 

Teksten nedenfor er hentet fra reglene for nyregistrering: "Ved nyregistrering SKAL kopi av faktura for kjøp av båt/motor legges ved registerings-skjemaet. Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i nåværende Sikkerhets- og Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres. Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke.

 

Selvbygde båter – Dokumentasjon for materialer, innredning, instrumenter og motor må fremlegges ved nyregistrering."

 

Her tror jeg nok enkelte kommer til å slite litt med å få nyregistrert bruktbåten sin.... - og uten registrering, ingen forsikring!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i nåværende Sikkerhets- og Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres.  Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke.

 

Her tror jeg nok enkelte kommer til å slite litt med å få nyregistrert bruktbåten sin....  - og uten registrering, ingen forsikring!

Kom til å tenke på noe. Jeg har samtykket at opplysninger om meg overføres til det nye registeret. Hva med båtens tidligere eiere? Har de fått brev fra RSSR om de samtykker til overføring? Personalia for alle eiere står vel i registeret for å kunne dokumentere eierforholdet på et senere tidspunkt. Hva hvis en tidligere eier ikke ønsker å stå i et (frivillig) register av en eller annen grunn...???

/MS

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

: "Ved nyregistrering SKAL kopi av faktura for kjøp av båt/motor legges ved registerings-skjemaet.  Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i nåværende Sikkerhets- og Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres.  Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke.

Selvbygde båter – Dokumentasjon for materialer, innredning, instrumenter og motor må fremlegges ved nyregistrering."

Her var det jammen mange rare krav!

Hva vil skje med de båtene som en ikke får registrert, grunnet manglende dokumentasjon fra tidligere eiere? Skal de kondemneres?

Skal de se på fakturaer for innredningsdetaljer til selvbyggerbåter? Hva skal de med det? Spiller det noen rolle hvordan man innreder båten sin? Må man sende inn kvittering hvis en bytter noen detaljer i ettertid også, kanskje? :headbang: Skal de vite om jeg har turteller på motoren min, hvis ikke får jeg ikke registrering???? :headbang::headbang::headbang:

Det neste blir vel at båter uten HIN-code ikke får registrering heller. Dette kommer sikkert forsikringselskapene til å forlange snart, tenker jeg!

 

Registrerte båter vil komme til å bli en ekslusiv klubb, hvor bare de med de riktige båtene får bli medlem. Så får de en egen vimpel som bare de kan føre, i likhet med KNS eller andre spesielle foreninger. Medlemskapet vil være gratis første året for de som velger å bli med over. Så vil det koste 100 kroner neste året, deretter kr.???? :smash:

Hvis du velger å ikke bli med over nå, så ser det ut til at det kan bli vanskelig å få registrert båten senere. (les: bli medlem i klubben) MAKEN TIL OPPLEGG!!!!

 

:blush::blush: Bare måtte få det ut. :headbang::headbang:

(Bare så det er nevnt: Ja, jeg har gitt samtykke til å bli med over i det nye registeret. Men vet ikke helt hva jeg samtykket i??)

Link to post
Share on other sites

Kravene til registrering, samt registerets frivillighet viser bare hvor lite gjennomtenkt det hele er. Sikker på at mange båter er registrert med mangelfulle opplysninger. F. eks. selvbygde båter: hvordan er det dokumentert/sannsynliggjort at materialene er brukt til å bygge båt?

 

Det beste hadde vært å legge ned hele greia...

/MS

Link to post
Share on other sites

Hei!

Var inne på RSSRs nettside og titta litt.  http://www.nssr.no/index.asp?topExpand=100...02365&x=1000669

 

Teksten nedenfor er hentet fra reglene for nyregistrering: "Ved nyregistrering SKAL kopi av faktura for kjøp av båt/motor legges ved registerings-skjemaet.  Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i nåværende Sikkerhets- og Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres.  Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke.

 

Selvbygde båter – Dokumentasjon for materialer, innredning, instrumenter og motor må fremlegges ved nyregistrering."

