Kristian_H Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 så store båter med mast på dekk? det blir jo enda en ting med riggen som kan gå galt. regner med at XC 42 ikke blir vurdert siden den ikke har CC? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Hr har dekk på mast opp til 62. Nye 64 har gjennomgående Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 såpass ja, regner med at HR vet hva de driver med og er det jeg vurderer når jeg skal på langtur om noen år. Men jeg ville tro at spenningen på riggen ble mer fordelt hvis riggen gikk gjennom dekk? På min båt er mastefoten boltet til kjølen.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Nå diskuteres det vel Orust-båter i spitzen-klasse her. Er det andre varv på Orust og deromkring som ligger i samme klasse? Har sett noen brosjyrer for CR eller hva de nå heter. For meg som ikke har peiling på seilbåt i det hele tatt ser de jo fine ut. Etter eget utsagn skal de jo noe av det bedre som finnes, men hvem sier ikke det om egne båter.... Regner med at dere har full oversikt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Hr har dekk på mast opp til 62... Sett ovenfra ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Regina af Vindö Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Måtte finne fram et gammelt "Seilas" jeg har fått av en dårlig kollega... CR - Charles Rutgersson Yachts var det jeg tenkte på. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
lano2 Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Regina af Vindö Tok fornuften overhånd ? Forresten, så vil Oyster kundeservicen overgå alt du har opplevd hitil, hvis du kontakter de. Jeg blir overøst med brosjyrer og telefoner . Sånt liker jeg ! Den mest brukte ARC seilbåten gjennom historien er en Oyster. Husk det !! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Jeg vet om en som har kjøpt Oyster i Norge - pratet med han for en tid tilbake. Han var veldig fornøyd. Det jeg fortsatt har som spørsmål er hvor kurant en slik båt er i bruktmarkedet i Norge i og med at den skal momses inn i Norge. Akkurat på det området tror jeg HR kommer best ut. Jeg har sendt en liten smørbrødliste til Najad med spørsmål relatert til hvordan vi bør utstyre en båt som skal på en slik tur. Svarene vil indikere noe av kunnskapen de har for å bygge jordenrundtbåter. Akkurat det er noe av det jeg er mest spent på med NordWest/Najad. HR er jeg ganske sikre på har den kunnskapen som trengs der. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Katamaran er av sikkerhetshensyn HELT uaktuelt på ruta vår.. Meget interessant. Skulle vært artig å vite litt mer om begrunnelsen. De fleste katamaraner kan ikke synke, har dobbelt av det meste som: to ror, to motorer,. uavhengige dieselsystemer. Stor og sikker arbeidsplass på dekk, lett å plukke opp noen fra vannet til "sugarscoopene" akterut som vanligvis er i vannoverflaten. Det er massevis av katamaraner som er på vei jorden rundt til en hver tid. Kjøp et abonnement på" Multihulls World" så kan du følge ruten til mange jordomseilere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 (redigert) Rundt jorda er ikke rundt jorda. Det kommer an på veien du tar Vi skal ikke seile melkeruta med start i ARC. Vi skal bla ned i Roaring fourties og rundt Kapp Horn. Hvor mange katamaraner ser du i Ushuaia? Hvor mange katamaraner har krysset seg oppover fjordene i Patagonia? Poenget er stabilitetskurven samt sikkerhet i forhold til dårlig vær. Er en katamaran selvrettende om den slår kollbøtte pga brytende sjø? For meg er dette ikke en vitenskapelig diskusjon. Det er bare slik at jeg ikke vil. Så kan du godt argumentere til du blir grønn . Det er mitt ansvar for mitt liv . Jeg inviterer gjerne på kaffe i den trange monohullbåten i Ushuaia når vi treffes der Redigert 6.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Oyster passer vel om du vil ha benkeflater og bord av marmor ? Eller 2 40 tommers flatskjermer i salongen? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Også er jeg ikke så veldig spekulativ når det gjelder hva jeg kjøper av båt - liker å ha noe som holder seg i verdi og der verftet overlever http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=1236756 Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 . Vi skal bla ned i Roaring fourties og rundt Kapp Horn. Hvor mange katamaraner ser du i Ushuaia? Hvor mange katamaraner har krysset seg oppover fjordene i Patagonia? For meg er dette ikke en vitenskapelig diskusjon. Det er bare slik at jeg ikke vil. Så kan du godt argumentere til du blir grønn . Det er mitt ansvar for mitt liv . Jeg inviterer gjerne på kaffe i den trange monohullbåten i Ushuaia når vi treffes der Har ikke hørt om så mange store turkatamaraner som har slått kollbøtte - har bare erfaring med katamaranseiling i Biscaya,Rødehavet og Nordsjøen !! Aldri vært hverken i Ushuaia eller i Patagonia så jeg kan ikke uttale meg om antall katamaraner der. Skal på langtur selv om et par år og er ikke spesielt engstelig for dårlig vær. For alle som har sterke meninger om flerskrog så anbefales en tur hit i April : http://www.les-salon...om/index_uk.php Her blir det mye fint å se - også båter som egner seg for jordenrundt tur. Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Jeg koser meg med brosjyrer og tegninger. To sentrale punkter jeg har er Mast på dekk er jeg skeptisk til. HR62 Yaghan fikk brudd i mastefoten på vei til NZ. Ser ut som Najad 440 har gjennomgående. Stemmer det? Enig med deg ang. spaderor. Gjennomgående mast?? I tilfelle noen stag ryker, vil dekk/salongtak bli revet opp. Jeg foretrekker/ville valgt mastefot på dekk. Eldre Najad 44 hadde gjennomgående mast. Rett gjennom salongbordet! Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Hvor mange mastehavarier med gjennomgående mast har ført til opprevet dekk? Synes de gjerne knekker over dekk uansett. Har ikke personlig sett noen, og kan heller ikke huske å ha lest om noen. Er muligens ett større problem ved uhell under rigging dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Oppriving av dekket ja, den var ny.kanskje om masten var laget av stein. jar sett både knekte kaebon og aluminiums master, samtlige knekt over dekk med minimale skader på dekket. om det skjer med en fjennomfående mast cil en mast på dekk FORT bli ufrivilig gjennomgående. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 (redigert) Eldre Najad 44 hadde gjennomgående mast. Rett gjennom salongbordet! Nå tuller du fælt, ingen eldre Najader har/har hatt gjennomgående mast. Jo forresten, Najad 51 (opprinnelig Aphrodite 51) hadde gjennomgående mast når jeg tenker meg om. Redigert 6.Mars.2012 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 (redigert) Jeg klarer ikke å laste opp bilder!! Når det gjelder N44 så er det nesten like mange varianter som eiere. Var å så på en N44 1990 modell i Barcelona ifjor. Gjennomgående mast. Redigert 6.Mars.2012 av sjöfugelen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Var å så på en N44 1990 modell i Barcelona ifjor. Gjennomgående mast. Kan jeg aldri tenke meg, det var nok mastestøtten du så! Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Jaggu klarte jeg å laste opp et bilde. Denne lå i Barcelona ifjor. Der er ingen mastefot på dekk! Har desverre ingen bilder fra innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Dette er da en HR, ikke?? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Dette er da en HR, ikke?? Nei det er 2 stk Najader ved siden av hverandre, en med blå striper og en med den kjente røde. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mulligan Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Når det gjelder N44 så er det nesten like mange varianter som eiere. Selvsagt er det det. Disse båtene er bygget på verft av båtbyggere, ikke montert på fabrikk. Byggemøter bestemte hvordan de skulle se ut. En ekskribent her har en Najad 37 med hardtop, innredning bygget i sin helhet etter bestillers tegninger og rigg fra John Mast istedetfor telegrafstolpen fra Selden. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Ekskribenten snakket om og seile til Middelhavet? Vet du om han har gjordt det Mulligan. Han ligger vel sikkert ikke langt unna deg? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.