Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

Jeg har ingen problemer med å rette meg etter lover og forskrifter. Er faktisk tilhenger av slikt på generelt grunnlag. Men reagerer på at medlemmer på forumet blir kritisert for å være negative til nytten av dette lovverket, eller mydighetenes oppfølging og kontroll iettertid. Les tallene over en gang til. Forurensningen fra hele lystbåtflåten er altså på 0,2% av totalen. En dråpe I havet. Med andre ord enda en lov som bidrar til mindre respekt for lover generelt.

 

Om en kun velger å måle en lovs virkning matematisk så er det selvsagt mange som har sitt på det tørre. Men det blir jo helt feil.

 

Hvis en ser på tidsaksen og regner alle utslipp fra fritidsbåter stoppet fra i år og feks 20 år frem i tid så blir tallet noe annet. Hvis en regner inn en beregnet økning i utslipp uten lovendring kan tallet bli enda større.

 

Så kan en ser på spredning av holdning ut i generasjonene. Da vil barn og barnebarn av dagens "dosugere" lære noe. Det vil bli en selvfølge at toalett må tømmes på en ordentlig måte og de vil ha en naturlig refleks på at tømming i sjøen er feil. Da har vi plutselig 100 års gevinst frem i tid ifht utslipp.

 

Rent praktisk har det selvsagt mest å si for de som feks velger å bade en fin sommerdag der det er samlet fritidsbåter. Det føles vesentlig tryggere å la unger bade når en vet at båtene hverken vil, og etterhvert ikke kan tømme hele familiens tarminnhold i sjøen der du eller noen andre bader.

 

Og så vil holdningen spres til andre områder. Har man en god holdning ifht tømming av septik fra båt så har man det så og si garantert på hytta, campingen og ellers. En endring på ett område kommer andre områder til gode.

 

Til sist vil befolkningens egen holdning være med på å overholde loven. På samme måte som en i dag som gir f... i noe alle andre overholder blir uglesett eller "skulet på" av båtfolk flest så vil det samme skje med de som alle skjønner gir f... og tømmer tanken på sjøen, i uthavna, i gjestehavna. Folk er ikke dumme. Om en ligger full familie en uke i strekk i en uthavn/gjestehavn uten å tømme tanken så skjønner jo alle andre at tanken har blitt tømt, i badevannet. Eller at de har installert komposteringsdass ;-)

Link to post
Share on other sites

Ja tänker inte så mycket matematiskt.

Kan bara refferera till hur det ser ut på vissa stränder i mellersta och norra Bohuslän mitt i högsäsong när det är vind från sydväst.

Har men sett detta är det inte svårt att vara förespråkare för sugtömning.

Kan mängden skitklumpar som flyter i land på barnbadet här i Kungshamn minska betydligt är jag nöjd.

Link to post
Share on other sites

hva tenker dere om sugestuss, det er vel ikke mage som har ISO 8099, og hva blir kravet i Norge, ISO 4567. Må vi kanskje ha begge typer om vi skal til Sverige..

Nei. Dette ble grundig belyst i en annen tråd. Har man ISO 8099-gjennomføring på båten kan man bruke ISO 4567-sugestuss, men ikke vice-versa, så det er anbefalt å oppgradere dersom man har sugestuss som ikke er kompatibel med ISO 8099. ISO 4567 er den koniske gummiproppa, funker nesten overalt.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Septik#Sverige

http://www.baatwiki.no/wiki/Septik#ISO-standarder

Link to post
Share on other sites

 

Om en kun velger å måle en lovs virkning matematisk så er det selvsagt mange som har sitt på det tørre. Men det blir jo helt feil.

 

Hvis en ser på tidsaksen og regner alle utslipp fra fritidsbåter stoppet fra i år og feks 20 år frem i tid så blir tallet noe annet. Hvis en regner inn en beregnet økning i utslipp uten lovendring kan tallet bli enda større.

 

 

Vi snakker tross alt om biologisk raskt nedbrydbart materiale, ikke noe som akkumulerer seg. Å regner dette over 20 år blir helt feil. De små mengder som fritidsflåten slipper ut i år er helt borte neste år. Å forby så små utslipp av helt naturlig stoff i åpent sjø er og forblir en tullelov. Igjen, lokal forurensing i havner og badestrender er en uting, å tømme septiken en nautisk mil ut fra kysten er helt ufarlig.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Om man ikke ønsker å se rent matematisk på dette, så må man heller ikke påsta at dette gjøres av miljø hensyn. Med ett estetisk utgangspunkt er jeg helt enig i mange av påstandene i debatten. Avføring og er og blir både farlig og ubehagelig, så snart noen bader i nærheten. I så måte så fatter jeg ikke at noen vil ha en båt med direkte utslipp, eller at noen tømmer septiken sin, med fare for å besudle badevann.

Link to post
Share on other sites

Hvis alle bidrar så greier en kanskje målsettingen og slutter å tenke at dette ordner naturen.