 

Her tror jeg nok enkelte kommer til å slite litt med å få nyregistrert bruktbåten sin....  - og uten registrering, ingen forsikring!

Tror ikke dette er så stivt som det kan virke som.

Mener å se at dette er et utdrag av kriteriene for å komme inn i SKIPSREGISTERET, men jeg tror nok det finnest løsninger som egenerklæring mm. for registrering i småbåtregisteret

 

Min båt er forøvrig registrert og er selvbygger prosjekt (vet ikke hvordan den ble registrert)

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Her var det jammen mange rare krav!

Hva vil skje med de båtene som en ikke får registrert, grunnet manglende dokumentasjon fra tidligere eiere? Skal de kondemneres?

Skal de se på fakturaer for innredningsdetaljer til selvbyggerbåter? Hva skal de med det? Spiller det noen rolle hvordan man innreder båten sin? Må man sende inn kvittering hvis en bytter noen detaljer i ettertid også, kanskje?  :headbang: Skal de vite om jeg har turteller på motoren min, hvis ikke får jeg ikke registrering????  :headbang:  :headbang:  :headbang:

Det neste blir vel at båter uten HIN-code ikke får registrering heller. Dette kommer sikkert forsikringselskapene til å forlange snart, tenker jeg!

 

Registrerte båter vil komme til å bli en ekslusiv klubb, hvor bare de med de riktige båtene får bli medlem. Så får de en egen vimpel som bare de kan føre, i likhet med KNS eller andre spesielle foreninger. Medlemskapet vil være gratis første året for de som velger å bli med over. Så vil det koste 100 kroner neste året, deretter kr.???? :smash:

Hvis du velger å ikke bli med over nå, så ser det ut til at det kan bli vanskelig å få registrert båten senere. (les: bli medlem i klubben) MAKEN TIL OPPLEGG!!!!

 

:blush:  :blush: Bare måtte få det ut.  :headbang:  :headbang:

(Bare så det er nevnt:  Ja, jeg har gitt samtykke til å bli med over i det nye registeret. Men vet ikke helt hva jeg samtykket i??)

Dette er omtrent like frivillg som frie valg er i en diktaturstat

Link to post
Share on other sites

Noe av det vi har gitt tillatelese ved å registrere oss er ihvertfall dette, iflg Lov om fritids- og småbåter

Men det er vel ikke så mye nytt her egentlig, i forhold til det gamle registeret..

 

§ 10. Opplysninger i registeret

 

       I småbåtregisteret kan det føres opplysninger om eieren (herunder fødselsnummer), båt og motor. Kongen kan i forskrift bestemme at også andre opplysninger, som f.eks. opplysninger om båtens verdi og opplysninger av forsikringsmessig art, skal kunne føres i registeret.

 

§ 11. Kontroll av opplysninger

 

       Registreringsmyndigheten kan sammenholde opplysninger som nevnt i § 10 med opplysninger som kan kreves fra:

 

1. politiet, 

2. skatte- og avgiftsmyndighetene, 

3. Fiskeridirektoratet, 

4. skipsregisteret (NOR), 

5. det sentrale personregisteret, 

6. båteiere, 

7. båtorganisasjoner, 

8. importører, tilvirkere og forhandlere av båter og båtmotorer, og 

9. forsikringsselskaper. 

 

       Registreringsmyndigheten kan bestemme at opplysningene skal overføres elektronisk der dette er mulig.

 

Endret ved lov 20 des 2002 nr. 98 (i kraft 1 jan 2003).

 

 

 

§ 12. Utlevering av opplysninger

 

       Enkeltvis utlevering av personopplysninger kan skje i henhold til offentlighetsloven.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det virker som om mye ikke er klart fra Redningsselskapets side angående dette registeret. Jeg tror mye av diskusjonen nå baserer seg på dårlig informasjonsgrunnlag. La oss vente og se hva som skjer og se hvordan dette blir i praksis. Jeg håper og tror et seriøst foretak som NSSR vil makte denne oppgaven på en ryddig måte.

