Jump to content

Rssr - Sikkerhets- Og Småbåtregisteret


KOB

Recommended Posts

Det er nå åpnet for frivillig registrering i RSSR - Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister. Jeg mottok selv brev om dette i dag.

 

Jeg oppfordrer alle båteiere til å registrere seg i de nye båtregisteret. Kun da kan vi få videreført et nyttig og effektivt register.

 

"Sikkerhetsregisteret er et viktig verktøy ved etterforskning av tyveri, kollisjoner, skadeverk og ved oppsporing og identifisering av savnede eller forliste båter. Registeret er også en trygghet for deg ved kjøp og salg båt. Redningsselskapets 40 skøyter vil ha tilgang til registeret. Dette vil bidra til at din og andres sikkerhet på sjøen bedres. Hvis båten din blir stjålet går alarmen umiddelbart til alle skøytene. Registeret er et verdifullt verktøy for oss i redningstjenesten, for båteier, båtforhandlere, forsikringsselskap, båtforeninger, politi og sjøfartsmyndigheter." - det er blant de ting Redningsselskapet trekker frem.

 

Mye har vært sagt for og imot et slikt register - og - at Redningsselskapet overtar det. Jeg sier: Ha tillitt til at Redningsselskapet kan utvikle dette registeret til et verdifullt verktøy for alle oss som ferdes på sjøen. Ikke undergrav det før det kommer i gang ved å unnlate å registrere båten din. Det koster deg ingen ting, og du står gratis registrert til 2006. Innen den tid er jeg sikker på at Redningsselskapet har fått bevist at registeret har en verdi som langt overgår den 100-lappen som blir årsgebyret fra 2006. Og blir du ikke overbevist er det jo da bare å melde seg ut.

 

Du kan bruke svarslippen som følger brevet (frankert konvolutt), eller - enda enklere - gå inn på nettsidene til Redningsselskapet.

 

Båthilsen fra Hannah III :sailing:

 

PS - jeg har ingen tilknytning til Redningsselskapet, men synes deres virksomhet er svært viktig.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfordrer alle båteiere til å registrere seg i de nye båtregisteret. Kun da kan vi få videreført et nyttig og effektivt register.

:yesnod::yesnod:

Det samme gjør jeg. Jeg synes det er bra å ha registrert båten i et register slik at det er mulig å søke frem hvem som eier båten. Både med tanke på tyveri og om det skjer noe med båten uten at jeg er tilstede.

 

Dessuten synes jeg Redningsselskapet gjør en flott jobb. Jeg er medlem av Kystpatruljen, og om automatinntektene forsvinner trenger de mer støtte - så da gir jeg de med glede 100 kr/år for å stå i deres register.

 

Det finnes også en hel del havner som krever at båten er registrert for at du skal få lov til å ha båten liggende der.

 

Så konklusjonen min: jeg har registrert meg - og jeg gjorde det på internett. Da er jeg med i trekningen om en Askeladden 435 med motor og noen andre fine greier.

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Henger meg på her.

Selvfølgelig skal M/S ZAPHIR og gummiZAPHIR registreres i NSSR sitt nye båtregister også, føler at det er en viss trygghet i registreringen, samt at dersom en har planer om en lengre utenlandstur

kreves vel en viss form for dokumentasjon på eierforholdet.

 

Så jeg kan ikke se noen grunn til å la vær, det eneste jeg er et snev av skeptisk til, er årsgebyret som kommer i 2006. Det første året er det riktig nok bare på 100,- , men hva med året etter....., eller de neste årene??????

 

Jeg lar tvilen komme tilgode, og melder inn båtene. For som du sier, det er jo gratis(foreløpig) å melde seg ut igjenn dersom en ikke er enig i opplegget.

 

Men inntil så skjer......, LYKKE TIL MED DET NYE BÅTREGISTERET NSSR, MÅTTE HELL OG LYKKE FØLGE DERE!!!

 

 

M/S ZAPHIR og gummiZAPHIR :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Enig --- registrering er et «must» og jo flere som er registrert, desto bedre blir registeret. En hundrelapp i året? Pytt, pytt -- det er ikke mer enn tjue liter diesel, det. Nok til ti-femten minutters kjøring med Worses neste båt ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

registrerte eierforhold ja.

Har fått flere brev i dag, alle med unntak av ett, er vedr. båter som er solgt, og avregistrert for mange år siden.

Morsomt at jeg nå, med RSSR sin hjelp kan skaffe registreringspapirer i mitt navn, når båten vitterlig er solgt. Særlig mht. all den propragandaen vi har mottatt, mht. nyregistrering av eldre båter der stort sett "alle" har blitt ansett som "pirater" til det motsatta har vært bevist..

Nesten så jeg har lyst til å teste om det går "helt frem"...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Morsomt at jeg nå, med RSSR sin hjelp kan skaffe registreringspapirer i mitt navn, ....

Nesten så jeg har lyst til å teste om det går "helt frem"...

Det er jo artig, men det samme var fullt mulig med det "gamle" registeret hos Onkel Politi. Men om du driver "piratvirksomhet" så hjelper det jo lite ... registeret sier ikke mer enn hvem som er registrert som eier, og altså ikke hvem som er eier.

