Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Godt skrevet Midtpinne.

 

Vanskelig å skjønne når folk argumenterer for å tømme sin egen bæsj i vår sjø. Særlig fordi en har alle muligheter til å la være. Man vil bare gjøre det fordi man har lyst?

 

Blir som å gå og bæsje i parken bare fordi en har lyst, og fordi det ikke er lov. Og argumentet er at det er symbolpolitikk fordi det ikke står politi bak hver busk for å ta folk som bæsjer i parken?

-----

 

Hvis retningslinjene for hva man gjør i et samfunn blir hva man ikke blir tatt for så er det en svært kreativ tilnærming, og selvsagt en belastning for det store flertallet som har et normalt forhold til hva som er lovlig/ikke- lovlig.

Link to post
Share on other sites

Nå var det mye stempling her. Jeg gjør det fordi jeg er norsk å det er lov her. Rent å pent rundt dere? Det var en spøk vel? Eller er båten laget av magiske materialer som ikke forurenser? Bunnstoffet er skabb fra den rosa enhjørningen? Drivstoff,oljer samt vaskemiddelene er fra regnbuen? Ikke kom med at dette er på viddene for det er jo manskiten fra lystbåt flåten i sammenheng med landbruks forurensningen også. Fantastene her burde selge alle eiendelene å donere pengene til Greenpeace mens de bor nakne i en lavvo.

Link to post
Share on other sites

Nå var det mye stempling her. Jeg gjør det fordi jeg er norsk å det er lov her. Rent å pent rundt dere? Det var en spøk vel? Eller er båten laget av magiske materialer som ikke forurenser? Bunnstoffet er skabb fra den rosa enhjørningen? Drivstoff,oljer samt vaskemiddelene er fra regnbuen? Ikke kom med at dette er på viddene for det er jo manskiten fra lystbåt flåten i sammenheng med landbruks forurensningen også. Fantastene her burde selge alle eiendelene å donere pengene til Greenpeace mens de bor nakne i en lavvo.

 

Det var vel den sterkeste stemplingen som er gjort i denne tråden, også noe av det minst reflekterte som er sagt her.

 

Argumentet du kommer med her er at siden det allerede er skittent kan vi like godt fortsette å skitne det til og de som vil begynne å rydde opp må ta den helt ut og aldri gjøre noe galt. Hvorfor setter du det opp slik? Hva er meningen med å putte folk du er litt uenig i helt i den motsatte enden og kalle dem fantaster og be dem gjøre ting de antagelig ikke vil? Hvorfor mener du at de som sakte vil gå over til et renere samfunn burde gå over til total askese? Klarer du ikke se en mellomting? Jeg synes du setter det opp ganske så polariserende her og det blir litt "med meg eller mot meg"-argumentasjon. Det finnes flere metoder og veier, man må bare se seg litt rundt og sette seg inn i saken.

 

Nei vet du hva, det er skittent, la oss begynne å rydde opp. Vi trenger ikke ta den helt ut og slutte med og kose oss, men la oss rydde og gjøre det rent og pent rundt oss slik at vi kan kose oss enda mer.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordi de som vil tømme blir bedt om å bruke ressurser å tid på noe de ikke vil. Egentlig foret du poenget mitt. Skal prøve å holde det litt seriøst. Meningen er at lystbåter forurenser tilnærmet null. Skal man få det renere hjelper det lite og nikke enig med alt som blir foreslått/vedtatt. Still deg heller spørrende til hvorfor man ikke kan begynne med verstingene. Ønsker du og de like med deg forandre noe så gjør endelig det. Jeg også ønsker naturen ren, men jeg begynner ikke vaske huset med gjørme på skoene

Link to post
Share on other sites

Å svi 1000 liter diesel i timen for rekreasjon (eller 100 for den saks skyld) er sannsynligvis mer miljøfientlig enn å slippe ut noen liter septik langt til havs.

