Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

Et eksempel på at forslag er blitt stoppet var innføring av sentralt båtregister. Man må aldri undervurdere Båtplassen eller andre interesseorganisasjoner. Det er har grasrota står.

...eller de rødgrønnes retrett når det gjalt dieselavgiftsaken.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Siste nå er at alle fisker skal på land for å gjøre fra seg. Det blir i innført "fiskeposer" på samme måte som man har hundeposer og etablert et eget dykkerkorps som skal samle opp.

 

Videre kreves tørrdrakt for all bading slik at både naturlig hudavfall, eventuelle urenheter og annet unngås i sjøen. Aller helst må man nå ha såpevask av hele kroppen før man bader. Og vannet fra vasken må samles inn og leveres på spesielle mottakstasjoner for gjenvinning.

 

 

Jeg forstår at det er noe dritt å få tømt septikken i vannet utenfor stranda. Men tømmer man dette noen hundre meter fra land bør ikke slik tømming ha store konsekvenser for miljøet. Jeg lurer på om det er regna på forurensningen fra alle tømmebilene som må komme og hente all møkka på tømmestasjoner langs kysten pg energiforbruket og da CO utslipp fra renseprosessen?

 

Et slikt spørsmål ble stilt til kommunen vår da de innførste innsamling av brukt plast. Plasten skal skylles i varmtvann og legges i plastsekker - som så hentes av egne søplebiler. Plasten blir så kjørt på bil til Tyskland for gjenvinning. hvor mye forurenser nugattiboksen nå?

 

Jeg gleder meg til å se hvordan Sverige skal håndheve denne regelen. Blir det Kustbevaknings oppgave å søke etter og finne og straffe eventuelle syndere? Hva med utslippet fra kontrollbåtene?

 

Hva med all CO utslipp og eksos/partikkelforurensing i vann fra ekstra båtkjøring for å få tømt septiktankene?

 

Jeg ser ikke noe problem i å håndheve regelen - men det må jo bygges ut et stort antall mottaksstasjoner på kurante plasser. Det i seg har jo også et miljøaspekt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om det er regna på forurensningen fra alle tømmebilene som må komme og hente all møkka på tømmestasjoner langs kysten pg energiforbruket og da CO utslipp fra renseprosessen?

Og tenk på alle de gjestehavnene i Sverige som befinner seg på øyer! Hvordan er forresten systemet for de som bor på Käringön i Sverige? Går kloakken fra dem i sjøen eller hentes den med fergen til fastlandet før den går i sjøen?

 

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Alle tanker blir utstyrt med fargeampuller. Når vannet blir rosa rundt båten din, vet alle at du har tømt tanken i vannet. Rosa fargen blir også sittende på skroget ditt helt du har betalt boten for å drive miljøkriminalitet. Først da scannes båten og fargen forsvinner

:lol:

 

Sier jeg som har tømming av tanker på dekk. Har aldri brukt de hverken på denne båt eller forrige.

 

En historie, vi badet fra båten på ytterste brygge på Tanumastrand. Da kom en svenske bort og fortalte at de færreste svenke seilerne(80 talls) hadde tanker ombord, og at innholdet gikk rett i vannet. Har overlevet og begynt og bruke stranden i stedet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det spørs om et forbud av tømming av septik i sjø kan rent fysisk håndheves eller om dette er nødt å bli symbolpolitikk (som så mye annet).

 

La oss være realistisk: Det er sommerferie og dotanken blir full. Nå få skipperen valget:

 

1) Reise en time til den nårmeste tømmestasjon. Oppdager at den er full/ute av drift/passer ikke til din båt. Reiser en time videre til den neste. Stå i en laaaang kø foran tømmestasjonen. Håndtere driten.

 

2) Kommer seg en halv kilometer fra land i åpent farvann, ser rundomkring om lovens lange arm er i sikte, og så tømme septik i sjøen.

 

Hva gjør du?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

En historie, vi badet fra båten på ytterste brygge på Tanumastrand. Da kom en svenske bort og fortalte at de færreste svenke seilerne(80 talls) hadde tanker ombord, og at innholdet gikk rett i vannet.

 

Det er vel ikke så stort annerledes her i landet vil jeg tro. Se på Sandspollen feks. Her ligger det tett i tett med seilbåter på svai hele sommeren. Mange nyere båter har sikkert septiktank, mens de gamle?? Neppe.

