Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

Har det med følelser å gjør? At BØstrøm får seg til å bruke ordet "bæsj", kan vel få det til å gå kaldt nedover ryggen på ethvert fintfølende bymenneske. Noe miljøspørsmål er det i alle fall ikke. "Bæsj" er naturavfall, og intet spesialavfall som enkelte tydeligvis tror. Kanskje fordi det ser litt ekkelt ut i doskåla? Eller fordi det lukter litt?

 

Noen ganger lurer jeg på om folk har glemt at vi alle er laget av kjøtt og blod...

 

 

(uff sa jeg blod... :eek: )

Link to post
Share on other sites

Nå føler jeg for å være litt grisete. Tenk på fisken som svømmer i vannet, den er laget av kjøtt og blod som oss. Den er vel ikke forurensning der den svømmer rundt (som vi også gjør av og til om sommeren)? Så spiser vi fisken. Den tygges, går ned i magen og gjennom tarmene. Stadig vekk suger vi til oss næringstoffer fra fisken som til slutt forsvinner ut tykktarmen og endetarmen vår som noe som for oss virker brunt, illeluktende, klinete og ekkelt! Men det er bare resten av fisken som vi ikke klarte å nyttiggjøre oss!

 

Lars H. :flag_sw::cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har det med følelser å gjør? At BØstrøm får seg til å bruke ordet "bæsj", kan vel få det til å gå kaldt nedover ryggen på ethvert fintfølende bymenneske. Noe miljøspørsmål er det i alle fall ikke. "Bæsj" er naturavfall, og intet spesialavfall som enkelte tydeligvis tror. Kanskje fordi det ser litt ekkelt ut i doskåla? Eller fordi det lukter litt?

 

Vel, ut av rumpa kommer noen bakterier vi ikke vil ha i oss igjen. Men i praksis tror jeg dette kun er et problem for fintfølende bymennesker som meg selv når vi basker oss i våre egne ungers bæsj på Huk eller Hvervenbukta. Ting som dette er et reelt problem fordi f.eks. Oslo kommmune ikke alltid har kapasitet på renseanlegget på Bekkelaget til å ta unna alt under de værste «flommene» (om man kan bruke et slikt uttrykk i bysammenheng), det har fint lite med fritidsbåter å gjøre, og såvidt meg bekjent er badevannet ok selv i de innerste krokene i Bunnefjorden. Hvis de vil ha bedre vann på Hvaler får de heller stenge Glomma.

Link to post
Share on other sites

300-metersgrensa er vel meir enn nok i Norge. Å forby tømming i sjø er rett og slett idioti..

Som båtboer har jeg vurdert en 300 meter lang slange direkte koblet på septikutløpet, men det blir vel gjerne litt ivrig :giggle:

 

Hadde vært mye bedre om politikerne satset mer mot skikkelig miljøkriminalitet, ikke septik, et rent naturprodukt. Det kan virke som et forbud mot septik i sjø er billige poeng å samle for politikerne, forbud er lettere å hanskes med enn konstruktive tiltak. Lykke til med å håndheve et eventuelt forbud! Skulle et forbud bli aktuelt her i landet tror jeg ikke folk er redde for å ferdes på sjøen nattestid, septikpumpa trenger ikke lys for å virke.

Link to post
Share on other sites

Hvis de vil ha bedre vann på Hvaler får de heller stenge Glomma.

Nå var denne tråden ikke om vi på Hvaler vil ha bedre vann; sjøl tror jeg ikke det spredte utslippet fra fritidsbåter er noen ulempe, verken for badeliv eller for livet i havet.

Tråden gjelder altså det at nabolandet skal innføre utslippsforbud i 2015. Det medfører at vi som ferdes i nabolandets farvann må tilpasse båtene våre.

Det at et slikt forbud allerede gjelder i nasjonalparkene er bare slik, uansett om vi synes det har noe for seg. Høringsfristene for nasjonalparkreglene i grensetraktene er over for lengst (parkene ble åpnet for to og et halvt år siden)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Personligklarer jeg ikke å se hvorfor ikke båteierene skal ha så fryktelg mye større problem med å tømme septikken, på tømmestasjoner, folk med campingvogner og bobiler klarer jo dette.

Jeg tror de som bader i sjøen er like lite glade for å svømme rundt i annenmanns dritt og dasspapir, som båteierene er å tråkke rundt i dritten som en campingbil eler campingvogn eier har tømt på parkeringsplassen ved båthavna.

Jeg tråkker sikker noen på tærne her og vet at min mening sikker blir "hugget i fillebiter", men hvorfor ikke forby å tømme septikken i sjøen, og hva er forskjellen på at en båt tilfeldig mister septikken sin på vann enn at bobiler og campingvogner tømmer sitt i sjøen fra kaikanten.

