D5LA Svart 9.Januar.2005 Del på Facebook Svart 9.Januar.2005 Hei. Må vi finne opp kruttet på nytt !! Med alle de ulemper som følger i kjølvannet. Ønsker bare å henvise til Sverige som har nesten 4 ganger så stor lystbåtflåte. Der var det ikke mulig å drive et register lønnsomt uten en kostnad så stor at selv riksdagen reagerte og la ned hele "shitten" !!! Shitten dersom det fra regjeringen side ligger en underliggende form for avgift (inntekt til staten) som en fremtidig målsetting. Og hvem kan love oss noe annet her i landet, her som det bare er å skylde på forrige regjering om hva som er foretatt. De som tror at poenget er å serve fritidsbåtfolket må tro om igjenn. Hvorfor REDUSERTE stortinget tilskuddet til redningsselskapet med Kr. 5.000.000,- Ja -- FEM MILLIONER KRONER, i 2004. ????? Er det noen som ikke ser kursen så versågod. Danskene gikk under ordet molbo men nå har Ola Normann overtatt. Hilsen Kaptein. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 9.Januar.2005 Del på Facebook Svart 9.Januar.2005 (redigert) Hei! Var inne på RSSRs nettside og titta litt. http://www.nssr.no/index.asp?topExpand=100...02365&x=1000669 Teksten nedenfor er hentet fra reglene for nyregistrering: "Ved nyregistrering SKAL kopi av faktura for kjøp av båt/motor legges ved registerings-skjemaet. Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i nåværende Sikkerhets- og Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres. Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke. Selvbygde båter – Dokumentasjon for materialer, innredning, instrumenter og motor må fremlegges ved nyregistrering." Her tror jeg nok enkelte kommer til å slite litt med å få nyregistrert bruktbåten sin.... - og uten registrering, ingen forsikring! Redigert 9.Januar.2005 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 9.Januar.2005 Del på Facebook Svart 9.Januar.2005 Da har jeg registrert meg fordi forsikringen krever det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonette Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i nåværende Sikkerhets- og Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres. Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke. Her tror jeg nok enkelte kommer til å slite litt med å få nyregistrert bruktbåten sin.... - og uten registrering, ingen forsikring! Kom til å tenke på noe. Jeg har samtykket at opplysninger om meg overføres til det nye registeret. Hva med båtens tidligere eiere? Har de fått brev fra RSSR om de samtykker til overføring? Personalia for alle eiere står vel i registeret for å kunne dokumentere eierforholdet på et senere tidspunkt. Hva hvis en tidligere eier ikke ønsker å stå i et (frivillig) register av en eller annen grunn...??? Sitér dette innlegget /MS Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Hei! : "Ved nyregistrering SKAL kopi av faktura for kjøp av båt/motor legges ved registerings-skjemaet. Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i nåværende Sikkerhets- og Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres. Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke. Selvbygde båter – Dokumentasjon for materialer, innredning, instrumenter og motor må fremlegges ved nyregistrering." Her var det jammen mange rare krav!Hva vil skje med de båtene som en ikke får registrert, grunnet manglende dokumentasjon fra tidligere eiere? Skal de kondemneres? Skal de se på fakturaer for innredningsdetaljer til selvbyggerbåter? Hva skal de med det? Spiller det noen rolle hvordan man innreder båten sin? Må man sende inn kvittering hvis en bytter noen detaljer i ettertid også, kanskje? Skal de vite om jeg har turteller på motoren min, hvis ikke får jeg ikke registrering???? Det neste blir vel at båter uten HIN-code ikke får registrering heller. Dette kommer sikkert forsikringselskapene til å forlange snart, tenker jeg! Registrerte båter vil komme til å bli en ekslusiv klubb, hvor bare de med de riktige båtene får bli medlem. Så får de en egen vimpel som bare de kan føre, i likhet med KNS eller andre spesielle foreninger. Medlemskapet vil være gratis første året for de som velger å bli med over. Så vil det koste 100 kroner neste året, deretter kr.???? Hvis du velger å ikke bli med over nå, så ser det ut til at det kan bli vanskelig å få registrert båten senere. (les: bli medlem i klubben) MAKEN TIL OPPLEGG!!!! Bare måtte få det ut. (Bare så det er nevnt: Ja, jeg har gitt samtykke til å bli med over i det nye registeret. Men vet ikke helt hva jeg samtykket i??) