Jump to content

På vei mot Marex 350CC, drømmen lever!


TICORA

Recommended Posts

Rene Marex treffet på borgen med Worry og co. Vi var konger til flybridge armadaen kom i kveldinga. Worry kom med noen visdomsord om at en skal være fornøyd med det en har. Kjente jeg ble det faktisk....i et par timer. Så begynte en å drømme igjen:-)

Link to post
Share on other sites

Da får jeg komme med litt trøst:

 

http://knbf.no/archives/2008/07/68_av_fritidsba.php

 

68 % av fritidsbåtene er små motorbåter!

Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjennomført en reisevane undersøkelse som også omfatter nordmenns forhold til båt, leser vi Båtavisa. Undersøkelsen viser at en av tre nordmenn eier båt og at hele 68 % av fritidsbåtflåten er små motorbåter. Bare 3 % eier seilbåt, mens 17 % har stor motorbåt og 12 % har liten båt uten motor. Dette er meget interessante tall som gir et helt annet bilde av fritidsbåtflåten enn det man får inntrykk av gjennom media og når politikere og myndigheter uttaler seg om fritidsbåter!

 

I sommerhalvåret er det en tredel som bruker båten flere ganger i uka. Godt og vel en femdel bruker den i gjennomsnitt en gang i uka, en tilsvarende andel benytter båten to-tre ganger per måned. Nesten en av fire bruker båten enda sjeldnere eller aldri.

 

TØI har også undersøkt båteierne av de ulike båttypene. Når det gjelder små motorbåter, er disse utbredt i de fleste lag av befolkningen. Småbåter uten motor er typisk eiet av eldre, enslige personer i Oppland og Hedmark. Disse har gjerne yrke innen primærnæringene og har lav inntekt.

 

Eierne av store båter med motor er gjerne par uten barn, rundt 60 år, har yrkesfaglig utdannelse og høy inntekt. De som er eiere av seilbåt karakteriseres ved høy utdannelse og inntekt, samt akademiske yrker. Seilbåteierne er typisk bosatt i Oslo eller nær hovedstaden.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Slapp av. Bare å finne igjen bildet av båten min ved siden av båten din fra ifjor så tenker jeg du er fornøyd en liten stund til med størrelsen din.

Hey...welcome back. På tide med vann under kjølen nå. Marerittet mitt er jo at du kjøper en 30 foter :headbang: Hehe

Link to post
Share on other sites

Jeg er sikrere enn noen gang, skal bare beholde go'båten, Dundun! Ingen andre der ute som koser seg mer enn oss! Du så hva jeg har, med største Webasto, god lader og batteribank.. Kos ! Du har jo 2007 mod med alt på stell, ikke stress med innkjøpet og evt økt gjeld. Vi er priviligert bare ved å ha det vi har. Ikke bare drømme om muligheter max av hva banken kan tilby. Du vet, de store gutta, de har arva ;-) vi koser oss mer !

Link to post
Share on other sites

Worry, du har så rett. Og det er jo det jeg egentlig gjør, koser meg med det vi har. Men nå er jo denne tråden om å drømme så....

 

Båtpåsken er over nå. Båten på plassen sin og bare venter på neste tur. Dessverre lekker de %##$$$' hydraulikkslangene til drevet igjen. Skal nedom med mekaniker'n som tok servicen senere i dag og se. Må nok opp for å skifte. Hva er det med dph drevene?

Link to post
Share on other sites

Steike fin båt er riktig ja. Noe annet med DPH drevene! I dag konstaterte jeg vann i hudraulikolja. I tillegg hadde sylinderen ellere slangene lekket så mye at jeg måtte fylle på 3 dl før jeg tørte kjøre den til verkstedkaia hvor de tar den opp i morgen. Dette blir 4de gangen den må ha en garantirep på styresystemet. Er Yanmar drevene like dårlige? Worry vil nok si "hva var det jeg sa" nå :-)

Link to post
Share on other sites

Da er båten på land igjen og blir der en uke inntil VP blir enig med meg om at de skal bytte styresylinderene på garanti. Regner med at vi blir enige. Ellers har jeg sitti og sett på Finn igjen og innser at et mellomsteg på veien til 350CC fint kan bli en Skilsø 33 Sport. Ser at 3 kabiner kan være greit og den har fine løsninger, dog ikke like elegant som Marex'en.

 

Føler seg nesten utro når en drømmer om andre båter :giggle:

Link to post
Share on other sites

Vel, utro :giggle:

 

Kunne godt ha vært utro med en slik Skilsø 33 sport jeg. Denne får du med aksling også, noe som helt klart gjør vedlikeholdet både enklere og billigere. :thumbsup:

Joda kan fås med aksel men da blir den mye tregere. Vil egentlig ha drev....som ikke lekker :-)

Link to post
Share on other sites

Skilsø 33 går meget fint med D6-310 og aksling. Topper på pene 27 knop. Aksling-utgaven har bedre sengeplass i akterkabinen enn drevutgaven. Meget god uteplass og fin finish, men det er en meget liten 33 foter.

Kjenner meg litt igjen i denne "mellomstasjonen", jeg var nære på å kjøpe en 33 sport, men endte opp på Scand 360SE.

Blir spennende å se hva du velger Dundun....

 

Ps....har noen håndfaste bevis for at 350CC leveres med aksling....?.... :cheers::smiley:

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ps....har noen håndfaste bevis for at 350CC leveres med aksling....?.... :cheers::smiley:

 

Ifølge Marex' hjemmeside så leveres 350CC med disse motoralternativene:

 

D4-300 EVC DPH

D6-330 EVC DPH

D6-370 EVC DPH

D4-200 EVC DPH

D4-220 EVC DP

D4-260 EVC DP

D4-300 EVC DP

 

Hvis jeg ikke har blitt tidlig senil, så er det nok drev alt sammen.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...