TICORA Startet 31.Mars.2012 Del på Facebook Startet 31.Mars.2012 Historien er som følger: Er vokst opp med båtliv og drømte om egen båt hele livet inntil 2006, da vi kjøpe vår første, i en rekke som nå gjør oss til stolte eiere av en Marex 290SC, 2007 modell. Drømmen om en Marex 350CC ble vekket sommer'n 2006, da jeg satt og lete i et båtblad og så annonsen for deenne flotte båten, genial i sin design for oss som liker mye uteplass og smarte løsninger. Jeg falt pladask og søkte på Finn umiddelbart. Budsjettet vårt lå på 100 båtpenger så skjønte jo fort at dette var en fjern drøm ennå......men en plan tok form. Her er det bare å kjøpe seg opp...steg for steg til drømmen er virkeliggjort! Fortalte selvfølgelig ikke om dette i heimen, men fikk min bedre halvdel med på å kjøpe båt. Alle våre båter heter DunDun II (Kona ble kalt DunDun som liten så hun er nr 1 selvfølgelig ). Lista over båter er som følger: Juli 2006: Køpte en 1984, Scand 26 CC med en V8 bensinmotor. Båten fungerte flott når vi prøvekjørte så vi slo til. På hjemturen føyk temp'en i været og kjlevannet var borte. Kjøpet ble hevet etter 2 dagers krangling og vi vinka farvel til DunDun II.1 der den forsvant på et lasteplan. Høsten 2006: Båtsyken var startet så vi sonderte Finn konstant. En kar i Drammen var desperaet ettr penger i oktober og hadde en Scand 25 CC med DIESELmotor til salgs, en motor som røyka noe sinnsykt når den starta(pleide å løsne alle fortøyninger, dra båten utover før jeg starta motoren når vi forlot havner i håpet om at vi kom oss ut før noen så hvem som røykla alle)......vi slo til etter litt pruting, DunDun II.2 var et faktum. Siden dette var senhøstes skulle jeg kun hente den og heise den på plass for vinterlagring. Ut Drammenselva bar det, gjenneom Svelvik......men dr litt for tidlig mot Styrbord på vei ut. Ekkolodet, et gammelt Humminbird viset 60m så dette skulle jo gå bra.....men den gang ei, der sto vi, fersk båteier, på grunn og frykta det verste. Dette blei den andre båten vi eide som evt havarerte etter 1 dag, livet var herlig gitt. Neida, kompisen min hev seg i vannet og dro båten løs. Motoren starta og vi kjørte videre, fikk den på land, i krybba og under presenning. Under vinteren føyk presenningen av båten under en vinterstorm. Dro innom for å se og fant båten full av snø og sørpe. Tilsynsnsmannen på båtplassen sa følgende da jeg spurte hvorfor han ikke hadde ringt, "det er jo så mange båter som dette hadde skjedd med", så da er det jo forståelig . Da var det å tømme båten, tørke og slipe ned alt treverk og olje alt igjen. Neste sommer hadde vi en flott tur opp og ned sørlandskysten med denne båten til tross for vind og regn i 3 uker. Men det var mye greier hele tiden, bytta sjøvannspumpe, ankervinsjen streika osv. Nei, det var på tide og selge....og solgt ble'n våren 2008. 2008: Etter å ha vinka farvel til Scand'en var vi enige om at vi ønsket et litt enklere båtliv med enmindre men nyere båt. Dvs kona var enig om dette....jeg not so much så kompromisset ble en Askeladden Voyager, 2006 modell som var innbyttebåt hos Italmarin. Jeg så jo verdien på båten skyte i været og begynte å drømme om 350CC'en igjen..... DunDun II.3 var et problembarn fra dag 1. Fjernkontrollen til vinsjen virka ikke, men det var bare å bytte batteri i følge Italmarin. Bytta batteri, prøvde å "paire" som det sto i manualen men det gikk ikke. Ikke så rart egentlig da vinsjen mangla kommunikasjonskortet i hovedkontrolleren og hadde ALDRI kunnet fungere. Deretter lakk det hele tiden litt vann inn. Det var belgene som var feilmontert. Så tappa batteriene seg hele tida. Askeladdens elendig el-opplegg gjorde jo at startbatteriet kun blei lada fra motr og ikke landstrøm. Måtte ha med meg startkabler hele tiden. Fikk fiksa dette og til slutt men måtte legge ved et nytt batteri da jeg solgte den...og det gjorde jeg våren 2009. Var lei av hele båten og vi sikla på et hus som krevde all kapital. Jeg så båtdømmen bli fjernere men så........lykken smilte til Kaptein Skuteløs: - Huset blei for dyrt - Bonusen ble god og........ 2009: Marex hadde en 2007modell 290SC i innbytte. En forhandler i Bergen hadde gått konk og de var klare for å få litt mere cash. Kona var med, vi var på visning 17.Mai i Asker, på vei til 17.maifest (Ja, Marex var klare for å selge) og vi slo til, DunDun II.4 var klar til henting. Jeg var overlykkelig og lykkerusen da vi henta båten i pinsen var vanskelig å skjønne for ikke