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonette Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Kravene til registrering, samt registerets frivillighet viser bare hvor lite gjennomtenkt det hele er. Sikker på at mange båter er registrert med mangelfulle opplysninger. F. eks. selvbygde båter: hvordan er det dokumentert/sannsynliggjort at materialene er brukt til å bygge båt? Det beste hadde vært å legge ned hele greia... Sitér dette innlegget /MS Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Hei! Var inne på RSSRs nettside og titta litt. http://www.nssr.no/index.asp?topExpand=100...02365&x=1000669 Teksten nedenfor er hentet fra reglene for nyregistrering: "Ved nyregistrering SKAL kopi av faktura for kjøp av båt/motor legges ved registerings-skjemaet. Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i nåværende Sikkerhets- og Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres. Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke. Selvbygde båter – Dokumentasjon for materialer, innredning, instrumenter og motor må fremlegges ved nyregistrering." Her tror jeg nok enkelte kommer til å slite litt med å få nyregistrert bruktbåten sin.... - og uten registrering, ingen forsikring! Tror ikke dette er så stivt som det kan virke som. Mener å se at dette er et utdrag av kriteriene for å komme inn i SKIPSREGISTERET, men jeg tror nok det finnest løsninger som egenerklæring mm. for registrering i småbåtregisteret Min båt er forøvrig registrert og er selvbygger prosjekt (vet ikke hvordan den ble registrert) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Her var det jammen mange rare krav! Hva vil skje med de båtene som en ikke får registrert, grunnet manglende dokumentasjon fra tidligere eiere? Skal de kondemneres? Skal de se på fakturaer for innredningsdetaljer til selvbyggerbåter? Hva skal de med det? Spiller det noen rolle hvordan man innreder båten sin? Må man sende inn kvittering hvis en bytter noen detaljer i ettertid også, kanskje? Skal de vite om jeg har turteller på motoren min, hvis ikke får jeg ikke registrering???? Det neste blir vel at båter uten HIN-code ikke får registrering heller. Dette kommer sikkert forsikringselskapene til å forlange snart, tenker jeg! Registrerte båter vil komme til å bli en ekslusiv klubb, hvor bare de med de riktige båtene får bli medlem. Så får de en egen vimpel som bare de kan føre, i likhet med KNS eller andre spesielle foreninger. Medlemskapet vil være gratis første året for de som velger å bli med over. Så vil det koste 100 kroner neste året, deretter kr.???? Hvis du velger å ikke bli med over nå, så ser det ut til at det kan bli vanskelig å få registrert båten senere. (les: bli medlem i klubben) MAKEN TIL OPPLEGG!!!! Bare måtte få det ut. (Bare så det er nevnt: Ja, jeg har gitt samtykke til å bli med over i det nye registeret. Men vet ikke helt hva jeg samtykket i??) Dette er omtrent like frivillg som frie valg er i en diktaturstat Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Dette er omtrent like frivillg som frie valg er i en diktaturstat Og omtrent like vennlig som det var hos Småbåtregisteret..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Man skal kanskje ikke "male fanden på skutesida" enda - men sannelig skal det bli spennende å se hvordan dette blir håndtert i praksis fremover! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Har fulgt litt med i denne diskusjonen og her er det mye: "KOS MED MISSNØYE" minner om at registeret er frivilig, hvor en forsikrer seg er også friviligt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 (redigert) Noe av det vi har gitt tillatelese ved å registrere oss er ihvertfall dette, iflg Lov om fritids- og småbåter Men det er vel ikke så mye nytt her egentlig, i forhold til det gamle registeret.. § 10. Opplysninger i registeret I småbåtregisteret kan det føres opplysninger om eieren (herunder fødselsnummer), båt og motor. Kongen kan i forskrift bestemme at også andre opplysninger, som f.eks. opplysninger om båtens verdi og opplysninger av forsikringsmessig art, skal kunne føres i registeret. § 11. Kontroll av opplysninger Registreringsmyndigheten kan sammenholde opplysninger som nevnt i § 10 med opplysninger som kan kreves fra: 1. politiet, 2. skatte- og avgiftsmyndighetene, 3. Fiskeridirektoratet, 4. skipsregisteret (NOR), 5. det sentrale personregisteret, 6. båteiere, 7. båtorganisasjoner, 8. importører, tilvirkere og forhandlere av båter og båtmotorer, og 9. forsikringsselskaper. Registreringsmyndigheten kan bestemme at opplysningene skal overføres elektronisk der dette er mulig. Endret ved lov 20 des 2002 nr. 98 (i kraft 1 jan 2003). § 12. Utlevering av opplysninger Enkeltvis utlevering av personopplysninger kan skje i henhold til offentlighetsloven. Redigert 10.Januar.2005 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Synes det virker som om mye ikke er klart fra Redningsselskapets side angående dette registeret. Jeg tror mye av diskusjonen nå baserer seg på dårlig informasjonsgrunnlag. La oss vente og se hva som skjer og se hvordan dette blir i praksis. Jeg håper og tror et seriøst foretak som NSSR vil makte denne oppgaven på en ryddig måte. Uansett bør de få en sjanse frem til vi får på bordet det faktiske