Jump to content

Rssr - Sikkerhets- Og Småbåtregisteret


KOB

Recommended Posts

:yesnod:

Som lystbåtskipper føler jeg stor trygghet ved å være medlem i Kystpatruljen. Både ved at jeg og andre kan bruke Redningsskøyta om det trengs.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Slik som det er i dag føler jeg også at det er en nødvendighet/trygghet å være medlem selv om jeg ser på redningsselskapet som sjøens Viking/Falken.

Redigert av Jakob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget i tvil. Har fulgt diskusjonen her før jeg bestemte meg. Men det ble under sterk tvil å registerer seg på nettsiden til RSSR sine nettside. Enig med de som stiller seg tvilende til verdien av et frivillig register.

 

Men om ikke annet er det jo en støtte til en meget god sak :flag:

 

Dessuten føler jeg at ved framtidig salg virker det kanskje litt "ryddigere" om en står registert (meget subjektivt selvsagt).

Link to post
Share on other sites

Enig med de som stiller seg tvilende til verdien av et frivillig register.

Ja, det hele vil avhenge av forsikringsselskapene holdning.

Selv om 100kr kan fortone seg som en bagatell er det mer en god nok grunn for at en stor del av båteierne vil la være å registrere seg.

(Sidenote: Hørte at det er et problem her i Kristiansand at folk parkerer utenfor bomringen og går inn til byen for å spare 10kr....)

 

Og et delvis register vil heller ikke motvirke tyverier, det er jo bare for tyvene å rive av skiltet......

Link to post
Share on other sites

Men for meg koker hele RSSR registeret ned til null, og blir verdiløst sålenge det ikke er obligatorisk. :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er i prinsippet enig. Jeg registrerte båten vår i det gamle registeret for å få eierbevis samt at båthavna krever at båten er registrert. Jeg fulgte med over til RSSR for å støtte NSSR - enkelt og greit :seeya: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og et delvis register vil heller ikke motvirke tyverier, det er jo bare for tyvene å rive av skiltet......

<{POST_SNAPBACK}>

Også et obligatorisk register hjelper vel ikke så mye. Har ihvertfall ikke hørt noe om at bilregistreringsskiltene hjelper særlig mot tyveri. De gjør kanskje gjenfinning noe lettere. Men det er kanskje vanskelig å tallfeste et samligningsgrunnlag.

 

For noen få år siden fantes det noen bestrebelser til å registrere boliger - med påfølgende krav at et registreringsskilt skulle henges opp i boligen på et godt synlig sted. DET hadde sikkert hjulpet mot boligtyverier :lol:

Link to post
Share on other sites

Trøtt te morran i dag :blush: Hm... Tenker høyt: Hvis "Registret" skal finansiere NSSR (automater og statlige tilskudd minskes dramatisk), betyr DET at lystbåtflåten skal finansiere kystens redningstjeneste?? :eek::confused::confused:

Hm... Hva med YRKESFLÅTEN? Skal de "registreres" også? (For DE får vel også "en tamp eller en skvett" av NSSR når uhellet er ute?) :confused:

Som sagt, ikke HELT våken enda. :blush: Mere kaffe!!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Også et obligatorisk register hjelper vel ikke så mye.

Mener forskjellen på om det er obligatorisk eller ikke er helt avgjørende i denne sammenheng.

Er det obligatorisk vil de fleste tenke seg om dersom de blir tilbudt en uregistrert båt.

Ved en frivillig ordning trenger det ikke å foreligge noe mistenkelig i at en jolle er uregistrert.

Og det er jo slike båter som stjeles mest.

 

Hadde det ikke vært påkrevet å registrere biler vil jeg tro antall tyverier hadde nådd astronomiske høyder...

Link to post
Share on other sites

Slik som det er i dag føler jeg også at det er en nødvendighet/trygghet å være medlem selv om jeg ser på redningsselskapet som sjøens Viking/Falken.

<{POST_SNAPBACK}>

NSSR er ikke supermenn/kvinner som kommer bare dere har betalt medlemskap.