båtinteresserte. Marex'en har vi enda og vi har fantastiske turer i denne. Tro det eller ei, men bortsett fra den første Scand'en så har vi faktisk hatt mye moro med alle båtene. Dog, dette var en skikkelig båt og kvaliteten er god på alle måter. Marex har stilt opp og retta det som var etterhvert, vel vitende om min fasinasjon over storesøstra. Så her er vi, 2012 med samme båt for fjerde sesongen nå. I fjor fikk jeg nesten fruen med på en 350 men nei, vi kjøpte et gammelt hus i stedet. Nå er vi i gang med å pusse opp så mye at drømmen om 350CC er fjernere enn på lenge....så derfor skriver jeg her, for å holde den ved live. Det er ikke synd på meg på noen måter, har bra jobb, fint hus, flott familie og har det ar på alle måter (selv om en kunne mista noen kilo...). Likevel VIL jeg ha en 350CC en gang. Derfor denne tråden, ren selvterapi altså. Skal oppdatere etterhvert som tiden går med turer, bilder av drømmen osv, samt litt mimring. Håper noen finner litt glede i å lese om fremdriften mot en 350CC. Har selv lest mange morsomme tråder her med historier og drømmer. Spesielt Haaby'ns eskapapader følges det grundig med på. Nå må jeg pusse opp litt mere igjen, men kommer plutselig tilbake Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Flott historie Det er viktig å ha en drøm. Og uten drømmer blir livet kjedelig. Stå på Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Slett ingen problemer med å forstå drømmen om en Marex 350. Jeg lå ved siden av en slik i fjor i Lyngør. Husker ikke hvor gammel den var, men han ville selge. Kun 1,8 mill. Men steike fin Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Fin historie! Synes du er utrolig entusiastisk med tanke på hvor mange problemer dere har opplevd med de fleste av båtene. Og kona er fortsatt den samme forstår jeg. Har selv hatt en Marex med super kvalitet, og 350 ser ut som en meget flott båt. Og glem aldri at å drømme, det er halve moroa!!! Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 31.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Og kona er fortsatt den samme forstår jeg. Kona er den samme ja. Hun er også glad i sjølivet men overlater vanskelighetene til meg. Jeg løser dem og sier ikke hva det kosta. Fin ordning egentlig.... Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 (redigert) Jeg skal ikke gni det inn, men kan ikke unnlate å nevne at jeg var storfornøyd eier av en Mares 350 CC i 4 år. Vi vokste etterhvert ut av båten, og har deretter hatt diverse båter med blandede følelser. Vi ble tross alt nokså bortskjemt med Marexen. Og får ikke å snakke om erfaringene med verftet. Marex 350 er utvilsomt den beste båten jeg har hatt. Den er savnet, men jeg tror den har det fint hos sin næværende eier. Basert på de tilbakemeldinger jeg har fått, så fortsetter den å spre glede hos sine nye familie Redigert 31.Mars.2012 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 31.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Jeg skal ikke gni det inn, men kan ikke unnlate å nevne at jeg var storfornøyd eier av en Mares 350 CC i 4 år. Vi vokste etterhvert ut av båten, og har deretter hatt diverse båter med blandede følelser. Vi ble tross alt nokså bortskjemt med Marexen. Og får ikke å snakke om erfaringene med verftet. Marex 350 er utvilsomt den beste båten jeg har hatt. Den er savnet, men jeg tror den har det fint hos sin næværende eier. Basert på de tilbakemeldinger jeg har fått, så fortsetter den å spre glede hos sine nye familie Ikke noe gniing det. Alle jeg har snakket med bekrefter det samme. Hvorfor ble den for liten? Bare to lugarer? Det er det eneste drawbacket jeg ser Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Ungene ble lengre. Og etterhvert så har de begynt å ta med seg samboere osv. 350CC er jo på sett og vis en kjempestor weekendcruiser, og når du skal være mange dager på tur med tenåringsdøtre, så ble den for liten for oss. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 31.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Got it. Mem da har du jo 370 AFT? Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Det var ikke aktuelt når jeh byttet for 2 år siden. Men nå er det på snakk om at havna blir utvidet, slik at det blir plass til båter over 11 m. Da får vi vurdere på nytt. Men konseptet er ikke akkurat slik vi vil ha det. Fast solseng er ikke noe naturlig must på Vestlandet Marex frister uansett til gjentakelse. De erfaringer jeg har dratt med div. skifte av båter, er i allefall at det heretter skal kjøpes kun skandinavisk produserte båter. Jeg har en Italiensk Gobbi nå, og det er slett ikke ille, men etter 4 åt med Marex, 2 år med Skibsplast og 1 mnd. med Aquador så er konklusjonen klar. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Mulig Finland ikke regner med i Skandinavia kanskje, men Aquador holder standarden. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Ikke for å dempe gleden over disse Marexene, men til den prisen må jeg si at jeg fant den skuffende trang ombord, når jeg tittet på 370 i Bergen for noen måneder siden. Til den prisen er det sannelig mye som kan komme laaaangt foran både hva gjelder plassutnyttelse, størrelse og konsept. ....men det er nå min mening da. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Puffen Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Ta med dama ombord, og få den endelige bekreftelsen; Er det størrelse som er det viktigste ? Eneste reelle utfordrer jeg har funnet er NorStar 350. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Marex 370 er til nå den lekreste båten jeg noensinne har sett. Så den på "sjøen for alle" i fjor, og sikler fortsatt. Men......prisen passer meg ikke Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Det ligger en Joda 370 på viksund sine sider også tgil 1499 000 Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Marex 350 cc er vanvittig fin. Ingen tvil om det, men prisen også fin for dem som skal selge. Hvor mye "kjipere" er denne Forbina 35 cc? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33941546 Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Begge disse 2 er vel fantastisk fine båter. Gode helårsbåter. Men Marex har kanskje fast aksling mot Forbinas aggregat? For noen av oss betyr det en del, men neppe 5-600000. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
finnmarken Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Tror neppe Marexen har fast aksling, men jeg er enig i at det hadde vært en fordel. Mye trøbbel og dyrt vedlikehold på disse dreva.... Men denne Forbinaen har et stykke vei å gå på design og detaljer i forhold til Marexen, men veldig stor prisforskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Begge disse 2 er vel fantastisk fine båter. Gode helårsbåter. Men Marex har kanskje fast aksling mot Forbinas aggregat? For noen av oss betyr det en del, men neppe 5-600000. Marex 350 har aggregat. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Akkurat - da blander jeg nok sammen med 370. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Puffen Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Den Forbina som det linkes til her er billig. Ingen tvil om det. Men det er en konkurrent til 350 Scandinavia, og ikke 350 CC. Det utgjør vanligvis ca. 100 000 i seg selv. En 350 CC 2005 mod. burde være mulig å få til ca. 1,6 Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 (redigert) Det der er en fabelaktig vestlandsbåt, dvs både med "tett" hardtop og mulighet til å skrelle bort det meste av taket på fine dager. Liker den løsningen bedre enn flybridge....men smaken er som baken; den er delt. Vi følger forøvrig i spenning med fram mot drømmebåten, som vel er en åpen Marex. Ser at det ligger 3-4 til salgs på finn. Får gjøre som Lillebjørn Nilsen og "levere inn en tippelapp hver lørdag". Redigert 1.April.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Oteren Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Marex 350CC er en fantastisk båt med en flott uteplass. Dessverre er cabinløsningen ikke egnet for vår del med 3 barn. Vi landet på en Scand 360SE som har løsninger som passer oss, flott uteplass, gode cabinløsninger og gode sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 1.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2012 Dessverre er cabinløsningen ikke egnet for vår del med 3 barn. Vi landet på en Scand 360SE som har løsninger som passer oss, flott uteplass, gode cabinløsninger og gode sjøegenskaper. Har ikke denne også bare 2 kabiner? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 1.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2012 Vi følger forøvrig i spenning med fram mot drømmebåten, som vel er en åpen Marex. Ser at det ligger 3-4 til salgs på finn. Får gjøre som Lillebjørn Nilsen og "levere inn en tippelapp hver lørdag". Oppdateringer kommer?. Tror jeg vinner hver lørdag så er sterk i troen i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.