 

Forurensningen her er så stor at helsemyndighetene må sette opp skilter hvor de fraråder folk å bade.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Opplysningen om endring av regler for septiktømming er bra å få med seg. Enig med Salt-JanP om at regelen er det ikke stort vi kan gjøre noe med, enten vi liker den eller ikke. Bygger akkurat om hele toalettet i m/sFRI, og da er det greit å ta høyde for dette, både med å legge inn tømmemulighet fra dekk, og oppjustering av lufting av tank. I praksis? Jeg regner med å sette meg inn i hvor tømmestasjonene er, og benytte disse når det er praktisk, og når dette ikke er praktisk gjennomførbart, tømme tanken når jeg er langt nok fra land. Om utbygging av tømmestasjonene skyter fart, og det er tydelig at de svenske myndighetene gjør "alt" for at dette skal være praktisk gjennomførbart for båtfolket, kommer jeg til å strekke meg langt for å unngå å tømme i sjøen. Ikke fordi jeg mener det er særlig skadelig, men rett å slett av ren høflighet som gjest.

Link to post
Share on other sites

Og historien gjentar seg.

Hver gang det kommer en forskrift som har med miljø å gjøre, så kommer det en skur av argumenter mot. Det må være særdeles lite mandig å ta miljø på alvor.

Vi har allerede slike regler i Kosterhavet og Yttre Hvaler. Det er nasjonalparker, og der gjelder regelen om at du legger ikke noe fra deg og du tar ikke noe med deg.

Håndhevelse? Vel, vi har fartsgrenser på veiene. De er umulig å håndheve 100% de også, men de er der.

Fisken på land for å gå på dass? Jaha, fisken er en del av det naturlige kretsløpet, og den BRUKER IKKE DASSPAPIR!

Link to post
Share on other sites

Leser i artikkelen det henvises til under første innlegget:

 

"Genom förbudet mot toalettavfall från fritidsbåtar bidrar Sverige till att uppnå sitt åtagande om minskade utsläpp av kväve och fosfor."

 

Hva er "kvave"??

 

Har trodd at fosfor var et virkestoff som befinner seg i mange vaskemidler, og ikke i "mannsjit" ?

Gjelder forbudet også gråvann ??

 

??

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Da kom en svenske bort og fortalte at de færreste svenke seilerne(80 talls) hadde tanker ombord, og at innholdet gikk rett i vannet.

Og det er nok grunnen til lovforslaget.

Alle båtene uten septikktank ombord.

Man får nå kanskje en slutt på dette i det minste.

Tømming i rom sjø er neppe det store problemet, i havn derimot. :thumbsdown:

 

 

Link to post
Share on other sites

Og historien gjentar seg.

Hver gang det kommer en forskrift som har med miljø å gjøre, så kommer det en skur av argumenter mot. Det må være særdeles lite mandig å ta miljø på alvor.

Kanskje fordi en hel del forskrifter bærer preg av å være symbolske i stedet for realiteter? Kanskje fordi en el av politikken desverre styres av ekstreme interessentgrupper?

 

Jeg skulle gjerne sett et komplett miljøregnskap på dette tiltaket. Først da har man en reell debatt.

Link to post
Share on other sites

Ålesund havn under båtfestivalen i 2011. Bildet viser 1/5 av antall båter som ligger i indre havn, ligger mange rader med båter til venstre for bildet, samt godt over 100 båter på et annet bryggeanlegg bak meg. Sundet har 3 til 5 meter dybde, åpent i begge ender, men igrunn ikke nevneverdig strøm i vannet.

3 dager med fest og morro og mange båter som fortøyer foran landtømmepumpen for septik, med havnevertens velsignelse!!.

18.07.2011_002.jpg

-dæven det var kjekt å bla igjennom bildene fra i sommer nå...

 

Men nå er det slik at 95 % av båtene er nyere motorbåter sannsynligvis med septikktank. Søndags morgen blir det sikkert fult uansett og da rumler det under vann flere steder :)

Hadde det vært 95% seilbåter så hadde nok situasjonen vært en annen, slik jeg opplevde på Bryggen i Bergen for 2 år siden. 200 seilbåter godt pakket sammen langs kaia, lekkert. Det lå en hinne på vannet, solen glittret så vent og vakkert, søndags morgen i 09-tiden. Der ville jeg ikke badet...

 

Her i Ålesund havn er det gratis tømming på pumpestasjonen. Men jeg har tilgode å se noen bruke den. Problemet er nok at pumpen står på land, med høy, fast brygge og lekkre bildekk på kaikanten, 1,5 meter mellom flo og fjøre, ingen stige, og klatring på dekkene for å komme opp til kaia på fjøre sjø og fine sorte merker båtdekke og teak etter å ha satt foten forsiktig på et sort bildekk. Da blir det ikke lett å bruke tømmestasjonen.