 

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor de ikke like gjerne kunne ha gjort rssr til et ordentlig register, som NOR -- hadde vært lettere å få finansiert båtkjøp i alla fall hvis de gjorde det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg totalt uenig i den oppfordringen !!

Så lenge registeret er frivillig, har det ingen som helst effekt. Hva hjelper det at 70% registrerer seg når 30% ikke gjør det? Jeg vet 10.000 bedre måter å forvalte 50 millioner årlig !

 

Sikkerhetsregisteret er et viktig verktøy ved etterforskning av tyveri, kollisjoner, skadeverk og ved oppsporing og identifisering av savnede eller forliste båter. Registeret er også en trygghet for deg ved kjøp og salg båt. Redningsselskapets 40 skøyter vil ha tilgang til registeret. Dette vil bidra til at din og andres sikkerhet på sjøen bedres. Hvis båten din blir stjålet går alarmen umiddelbart til alle skøytene. Registeret er et verdifullt verktøy for oss i redningstjenesten, for båteier, båtforhandlere, forsikringsselskap, båtforeninger, politi og sjøfartsmyndigheter." - det er blant de ting Redningsselskapet trekker frem.

 

Som profesjonell tyv har jeg et helt annet syn.

Når jeg stjeler båten din, er det første jeg gjør å rive av tapebiten du kaller nummerskilt. Ingen reagerer på at jeg kjører uten nummer, da veldig mange gjør akkurat det samme.

Viktig verktøy for etterforskning av tyveri? Selvfølgelig. Derfor har jeg fjernet nummerskiltet. Viktig verktøy for skadeverk, oppsporing og identifisering? Som jeg sa, nummeret er for lengst fjernet.

 

Alarmen går og redningsskøytene er på utkikk. Det er fjernet!! Hører du dårlig eller?

 

Og redningsskøyte, politi eller andre: Er dere på båtjakt så kikker dere etter båter. Dere er ikke på nummerskiltjakt. Den jakten taper dere uansett.

 

Nøkkelen til min suksess som tyv? Det magiske ordet heter frivillighet. Frivillighet betyr at jeg kan leve i sus og dus fordi det alltid finnes mennesker som benytter seg av sin frivillighet.

 

Nei, her er det bare en eneste ting som nytter: Boikott registeret. Boikott det fullstendig og av hele ditt hjerte. Den eneste løsningen på problemet heter obligatorisk register. Et obligatorisk register får vi neppe med et halvgodt frivillig register under NSSR.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Lotus og John_Kr ... uten 100 % deltakelse svinner en del av verdien på registeret. Men ikke alt. Når båten med nummer kan utelukkes som den stjålne, blir det jo ikke så vanskelig å ta en nærmere titt på den uten ...

 

Men et skipsregister «light» hadde uansett vært det beste. Med all den byråkratiske «innsats» som gikk med til å «finne opp» båtregisteret skal man ha mye godvilje for å godta at skattepengene gikk til mer av det samme som vi hadde fra før. Den egentlige forskjellen er jo ikke mer enn forandring på bokstav/tall-kombinasjon + båtkortet.

 

På den andre, side, arbeidet holdt vel noen udugelige offentlig ansatgte utenfor ledighetskøen en tid, og hensikten helliger jo som kjent middelet ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Stiller et lite spørmålstegn ved et offentlig småbåtregister. Ikke ved sikkerhetsaspektet og fordelene ved å være registrert obligatorisk, som for bil. Men som kjent, alt i staten skal administreres og kontrolleres. Dette krever jo enorme ressurser, man må jo ansette ekstra lensmenn/politi for å følge opp at folk ikke ferdes ulovlig med uregistrert båt. Kanskje må det opprettes et statlig båttilsyn, eu-kontroll på båt. Sjøvei-avgift. Ok, dette er litt småironisk svartmaling... :smiley: Men det kan hende at staten vil ta så det svir på pungen i årlige avgifter for et obligatorisk register.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan det har vært dersom det har vært frivillig med skilt på bilene våre.......:lol:

 

En liten sammenligning.

 

Det eneste som hjelper er at alle skal være registrert......  :yesnod:

Hva tror du som brukes til utskrivning av fakturaer for årsavgiften, omregistreringsavgiften, engangsavgiften osv.

 

Forøvrig stjeles biler i tusentall til tross for skilt på bilene

Link to post
Share on other sites

Har valgt å registrere båten i det nye sikkerhets- og småbåtregisteret.

Nå har jo småbåtregisteret vært frivillig fra 1.januar 2003, jeg ser derfor ingen grunn til å ikke registrere båten i det nye systemet til Redningsselskapet så lenge jeg har hatt den registrert av Toll og avgiftsdirektoratet før.

Jeg er selvsagt enig i at det det hadde vært best med en obligatorisk registrering, men velger å registrere båten alikevel.

Når det gjelder avgiften for registreringen er vel denne overkommelig også fra 2006, men det skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg etterhvert.