Jeg forventer dermed at man forfølger den type adferd med minst samme iherdighet som mann her utøver mot septik tømming. Noe annet ville vært uredelig, og det er tross alt ikke lov å seile under falskt flagg ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Fordi de som vil tømme blir bedt om å bruke ressurser å tid på noe de ikke vil. Egentlig foret du poenget mitt. Skal prøve å holde det litt seriøst. Meningen er at lystbåter forurenser tilnærmet null. Skal man få det renere hjelper det lite og nikke enig med alt som blir foreslått/vedtatt. Still deg heller spørrende til hvorfor man ikke kan begynne med verstingene. Ønsker du og de like med deg forandre noe så gjør endelig det. Jeg også ønsker naturen ren, men jeg begynner ikke vaske huset med gjørme på skoene

 

Jeg svarte egentlig på dette tidligere. Vi har allerede begynt med verstingene, det jobbes hardt for å få de som forurenser mest til å forandre måten de driver på. Men dette tar tid og det koster. Det koster mye for de som driver næring og de må få tid til å omstille seg. Det er også viktig at man er helt sikker på at tiltakene man pålegger dem har ønsket effekt da konsekvensene kan bli veldig store for disse aktørene. Det er ingen som snakker om at de skal få fortsette som før. Landbruket har f.eks. vært gjennom en stor omstilling og har store restriksjoner på hva de kan dumpe i naturen.

 

Argumentet er at man tar en og en ting etter tur, og at noen ting tar lengre tid enn andre. Vi argumenterer tross alt for en myk overgang. En forandring i moral som antagelig vil ta en generasjon eller to. Denne forandringen i Sverige er lett å gjennomføre og den har lite å si både økonomisk og praktisk for de det gjelder. En lett og fin overgang.

 

 

Å svi 1000 liter diesel i timen for rekreasjon (eller 100 for den saks skyld) er sannsynligvis mer miljøfientlig enn å slippe ut noen liter septik langt til havs.

Jeg forventer dermed at man forfølger den type adferd med minst samme iherdighet som mann her utøver mot septik tømming. Noe annet ville vært uredelig, og det er tross alt ikke lov å seile under falskt flagg ?

 

Duh, jeg seiler ikke under falsk flagg, jeg seiler med seil fra Norseil, har ikke flagg. :cheers:

 

Du mener altså at dersom man vil forandre samfunnet til noe bedre, så har man ikke lov å være en del av samfunnet slik det er i dag? Jeg er ikke enig i det. Jeg tror på å forandre moralen, sakte men sikkert. Dette kan blant annet gjøres med lovgivning. En av de gode tingene med den svenske modellen er at gamle båter stort sett vil kunne fortsette som de gjør i dag, men nye båter vil være klargjort for en ny og bedre måte å gjøre det på. Man vil fokusere på å få slutt på dumping av septik nært land der det er til størst sjenanse. Jeg synes dette er både smart og smidig.

Link to post
Share on other sites

"Det er også viktig at man er helt sikker på at tiltakene man pålegger dem har ønsket effekt" så du stiller som garantist at å stå på tomgang å vente på tømming, lastebilene som henter avfallet og de som tar seg av skiten samlet forurenser mindre enn septik fra lystbåter?

Link to post
Share on other sites

Jeg gir egentlig blaffen i om dette er symbolpolitikk eller ikke. Jeg har alltid hatt som hensikt å montere en septiktank i båten rett og slett av prinsipielle grunner og av miljøhensyn. Om det har noen virkning i det store og det hele vet jeg ikke, og det bryr jeg meg heller ikke om, men jeg gjør det for meg selv fordi jeg synes det er best.

 

Dermed blir det septiktank nå i vinter åkkesom! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det bør da være mulig å ha tre tanker i hodet samtidig!

 

For det første har man lokal forurensing - utslipp nært land, i havnebasseng, i uthavner, eller i områder hvor det er for mange båter ifht vannvolum - ja, det er ekkelt! Ja, det kan utgjøre et signifikant problem for vannkvaliteten (oksygenmangel, etc)! Og nei, dette er ikke noe problem dersom man tømmer uttaskjærs.

 

Så har man det globale eller rettere sagt regionale problemene - fosforbalansen i Østersjøen, Nordsjøen, etc. Det er i utgangspunktet naturlig med litt avføring i havet, fritidsflåten utgjør i utgangspunktet ikke noe problem, problemet er mangelen på balanse. Dersom vi hadde tatt opp tilsvarende mengder fosfor (fiske, etc) som vi slapp ut, så hadde det slett ikke vært noe problem. Jeg tenker som så at det grunnleggende problemet er todelt - det ene er at vi begynte å la det meste av all kloakk gå til sjøen etterhvert som WC'en ble innført, det andre er at man driver gruvedrift etter fosfor og pøser på med kunstgjødsel i landbruket. Det man trenger er resirkulering av toalettavfall tilbake til landbruket og økologisk jordbruk. Dessverre ville nok maten blitt ganske mye dyrere om man virkelig ønsket å gjøre noe med problemet.