Har selv opplevd å bade blandt drittklumper og dasspapir 500meter fra land utenfor Onsøy og det er ingen fin opplevelse.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Kommer det noen tømmestasjoner på Koster? Eller må man seile en time eller så vestover for å komme seg ut av nasjonalparken for å få tømt etter et par tre dagers oppfylling av tanken?

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Nå var denne tråden ikke om vi på Hvaler vil ha bedre vann; sjøl tror jeg ikke det spredte utslippet fra fritidsbåter er noen ulempe, verken for badeliv eller for livet i havet.

Tråden gjelder altså det at nabolandet skal innføre utslippsforbud i 2015. Det medfører at vi som ferdes i nabolandets farvann må tilpasse båtene våre.

Det at et slikt forbud allerede gjelder i nasjonalparkene er bare slik, uansett om vi synes det har noe for seg. Høringsfristene for nasjonalparkreglene i grensetraktene er over for lengst (parkene ble åpnet for to og et halvt år siden)

 

Slik er det Salt-JanP, tråder som dette sporer alltid av. Sammelingne avløpsproblematikken fra større byer med det en lystbåt slipper ut er noe urimelig. Nå er jeg vokst opp med åpen kloakk i nærmiljøet (Makrellbekken og Akerselva). I tillegg har jeg opplevd at flere båter levde av å tråle reker i Bunnefjorden. En herremann ved navn Granum var vel den siste som ga opp og flyttet til Drøbak. Det var til slutt død bunn dekket med kloakkslam. Og dette skyldes ikke lystbåtene som var der på midten av 50-tallet.

 

Vi må nok bare avfinne oss med at dette er et påbud som blir iverksatt og forsterket. Enten vi liker det eller ikke. Jeg synes i og for seg det er ganske greit. Rett ved der Hulda ligger er den en marina. En del benytter båten sine som hytter utenfor selve båtsesongen. At alle ikke gidder å benytte marinadassen inne på land synes til tider meget tydelig på den suppa som flyter rundt båtene der.

Link to post
Share on other sites

.Har selv opplevd å bade blandt drittklumper og dasspapir 500meter fra land utenfor Onsøy og det er ingen fin opplevelse.

Da har nok ikke det kommet fra en båt med båttoalett - langt mindre fra en med septiktank. Er nok en som har sendt det snarveien rett i sjøen. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Kommer det noen tømmestasjoner på Koster? Eller må man seile en time eller så vestover for å komme seg ut av nasjonalparken for å få tømt etter et par tre dagers oppfylling av tanken?

Om du ligger i gjestehavna der så er det jo toaletter på land! På mange av naturhavnene er det også do-og-boss-buer.

Men Strömstad kommune kan sikkert si noe om pumpeanlegg som er planlagt eller etablert i kommunen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kan man ikke bare drite i en "hundepose" å putte det i nærmeste søppeldunk ??? Om det er hundedritt eller mannsjit, det er jo avføring uansett!

 

Eller gå på land, gjøre fra seg bak en busk, og skylde på stedets dyreliv ??? :giggle:

 

Synes forbudet ligner på en "mollbo"-lov ! :thumbsdown:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det er tømmestasjon på Hartmanns Marina her i Krsand og i Grimstad. Jeg har faktisk tilgode å se at de har vært i bruk! Bortsett fra når jeg prøvekjørte løsningen, den fungerte bra. Men så mye ekstratid som brukes da...normalt tas tømming underveis uten ekstra tid brukt.

Tydelig at det er en meget lang vei å gå for få folk til å benytte dagens tømmestasjoner.

 

Jeg mener dagens ordning med tømming langt fra land fungerer bra sålenge det overholdes.

Link to post
Share on other sites

I og med at det ikkje fins korkje politibåtar eller kystvakt langs mesteparten av norges kyst lurer eg på korleis eit eventuelt forbod skal verte handheva i praksis?

Ikkje fins det infrastruktur for det heller. Og norges kyst er j*vla lang. Skal ein montere 10.000 tømmeanlegg langs heile kysten?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:nonod: Jamen ser det ut til at en opplysning om noe som skal gjelde i Sverige fører til innlegg på innlegg om hva som ikke kommer til å virke i Norge. :nonod:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Om du ligger i gjestehavna der så er det jo toaletter på land! På mange av naturhavnene er det også do-og-boss-buer.

Men Strömstad kommune kan sikkert si noe om pumpeanlegg som er planlagt eller etablert i kommunen.