100.- kr er ikke medlemskap og for oss som har betalt 500.- er dette bare 100.- nye.

Halve året ligger vi på land. Hvor mye betaler rederiene, fiskerne mm? De står nok ikke i småbåtregisteret.

 

Hele registeret er for sauer som har behov for å føle seg trygg. Monter VHF nr på båten,

så er du registrert.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bladde litt i denne diskusjonen og det var riktigt morsomt å lese. Det er frivilig å registrere seg og noen YTTERST få av de som har lagt inn innlegg skal ikke registrere seg, men diskusjonen går... og går. Liten opfordring til slutt hva med å lage en poll som viser om man har registrert seg eller ikke, tipper at 90% av de som er her inne har gjort det.

Link to post
Share on other sites

Bladde litt i denne diskusjonen og det var riktigt morsomt å lese. Det er frivilig å registrere seg og noen YTTERST få av de som har lagt inn innlegg skal ikke registrere seg, men diskusjonen går... og går. Liten opfordring til slutt hva med å lage en poll som viser om man har registrert seg eller ikke, tipper at 90% av de som er her inne har gjort det.

<{POST_SNAPBACK}>

Man har vel egentlig ikke noe valg, for å registrere båten på nytt senere så kreves det jo full historikk fra båten var ny og dette betyr vel egentlig at mange eldre båter vil bli bortimot umulige å registrere. Og av samme grunn så kan de også vise seg å bli vanskelige å få solgt igjen.

 

Hvis så forsikringsselskapene velger å fortsatt kreve registrering, så vil dette også tale sterkt mot å ikke registrere seg. Var det noen som sa frivillig registrering?? En sannhet med modifikasjoner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis så forsikringsselskapene velger å fortsatt kreve registrering, så vil dette også tale sterkt mot å ikke registrere seg. Var det noen som sa frivillig registrering?? En sannhet med modifikasjoner...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ikke så sikker på om det er en sannhet med modifikasjoner.

1. det er frivillig å forsikre båten (det er ikke noe lovfestet krav om ansvarsforsikring)

2. man står fritt til å velge hvilket forsikringsselskap man vil, og det finnes selskaper som ikke krever registrering

 

Selv har jeg flyttet registreringen av båten over til RSSR, og jeg har forsikret båten i et selskap som ikke krever registrering,

 

Forslaget om å senke grensen for å registrere båten i Skipsregisteret fra 10m til 7 m synes jeg er helt topp. Dette må bransjen jobbe aktivt for for

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forslaget om å senke grensen for å registrere båten i Skipsregisteret fra 10m til 7 m synes jeg er helt topp. Dette må bransjen jobbe aktivt for for

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje burde de også jobbe for å forenkle registreringsprosedyren - bl.a. knyttet til målebrev. Med serieproduserte båter burde dette kunne gjøres på annen måte enn at (er det?) Sjøfartsdirektoratet skal komme og måle båten samt ta en god del betalt for dette.

 

Jeg forsøkte å registrere Hannah III i NIS, men det var så tungvint at jeg ga det opp. De formelle dokumenter som fulgte av kjøpet - kjøpekontrakt, dokumentasjon på overlevering, dok på betaling, dok av mål og vekt etc. etc. (husker ikke lenger detaljene) var ikke tilstrekkelig til å få den registrert. Til slutt droppet jeg det hele og valgte småbåtregisteret.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Kanskje burde de også jobbe for å forenkle registreringsprosedyren - bl.a. knyttet til målebrev. Med serieproduserte båter burde dette kunne gjøres på annen måte enn at (er det?) Sjøfartsdirektoratet skal komme og måle båten samt ta en god del betalt for dette.