 

Uansett bør de få en sjanse frem til vi får på bordet det faktiske opplegget for registeret og får se den faktiske praksisen RSSR legger seg på ved serviceyting, registrering osv.

Link to post
Share on other sites

Har jo nettopp kjøpt en ny båt nå. Denne er jo ikke registrert. Man kan jo svette av mindre når en ser alle kriteriene en må ha for å registrere båten. Snakket med tidligere eier idag, og han hadde dokumentasjon fra dengang han kjøpte båten. Men helt tilbake til 1986??? Hvem klarer dette da. Og dokumentert i TILLEGG??? Umulig spør du meg!

Har brukt Gjensidige i alle år. Blir spennende å se om dette forrandrer seg nå, når jeg skal forsikre nyervervelsen. :headbang::headbang::headbang:

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SORRY, men det er fullstendig feil. Det er ingen forskjell på RSSR og NSSR. Dette er desverre ikke noe diskusjonsgrunnlag. Og bare for å ha sagt det, fortsetter du denne diskusjonen, er du nødt til å tape.

Da har jeg meldt meg inn i feil register. Jeg har faktisk ikke fått noe tilbud fra NSSR om å melde meg inn i noe register. Tilbudet jeg fikk var fra RSSR og omfattet tilbud om å fortsette i det tidligere statlige registeret, noe jeg svarte ja til. Betyr dette at jeg må skifte register igjen? :headbang:

Link to post
Share on other sites

I brevet fra RSSR står det: " I forbindelse med overtagelsen av sikkerhets- og småbåtregisteret vil vi gjerne ha deg med videre. Overføringen til vårt nye register er gratis.........."

 

Ut fra dette tror jeg du må revurdere hva du har sagt ja til, kes??

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei.  Må vi finne opp kruttet på nytt !! Med alle de ulemper som følger i kjølvannet. Ønsker bare å henvise til Sverige som har nesten 4 ganger så stor lystbåtflåte. Der var det ikke mulig å drive et register lønnsomt uten en kostnad så stor at selv riksdagen reagerte og la ned hele "shitten" !!! Shitten dersom det fra regjeringen side ligger en underliggende form for avgift (inntekt til staten) som en fremtidig målsetting. Og hvem kan love oss noe annet her i landet, her som det bare er å skylde på forrige regjering om hva som er foretatt. De som tror at poenget er å serve fritidsbåtfolket må tro om igjenn. Hvorfor REDUSERTE stortinget tilskuddet til redningsselskapet med Kr. 5.000.000,- Ja -- FEM MILLIONER KRONER, i 2004. ????? Er det noen som ikke ser kursen så versågod. Danskene gikk under ordet molbo men nå har Ola Normann overtatt. Hilsen Kaptein.

Enig!! Og det er vel DETTE som er sakens kjerne eller??

 

Forøvrig: Velkommen til forumet Kaptein :flag::flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei.  Må vi finne opp kruttet på nytt !! Med alle de ulemper som følger i kjølvannet. Ønsker bare å henvise til Sverige som har nesten 4 ganger så stor lystbåtflåte. Der var det ikke mulig å drive et register lønnsomt uten en kostnad så stor at selv riksdagen reagerte og la ned hele "shitten" !!!

Noen som vet hva "shitUASJONEN" er i Sverige nå !

Har de et frivillig register ?

Forlanger forsikringsselskapene i Sverige registrering ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva "shitUASJONEN" er i Sverige nå !

Har de et frivillig register ? Forlanger forsikringsselskapene i Sverige registrering ?

Hei jolo :seeya:

Svaret er nei på begge spørsmål. Den svenske regjeringen har gitt Sjøfartsverket i oppdrag å utrede opprettelsen av et obligatorisk båtregister i Sverige! Finansdepartementet var oppmerksom på dette da de valgte å gjøre det norske registeret frivillig og privatisere registeret! Forstå det den som kan!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...