Ja da, kan godt gå på land-do jeg, men med en psykisk utv.hemmet ombord som vi har går nok ikke det. Det ta lang tid med tilvending til endringer i rutiner og da er ferien over før vi får til det. Båt doen er eneste mulighet for oss.

Får sjekke litt med Strømstad kommun.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Jeg savner en vinkling i denne diskusjonen. Alle med septiktank ombord har stor respekt for dens begrensninger. Man benytter selvsagt høytoppløselig papir for å unngå problemer med tanker og pumper. Utover dette så er mitt inntrykk at "bommelom" stort sett benyttes ombord i nødstilfelle eller hvis barna må, f.eks. om natten. Derfor benyttes toalett på land til" bommelom" så langt det er mulig. Og toaletter på land er det mange av langs vår langstrakte kyst. Også i uthavner. Følgelig benyttes derfor onboard-toalett i hovedsak til "bimmelim". Om natten eller under fart. Septiktømming i behørig landavstand er da normalt en uskyldig greie. Eller skal det også bli forbudt å tisse under bading. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Utover dette så er mitt inntrykk at "bommelom" stort sett benyttes ombord i nødstilfelle eller hvis barna må, f.eks. om natten. Derfor benyttes toalett på land til" bommelom" så langt det er mulig.

Apropos langt, så kan det bli langt å gå noen steder. Da må en planlegge i god tid dersom en på Käringön i Sverige har tenkt seg fra båten merket grønt til toalettet merket rødt. Da skal en ikke ha brottom med løs mage!

 

bommelom.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eller skal det også bli forbudt å tisse under bading. :crazy:

 

Blir helt sikkert det, om en skal følge resonnementet fullt ut. Som en overgangsordning blir det sikkert lov å tisse 300 meter fra land. Men så må man oppsøke tømmestasjon. Blir nok først innført i Sverige dette... :lol:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå var denne tråden ikke om vi på Hvaler vil ha bedre vann; sjøl tror jeg ikke det spredte utslippet fra fritidsbåter er noen ulempe, verken for badeliv eller for livet i havet.

Tråden gjelder altså det at nabolandet skal innføre utslippsforbud i 2015. Det medfører at vi som ferdes i nabolandets farvann må tilpasse båtene våre.

Det at et slikt forbud allerede gjelder i nasjonalparkene er bare slik, uansett om vi synes det har noe for seg. Høringsfristene for nasjonalparkreglene i grensetraktene er over for lengst (parkene ble åpnet for to og et halvt år siden)

 

Og det kan ikke være av interesse å tenke gjennom hvilke regler man synes er fornuftige for resten av det norske farvannet? Og hvilke regler som alt er innført i Ytre Hvaler Nasjonalpark er i den sammenheng ikke verdt å tenke på i det heletatt?

 

Jeg tror på min side det er lurt å gjøre seg noen refleksjoner rundt dette, det vil sikkert komme opp forslag om samme type forbud hos oss også.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert av interesse. Men jeg ser at debatter jevnt over blir til utsagn av typen "håpløst", "tåpelig", "dumskaller", "jeg gjør hva jeg vil bare ingen ser det", uansett hva som var starten på tråden. (jeg hadde regna med praktiske tilnærminger til å løse det i båter som ikke har tømmemulighet i dag)

Vil man faktisk påvirke politiske avgjørelser, må man uttale seg til høringsdokumenter og kanskje aller helst delta i politiske partier og påvirke meningsdannelsen der. Så når det en eller annen gang kommer høringsutkast til forskrift om septikutslipp fra småbåter (eller hvadetnåkanbli), så er det om å gjøre å uttale seg til forslaget overfor dem som skal ha uttalelsen - en debatt f eks her på baatplassen vil neppe vekke særlig interesse - ut over hos debattantene på baatplassen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Enig i første del av innlegget ditt Salt, men at man må jobbe via et poitisk parti for å påvirke en slik debatt er jeg uenig i. Det at ting blir diskutert på Båtplassen medfører at ting blir belyst fra mange sider, og den videreføres både via interesseorganisasjoner og lobbyister videre inn på tinget.

 

Et eksempel på at forslag er blitt stoppet var innføring av sentralt båtregister. Man må aldri undervurdere Båtplassen eller andre interesseorganisasjoner. Det er har grasrota står.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne at det er en så veldig stor avsporing at det diskuteres parallellt hva som er situasjonen i Norge på samme område. Skjønner ikke hvor du vil hen egentlig. Du er klar over at du befinner deg på et diskusjonsforum? Hadde kanskje forstått din frustrasjon bedre om dette var et sted hvor man til enhver tid søkte etter rene fasitsvar.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...