 

Tredje tanke, nå som tømmestasjonene begynner å bli utbredt og lovverket strammes inn, hvorfor ikke bruke dem, og hvorfor ikke holde seg innafor loven? Tømmestasjonene er jo enkle i bruk.

Link to post
Share on other sites

Vi lå i uthavn på østsiden av Havstensund, de som ikke hadde toalett om bord gjorde fra seg bak buskene på land, dette er skikkelig delikat når du lufter bikkja, ser for meg at dette blir mer utbredt til sommeren.

 

Har anlegg for tømming til land, men kommer nok til å kjøre den pumpa i Kosterfjorden allikevel ja. ser for meg alle som skal reise fra gjestehavner i juli som "bare" skal innom å tømme.

Link to post
Share on other sites

For de som har opplegg for tømming av det slaget, ja. Men enn så lenge er vel antakelig flertallet av norske (og svenske?) båter med toalett ikke rigget for dette? Ellers enig.

Flertallet består av åpne motorbåter uten toalettfasciliteter ombord.

 

Alle nye fabrikkproduserte båter med innlagt toalett følger ISO-8099:2000-standarden, så om noen dekader kommer ikke dette til å være noe signifikant problem. Jeg har ellers forståelse til at man ikke ønsker å ta kostnaden med å gjøre om på et ellers fungerende toalettanlegg.

Link to post
Share on other sites

Har ikke engasjert meg så mye i denne debatten, men jeg må innrømme at jeg synes dette blir hysterisk. At Østersjøen er et problem kan jeg se, men på østsiden av Sverige er jo vannutskiftingen av en slik art at dette ikke kan være noe problem.

 

Dyre-skit = gjødsel / Menneske-skit = forurensing

Forstå det den som kan.......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

ser for meg alle som skal reise fra gjestehavner i juli som "bare" skal innom å tømme.

Huff ja. Glad jeg har båt av litt størrelse, med septiktank som holder hele ferien for kona og meg ved fornuftig bruk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi lå i uthavn på østsiden av Havstensund, de som ikke hadde toalett om bord gjorde fra seg bak buskene på land, dette er skikkelig delikat når du lufter bikkja,

 

Det der har vi lagt merke til også! Det verste stedet vi har sett er faktisk en av holmene inne i den fjordarmen på nord-øst siden av Havstensund. Rundt holmen var det bare svenske båter, mest mindre seilbåter. Dette er noe vi har sett mest til i den svenske skjærgården, er det flere som har lagt merke til det?

Link to post
Share on other sites

Nei, men vi bruker bevisst anlegg i land der dette finnes

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

At Østersjøen er et problem kan jeg se, men på østsiden av Sverige er jo vannutskiftingen av en slik art at dette ikke kan være noe problem.

 

Sverige er østvendt, og hele øst og sydkysten av Sverige sokner til denne grunne oksygenfattige brakkvannspølen de kaller Østersjøen. Skjønner godt at de, sammen med de andre 50 mill menneskene som grenser til Østersjøen nå må innføre tiltak etter at de i alle år har latt forurensningene gå fritt og urenset i sjøen. Dette har ingen relevans for Norge og Nordsjøen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Det der har vi lagt merke til også! Det verste stedet vi har sett er faktisk en av holmene inne i den fjordarmen på nord-øst siden av Havstensund. Rundt holmen var det bare svenske båter, mest mindre seilbåter. Dette er noe vi har sett mest til i den svenske skjærgården, er det flere som har lagt merke til det?

Ja inni der. dette blir det fort mere av eller å gjøre fra seg i bøtta og tømme over rekka

Link to post
Share on other sites

Tror ikke alle er så opptatt av hverken lover og regler eller nasjonalparker for den saks skyld, bare de blir kvitt dritten sin driter de glatt i hvordan de gjør det

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...