opplegget for registeret og får se den faktiske praksisen RSSR legger seg på ved serviceyting, registrering osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 (redigert) Har jo nettopp kjøpt en ny båt nå. Denne er jo ikke registrert. Man kan jo svette av mindre når en ser alle kriteriene en må ha for å registrere båten. Snakket med tidligere eier idag, og han hadde dokumentasjon fra dengang han kjøpte båten. Men helt tilbake til 1986??? Hvem klarer dette da. Og dokumentert i TILLEGG??? Umulig spør du meg! Har brukt Gjensidige i alle år. Blir spennende å se om dette forrandrer seg nå, når jeg skal forsikre nyervervelsen. Redigert 10.Januar.2005 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kes Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 SORRY, men det er fullstendig feil. Det er ingen forskjell på RSSR og NSSR. Dette er desverre ikke noe diskusjonsgrunnlag. Og bare for å ha sagt det, fortsetter du denne diskusjonen, er du nødt til å tape. Da har jeg meldt meg inn i feil register. Jeg har faktisk ikke fått noe tilbud fra NSSR om å melde meg inn i noe register. Tilbudet jeg fikk var fra RSSR og omfattet tilbud om å fortsette i det tidligere statlige registeret, noe jeg svarte ja til. Betyr dette at jeg må skifte register igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Betyr dette at jeg må skifte register igjen? Nei du er kommet i det rigtige registeret Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 I brevet fra RSSR står det: " I forbindelse med overtagelsen av sikkerhets- og småbåtregisteret vil vi gjerne ha deg med videre. Overføringen til vårt nye register er gratis.........." Ut fra dette tror jeg du må revurdere hva du har sagt ja til, kes?? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Nå har jeg overført min registrering på internett, vil vi få en bekreftelse på denne registreringen? Husker ikke om jeg fikk en bekreftelse med tekst der og da. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 John Kr Tror det kom en bekreftelse der Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 10.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Nå har jeg overført min registrering på internett, vil vi få en bekreftelse på denne registreringen? Husker ikke om jeg fikk en bekreftelse med tekst der og da. Jeg fikk bare en bekreftelse på skjermen der og da. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 11.Januar.2005 Del på Facebook Svart 11.Januar.2005 Hei. Må vi finne opp kruttet på nytt !! Med alle de ulemper som følger i kjølvannet. Ønsker bare å henvise til Sverige som har nesten 4 ganger så stor lystbåtflåte. Der var det ikke mulig å drive et register lønnsomt uten en kostnad så stor at selv riksdagen reagerte og la ned hele "shitten" !!! Shitten dersom det fra regjeringen side ligger en underliggende form for avgift (inntekt til staten) som en fremtidig målsetting. Og hvem kan love oss noe annet her i landet, her som det bare er å skylde på forrige regjering om hva som er foretatt. De som tror at poenget er å serve fritidsbåtfolket må tro om igjenn. Hvorfor REDUSERTE stortinget tilskuddet til redningsselskapet med Kr. 5.000.000,- Ja -- FEM MILLIONER KRONER, i 2004. ????? Er det noen som ikke ser kursen så versågod. Danskene gikk under ordet molbo men nå har Ola Normann overtatt. Hilsen Kaptein. Enig!! Og det er vel DETTE som er sakens kjerne eller?? Forøvrig: Velkommen til forumet Kaptein Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 11.Januar.2005 Del på Facebook Svart 11.Januar.2005 Hei. Må vi finne opp kruttet på nytt !! Med alle de ulemper som følger i kjølvannet. Ønsker bare å henvise til Sverige som har nesten 4 ganger så stor lystbåtflåte. Der var det ikke mulig å drive et register lønnsomt uten en kostnad så stor at selv riksdagen reagerte og la ned hele "shitten" !!! Noen som vet hva "shitUASJONEN" er i Sverige nå ! Har de et frivillig register ? Forlanger forsikringsselskapene i Sverige registrering ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Syvert Svart 11.Januar.2005 Del på Facebook Svart 11.Januar.2005 Noen som vet hva "shitUASJONEN" er i Sverige nå ! Har de et frivillig register ? Forlanger forsikringsselskapene i Sverige registrering ? Hei jolo Svaret er nei på begge spørsmål. Den svenske regjeringen har gitt Sjøfartsverket i oppdrag å utrede opprettelsen av et obligatorisk båtregister i Sverige! Finansdepartementet var oppmerksom på dette da de valgte å gjøre det norske registeret frivillig og privatisere registeret! Forstå det den som kan! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 11.Januar.2005 Del på Facebook Svart 11.Januar.2005 Dette begynner jo å bli direkte komisk !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 11.Januar.2005 Del på Facebook Svart 11.Januar.2005 Dette begynner jo å bli direkte komisk !! JESS!! . Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.