Jump to content

På vei mot Marex 350CC, drømmen lever!


TICORA

Recommended Posts

Historien er som følger:

 

Er vokst opp med båtliv og drømte om egen båt hele livet inntil 2006, da vi kjøpe vår første, i en rekke som nå gjør oss til stolte eiere av en Marex 290SC, 2007 modell. Drømmen om en Marex 350CC ble vekket sommer'n 2006, da jeg satt og lete i et båtblad og så annonsen for deenne flotte båten, genial i sin design for oss som liker mye uteplass og smarte løsninger. Jeg falt pladask og søkte på Finn umiddelbart. Budsjettet vårt lå på 100 båtpenger så skjønte jo fort at dette var en fjern drøm ennå......men en plan tok form. :rolleyes: Her er det bare å kjøpe seg opp...steg for steg til drømmen er virkeliggjort! Fortalte selvfølgelig ikke om dette i heimen, men fikk min bedre halvdel med på å kjøpe båt. Alle våre båter heter DunDun II (Kona ble kalt DunDun som liten så hun er nr 1 selvfølgelig :thumbsup: ). Lista over båter er som følger:

 

Juli 2006: Køpte en 1984, Scand 26 CC med en V8 bensinmotor. Båten fungerte flott når vi prøvekjørte så vi slo til. På hjemturen føyk temp'en i været og kjlevannet var borte. Kjøpet ble hevet etter 2 dagers krangling og vi vinka farvel til DunDun II.1 der den forsvant på et lasteplan.

 

Høsten 2006: Båtsyken var startet så vi sonderte Finn konstant. En kar i Drammen var desperaet ettr penger i oktober og hadde en Scand 25 CC med DIESELmotor til salgs, en motor som røyka noe sinnsykt når den starta(pleide å løsne alle fortøyninger, dra båten utover før jeg starta motoren når vi forlot havner i håpet om at vi kom oss ut før noen så hvem som røykla alle)......vi slo til etter litt pruting, DunDun II.2 var et faktum. Siden dette var senhøstes skulle jeg kun hente den og heise den på plass for vinterlagring. Ut Drammenselva bar det, gjenneom Svelvik......men dr litt for tidlig mot Styrbord på vei ut. Ekkolodet, et gammelt Humminbird viset 60m så dette skulle jo gå bra.....men den gang ei, der sto vi, fersk båteier, på grunn og frykta det verste. Dette blei den andre båten vi eide som evt havarerte etter 1 dag, livet var herlig gitt. Neida, kompisen min hev seg i vannet og dro båten løs. Motoren starta og vi kjørte videre, fikk den på land, i krybba og under presenning. Under vinteren føyk presenningen av båten under en vinterstorm. Dro innom for å se og fant båten full av snø og sørpe. Tilsynsnsmannen på båtplassen sa følgende da jeg spurte hvorfor han ikke hadde ringt, "det er jo så mange båter som dette hadde skjedd med", så da er det jo forståelig :headbang: . Da var det å tømme båten, tørke og slipe ned alt treverk og olje alt igjen. Neste sommer hadde vi en flott tur opp og ned sørlandskysten med denne båten til tross for vind og regn i 3 uker. Men det var mye greier hele tiden, bytta sjøvannspumpe, ankervinsjen streika osv. Nei, det var på tide og selge....og solgt ble'n våren 2008.

 

2008: Etter å ha vinka farvel til Scand'en var vi enige om at vi ønsket et litt enklere båtliv med enmindre men nyere båt. Dvs kona var enig om dette....jeg not so much så kompromisset ble en Askeladden Voyager, 2006 modell som var innbyttebåt hos Italmarin. Jeg så jo verdien på båten skyte i været og begynte å drømme om 350CC'en igjen..... DunDun II.3 var et problembarn fra dag 1. Fjernkontrollen til vinsjen virka ikke, men det var bare å bytte batteri i følge Italmarin. Bytta batteri, prøvde å "paire" som det sto i manualen men det gikk ikke. Ikke så rart egentlig da vinsjen mangla kommunikasjonskortet i hovedkontrolleren og hadde ALDRI kunnet fungere. Deretter lakk det hele tiden litt vann inn. Det var belgene som var feilmontert. Så tappa batteriene seg hele tida. Askeladdens elendig el-opplegg gjorde jo at startbatteriet kun blei lada fra motr og ikke landstrøm. Måtte ha med meg startkabler hele tiden. Fikk fiksa dette og til slutt men måtte legge ved et nytt batteri da jeg solgte den...og det gjorde jeg våren 2009. Var lei av hele båten og vi sikla på et hus som krevde all kapital. Jeg så båtdømmen bli fjernere men så........lykken smilte til Kaptein Skuteløs:

- Huset blei for dyrt :thumbsup:

- Bonusen ble god :thumbsup:

og........

 

2009: Marex hadde en 2007modell 290SC i innbytte. En forhandler i Bergen hadde gått konk og de var klare for å få litt mere cash. Kona var med, vi var på visning 17.Mai i Asker, på vei til 17.maifest (Ja, Marex var klare for å selge) og vi slo til, DunDun II.4 var klar til henting. Jeg var overlykkelig og lykkerusen da vi henta båten i pinsen var vanskelig å skjønne for ikke båtinteresserte.