 

Jeg forsøkte å registrere Hannah III i NIS, men det var så tungvint at jeg ga det opp. De formelle dokumenter som fulgte av kjøpet - kjøpekontrakt, dokumentasjon på overlevering, dok på betaling, dok av mål og vekt etc. etc. (husker ikke lenger detaljene) var ikke tilstrekkelig til å få den registrert. Til slutt droppet jeg det hele og valgte småbåtregisteret.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er dette som er galskapen i system. For sikkerhetsmessige formål godtar de et lite skilt fra produsenten, bare det har de magiske bokstavene som signaliserer at fartøyet er i samsvar med de krav som stilles i Det Fjerde Rike (CE). Men når det gjelder størrelse, mål og vekt på samme farkost, så godtar de IKKE hva produsenten opplyser ... Dette er i sannhet et molboland ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Man har vel egentlig ikke noe valg, for å registrere båten på nytt senere så kreves det jo full historikk fra båten var ny og dette betyr vel egentlig at mange eldre båter vil bli bortimot umulige å registrere. Og av samme grunn så kan de også vise seg å bli vanskelige å få solgt igjen.

 

Hvis så forsikringsselskapene velger å fortsatt kreve registrering, så vil dette også tale sterkt mot å ikke registrere seg. Var det noen som sa frivillig registrering?? En sannhet med modifikasjoner...

<{POST_SNAPBACK}>

Der er jeg ikke helt med: det kreves vel ikke noe mer idag med RSSR enn tidligere under TAD? Så dersom du fikk båten registrert tidligere men velger nå å IKKE gå over til RSSR så burde det vel være en smal sak å registrere senere. Det gikk jo før.

 

Men hadde du den IKKE i registeret før pga dokumentasjonsproblemer så blir det ikke lettere nå etter 1.3.

 

Jeg for min del registrerer på nytt etter 1.3 for å rense ut grums som antagelig ligger igjen i TAD sitt register ettersom de ikke reagerte på en salgsmelding. Båten min var tidligere registrert under TAD så jeg ser ingen problemer der.

Link to post
Share on other sites

Der er jeg ikke helt med: det kreves vel ikke noe mer idag med RSSR enn tidligere under TAD? Så dersom du fikk båten registrert tidligere men velger nå å IKKE gå over til RSSR så burde det vel være en smal sak å registrere senere. Det gikk jo før.

 

Men hadde du den IKKE i registeret før pga dokumentasjonsproblemer så blir det ikke lettere nå etter 1.3.

 

Jeg for min del registrerer på nytt etter 1.3 for å rense ut grums som antagelig ligger igjen i TAD sitt register ettersom de ikke reagerte på en salgsmelding. Båten min var tidligere registrert under TAD så jeg ser ingen problemer der.

I TAD registeret fikk jeg registrert båten min basert på kjøpekontrakt som dokumentasjon. Båten var da tidligere ikke registrert. I RSSR registeret tror jeg det må det kunne dokumenteres tidligere eierforhold tilbake til båten var ny. En stor forsjell.

Link to post
Share on other sites

I TAD registeret fikk jeg registrert båten min basert på kjøpekontrakt som dokumentasjon. Båten var da tidligere ikke registrert. I RSSR registeret tror jeg det må det kunne dokumenteres tidligere eierforhold tilbake til båten var ny. En stor forsjell.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, vet ikke helt. Det var nå TAD som innførte dette med dokumentasjonkrav fra båten var ny, NSSR arvet det vel i forbindelse med overtakelsen av registret. I starten av regsitrets tid (97?? eller deromkring) kunne alle registrere båten TAD uten noe annen dokumenatsjon en en kontrakt, men dette endret seg over tid. Det er nok mange som har fått merke dette :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, vet ikke helt. Det var nå TAD som innførte dette med dokumentasjonkrav fra båten var ny, NSSR arvet det vel i forbindelse med overtakelsen av registret. I starten av regsitrets tid (97?? eller deromkring) kunne alle registrere båten TAD uten noe annen dokumenatsjon en en kontrakt, men dette endret seg over tid. Det er nok mange som har fått merke dette  :rolleyes:

Litt forvirrende dette her.

 

Jeg registrerte båren i 1999, og på det tidspunktet var ikke TAD frivillig. Hvordan kunne de ha

et ikke-frivillig register og samtidig stille krav som det ikke er mulig å tilfredsstille for eldre båter ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...