 

Skagerrakkysten mest berørt store deler av denne kyststrekningen står i fare for å ikke nå målene i vannforskriften om god miljøtilstand innen 2021.

Viktige næringsstoffer som fosfor- og nitrogenforbindelser kan i for store mengder fullstendig ødelegge balansen i et økologisk system i vann.

Havforurensing er et alvorlig og stadig økende miljøproblem. Havet har lenge vært brukt som avfallsplass, tilsynelatende i den tro at det har en ubegrenset evne til å unnta avfall. Forurensninger er registrert fra polene til tropiske havområder og fra kystfarvann til store havdyp. Særlig miljøet i de kystnære områdene og innlandshavene er hardt rammet; både i Nordsjøen, Østersjøen og Middelhavet er forurensingen så stor at økosystemene har fått alvorlige skader

 

De viktigste forurensingskildene er voksende befolkningskonsentrasjoner i kystområdene, skipstrafikk, industrialisering, offshorevirksomhet, oljesøl, havbruk, turisme og forsøpling.

 

Overflod av næringssalter i vannet gir vekst i algebestanden. De kan farge vannet, gjøre det grumsete, og de kan produsere giftstoffer som kan forgifte både fisk, skalldyr og skjell. Hvis vi spiser slik sjømat, kan vi også bli sjuke.

Alger har ikke så lang levetid. Når de dør, brytes de små organismene ned – på samme måte som alt annet dødt materiale. Denne nedbrytingen er oksygenkrevende, og når det er så mange alger som skal brytes ned samtidig, blir det mangel på oksygen i vannet. Dette ødelegger også for de andre vannlevende skapningene.

Algeoppblomstring er et symptom på at økosystemet er i ulage. Alt henger sammen med alt i naturen. Gjennom årtusener av evolusjon har alle skapninger i naturen funnet sin plass – akkurat her i denne innsjøen, sammen med akkurat de andre dyra og plantene som lever der. Når vi mennesker tilfører store mengder med én vekstfaktor (i dette tilfellet fosfor), ødelegger vi denne finstemte balansen. Det får konsekvenser for alt liv i det aktuelle økosystemet -- og for alle de andre økosystemene som tangerer det.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Om man ikke ønsker å se rent matematisk på dette, så må man heller ikke påsta at dette gjøres av miljø hensyn. Med ett estetisk utgangspunkt er jeg helt enig i mange av påstandene i debatten. Avføring og er og blir både farlig og ubehagelig, så snart noen bader i nærheten. I så måte så fatter jeg ikke at noen vil ha en båt med direkte utslipp, eller at noen tømmer septiken sin, med fare for å besudle badevann.

 

Vi som inte är kemister eller biologer kanske inte alltid förstår dessa % tal och kemiska beteckningar.

Det som vi däremot kan se med ögat förstår vi. När det ligger fullt med folkeskit på en badstrand är det inte bra. När vi går bakom en båt i innersta skärgården och han släpper ut en ca 400 m lång brun rand och det luktar ren folkeskit 50 m bakom båten är det inte bra. Om det vore enstaka båtar är det en sak men detta händer allt för ofta.

Link to post
Share on other sites

Nå er det noen som hevdet at det var forbudet om dumping av toalettavfall fra fritidsflåten som fikk Østersjøen i vater

og nå også med Svensk hjelp går det den rette veien.

 

 

Etter en studie av Båtplassens medlemmers toalettbesøk i div tråder,

er de nakne tall at hvert Båtplass-medlem produserer 14. 88 l toalettavfall per dag for de som har tank.

Mener at regnestykket kan også overføres til de båtene som ikke har tank.

 

Så kan en annen regne ut hvor mye toalettavfall vi til sammen slipper ut per dag i båten.

Og så kommer Grå-vann i tillegg.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når dette med å slippe driten i sjøen er sagt så må jeg innrømme at mannsjit og dopapir på land er enda noen hakk mer ubehagelig, og dessverre for vanlig.

 

Med bikkje og unger så har vi hatt "gleden" over å komme over dette i diverse uthavner. Det er virkelig noe drit. Og utrolig hvor langt avgårde mannsjit stinker når det ligger i sommervarmen og koser seg og vinden står "rett" vei... usj..

-------

 

Fritidsbåter flest har vel antagelig ikke fasiliteter for fast avføring, kan man bruke hundepose og ta med seg dritten hjem hvis man først må drite i naturen? Eller blir det for ekkelt til at man orker?

Link to post
Share on other sites

Vel, vår septiktank holder fint 4 - 5 dager for to mennesker. Den er på 40 - 50 liter. Det skulle bety slik sirka omtrent 5 liter pr. dag og person, inkludert spylevannet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Artig tråd og lese igjennom. Hvor man har synspunkter i begge ender av skalaen.

Men jeg mener at der vel lov og bruke hodet....

 

For egen del vil jeg ikke ha noen betenkeligheter med og tømme tanken midt i sekken eller koster fjorden. I sekken for jeg holde meg på den Norske siden av streken så er det fult ut lovlig også.