Som sagt synes jeg det nye registeret skal få sin sjanse.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Stiller et lite spørmålstegn ved et offentlig småbåtregister. [---snipp---] Men det kan hende at staten vil ta så det svir på pungen i årlige avgifter for et obligatorisk register.

Hallo! Registeret VAR jo statlig! Og det VAR obligatorisk! Selvfinansierende uten årsavgift. Det er jo NÅ det blir årsavgift, ETTER at det er blitt privatisert og frivillig! Altså stikk i mot det som var den politiske "reklamen" fra visse x#!¤!(strøket av selvsensuren) på Stortinget ...

 

Men dette har vært debattert her ørten ganger før :diving: ...

Likevel, forhistorien bør vi ha med oss her! :smash:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk brev fra redningsselskapet i dag med kode for brekreftelse på at jeg fortsatt vil være registrert.

 

Gratis å fortsette registreringen nå

300 kr i omregistrering etterpå

100 kr i året fra 2006

 

Jeg sendte bekreftelse via internett i kveld på at jeg fortsatt vil være registrert.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke mottatt "tilbud" om å registrere Hannah I og Hannah II (begge solgt), kun Hannah III som vi eier nå. Så hos oss har dette funket.

 

Og John_Kr - du må nok "melde deg" til det nye registeret hvis du vil være med (hvilket jeg håper). Det er først i disse dager at "flyttingen" til det nye registeret har startet, Hannah III ble faktisk registret i det offentlige småbåtregisteret etter din båt.

 

Og til Lotus - jeg hadde ikke forventet annet enn at du var uenig.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ikke så vanskelig å være enig i mange av argumentene til Lotus for å la være å registrere båten. MEN jeg er likevel uenig i konklusjonen hans om å boikotte registeret. Er det ikke mye bedre å oppfordre alle til å registrere båten sin, slik at registeret kan bli så fullstendig som mulig. Og ikke oppfordre til det motsatte, slik at registeret blir så dårlig som mulig.

 

Jeg har i alle fall svart "JA" på nettsiden til NSSR i dag. Betaler mine 500 som medlem i Kystpatruljen, og om de trenger 100 ekstra av meg for å drive registeret?? Tja, men de skal da få dem hvis de krever det.

Link to post
Share on other sites

Hallo! Registeret VAR jo statlig! Og det VAR obligatorisk! Selvfinansierende uten årsavgift. Det er jo NÅ det blir årsavgift, ETTER at det er blitt privatisert og frivillig! Altså stikk i mot det som var den politiske "reklamen" fra visse x#!¤!(strøket av selvsensuren) på Stortinget ...

:sleep::sleep::sleep:

 

Ehhh... Toll og avgiftsdirektoratet er vel stadig en statlig myndighet ja.... :sleep::blush::sleep:

Link to post
Share on other sites

Ikke så vanskelig å være enig i mange av argumentene til Lotus for å la være å registrere båten. MEN jeg er likevel uenig i konklusjonen hans om å boikotte registeret. Er det ikke mye bedre å oppfordre alle til å registrere båten sin, slik at registeret kan bli så fullstendig som mulig. Og ikke oppfordre til det motsatte, slik at registeret blir så dårlig som mulig.

Det var da som f...

For en bra logikk!

Lurær (som Ræymond) på om jeg skal videreføre registreringen jeg også... :wink:

Link to post
Share on other sites

Har ikke tilgang til post for tida så jeg vet ikke hva som er tilsendt fra Redningsselskapet. Lurer bare på om dere som velger å omregistrere beholder det gamle nummeret?

Det jeg får ut av å lese gjentatte diskusjoner om registrering er at hovedgevinsten er bedre kontroll med stjålne båter og enklere oppsporing av tidligere eiere. Jeg regner med de fleste er enig med meg i at min gamle stålbåt som gjør max 7-8kn aldri har vært noe tyveriobjekt, og aldri kommer til å bli det. Alle tidligere eiere har jeg kontakt med i ny og ne, så ett videre salg vil aldri bli ett problem. Eneste grunnen jeg kan finne for å registrere denne båten for tredje gang er at da yter jeg min slant til Redningsselskapet. Jeg føler ikke at jeg ødelegger for noen ved å velge å ikke overføre nåværende registrering på denne båten. NSSR skal få sine ekstra kroner fra meg utenom registeret.

Link to post
Share on other sites

Fikk nå detta brevet igår jeg , signerte og returnerte det i ferdig svarkonvolutt . Eller jeg kunne sende SMS og da være med i trekning av div ( KUN 5 KRONER ) må vel få inn litt av porto'n rundt om kansje , så dem prøver seg samtidig med et lotteri ,greit nok det da . Men er redd at det ikke er mange åra til så koster dette flesk i året tipper jeg da, 100 kroner er første året så sier det pang pluss at det sammtidig kommer et påbudt i å være registrert , er det vel litt forsåvitt idag og . Mener IF forlanger at jeg har registrert båten der ja . Fikk foresten 2 stk brev vi , da vi står som eier begge to , men har jo samme adr og er gift så kansje dem kunne spart 6 kroner der :wink:

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...