 

Løsningen må jo være at når havneverten går runden for å ta inn betalingen, så plomberes ventilen for sjøtømming med en plomberingsstrips. Ingen septikktank, -toalettet plomberes. Oppdages brudd på plomberingen blir det ris.

 

Nøkkelen må bli at havnedriver pålegges å bygge tømmestasjon på flytebrygge med båser ved innseiling til havnen. Da kan man tømme ved ankomst og avgang. Mobil septikktømmestasjon med stor tank på en pram. Havneverten kan da kjøre fra båt til båt, rekke til rekke og tømme septikktankene. 10 kroner for 100 liter tømt septik eller påslag i 10 kroner i havneavgift. Helt greit for meg. Videre må det pålegges havneeier å bygge tilstrekkelig med toaletter max 30 meter fra alle kaiplasser. Det må friste å gå i land på do.

Link to post
Share on other sites

Det ville i alle fall være forbannet om loven ble innført i Norge og at vi fikk tømmestasjoner over alt, -og at det av den grunn ble enklere å ha båt. :giggle:

NB! det er utviklet tømmeanlegg med spesielle pumper og tynn slange slik at man kan koble til eksisterende anlegg ganske langt unna. (Jeg tror det går på standard 32 millimeter rør av typen som brukes i vanningsanlegg).

 

Slike anlegg ble vist på omtrent alle store båtdelemesser for omtrent 10 år siden, fordi kravene faktisk er så gamle enkelte steder i verden.

Link to post
Share on other sites

Og historien gjentar seg.

Hver gang det kommer en forskrift som har med miljø å gjøre, så kommer det en skur av argumenter mot.

 

Hva er galt med dagens regler?

Hvilken miljøgevinst vil det bli med nye detaljreguleringer? Regler og forskrifter må i minstefall være praktisk gjennomførbare og faglig funderte før de vedtas. Noe annet vil bare gå inn under fanatisme som få støtter.

 

Tømmestasjonene fører til en omvei om renseanlegg, før det havner (renset/ urenset)i sjøen igjen. Er det en total miljøgevinst med en innsjerpet regelendring?

Link to post
Share on other sites

Og tenk på alle de gjestehavnene i Sverige som befinner seg på øyer! Hvordan er forresten systemet for de som bor på Käringön i Sverige? Går kloakken fra dem i sjøen eller hentes den med fergen til fastlandet før den går i sjøen?

 

I rørledning til fastlandet eller Tjörn eller Orust.

 

 

Hva er "kvave"??

 

kväve er nitrogen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Svenskene er bundet av internasjonale konvensjoner for å redde Østersjøen fra fullstendig kvelning. Ikke så merkelig. Det merkverdige er at man tror at vestkysten også ligger i Østersjøen. Og at Norge gjør det.

 

Slik skriver Transportstyrelsen på sine nettsider:

 

Hur ser reglerna för utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar ut i övriga östersjöländer?

Förbudet är redan infört i alla andra länder runt östersjön och Norge utreder ett förbud. Kraven är dock något olika o olika länder. Se ett par exempel i frågorna nedan.

 

Det skal bli interessant å se når et slikt forbud skal håndheves på Smøla, Vestvågøy og andre steder i Østersjøen.

 

Ifølge reglene kan man unngå forbudet ved å ta med seg potte. Kanskje ikke så attraktivt.

Link to post
Share on other sites

Svenskene er bundet av internasjonale konvensjoner for å redde Østersjøen fra fullstendig kvelning. Ikke så merkelig. Det merkverdige er at man tror at vestkysten også ligger i Østersjøen. Og at Norge gjør det.

 

Slik skriver Transportstyrelsen på sine nettsider:

 

Hur ser reglerna för utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar ut i övriga östersjöländer?

Förbudet är redan infört i alla andra länder runt östersjön och Norge utreder ett förbud. Kraven är dock något olika o olika länder. Se ett par exempel i frågorna nedan.

 

Nå skal man ha det klinkende klart for seg at Sverige er vendt østover. Veskysten av Sverige er utkant. Dingle og Strömstad er som Båtsfjord og Gamvik i Norge. Nesten. Selv Svenska Kryssarklubben har vært mer opptatt av Höga Kusten (Bottenviken) og Middelhavet enn Norra Bohuslän. Det er bare i de siste årend denne klubben har oppdaget at det bor folk med båt nord for Göteborg. Dessuten har Sverige en visst ansvar for den kloakken som feier opp langs østkysten av Danmark. Selv om sikkert de øvrige østersjølandene bidrar mye mer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...