Men jeg ville aldri ha tømt tanken i nærheten av badestrender gjestehavner osv. Og hvis forbudet kan begrense utslipp nære land og det er dette som det blir slått hardt ned på så er forbudet velkomment for min del.

Svenske myndigheter går jo egentlig ganske langt i og si at det er dette som er problemet og man vil ikke forfølge båter 2 nautiske fra land for og se om de tømmer tanken.

At de som velger og slippe "kablene" rett i sjøen i uthavner og gjestehavner blir bøtelagt er helt greit. Det burde de blitt i Norge også, det er jo tross alt ikke lov her heller.

 

Og tømme tanken midt i Koster fjorden blir litt det samme som og kjøre 110 i 100 sonen på E6 Det er ikke lov men alle gjør det. og politiet bryr seg ikke nevneverdig de heller, (tror vel kanskje de kjører i 110 selv også)

Det samme gjelder vel også urinering på offentlig sted. gjømmer man seg bort i busk fordi man var nøden og gul i øya så er dette greit. Stå og pisse midt i gågata fordi man synes dette er en god ide derimot :nonod:

 

Det handler om og bruke hue folkens.

 

Må også legge til en liten innrømmelse ang tømming av tank.

På Marinaen der vi ligger har vi mye besøk av Vietnamesiske fiskere. De sitter på bryggene og fisker i tomme båser. Dette er i for seg helt greit, men ikke når de bruker brygga som skjerefjøl for både rensing av fangst og agn. Og heller ikke er særlig flinke til og rydde opp etter seg. Jeg hadde en slik episode i nabobåsen til båten min. og måkene satt på kalesjen min ventet i spenning samtidig som de driter. Jeg prøve og forklare disse at dette ikke var greit. (Ikke måkene) og at klinet deres skapte mye problemer med sjøfugl samt lukt. Da latet som de ikke skjønte hva jeg sa og fortsatte i lystig tempo. De hadde vel snøret en meter fra septik bunnventilen min. Da tok jeg og trykket på tømmeknappen.. Det var jo bunnslammet som kom da for og si det sann :wink:

Blei ikke noe mer fisking den dagen.... Og jeg spylte brygga ren.. (Dette var da utenfor badesesong og jeg tømte kun i 5 sec.)

Sorry folkens. men jeg tror ikke jeg forurenset skjebergkilen nevneverdig..

Redigert av Jørn Kynningsrud (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, vår septiktank holder fint 4 - 5 dager for to mennesker. Den er på 40 - 50 liter. Det skulle bety slik sirka omtrent 5 liter pr. dag og person, inkludert spylevannet.

Du drikker for lite øl, Lars! :drink:

 

Roger-jo mener du må drikke 6 ganger så mye som i dag :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Dette er symbolpolitikk på det dummeste:

 

- slenger du snoppen eller ræva over rekka er det fult lovlig. Sitter du på do, kverner og bruker sanitærvæske slik at det går til bunns langt på havet er det ulovlig.

- et regnskyll medfører utslipp som overstiger hele flåtens på et år.

- oppdrettsindustrien uten noen regler for dette sviner til enda mer.

- køene ved tømmestasjonene vil forurense mer.

 

Kommer til å fortsette å tømme langt til havs som før rett og slett.

Link to post
Share on other sites

Til alle dere som er i mot dette da det er symbolpolitikk. Når man innser at dette er en ønsket dreining i måten vi handterer septiken vår, ønsker dere da at vi heller går over til det ekstreme andre ytterpunktet? Vil dere at alle må legge om umiddelbart og at det skal brukes ekstreme ressurser på kontroll?

 

Dere argumenterer med at dette er dumt siden man kan skite i havet. At dette er dumt for det er noen andre som også forurenser og de forurenser mer. Dette er dumt fordi jeg har alltid tømt det i havet.

 

Hensikten med lovgivningen er å få en renere kyst, og den må ses på i sammenheng med mange virkemidler som er på vei. Det er en enkel og grei måte å gjøre det på. Ringvirkningene er små og omleggingen kan gjøres over tid uten ekstreme kostnader for de involverte. Skal f.eks. oppdrettindustrien legge om vil dette koste hele samfunnet enorme summer. Derfor foregår det en massevis av forskning og kontrete forsøk med å få ned forurensing fra oppdrettindustrien. Det gjør det også med andre deler av industrien som forurenser. Det kommer stadige nye krav til kystflåten.

 

Spørsmålet er ikke hvorfor skal ikke jeg få drite i badevannet når noen andre får lov. Saken er at vi er på vei inn i et samfunn der ingen skal få lov, og da blir egentlig spørsmålet: Hvorfor skal du være et unntak som skal få lov til å forurense og skitne til etter eget forgodtbefinnende?

 

Personlig så skjønner jeg ikke folk som liker å forurense. Jeg liker å ha det rent rundt meg. Rent hjemme, rent i naturen og ikke minst rent på havet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...