 

Marex'en har vi enda og vi har fantastiske turer i denne. Tro det eller ei, men bortsett fra den første Scand'en så har vi faktisk hatt mye moro med alle båtene. Dog, dette var en skikkelig båt og kvaliteten er god på alle måter. Marex har stilt opp og retta det som var etterhvert, vel vitende om min fasinasjon over storesøstra.

 

Så her er vi, 2012 med samme båt for fjerde sesongen nå. I fjor fikk jeg nesten fruen med på en 350 men nei, vi kjøpte et gammelt hus i stedet. Nå er vi i gang med å pusse opp så mye at drømmen om 350CC er fjernere enn på lenge....så derfor skriver jeg her, for å holde den ved live.

 

Det er ikke synd på meg på noen måter, har bra jobb, fint hus, flott familie og har det ar på alle måter (selv om en kunne mista noen kilo...). Likevel VIL jeg ha en 350CC en gang. Derfor denne tråden, ren selvterapi altså. Skal oppdatere etterhvert som tiden går med turer, bilder av drømmen osv, samt litt mimring.

 

Håper noen finner litt glede i å lese om fremdriften mot en 350CC. Har selv lest mange morsomme tråder her med historier og drømmer. Spesielt Haaby'ns eskapapader følges det grundig med på.

 

Nå må jeg pusse opp litt mere igjen, men kommer plutselig tilbake :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Fin historie! Synes du er utrolig entusiastisk med tanke på hvor mange problemer dere har opplevd med de fleste av båtene. Og kona er fortsatt den samme forstår jeg.

 

Har selv hatt en Marex med super kvalitet, og 350 ser ut som en meget flott båt.

 

Og glem aldri at å drømme, det er halve moroa!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke gni det inn, men kan ikke unnlate å nevne at jeg var storfornøyd eier av en Mares 350 CC i 4 år. Vi vokste etterhvert ut av båten, og har deretter hatt diverse båter med blandede følelser. Vi ble tross alt nokså bortskjemt med Marexen. Og får ikke å snakke om erfaringene med verftet.

Marex 350 er utvilsomt den beste båten jeg har hatt. Den er savnet, men jeg tror den har det fint hos sin næværende eier. Basert på de tilbakemeldinger jeg har fått, så fortsetter den å spre glede hos sine nye familie :cheers_wine:

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke gni det inn, men kan ikke unnlate å nevne at jeg var storfornøyd eier av en Mares 350 CC i 4 år. Vi vokste etterhvert ut av båten, og har deretter hatt diverse båter med blandede følelser. Vi ble tross alt nokså bortskjemt med Marexen. Og får ikke å snakke om erfaringene med verftet.

Marex 350 er utvilsomt den beste båten jeg har hatt. Den er savnet, men jeg tror den har det fint hos sin næværende eier. Basert på de tilbakemeldinger jeg har fått, så fortsetter den å spre glede hos sine nye familie :cheers_wine:

Ikke noe gniing det. Alle jeg har snakket med bekrefter det samme. Hvorfor ble den for liten? Bare to lugarer? Det er det eneste drawbacket jeg ser

Link to post
Share on other sites

Det var ikke aktuelt når jeh byttet for 2 år siden. Men nå er det på snakk om at havna blir utvidet, slik at det blir plass til båter over 11 m. Da får vi vurdere på nytt. Men konseptet er ikke akkurat slik vi vil ha det. Fast solseng er ikke noe naturlig must på Vestlandet :smiley:

Marex frister uansett til gjentakelse. De erfaringer jeg har dratt med div. skifte av båter, er i allefall at det heretter skal kjøpes kun skandinavisk produserte båter.

Jeg har en Italiensk Gobbi nå, og det er slett ikke ille, men etter 4 åt med Marex, 2 år med Skibsplast og 1 mnd. med Aquador så er konklusjonen klar.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å dempe gleden over disse Marexene, men til den prisen må jeg si at jeg fant den skuffende trang ombord, når jeg tittet på 370 i Bergen for noen måneder siden. Til den prisen er det sannelig mye som kan komme laaaangt foran både hva gjelder plassutnyttelse, størrelse og konsept. ....men det er nå min mening da. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Tror neppe Marexen har fast aksling, men jeg er enig i at det hadde vært en fordel. Mye trøbbel og dyrt vedlikehold på disse dreva....

 

Men denne Forbinaen har et stykke vei å gå på design og detaljer i forhold til Marexen, men veldig stor prisforskjell.

Link to post
Share on other sites

Det der er en fabelaktig vestlandsbåt, dvs både med "tett" hardtop og mulighet til å skrelle bort det meste av taket på fine dager. Liker den løsningen bedre enn flybridge....men smaken er som baken; den er delt.

 

Vi følger forøvrig i spenning med fram mot drømmebåten, som vel er en åpen Marex. Ser at det ligger 3-4 til salgs på finn. Får gjøre som Lillebjørn Nilsen og "levere inn en tippelapp hver lørdag". :smiley:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

 

Vi følger forøvrig i spenning med fram mot drømmebåten, som vel er en åpen Marex. Ser at det ligger 3-4 til salgs på finn. Får gjøre som Lillebjørn Nilsen og "levere inn en tippelapp hver lørdag". :smiley:

 

Oppdateringer kommer?. Tror jeg vinner hver lørdag så er sterk i troen i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...